Lederforum 15. og 16. april 2013 Diktator mot dikter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Kari Pape Den gode assistenten
*BEST Consulting Group
22 tips for den faglitterære forfatteren
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
VERDIGHETSPRINSIPPER
Normer, verdier og holdninger
Hvordan intervjue en forsker?
FEILING gir erfaring Ikke la ting være uprøvd fordi du er redd for å feile. Du lærer mest av å gjøre, så gjør mest det.
Det hele mennesket griper gleden i bevegelsen
Veiledning av elever / lærlinger
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Selvfølelse vs selvtillit
Det gode Det rette Det rettferdige
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
Nærhet vs. stoppeklokke
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Hvordan få til endringer? Johan Grieg Alberts 7. Oktober 2004
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE MARIA Det kan virke som om Maria er en rolig innadvendt person. Hun er stille. Hun liker å lytte til Jesus. Hun.
Eldre mennesker Har levd et langt liv med både gode og vonde opplevelser For de fleste vil mye livskunnskap og livserfaring bidra til trygghet og ro Mer.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
1 Jeg og samfunnet.
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Mestring og forebygging av depresjon
Etiske utfordringer i prostitusjonsfeltet Bymisjonssenteret, Tøyenkirken torsdag 26. februar 2009 Sturla J. Stålsett.
RLE – UKE 45/46 MÅL trekke en rød tråd gjennom det vi har lært så langt i høst reflektere over likheter og ulikheter innenfor religioner/livssyn.
12 Reflekterende lesing.
Kapittel 8 Hovedpunkter.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Tommelteknkikk Steingodsleire.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Veiledningskurs Stavanger mai 2013
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Bjørn Overland Dialogen betydning i kvalitetsvurdering Nasjonal konferanse for kvalitetsvurdering Hafjell: 15 – 16 januar 2009.
1 Johannes brev Gud er kjærlighet Om å ta imot og gi kjærlighet:
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
Opprettholdende faktorområder
“Disippel-høring”.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Fest og følelser Om seksualitet.
Presentasjon for medarbeidere. Agenda Betydningen av offentleglova for en sunn åpenhetskultur Tilgrensende lovverk i vår sektor Åpenhetskultur og innsynsrutiner.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Den moralske atmosfæren i skolesamfunnet Litteratur: Clark Power (1997) Roger Säljö (2001) Av Solveig Roth Høgskolen i Vestfold.
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Er sm En presentasjon for Gvarv Skole/Sauherad Ungdomsskole.
Hvordan skrive personlig logg?
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
Stoisismen og kristendommen
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Presentasjon for medarbeidere
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Danning og voksenrollen i barnehagen
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Utskrift av presentasjonen:

Lederforum 15. og 16. april 2013 Diktator mot dikter på Nationaltheatret

Hva kan vi lære av teaterstykket? Stykket kan kaste lys over atferd, holdninger, verdier og oppfatninger vi kan møte i arbeidslivet, både på individ- og organisasjonsnivå (kultur) Stykket kan bidra til å reflektere rundt egne arbeidsforhold, egen atferd, egne holdninger, verdier og oppfatninger Bli bedre forberedt til evt. møte med situasjoner eller personer som kan utfordre og sette våre verdier på prøve

Bearbeiding av opplevelse – noen spørsmål for fokusert samtale Objektive spørsmål Hva skjedde? Hva så du? Hva hørte du? Hva fanget din oppmerksomhet? Er det noen hendelser du husker? Hva la du spesielt merke til? Hvilke assosiasjoner til arbeidslivet fikk du? Hvilke temaer, problemstillinger eller områder berøres? Refleksjonsspørsmål Hva skapte positive eller negative tanker og følelser? Hva var magefølelsen din? Hva var mest spennende for deg? Hva var høydepunktene? Hva var mest frustrerende eller vanskelig? Hva utfordret deg mest? Anvendelsesspørsmål Hva lærte du? Hvorfor er dette viktig? Hvilke nye innsikter har du fått? Hva vil resultatet av de nye innsiktene være? Hvordan kan det påvirke deg og ditt arbeid? Hva er verdien av dette? Hva slags forskjell vil det gjøre? Beslutningsspørsmål Hva vil du gjøre med din nye kunnskap og innsikt? Hvor kan du kanskje bruke denne kunnskapen? Hvordan kan du bruke denne? Hva konkret vil du gjøre framover? Hvilke steg vil du ta videre? Kilde: Academy of Management, The Annual Meeting 2011

Noen temaer og stikkord Retorikk Moralske dilemmaer Lederskap Makt og maktmisbruk Kultur Ytringsfrihet Demokrati Undertrykkelse Underkastelse Valg Ta konsekvenser av valg Livsfilosofi Selvinnsikt Standhaftighet Prinsippfasthet Frykt Uredd Ansvar Dyd Menneskesyn Verdier Likeverd Ærlighet Rettferdighet Sannhet Erkjennelse Fornuft Fordommer Integritet Respekt Åpenhet Annerkjennelse Mot og kraft Modenhet Uselviskhet Storhet Karakter