Kriterier for god kommunestruktur Ekspertutvalgets delrapport

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kriterier for god kommunestruktur Ekspertutvalgets delrapport
Advertisements

Framtidens kommune – kriterier for politisk oppslutning KS FoU NIBR 2013.
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
Kommunestruktur og tjenestekvalitet - og nogo attåt
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Statssekretær Frank Jenssen Samfunnsøkonomisk fagdag fredag 26. mars 2004 Samfundet, Trondheim Hvordan bør framtidas kommunestruktur se ut? 1.Situasjonen.
Visjoner om kommunesamarbeid
Statlige føringer og behov for sterkere kommunesamarbeid Innlegg på KS/FM-konferanse Brekstad 11. juni 2009 fylkesmann Kåre Gjønnes.
Prosjektet ”samhandling mellom kommunene i Sør-Trøndelag” Styringsgruppens konklusjoner og anbefalinger Orientering på KS høstkonferanse Røros, 5. november.
Pressekonferanse 24. august Lokalpolitikerne er tilliten verdig.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Statlig styring av samhandlingsreformen – krevende lokale prioriteringer? Fagkonferanse om styring og organisatorisk kompleksitet i offentlig sektor 24.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
L. A. Heløe: Samhandlingsreformen
Møte i Romsdal regionråd, fredag
Hvor går barnevernet? Landsmøte norsk barnevernlederorganisasjon (NOBO) Gardermoen, april 2012 Anne Jensen, KS Anne Jensen, KS KS Omstilling og.
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
prosjektdirektør Oslo og Akershus
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Norsk mal: Startside ALTERNATIV B Kommunereform Romsdal.
Kommunereformen Nasjonal reform Regionale og lokale prosesser
Søndre Innherred Revisjonsdistrikt FROSTATING Sammenligninger mellom kommunene: Eldreomsorg, barnehager og grunnskoler Basert på tall fra KOSTRA
Hva er lokalpolitikernes største utfordring for å styrke læringskulturen ? Utsiktspunktet er som lokal skolepolitiker i Ullensaker kommune. Atle Forbord.
Kommunale reformer – virkninger og bivirkninger
Signy Irene Vabo Professor HiOA/UiO Fylkesordførerkollegiets møte/Seminar om kommune- og regionreform Oslo, 5. desember 2014 Kriterier for god kommunestruktur.
ALTERNATIVER FOR REGIONALT FOLKEVALGT NIVÅ
Oppdrag kommunereform
Statssekretær Frank Jenssen 9-k seminar Hankø 11. mars 2004 Modernisering i kommunesektoren 1.Situasjonen – hva er problemet 2.Regjeringens politikk og.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Kommunestruktur og oppgaveoverføring
Møte i Møre og Romsdal Kommunereformen i Vestfold Vestfold er det fylket i landet som antakelig får med flest kommuner i LØP1, dvs. sammenslåing.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Folkemøte 4. mars Velkommen v/ordfører Ståle Refstie
Erfaringer fra den danske kommunereformen (2007)
Kommunereformen Halvor Holmli, direktør Distriktssenteret
Kommunereformen – oppstart av arbeidet i Sarpsborg ( ) ? KOMMUNERFORMEN - OPPSTART AV ARBEIDET I SARPSBORG – 21. oktober 2014 Ordfører Sindre Martinsen-Evje.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
1 Statsråd Erna Solberg Solstrand Hotel 28. oktober 2004 Framtidens kommuner i møte med innbyggerne.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Kommunestruktur Frå viljeserklæring til handling.
Rømskog og kommunereformen. Stortingets oppdrag til alle kommunene (Kommuneprp 2015): Kommunene skal gjennomføre en vurdering av om de oppfyller forventingene.
Pressekonferanse 9. mai 2003 Statsråden St.meld. nr. 31 ( ) Storbymeldingen Om utvikling av storbypolitikk.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Kommunereformen er i gang Valgerd Svarstad Haugland
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Ordførermøte i november.. God prosess Lokalt lederskap har ansvar for å få til en god debatt. Det handler om å bygge framtida Fakta kunnskap Få fram dagens.
Kommunereform - hva skjer?
Kommunereformen i Nordland
KOMMUNEREFORMEN Presentasjon for Aurskog-Høland KrF januar 2015
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
KOMMUNEREFORMEN FOLKEMØTER, januar PROGRAM Innledning v. ordfører - Lokal organisering og prosess - Tidsperspektiv/framdrift Kommunereformen; Storting.
Modum mot år 2050 …hvor lander vi ?. Hvordan har samfunnet utviklet seg siden 1982 ? Det er da ikke så lenge siden.
Røyken alene? Eller sammen med en eller flere nabokommuner? Kommunereformen - folkemøter.
Disposisjon utredning: 2 deler Del I: – Tar utgangspunkt i rolle- og kriteriegrunnlaget fra Ekspertutvalget – Formålet med denne delen av utredningen.
Fylkesmannen i Telemark Kommunereform - kommuner for fremtiden Kari Nordheim-Larsen.
Kontaktutvalget Arbeidsgruppe regionreform Knut Sletta, 5. juni 2015.
Kommunereformen i Sunndal – Fagforbundet Harriet Berntsen, ass. rådmann - norske kommuner og reformen - utredninger - sonderinger/forhandlinger.
Kommunereforma Historikk og sentrale føringar! Utfordringar og konsekvensar for Granvin herad Granvin – framtidas trebygd1.
-Ein tydeleg medspelar Kommunereformen Fagforbundet – 5. november 2014 Fylkesrådmann Ottar Brage Guttelvik.
Utfordringer Interkommunalt samarbeid Samhandlingsreformen.
FROKOSTMØTE MELLOM NÆRINGSLIVET OG NORDKAPP KOMMUNE Innledning v/ prosessveileder Bente Larssen 12. Februar 2016 Honningsvåg 12. februar 2016.
Dialogmøte kommunereform Bakteppe for kommunereformen - Kommunen som tenesteytar.
Vedtak fra KS Hovedstyre om oppgaveoverføring til kommunene sier bl.a. På barnevernsområdet bør statlige hjemmebaserte hjelpetiltak og fosterhjem.
Sammen skal vi bygge Nordre Follo kommune
«Oppvekst og kunnskap» Que vadis?
Utgreiing av kommunestruktur
KOMMUNEREFORMEN: Aurskog-Høland måten
Utfordringer i kommunale helse- og velferdstjenester med dagens kommunestruktur Formannskapene i Glåmdalen april 2016 Trond Lutnæs, fylkeslege.
Felles formannskapsmøte i Sør-Østerdal Trysil, 31. mai 2016
Midsund kommune og kommunereformen
Utskrift av presentasjonen:

Kriterier for god kommunestruktur Ekspertutvalgets delrapport Terje P. Hagen

Utvalget og referansegruppen Alfred Bjørlo (V), Ordfører Eid kommune Marianne Bremnes (AP), Ordfører Harstad kommune Frank Ingilæ (AP), Ordfører Tana kommune Torhild Bransdal (KrF), Ordfører Vennesla kommune Bjørn Kahrs (H), Ordfører Randaberg kommune Lene Conradi (H), Ordfører Asker kommune Arne Vinje (SV), Ordfører Vinje kommune Jorid Jagtøyen (SP), Ordfører Melhus kommune Kjell Berge Melbybråten (AP), Ordfører Øystre Slidre Torbjørn Fylling (FrP), Ordfører Ørskog kommune Erling Lae, fylkesmann/leder av fylkesmennenes arbeidsutvalg Anne Grimsrud, spesialrådgiver Fagforbundet Anders Kvam, leder av Akademikerne kommune Oddbjørn Hauge, Ekspedisjonssjef Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet Petter Øgar, Ekspedisjonssjef Helse- og omsorgsdepartementet Ann Helen Elgsæther, Avdelingsdirektør Kunnskapsdepartementet Ingunn Iversen, Fagdirektør Klima- og miljødepartementet Ekspertutvalget Signy Irene Vabo, professor HiOA/UiO Lars-Erik Borge, professor NTNU Bent Aslak Brandtzæg, forsker Telemarksforskning Terje P. Hagen, professor UiO Margrethe Hagerupsen, rådmann Lenvik kommune Halvor Holmli, direktør for Kompetansesenter for distriktsutvikling Helene M. Ohm, rådmann Finnøy kommune . Kriterier for god kommunestruktur

Mandatet Sentralt mål med kommunereformen Sentrale prinsipp Et sterkt lokaldemokrati Sentrale prinsipp Generalistkommuneprinsippet Kommunene skal selv kunne ivareta sine lovpålagte oppgaver Oppdraget del 1 Foreslå kriterier for en ny kommuneinndeling Gitt dagens oppgavefordeling Kriterier for god kommunestruktur

Over halvparten (228) under 5 000 innbyggere 428 kommuner Over halvparten (228) under 5 000 innbyggere Størst 634 463 (Oslo) og minst 211 (Utsira) Tettest befolkede 1 806 innbygger pr. km2 (Stavanger) Mest spredt befolkede 0,3 innbygger pr. km2 (Kautokeino) Kriterier for god kommunestruktur

Hva er utfordringene? Kriterier for god kommunestruktur

1) Små kommuner, store oppgaver Legevakt 340 kommuner (80 %) i interkommunale legevaktsamarbeid Opptaksområde ca. 34 000 innbyggere (gjennomsnitt)  Øyeblikkelig hjelp-funksjoner/lokalmedisinske tjenester (varslet fra 2016) Foreløpig 242 kommuner (56 %) i interkommunale akutte døgnenheter (tilskudd 2013) Opptaksområde ca. 29 000 innbyggere (gjennomsnitt ekskl. Oslo) Kriterier for god kommunestruktur

Pedagogisk-psykologiske tjenester (PPT) Interkommunalt samarbeid Særlig i kommuner med under 15 000 innbyggere Ca. 85 prosent av kommunene < 2 500 innbyggere Barnevern Kommuner under 5 000 innbyggere har 2,4 stillinger i barnevernet i gjennomsnitt Faglig anbefaling er minimum fem årsverk (Barnevernpanelet, 2011) Ca. 100 kommuner med færre enn fem ansatte i barnevernet har ikke interkommunalt barnevernsamarbeid (2012) Kriterier for god kommunestruktur

En voldsom utvikling i kommunale oppgaver Pleie og omsorg Handlingsplaner for eldreomsorg (1998–2007, 2008–2015) + Samhandlingsreformen (2012) Flere boformer og flere brukere under 67 år Sykere brukere/pasienter Grunnskolen Reform 97/tiårig grunnskole + Kunnskapsløftet (2006–2007) Økt oppmerksomhet om kvalitet (TIMSS, PISA) Økte krav til skoleeier Planlegging Økte krav til arealplanlegging (2009) og hensyn som skal ivaretas Folkehelselov – utjevning av sosiale helseforskjeller, helse i alt vi gjør, føre-var, bærekraftig utvikling og medvirkning (2012) Kriterier for god kommunestruktur

Forventet demografisk utvikling Kriterier for god kommunestruktur

2) Byer med «voksesmerter» Kriterier for god kommunestruktur

Oppsplittede tettsteder/byer, f.eks. Porsgrunn og Skien Bo- og arbeidsmarkedsregioner med flere kommuner/ stor grad av pendling, f.eks. Trondheimsregionen Kriterier for god kommunestruktur

3) Lokal fragmentering Sør-Trøndelag, NIVI Rapport 2013:3, side 18 Økningen i interkommunale samarbeid skjer nå på kommunale kjerneområder Kriterier for god kommunestruktur

4) Aktiv stat Statlig styring Større omfang og detaljeringsgrad, herunder tilsyn, internkontroll og rapportering Kompensatoriske tiltak Forutsetninger om interkommunalt samarbeid – for eksempel barnevern, folkehelselov (2012) Over-kommunal involvering i arealplanleggingen Innsigelser fra statlige sektormyndigheter og statlige planer Fylkeskommunen kan vedta regionale planbestemmelser (2009) Kriterier for god kommunestruktur

Hvilke kriterier skal kommune bruke når de skal vurdere strukturen? Kriterier for god kommunestruktur

Kriteriene Kommunene Staten Kommunenes fire roller: Tjenesteprodusent Myndighetsutøver Samfunnsutvikler Lokaldemokratisk arena Kommunene Tilstrekkelig kapasitet Relevant kompetanse Tilstrekkelig distanse Effektiv tjenesteproduksjon Økonomisk soliditet Valgfrihet Funksjonelle samfunnsutviklingsområder Høy politisk deltakelse Lokal politisk styring Lokal identitet Staten 11. Bred oppgaveportefølje 12. Statlig rammestyring Kriterier for god kommunestruktur

Utvalgets anbefalinger Kriterier for god kommunestruktur

Kommunene bør ha minst 15 000–20 000 innbyggere for å sikre en god oppgaveløsning Minstestørrelsen begrunnet i Størrelse på fagmiljøer nødvendig for at kommunen selv skal ivareta dagens oppgaver Kommunenes faktisk organisering i interkommunale samarbeid Kommunens rolle som myndighetsutøver og samfunnsutvikler Kriterier for god kommunestruktur

God oppgaveløsning må avveies mot politisk deltakelse (avstander) Kriterier for god kommunestruktur

Kommunestrukturen bør i større grad nærme seg funksjonelle samfunnsutviklingsområder At andre aktører overtar den enkelte kommunes myndighet på arealsiden er betydelig mindre attraktivt enn sammenslåinger Pålagt interkommunalt samarbeid, fylkeskommunal arealmyndighet, statlig regulering Sammenslåinger sikrer både mer helhetlige areal- og transportløsninger og kommunenes råderett over arealer Sammenslåinger i flere-kommunale byområder Hovedstadsområdet: betydelig reduksjon i antall kommuner Uhensiktsmessige kommune- og fylkesgrenser forutsettes justert Kriterier for god kommunestruktur

Staten bør redusere detaljstyringen og ordninger for politisk deltakelse bør videreutvikles for å sikre gode og slagkraftige demokratiske arenaer Redusere f.eks. øremerka tilskudd, prosesskrav, tilsyn og rapportering Tilrettelegge for utvikling av folkevalgtes arbeid og «demokratitiltak» lokalt Kriteriene og anbefalingene vil gi betydelig færre kommuner Hva med politisk deltakelse og lokal identitet? Lavere forståelse av lokal politikk og mindre tilbøyelighet til å ta på seg politiske verv Større avstand mellom folkevalgte og velgere Sterkere administrasjon i forhold til de folkevalgte Kriterier for god kommunestruktur

Effekten av reformen er et sterkere lokaldemokrati Kriterier for god kommunestruktur

Bedre oppgaveivaretakelse overfor innbyggerne Bedre styring med tjenesteproduksjonen Økt kontroll over funksjonelt planleggingsområde Mindre statlig styring Folkevalgte som griper handlingsrommet Norge får kommunestyrer med økt innflytelse over forhold av viktighet for innbyggerne Kriterier for god kommunestruktur