Utvikling av veiledningsmodell for kommunehelsetjenesten

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Høgskolen i Oslo Hvordan matcher studenters trening i kunnskapsbasert praksis med yrkeslivets krav? ved Anett Kristin Kolstad, 1. bibliotekarstipendiat.
Praksisopplæringen – hvordan heve kvaliteten på praksis?
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Fra prøving og feiling til
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
Hvordan sikre erfaringsutveksling mellom kursdeltakerne?
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Instruktørkurs for kommuner Gjennomføring av lokale kurs (30 min)
Sykehuset Innlandets satsingsområde
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Velkommen! Norsk 101 (5-10 trinn).
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Søknadsfrist 26. mai 2008 Studiested Stord Du kan finne mer informasjon om skolen og studiene på KONTAKTPERSONER Bjørg Sørfonden Bye -
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Frednes Lindrende Enhet
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Veiledning av studenter
LIVERPOOL CARE PATHWAY (LCP)
”Mat, måltider og ernæring på sykehjem
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
Helsefremmende arbeidsmiljø i hjemmetjenesten
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Organisering og arbeidet i kommunene
Studieopplegget Bakgrunn Innhold Gjennomføring av studiegrupper
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Utdanningsvalg 10.klasse
Erfaringer fra pårørende arbeid ved SVDPS
1 Praksis i ingeniørutdanningen, NRT okt 2007 NITOs syn på praksis Bjørn Olsen, fagsjef Pål Espen Bondestad, leder NITO Studentene.
Mer praksis – bedre lærere?
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Kunnskapsbasert endring Kort om Høgskolen i Nord-Trøndelag Mål/oppgave fokus vs. Struktur Felles ansvar – ulike roller… Relevant kompetanse.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Oppfølging av NOKUTs evaluering Kvalitetssikring av praksisstudiene – ASP Prodekan Ingeborg Olaug Kamsvåg.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
HVORDAN FORSTÅ SOSIALT ARBEIDS ROLLE PÅ NAV-KONTORET? Fagforbundet, Hanne Glemmestad høgskolelektor ved Høgskolen i Lillehammer (og tidligere NAV.
InnovasjonNet Målsetting Deltagere Organisering Utdanningstilbud Seminarer Take-off.
Velkommen til basiskurs i universitetspedagogikk Undervisning og forskning er primæroppgavene til vitenskapelig ansatte i høgere utdanning.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Forelesningsfri undervisning – økt læringsutbytte? Førsteamanuensis Kjersti Mordal Moen Høgskolelektor Vidar Hammer Brattli.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Kompetanse for mangfold
Prosjekt ”Pårørende en ressurs”
VEILEDNINGSKONTRAKT Oppvekst Formål med kontrakten Parter Varighet
Hvordan møte pårørendes behov?
Ny som universitetslærer
ABC opplæringen som metode
Tone Milde Seniorrådgiver
NY SPESIALISTUTDANNING ALLMENNMEDISIN Fra ALU-MØTE
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Utvikling av veiledningsmodell for kommunehelsetjenesten Brumunddal 3.april 2008 Solveig Struksnes

Et samarbeid mellom Gimle sykehjem, Vestre Toten kommune Haugtun omsorgssenter, Gjøvik kommune Hovli sykehjem, Søndre Land kommune Lillehammer sykehjem, Lillehammer kommune Østre Toten sykehjem, Østre Toten kommune og Høgskolen i Gjøvik Wenche Bergseth Bogsti Ragna Ingeborg Engelien Øyfrid Larsen Moen Elisabeth Solvik Solveig Struksnes (prosjektleder) Siv Sønsteby Nordhagen Barbro Arvidsson (prosjektansvarlig veileder)

Prosjektets utgangspunkt Studentene har behov for og rett til optimal praksisveiledning av personer som: kjenner feltet og fagets kliniske problemstillinger godt har kunnskap om læringsprosesser og veiledningsmetoder Daglige veilederes (kontaktsykepleieres) kompetanse er: eksperter i praksis, med inngående kunnskap om feltet og kliniske problemstillinger knyttet til pasienter og pårørende studentkunnskap, fordi de daglig arbeider tett sammen med studenten Lærernes kompetanse er alle ledd av didaktisk og pedagogisk virksomhet, inkludert refleksjon og veiledning ulike teoretiske fordypningsområder innenfor det sykepleievitenskapelige området

Gjensidig respekt for hverandres kompetanse Prosjektets fokus Studentens læring i kliniske studier Daglige veilederes mulighet for generell kompetanseutvikling Daglige veilederes rett til formalisering og synliggjøring av sitt arbeid Høgskolelæreres behov for kompetanseutvikling innenfor sine spesialfelt Gjensidig respekt for hverandres kompetanse

Gjennomføring Prosjektet vil omfatte to praksisperioder, VPH3011 våren 2008 og VPS1001 høsten 2008 Daglig veileder faglig ansvar for oppfølging og vurdering av studenten Høgskolelærer formelt ansvar for vurderingen Høgskolelærer ansvarlig for veiledning av daglig veileder Daglige veiledere deltar ved tre samlinger med høgskolelærer i løpet av praksisperioden, men gis også mulighet til å gjennomføre perioden som et høgskolekurs på 5 studiepoeng

”Praksismappa” Videreutvikling av vurderingsportefølje -studentenes ukentlige skriftlige refleksjon (logger) utgangspunkt for veiledningstime m. veileder Ny vurderingsmal m. progresjonsstige Daglig veileder dokumenterer sin veiledningsaktivitet i form av korte logger Tilfeller med ”svake” studenter og varsling om ”mulig ikke bestått praksis” følges opp som vanlig, med ekstra oppfølging fra høgskolens side.

*Kurset har følgende arbeidskrav: (5 studiepoeng) *Daglige veiledere kan i begge praksisperiodene innlemme veiledningsarbeidet i et kursopplegg *Sentrale temaer er ’kunnskapsbasert praksis’ ’kunnskaps- og læringssyn’ ’veiledning’ *Kurset har følgende arbeidskrav: Deltagelse ved 3 samlinger à 2 timer (ved egen arbeidsplass). Daglig veiledning av student (min.10 timer) Loggføring Avsluttende skriftlig refleksjon med omfang 1000 ord (ca. 3 - 4sider)