Digitalt forbedrings- og avvikssystem i Møre og Romsdal fylkeskommune
Bakteppet Papirbaserte skjema fra starten Problem med rutinene Hvem? Hva? Hvor? Hvordan? Tilbakemelding til melder Oppfølging av tiltak Når er et avvik lukket?
Starten på prosessen Våren 2011 satte vi i gang et prosjekt for kvalitetsstyring Arbeidsgruppe som sonderte terreng, marked og eksisterende løsninger Munnet ut i to områder: Lokal HMS på nett Forbedrings- og avvikssystem
Prosessen 2011 2012 2013 2014 Pilot- runde for HMS og Opplæring informasjons- sikkerhet Opplæring for alle behandlere. Innkjøp blir nytt område Arbeidsgruppe for kvalitetsstyring Kontrakt med leverandør Lederaksept, møter i ledergruppen 2011 2012 2013 2014 Drift, tilpassing av HMS-rutinene ellers Resultat av prosessen: bl.a. avvikssystem Teknisk installasjon Kravspek Anbuds- runde
Funksjonalitet Enkle brukergrensesnitt Den som melder får tilbakemelding på statusendringer Purre-rutiner når tidsfrister er gått ut Rikholdige rapport-muligheter – kvalitetsfokus for AMU Basert på organisasjons-strukturen i ansatte-katalogen Mange integrasjons-muligheter: skaderapporter KLP/NAV, Kan kjøpe egne apper for avviksregistrering Kan utvides til elever Varslingsfunksjon etter Arbeidsmiljølovens krav
Rapporter
Eksempel
Erfaringer fra første driftsfase Tar tid å informere om at vi har et system Nye rutiner krever prøving og feiling Nødvendig å ha støtte fra toppledelsen Opplæring via videokonferanse, elæringspakker Litt frustrasjon over at systemet ikke er innført på alle kvalitetsområder – papirbaserte skjema
Nye muligheter rundt HMS Mer effektive vernerunder – bedre oppfølging Automatiske handlings/tiltaksplaner Informasjonsflyten i HMS-endres handlingsplaner vernerunder risikovurdering kvalitets- og forbedringsfokus i AMU Ny informasjon blir tilgjengelig (status, tidspkt, behandlingstid, billeddokumentasjon m.m.)
Fordeling på avviksområde hittil i år
Link til nettsidene våre http://mrfylke.no/Intranett/Kvalitetsleiing-HMS/Kvalitetsleiing