Bibliotek, digitale medier og læring: Lykkelig trekant? Det norske bibliotekmøte 2010 Hamar, 17032010 Maren Hegna Kunnskapsdepartementet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Samarbeidsforum for estetiske fag
Forskning og utvikling
Samorganisering av sjeldenfeltet- hvilke muligheter gir dette for FOU? FOU- dag Frambu 5.april 2013 Odd Bakken og Terje Rootwelt Kvinne- og barneklinikken.
Regionale sentra for omsorgsforskning Kunnskapsutvikling, kunnskapsforvaltning og kunnskapsformidling med kommunenes pleie- og omsorgstjeneste som målgruppe.
Nasjonalt nettsted for skolebibliotek Program for skolebibliotekutvikling Universitetet i Agder Merete Hassel, Hamar 2010.
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Stjørdal fagskole Kvalitetssystemet Styremøte 18. mars 2014
Skolebibliotekets muligheter
Biblioteket som støtte for forskning og utdanning Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Strategi for digitale læringsressurser i UH-sektoren forslag Dag Rune Ramstad Norgesuniversitetet NVU-konferansen 2005.
Helsebiblioteket.no Nyttig på nett for hele befolkningen Det 73. norske bibliotekmøte Stavanger, mars 2012 Hege Underdal, konst. redaksjonssjef,
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Bibliotekreform 2014 Utfordringer for kommunene
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 1Rogaland II7/5/2014 Kilde: Aftenposten.no/reise.
Muligheter og prioriteringer Det 73. norske bibliotekmøte Stavanger mars 2012 Nina Karlstrøm og Christine Rostgaard.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
HR satsing og oppfølging av Charter og Code Orientering for Universitetsstyret 2. mars 2010 HR-direktør Anita Sandberg.
Levanger kommune - Levanger bibliotek – Driftskomiteen Folkebiblioteket anno 2008 Hva er det?
Digital ferdigheter i alle fag
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Ungdom, makt og medvirkning
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Hvordan kan vi bruke det?
Bibliotek som støtte for forskning og utdanning. Fra en høgskolerektors ståsted Lise Iversen Kulbrandstad,
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Realfag og ingeniørutdanning Visjon: Å bli regional industris første valg som kompetanse- og FoU-samarbeidspartner Helhetlig kunnskapskjede: Næring – Forskning.
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
NYE LÆRINGSMULIGHETER MED IKT NVU-konferansen 2007 Høgskolen i Bergen, 14. mars.
Digitale lærermidlers plass i hverdagen seniorrådgiver Turid Helen Christensen.
Helsebiblioteket.no ”...og bedre skal det bli!” 9. oktober 2006, Grete Strand.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Pedagogiske utfordringer og fremtidige utviklingstrekk
Høgskolen i Oslo Læringssenteret – - forskjellig fra ”tradisjonell bibliotektjeneste”? Avd. JBI Kari Mitchell, underdirektør; Tanja Strøm, hovedbibliotekar.
Nasjonale prøver.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning.
Skolens digitale tilstand og ITU-monitor
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Hvorfor er skolebibliotek viktig?
Kampanjeråd Norsk Bibliotekforening Bibliotekarforbundet Biblioteksentralen Skolebibliotekarforeningen i Norge Utdanningsforbundet Elevorganisasjonen.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Om Kunnskapsdepartementets bruk av CRIStin-data
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Nasjonale prøver i regning En del av en praksis med vurdering for læring.
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Systematisk Observasjon av Lesing.  Et satsingsområde for Rauma kommune og Åndalsnes barneskole fra og med høste  Vi skal skoleres og lære oss.
Det digitale skolebiblioteket om å utvikle digitale bibliotektjenester til elever og lærere i grunnskolen.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
New Millenium Learners – prosjektet, fenomenet og utfordringer for skolen Flesland Avdelingsdirektør Øystein Johannessen Kunnskapsdepartementet.
Nasjonale prøver Sandved skole
Utskrift av presentasjonen:

Bibliotek, digitale medier og læring: Lykkelig trekant? Det norske bibliotekmøte 2010 Hamar, Maren Hegna Kunnskapsdepartementet

2 Dagens tekst Læring i kunnskapssamfunnet: Kunnskap og myter Hva gjør Kunnskapsdepartementet Biblioteket i kunnskapssamfunnet

3 Kunnskapsdepartementet New Millennium Learners Tidligere debut. Andelen barn som begynner bruk IKT i 5-6 år har økt fra 8 % til 25 % fra (Trygg Bruk-undersøkelsen 2010) ‏ 15-åringer som har brukt PC i fem år eller mer har bedre resultater enn jevnaldrende som har brukt PC i kortere tid. (PISA 2003 og 2006) ‏ Hyppig bruk hjemme – bedre resultater (PISA 2003 og 2006) ‏ Erting, mobbing og uønsket oppmerksomhet

4 Kunnskapsdepartementet IKT-bruk i skolen: ITU Monitor

5 Kunnskapsdepartementet Myten om de digitalt innfødte

6 Kunnskapsdepartementet Informasjonskompetanse

7 Kunnskapsdepartementet Informasjonskompetanse

8 Kunnskapsdepartementet Teknologitrender: Horizon Report Colllaborative Environments Online Communication Tools Mobiles Cloud Computing Smart Objects The Personal Web

9 Kunnskapsdepartementet Hva gjør KD: Læreplaner med digitale ferdigheter En av de fem grunnleggende ferdighetene Integrert i alle fag, alle nivå, på fagets premisser Grunnleggende ferdigheter i bruk av digitale verktøy –Verktøy (simulering, beregning) ‏ –Produksjon, kreativitet, eleven som (med)skaper –Genreforståelse og kritisk bruk av IKT –Digitale kunnskapskilder

10 Kunnskapsdepartementet Eksempel: Kompetansemål i samfunnsfag

11 Kunnskapsdepartementet Senter for IKT i utdanningen: Kunnskapssenter og megler

12 Kunnskapsdepartementet Åpen tilgang til vitenskapelige artikler Etablere Norsk vitenskapsindeks (NVI) som et felles, nasjonalt forskningsinformasjonssystem for norsk forskning Ta opp behovet for at institutter, universiteter, høgskoler og helseforetak utvikler egne retningslinjer for åpen tilgang til vitenskapelige artikler Utvikle en plan med tiltak som bidrar til at en større andel av artiklene blir åpent tilgjengelige

13 Kunnskapsdepartementet Biblioteket i kunnskapssamfunnet: Biblioteksmeldingen Vurdere hvordan nasjonale lisenser skal utvikles videre Harmonisering av lovverk Tiltak for styrket kompetanse Program for skolebibliotekutvikling Nasjonalt leseår

14 Kunnskapsdepartementet Skolebibliotek 4-årig program Universitetet i Agder i samarbeid med Utdanningsdirektoratet Satsingsområder: –Utviklingstiltak for styrkede leseferdigheter –Kompetanseutvikling og kunnskapsdannelse –Styrket informasjonskompetanse –Statistikk, regelverk og samarbeid 10 mill i 2009

15 Kunnskapsdepartementet Informasjonskompetanse for vårt århundre Informasjonskompetanse er viktig for å kunne navigere i komplekse kunnskapsstrukturer Informasjonskompetanse må være integrert i et helhetlig kompetansebegrep Informasjonskompetanse må omfatte ulike medier.

16 Kunnskapsdepartementet Takk for oppmerksomheten!