Høgskolen Hedmark inn i fremtiden Erik Mønness, Prorektor April 2000 (For Hedmark Senterparti)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Når kunnskap blir handling
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Regionale sentra for omsorgsforskning Kunnskapsutvikling, kunnskapsforvaltning og kunnskapsformidling med kommunenes pleie- og omsorgstjeneste som målgruppe.
GFU Holmsbu 2.-3.februar 2012 HH Strategiplan HiOA - fra GFU.
Fra Høgskole til Universitet Innlandsuniversitetet Høgskolene i Lillehammer, Gjøvik og Hedmark • Hamar: Lærerutdanning, naturvitenskap • Elverum: Folkehelse.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Føringer for fagskolen i Karlsenutvalget NOKUT-konferansen 5. mai 2009 Rolf Jørn Karlsen.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Fellesprosjektet Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder Rådet for samarbeid med arbeidslivet ved HiT og UiA 6. februar 2013.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Utdanning for fremtiden •Erik Mønness, Prorektor Høgskolen Hedmark •Mai Haslemoen.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
1 Veien videre for Høgskolen i Østfold Hans Blom Rektor HiØ.
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
Strategiske utfordringer for Høgskolen Hedmark Erik Mønness, Prorektor Høgskolen Hedmark Desember Styreseminar.
Bergen 30. oktober 2001 Erik Mønness, UHR kontaktmøte1 Kommentar Statsbudsjett 2002 om FoU Erik Mønness Prorektor Høgskolen Hedmark.
Velkommen til Campus Evenstad Harry P
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Høgskolen i Oslo Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren UHR-seminar Sissel Østberg Rektor HiO.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Målbilde for byggstudiet ved NTNU i 2040
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Knut Ole Lysø, FFL Kriterier for ansettelse som høgskolelektor Innlegg februar 2013 kunnskap gir vekst
Innledning ved BioHus konferansen
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Informasjonssentral for fakta om norske massemedier
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
Teknologiutdanning – Høgskolen i Gjøvik Høgskolen i Gjøvik Teknologiutdanning Institutt for ingeniør og allmennfag Institutt for informatikk og.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Stjernøutvalget: Et blikk på de demografiske forutsetningene Fagseminar i KD Mandag.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
NTNU – samarbeid med bransjen Fremtidens byggstudium Møte i policygruppe for bransjekontakt 14.oktober Tore Hoven Styreleder NLR.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
AITeL – Avdeling for informatikk og e-læring Presentasjon for høgskolestyret 17.september 2007.
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
Geir Anton Johansen Leder, TeknoVest Nasjonalt Råd for Teknologisk Utdanning Rådsmøte i Førde mai 2007 TeknoVest Utdanningsnettverk på Vestlandet.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
1 Hospitering aktuell samarbeidsform i nHS? Prosjektlederforum i Harstad Juni 2003 Ottar Ohren, Høgskolen i Molde.
Hospitering aktuell samarbeidsform i nHS?
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Overordnet strategi SV-fakultetet
Universitetet i Stavanger Profil Merkeverdi Markedsposisjon Betyr det noe, og hvordan jobbe med det? Inge Jan Henjesand Leder forsknings- og innovasjonspolitikk.
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
Utskrift av presentasjonen:

Høgskolen Hedmark inn i fremtiden Erik Mønness, Prorektor April 2000 (For Hedmark Senterparti)

Oppgaver Tilby forskningsbasert høyere utdanning på lavere rad Levere forskningsresultater med kvalitet og relevans Være en regional partner som tilbyr etter- og videreutdanning, utviklingsarbeider og oppdragsforskning Formidling: Konferanser, koplingsvirksomhet, initiativtaker Utdanning og forskning skal være likeverdige aktiviteter Gradssystemet er under endring: Mastergrader er på veg.

Fakta ordinære studenter i 47 studieprogrammmer 10 nye studier i amanuenser/1lektorer/høgskoledosenter 180 høgskolelektor/amanuensis 105 administrative ansatte, inkludert bibliotek og IT Omkring 1000 deltidsstudenter engasjert i tilrettelagte desentrale studier 6 faste studiesteder, samt Kongsvinger og Otta

Lærerutdanningen, Hamar and Elverum 1952 måltallsstudenter 4 årig allmennlærerutdanning (samt egen musikklinje) 3 årig førskolelærerutdanning 3 årig faglærerutdanning i idrett Praktisk pedagogisk studium (”PedSem”)

Landbruks- og naturfag 228 måltallsstudenter miljøteknologi bioteknologi økologisk jordbruk landbruksteknikkk Alle studier er 3 år. Det er startet opp diverse ett års studier

Sykepleie 619 måltallsstudenter 3 årig sykepleieutdanning 1 årig videreutdanning i psykiatrisk sykepleie Ca. 1/3 del av studier er praktisk i direkte kontakt med pasienter

Økonomi, samfunnsfag og informatikk 893 måltallsstudenter Økonomi: 11 studier Samfunnsfag/Informasjon sfag: 5 studier Informatikk: 4 studier årige studier, 2+1 årig studier 3+1, 2+2, bygger opp til cand. Mag.

Skog og utmark 95 måltallsstudenter 3 årig skogbruk 3 årig utmarksforvaltning Velkjent for ulv- og elgforskning: Mest på dagsrevyen!

Organisasjon

Internasjonale avtaler In US: Concordia, Moorhead, North Dakota, Minnesota, Pittsburgh NY: Pacific Lutheran UniversityPacific Lutheran University Cooperation with universities in Greenland, Island, Latvia, Denmark, Germany, Great Britain, Belgium, Finland, Israel, Portugal, Austria, Namibia, Sweden University of Karlstad, Sweden: UNISKA: “Universitetsaliansen indre Skandinavia” Fjernundervisning. Master of Public Administration Nasjonale: Siviløkonom, Hovedfag i informatikk ved NTNU

Student aktiviteter Studentparlamentet samarbeider tett med høgskoleledelsen, høgskolestyret, studentsamskipnaden. Studentråd på hver avdeling Studentsamfunn i Hamar, Elverum, Rena (Revy/uke, idrettsgruppe mm) Studentrepresentanter i høgskolestyret og avdelingsstyrene Studiested utenom ”storbyer” fremtvinger egenorganisering og egenunderholdning: Dette fremmer studiemiljøet.

Om forskning Utvikle og ta i bruk ny kunnskap: Støtte nasjonal og regional utvikling og verdiskaping Styrke undervisningen Styrke fagpersonalets kompetanse Være/Bli kvalifisert for å ha/få bestemte studieprogram eller andre fagoppgaver Utvikle og beholde fagpersonale

Kjent at? «Elg som næring», presentert i NRK 1 «ut i naturen, har vært jobbet med i HH i flere år?. Med koplinger til tigerprosjekt i Nepal? At Evenstad ligger bak konsekvensutredninger for skytefeltet? «Blæstaddirekten» er en kommersielt gangbar direktesåmaskin (Kverneland) som er lansert på Kontinentet? (Blæstad NLH NFR Kverneland)

Kjent at? At deler av NFRs «Kyst- og bygdeutvikling» har vært ledet fra Rena over en 4-års periode? At en økonom har hatt inviterte foredrag ved Berkeley, Vancuver, Osaka, Kobe og ved en rekke kjente europeiske konferanser? «Hedmarksmodellen» for kontaktsykepleiere er i nasjonalt bruk (videreutviklet) og at vi er nordisk anerkjent for modeller innen demens og psykiatrisk sykepleie? «Minoritetselevers skoleprestasjoner» vakte nasjonal interesse, også i dagspresse (VG)? At HH er involvert i dataprogramutvikling i private firma? Interregg «IT for regional utvikling og høy livskvalitet, som har base på Rena og i karlstad, kartlegger kompetansebehov i regionens næringsliv og utvikler relevante internettbaserte baserte kurs?

Antall UoH kroner,Næringslivskroner pr. Brutto nasjonalprodukt i fylket, samt forskerårsverk i 1997 pr innbygger ( i alder 20-66, 1998))

Engasjementer BioInn Smb Kompetanse UNISKA Interreg (EØS avhengig)Interreg Åkershagen Innlandshøgskolen Statens utdaningskontor sykehusene

Forskningsproduksjon Antall arbeider fordelt på år og adeling Sjekk ut BIBSYS BIBSYS

FoU Oppdrag (kr) Evenstad har størst virksomhet, absolutt og i særdeleshet relativt

Vekttall og studenttall, Rena Stolper er beståtte vekttall, kurve er antall studenter Normert produksjon er 20 vt pr. student pr. år Meget høg vektttallproduksjon: Langt høyere enn ved universitetene! Antakelig tilsvarende ved andre avdelinger(?) Blå søyler: Deltidsstudenter

Universites- og høgskoleloven § 2.1: Forskningsbasert undervisning: "institusjonene under denne lov skal gi høgre utdanning som er basert på det fremste innen forskning, kunstnerisk utviklingsarbeid og erfaringskunnskap" § 2.2: Forskningsplikt: "institusjonene skal drive forskning og faglig utviklingsarbeid og/eller kunstnerisk utviklingsarbeid" § 2.3: Frihet til å velge innhold: "institusjonene kan ikke gis pålegg om læreinnhold i undervisning og innholdet i forskningen eller det kunstneriske og faglige utviklingsarbeidet" § 2.4: Krav om formidling: "institusjonene har ansvar for å formidle kunnskap om virksomheten og for å utbre forståelse for vitenskapens metoder og resultater".

Ny strategisk plan visjon Høgskolen skal være det regionale førstevalg for utdanningssøkende til våre fagområder, og ha solid nasjonal konkurransekraft. Studietilbudene skal være integrert i et nasjonalt og internasjonalt nettverk. Høgskolen skal være en naturlig kompetansepartner for virksomheter og offentlige myndigheter i regionen, innbefattet grenseområder i Sverige. Høgskolen skal være en sentral samarbeidspartner i gjennomføringen av kompetansereformen i vår region. Høgskolen skal være en attraktiv forskningspartner nasjonalt og på enkelte områder internasjonalt. Høgskolen skal være en velfungerende distriktsbasert kompetansebedrift, og en attraktiv arbeidsplass som fremmer kreativitet og kompetanseutvikling

Ny strategisk plan hovedmål Videreutvikle fleksibilitet, omstillingsevne og omstillingsberedskap i forhold til utdanningsmarkedet, forsknings- og utviklingsoppgaver Utvikle og ta i bruk nye pedagogiske metoder og bli ledende på IKT-støttet læring Opprettholde vår andel av det statlig finansierte studentmåltall Være regionens viktigste bidragsyter innen markedsfinansiert kompetansegivende høyere utdanning og formidling, og derigjennom være regionens viktigste samarbeidspartner i kompetansereformen Styrke vår posisjon i det nasjonale forskningsnettverket Utnytte høgskolens spredte struktur for å utvikle et godt studiemiljø integrert i lokalsamfunnet Å rekruttere og videreutvikle et høyt kompetent personale

Innlandsutfordringer, eller hvorfor UNISKA Prorektor Bengt Ove Gustavsson, Karlstad Universitet (tirsdag) Basisnæringene i ny rolle: Minimal sysselsetting (men store økonomier) IT og globalisering (min kom: Os husdyrmerkefabrikk) Samfunnsutvikling: Aldrende befolkning Ungdom flytter ut. Kommer de/andre tilbake? Nye livsstiler. Vi vil ikke ble ”landbruksmuseum” Felles språkforståelse/kultur. Felles situasjon å være små. Lettere å samarbeide med Karlstad enn Oslo. Karlstad: Lettere å samarbeide med Lillehammer enn med Uppsala

Styringsiver og interessekonflikter Stortinget vedtar fusjon mellom fagutdanninger og profesjonsutdanninger, men ”forbyr” faglig samarbeid (Interessekonflikter) Stortinget ønsker kompetanse for voksne, men avskaffer i lovs form ordning med realkompetanse (i 92-93) for så gjennom diverse utvalg finne opp det på nytt …For å bli opptatt som heltidsstudent må søkerene kunne dokumentere ar de har de teoretiske eller teoretisk/praktiske kunnskaper som er nødvendig for å kunne følge undervisningen med utbytte (reell studiekompetanse). (Opptaksreglement i 1980) (Harris, Majoren, Berge)) Underveisevaluering: I bruk for ny lov, så forbudt, så står ministeren frem og er for (Etter kritikk fra OECD på Norges eksamensfiksering

Mjøsutvalget Ny organisering: ”For mye detalj- og sentralstyring på - 90tallet: Endre til Særlovsselskap? Nettobudsjettering? Aksjeselskap for Kurs og Oppdrag? Realkompetanse og kompetansereformen Vil gi mindre politisk styringsmulighet, på godt og ondt Internasjonal konkurranse i Norge (Europeiske universitet har rekrutteringskontor i Tromsø): Vi må ha (vil ha?) internasjonal gradsstruktur Vi må ha ordninger for delstudier i utlandet Studiekvalitet, Studiekvalitet, Studiekvalitet. Akkreditering og evaluering

Svenske regjering (Majlene Westerlund-Panke, rådgiver for utbildingsministeren og riksdagsledamot) (De samme moteord i Norge som i Sverige) Utvikling også før, men nå ”SNABBARE” Hvordan forme et utdanningssystem som har mistet monopolet? Svensk mål: ”Minst 25% av årskullet skal innen 25 års alder ha påbegynt høyere utdanning” Førskole/grunnskole/ videregående skole også i dette perspektiv Rekruttere nye grupper: innvandrere, ikke-akademisk bakgrunn ”500ooo voksne uten studiekompetanse skal få studiekompetanse” Evaluering, akkreditering rangering (Vil gjøre det selv, nå gjør private tidsskrift det. Norge: Aftenposten har begynt) Høgskolenes to spor: Kortsiktig etterutdanning vs. å frembringe forskere

Utfordring 1: rekruttering Tilbud større enn etterspørsel Privat og internasjonal konkurranse Studiesøkning er ikke arbeidskraftetterspørsel 1980: (Studieplasser):(19- åringer) = 1:1 2000: 3:1 (!) Dessuten: Stramt arbeidsmarkedt. Hva må gjøres: Styrke studiekvalitet og attraktivitet. Holde studentene lengre. En vertskommunepolitikk: Se studenten som en innbygger

Dilemmaer Det er studenter som gir inntekter, mens det er (inntektsløse) oppdrag/konferanser/synlighet som gir regional anerkjennelse Er det noe regionalt marked, og vet de hva de vil ha? Langt spenn mellom forskning og produktutvikling Norges høgskoleråd (noe fritt) : «KUF har et håpløst oppdragsreglemet» (Forhåndsbetaling. Ingen risikokapital uten å tøye regelverk. Arbeidstdsreguleringer. Avlønning osv) NFR: Selv om det foregår innovasjon innen alle sektorer, er det vanskelig å se at den samlete innovasjonspolitikken får tilstrekkelig oppmerksomhet. Tidvis kan det synes å være motstrid mellom nasjonal merittering / akreditering og regional utredning/produktutvikling. (Eget eksempel) Høgskolene skal ikke bruke statens penger til å ”subsidiere” oppdragskjøpere. Arbeidskraftens fleksibilitet vis à vis undervisning

Avstander i Hedmark er inni hue på folk!

Lykke til med politikkutforming