Berit Bratholm 2.-3.6.2004: BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Med forskning på timeplanen
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Fra prøving og feiling til
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Hva skal vi lære? TEMA: Sør Amerika Hvilke hav omgis verdensdelen av
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Med forskning på timeplanen
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Trivselsleder AS © 2011 Brukerundersøkelse aV Trivselsprogrammet Høst 2012 (Utdrag)
Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 1 Mobil og fleksibel kommunikasjon i nettbasert utdanning Astrid de Mora og Aleksander Dye.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
FIRST LEGO LEAGUE 2014.
Brukerundersøkelse aV Nov 2012 (utvalg) Nov 2012 (utvalg)
Læringsstrategier ved Kjersti Silseth.
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Forelesning for A04 Hanne Christensen Vibeke Bjarnø.
Praksislærermøte GLSM-praksis
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Lbg/RHS- Evalueringskonferanse 19. og 20. november Midtveisevaluering høst 2002 Resultater fra en brukerundersøkelse Seilet/ Molde/ 19.nov.03/lbg.
Foreldremøte 4.-5.trinn ELLINGSRUDÅSEN skole
Nye websider for Sørli skole
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
VEIEN VIDERE FOR DIGITAL KOMPETANSE? 1.Kultur for læring 2. Forutsetninger for endring 3. Hva er oppnådd?
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Oppgavens tema: Forandring med personanalyse av varme og kalde farger.
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
PORTEFOLIO Ekrom skole.
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
Berit Bratholm BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Tredje semesters praksis på Lektorprogrammet
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
Høgskolen i Oslo Samling II: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Konkrete eksempler på hvordan det jobbes med IKT i undervisning ved.
Velkommen til Vikhammer ungdomsskole
Myra skole – foreldremøter Høsten 2011 Informasjon
Levende bilder i undervisningen, formidlet via video og web Astrid Rommetveit Institutt for Medievitenskap, UiB Læreplan+
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Velkommen til Vikhammer ungdomsskole!
Veivalgsanalyse etter Sørlandsmesterskapet i lang (klassisk) distanse 2004.
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Slåtthaug ungdomsskole
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
ERFARINGSSEMINAR 11.MAI 2004 DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Per Håvard Frilund Orientering Åndalsnes ungdomsskole Onsdag
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
«Bare bok gjør ingen klok»
Utskrift av presentasjonen:

Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING

PROBLEMSTILLINGER FOR FORSØKET I FORPROSJEKT Gjøre forsøk med bruk av digitale mapper ved Ra ungdomsskole 10.- trinn og Granly skole i 5. og 6. klasse Hvordan arbeider og presenterer elever i prosjektarbeider i digitale formater?

PROSJEKT- PLAN Høst 2002:Prosjektplan utformes Vår 2003:Samarbeid med forsøksskoler opprettes Metoder: aksjonsforskning, deltakende observasjon, lærerundersøkelse Høst 2003: Mål, innhold og organisering forsøk forberedes Forsøk vår 2004: Ra uke 9-13, Granly mai 2004: Erfaringsseminar 1.juli 2004:Prosjektavslutning

3 fokusområder for prosjektet: 1.LÆRINGSFELLESSKAP Samarbeidslæring elev-elev- lærer-lærer 2.LÆRING MED IKT Nettbasert, produsere læremiddel (elev, lærer) 3.DIGITALE MAPPER:Arbeids- og visningsmapper

FORSØKSSKOLENE: GRANLY OG RA Ra ungdomsskole Deltakere i prosjekt:10. trinn 50 elever- 5 lærere 22 grupper- 4 uker Tema: Det skapende menneske-L 97 Prosjektpres.flere dager Granly skole Deltakere i prosjekt: 5a og 5B, 6B 80 elever- 7 lærere 32 grupper - 2 uker Tema: Trafikk og sykkel Prosjektpres

ERFARINGSSEMINAR ERFARINGSSEMINAR 11.MAI elever presenterer sine arbeider Tema for seminar: 1.Læringsfellesskap 2.Læring med IKT 3.Digitale mapper

1. RESULTATER – ELEVER Elise Marie: ”Det har vært godt samarbeid i gruppen, veldig gøy.” Mads: ”Alle har fått sitt arbeid inn i prosjektet” Camilla: ”Det har vært fint å jobbe sammen med andre”. Anders: ”Gøy å samarbeide; vi får gjort mye mer og blir raskere ferdig når vi jobber sammen”.

2. LÆRING MED IKT Hanna: ”Det var gøy å arbeide i prosjekt, søkte faktakunnskap på Internett- på adressen veivesenet.no” Helge: ”Alle presentasjonene er forskjellige mht utvalg av stoff, innhold og bilder””Alle presentasjonene er forskjellige mht utvalg av stoff, innhold og bilder” Petter: ”Jeg liker bedre å skrive på tastatur enn for hånd” Lovise: ”Det er morsomt å samarbeide og jobbe med noe nytt”

3.ARBEID MED DIGITALE MAPPER Hillevi: ”Dette er det morsomste jeg noen gang har gjort!” Knut: ”Det har vært kjempegøy og lærerrikt”. Amra, Knut og Henriette: ”Vi syntes plutselig det var gøy med skolearbeid. Har vært hjemme hos hverandre, blitt bedre kjent og jobbet med dataen der”.Amra, Knut og Henriette Jan-Arve: ”Jeg har holdt foredrag om mitt arbeid for 8-trinn”.”Jeg har holdt foredrag om mitt arbeid for 8-trinn”.

RESULTATER- UTDRAG LÆRERUNDERSØKELSE Ra: Hvor ofte bruker du datamaskin i undervisn.? Av og til, men ikke hver uke 9(50%) 1-2 ganger per uke 3(16.7%) 3-4 ganger i uka 1(5.6%) Hver dag 5(27.8%) Ikke besvart 0 (0%)

Hvor ofte bruker du datamaskin i din undervisning? (Granly) Av og til, men ikke hver uke 9(45%) 1-2 ganger per uke 7(35%) 3-4 ganger i uka 3(15%) Hver dag 1(5%) Ikke besvart 0 (0%)

G ranly skole: ”IKT er et verdifullt verktøy for å bedre kvaliteten i opplæringen ”: Helt uenig 0(0%) Delvis uenig 0(0%) Usikker 1(5%) Delvis enig 10(50%) Helt enig 8(40%) Ikke besvart 1 (5%)

Ra: ”IKT er et verdifullt verktøy for å bedre kvaliteten i opplæringen ”: Helt uenig 0(0%) Delvis uenig 0(0%) Usikker 0(0%) Delvis enig 11(61.1%) Helt enig 7(38.9%) Ikke besvart 0 (0%)

FORSØKET VISER: Suksesskriterier Forutsetning: Forsøket ledes på skolen og forankres hos lærere. Vilje til samarbeid og ønske om endring. Læring i læringsfellesskap med digitale mapper gir nye og bedre vilkår for læring. Elever gis mulighet til, under veiledning av lærer og konstruere egen kunnskap Elever deltar aktivt i egen lærerprosess

ANBEFALINGER- Lærerkompetanse Kunnskap om digitale mapper og anvende digitale verktøy Utvide kunnskap om: 1. veiledning i praksis 2.veiledning i prosjektarbeid sammen med elever 3.veiledning i digitale verktøy sammen med elever som læringsressurs mht TPO

ANBEFALINGER- Læringsfellesskap for elever Opprette og anvende digitale mapper i hele utdanningsløpet Utvide forsøket til å omfatte hele skolen etter forprosjekt Høst 2004: Samarbeidslæring i digitale mapper mellom Ra ungdomsskole og Thor Heyerdahl vg.skole matte/spansk Undervisning med video på nett- individuelle opplæringsplaner