Slik har vi gjort det…Anne. 21.05.012 Anne Fængsrud, Høgskolen i Vestfold Prosjektet startet mai 2000  1 klasse førskolen og 1 klasse allmenn.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Samling 3, HiØ 27. og 28. jan Fagspesifikk del Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Web-publisering som alternativ presentasjonsform i sykepleieutdanningen NVU konferanse 13.Mars 2006 Gjertrud Husøy Høgskolen Stord/Haugesund.
Fag / tema Norsk, kunst og håndverk, matematikk, engelsk, samfunnsfag
Digitale mapper! Hva betyr satsingen på mappevurdering for utvikling av digitale plattformer? Mattias Øhra.
Grete Haaland Sund HiAk,
Digitale mapper som undervisningsmetode i teori og praksis Tom Erik Holteng Rådgiver SEVU.
Unionsoppløsningen
Unge & Rus Erfaringer og knyttet til planlegging og gjennomføring av tiltaket Unge og Rus Torsdag 4. juni 2009 Andreas Kjærnet Oddvar H. Heen, Årvoll skole.
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
1 (Helst) alle, men minst 1 i gruppa oppretter følgende: Personlig hjemmeside (indexside) Lenkeside / Generell faglig ressurside (Side med generelle allmennlærerfaglig.
IT-seksjonen, avdeling for lærerutdanning
Avklaring av begreper - roller
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Naturfag og IKT. IKT til hva Informasjonssøk Presentasjoner Animasjoner Pedagogiske programmer Administrasjon av undervisningen Chat/diskusjon.
VELKOMMEN TIL NORDPOLEN SKOLE !
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
VEIEN VIDERE FOR DIGITAL KOMPETANSE? 1.Kultur for læring 2. Forutsetninger for endring 3. Hva er oppnådd?
KROPPSØVING, NORSK OG IKT
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Forsommerdugnad I fjor hadde vi en meget vellykket dugnad like før St. Hans, der henslengt hageavfall rundt om.
Prosjektklassen IKT og nye læreprosesser
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Av ”De riv ruskende studentpilotene” IKT førskole (F2B) Tommy Liverød, 2001.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Kollegaopplæring ved LU Tiltak for bred implementering av IKT ved Lærerutdanningen,LU Presentasjon for KUF på julemøte
Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Digitale mapper og mappevurdering – muligheter og begrensninger A05 allmennlærerutdanninga 28. oktober.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Fellesmøte – mandag Oppdatering – OTH-prosjektet –Begrepsinnlæring (Solveig) –Digitale mapper – arbeidsmappe – sluttmappe (Åshild) –Skriverammer.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Berit Bratholm BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Drama og teater ved Høgskolen I Vestfold
Høgskolen i Oslo Samling II: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Konkrete eksempler på hvordan det jobbes med IKT i undervisning ved.
IKT som verktøy i lærerutdanningen Gevinster og utfordringer Eli Kari Høihilder Høgskolen i Vestfold KVALITETSVURDERING FOR LÆRING OG UTVIKLING Hafjell,
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Opphavsrett, personvern og kildekritikk Undervisningsopplegg A05, våren 2007 IKT-seksjonen, avd for LU, HiO.
IKT i KRL.
Kort om html Forelesning feb Noen begreper i tilknytning til internett nettside (webside) (nesten=) hjemmeside = home page = betegnelse som.
Pedagogikk 102 Våren 2009 Arbeidskrav og vurdering.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning, førskolelærerutdanningen.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
Integrering av digitale medier i LU ved Høgskolen i Vestfold Anne Fængsrud studieleder.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høyvis.no Digitale vurderingsformer og mappevurdering Anne Fængsrud Studieleder/Prosjektleder HVE.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for A IT-seksjonen, LU.
ERFARINGSSEMINAR 11.MAI 2004 DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________.
Ungdomsfilm!!! - et samarbeidsprosjekt på mange nivåer.
Er gullfuglen skutt? LMS i Norsk utdanning Mattias Øhra ProgramForum for Program for digital kompetanse
IKT og mappevurdering i skolehverdagen IKT og nye læreprosesser Notat 2/ 2004 Høgskolen i Vestfold.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Slik har vi gjort det…Anne

Anne Fængsrud, Høgskolen i Vestfold Prosjektet startet mai 2000  1 klasse førskolen og 1 klasse allmenn

Anne Fængsrud, Høgskolen i Vestfold Temaer for studieåret  Prosjektets nettsted –  Plan for 2.semester – lu.hive.no/iktnlp/arkiv/Foerskole/plan0603.ht m lu.hive.no/iktnlp/arkiv/Foerskole/plan0603.ht m – Hva fungerte? Hva fungerte ikke? – Hvordan har fagene kommet ut av planleggingen?

Nye læreprosesser  Temaorganisering  Prosjektorganisering –ettfaglig, tofaglig, flerfaglig  Storyline  Samarbeid –over nettet mellom skoler og trinn –Ulike gruppestørrelser  Mappevurdering

Anne Fængsrud, Høgskolen i Vestfold Eksempler på nye læreprosesser  ”How to make an opera” lu.hive.no/iktnlp/?index=Allmenn lu.hive.no/iktnlp/?index=Allmenn  Temabasert undervisning – Samspill og kommunikasjon  – Barn og IKT   Skriftliggjøring

Anne Fængsrud, Høgskolen i Vestfold Eks. på nye læreprosesser (2)  Prosjekt – Bildebokprosjektet i norsk - ettfaglig – Språkutvikling- og bevegelsesutvikling – tofaglig

Anne Fængsrud, Høgskolen i Vestfold Nye læreprosesser med IKT  Samarbeid – Muntlig – ekspertgrupper og tverrgrupper – Skriftlige – 4-er gruppe med samme tekst t t 2-er gruppe med forskjellig tekst

Anne Fængsrud, Høgskolen i Vestfold Læringsrommene  Lærerstyrt  Gruppestyrt  Studentstyrt – individuelt

Anne Fængsrud, Høgskolen i Vestfold Forming  Lars Ring - formingslærer  Studentmappe i forming (uferdig) –

Anne Fængsrud, Høgskolen i Vestfold Planlegging  Forutsetninger – Enighet om felles mål – Motivasjon – IKT og fagene – Hvor mye? Hvor lite? Eksamensform? – IKT-opplæringsplan – IKT og læreprosessene – Hva er viktigst?

Anne Fængsrud, Høgskolen i Vestfold IKT  Hvordan ble IKT-opplæringen for lærere og studenter planlagt? – Ble den gitt? – Ble den integrert i fagene?  Ble IKT-opplæringen integrert med de nye læreprosessene?

Anne Fængsrud, Høgskolen i Vestfold Fagplanen  Fagplan norsk  Fagplaner – lu.hive.no/iktnlp/arkiv/Foerskole/ikt_fagplan_fskole1.doc lu.hive.no/iktnlp/arkiv/Foerskole/ikt_fagplan_fskole1.doc  Eksempel på en eksamensmappe i norsk –