IKT og læringsutbytte: Nasjonale og internasjonale perspektiver Øystein Johannessen Centre for Educational Research and Innovation, OECD Araknia 2009 Trysil,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samarbeidsforum for estetiske fag
Advertisements

Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Fra barnehage til Vgs: RELASJONER GODE BYGGE Å Motsatt av mobbing…..
Forholdet mellom læring, motivasjon og IKT Noen tanker fra Yngve Nordkvelle
INREMO – seminar II Status pr. mars 2012 •Webside er opprettet – inremo.no •Etablert struktur med Forskningsrådet  De forventer innspill i tre runder.
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Mzoon – for fremtidens filmskapere?  Hvilken funksjon mzoon har, og i hvilken grad den kan sees på som en digital læringsressurs?  Hvilke former for.
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Lesevaner og IKT-bruk blant elever fra språklige minoriteter i Norge En sammenlikning mellom elever.
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Sosiale medier & frivillige organisasjoner
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Globalt utdanningsmarked – en vrang nordisk floke å løse? Nordisk Ministerråds temakonferanse Om fleksibel læring Island september 2004 Lars Skjold.
Digitale læringsressurser i skolen
Bruk av håndholdte spillkonsoller og kommersielle spill i skolen
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Satsing på MNT •Norge har siden 2002 hatt nasjonale strategier for satsing på MNT •Startet med resultatene fra PISA og TIMSS.
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
NESODDEN VIDEREGÅENDE SKOLE - ERIK HEIER
Proseminar H-2011 Frode Svartdal
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
FORMATIV VURDERING.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Rektorverksted Øystein Johannessen Centre for Educational Research and Innovation, OECD Araknia 2009 Trysil, 10 Sep 2009.
Bibliotek, digitale medier og læring: Lykkelig trekant? Det norske bibliotekmøte 2010 Hamar, Maren Hegna Kunnskapsdepartementet.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
PCer i klasserommet – kaos eller kontroll? Erfaringssamling RFK, pedagogisk bruk av IKT, 4. mai 2010 Marita Aksnes, Randaberg vgs. Twitter: maritaa Blogg:
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Pedagogiske utfordringer og fremtidige utviklingstrekk
Nasjonale prøver.
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
1 Teleøkonomi Infomøte 3.komtek, Harald Øverby, ITEM.
Ulikheter og variasjoner
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
Respons- og prosessorientertskriving Vår 2010 Sist oppdatert 25.01/LM.
Questions for New Zealand/Maori websites:
Skolens digitale tilstand og ITU-monitor
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Læring med IKT i skole og bibliotek Multifunksjonelle læringsressurser og interaksjon, læring og læringsmåter En presentasjon.
Web 2.0 Kva er det og kva kan vi bruke det til? Terje Mølster, høgskolen i Hedmark.
Se opp for halen!. Tenker vi på brukeren? Studie: Hvilke egenskaper (oppgaver) er viktigst? 93 valgmuligheter Uansett oppdeling «super task» – 12%
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Lærerkompetanser 6. oktober 2014 Caroline Kearney Senior prosjektleder og utdanningsanalytiker.
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
Erasmus + - Mobilitetsprosjekter for barnehager og skoler Gaëlle Bozec Oslo
Lesevaner og IKT-bruk blant elever fra språklige minoriteter i Norge basert på data fra PISA 2000 og 2006 Rita Hvistendahl og Astrid Roe Forskningsspørsmål:
Hvordan legge til rette for økt kommersialisering av forskningsbaserte innovasjoner? Professor Lene Foss Handelshøgskolen ved Universitetet i Tromsø En.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
New Millenium Learners – prosjektet, fenomenet og utfordringer for skolen Flesland Avdelingsdirektør Øystein Johannessen Kunnskapsdepartementet.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Effektiv undervisning
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Sammenhengen mellom IKT-bruk og. læringsutbytte (SMIL) i videregående
Using nursery rhymes and songs
Emneevaluering og referansegrupper – forbedringer, supplement, alternativer Guttorm Sindre.
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Samfunnsutfordringer globalt og lokalt
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
The Norwegian Centre for ICT in education
Utskrift av presentasjonen:

IKT og læringsutbytte: Nasjonale og internasjonale perspektiver Øystein Johannessen Centre for Educational Research and Innovation, OECD Araknia 2009 Trysil, 10 Sep 2009

Innhold IKT og kvalitet: Hva vet vi?IKT og kvalitet: Hva vet vi? IKT i norsk skoleIKT i norsk skole – ITU Monitor – Pågående aktiviteter IKT for fremtidens skoleIKT for fremtidens skole DokumentasjonDokumentasjon – –

IKT og kvalitet: Hva vet vi? Metastudie om temaetMetastudie om temaet OECD: PISA og annetOECD: PISA og annet Andre kilderAndre kilder

EUN’ metastudie “The ICT Impact Report” The ICT Impact ReportThe ICT Impact Report Ser på 17 effektstudier fra dette tiåretSer på 17 effektstudier fra dette tiåret Kvantitative studier: Søker å etablere kausalrelasjoner mellom IKT og læringsutbytte. Vanskelig å isolere IKT som variabel i en kompleks kontekstKvantitative studier: Søker å etablere kausalrelasjoner mellom IKT og læringsutbytte. Vanskelig å isolere IKT som variabel i en kompleks kontekst Kvalitative studier: Opplevd effektKvalitative studier: Opplevd effekt DokumentasjonDokumentasjon –Presentasjon Presentasjon –Paper Paper

Metastudien 1.IKT har positiv effekt i grunnskolen, særlig i morsmålsundervisning, i mindre grad i naturfag og ikke i matematikk. (Machin, UK, 2006) 2.Bruk av IKT forbedrer læringsutbytte for skoleelever i morsmålsundervisning, i naturfag og design&teknologi for elever I alderen 7-16 (Harrison, UK, 2002) 3.Det er en positiv sammenheng mellom hvor lenge elevene har brukt IKT og elevprestasjoner i matematikk (OECD, 2004)

Metastudien (ii) 4. Skoler med høy grad av “digital modenhet” viser raskere økning i prestasjoner enn skoler med lavere grad av modenhet (Underwood, 2006) 5. Skoler med gode IKT-ressurser har bedre resultater enn skoler med dårlige IKT- ressurser. 6. IKT-investeringer gir best uttelling der grunnlaget for effektiv IKT-bruk er godt fra før (Machin 2006)

Metastudien (iiI) 7. Tilgang til bredbånd i klasserommet resulterer i signifikant bedre elevresultater i nasjonale prøver for 16-åringer (Underwood, 2005) 8. Introduksjon av interaktive tavler resulterer i at elevprestasjoner i nasjonale prøver i engelsk (her: morsmål, særlig for svake elever og for skriving), matematikk og naturfag forbedre mer enn for elever i skoler uten interaktive tavler (Higgins, 2005)

Metastudien (iv) 9. Elever, lærere og foreldre mener at IKT har en positiv effekt på elevenes læring (Rambøll, 2006) 10. Elevenes prestasjoner i fag og i grunnleggende ferdigheter blir i følge lærerne bedre (Rambøll 2006) 11. Lærere blir mer og mer overbevist om at elevenes prestasjoner forbedres ved bruk av IKT (Kessel, 2005) 12. Faglig sterke elever profiterer mer fra bruk av IKT, men IKT betjener også svake elever (Rambøll 2006)

Eksempelet Vahl skole Eksempelet Vahl skole

Som du spør får du svar It is the quality of ICT usage, rather than necessarily the quantity, that will determine the contribution that these technologies make to students outcome. (OECD/PISA )

Hierarchy of benchmarks? First order benchmarks: Access Second order benchmarks: –Patterns of use –Amount of use Third order benchmarks: Effects, Impact Kilde: Johannessen, 2009

Oppsummert - Becta Overall there is a strong body of evidence linking the use of technology to improvements in learning and outcomes for learners. The relationship is not a simple one. Time taken to embed the use of technology, school-level planning and learner competency and focus of use, and link to models of learning are all important in mediating the impact of technology on outcomes –Kilde: Becta, Evicence on the impact of technology on learning and educational outcomes, 2009

ITU Monitor 09ITU Monitor 09: Elevers tidsbruk

Bruk av IKT til undervisningsformål

Bruk av IKT i fagene

Hva gjøres på IKT-området idag Senter for IKT i utdanningenSenter for IKT i utdanningen IKT integrert i kompetanseløpeneIKT integrert i kompetanseløpene Vurderer nasjonale prøver i digitale ferdigheterVurderer nasjonale prøver i digitale ferdigheter FeideFeide

Veien videre Google-generasjonen/New Millenium LearnersGoogle-generasjonen/New Millenium Learners Web 2.0/sosiale medierWeb 2.0/sosiale medier Strategier for å møte “The Millenials”Strategier for å møte “The Millenials”

Digital Generation Digital Generation Nafiza, 18 årNafiza, 18 årNafiza, 18 årNafiza, 18 år Professor Henry JenkinsProfessor Henry JenkinsProfessor Henry JenkinsProfessor Henry Jenkins

Fakta om New Millenium Learners Nesten alle har tilgang til PC og InternettNesten alle har tilgang til PC og Internett Nettsamfunn er en stor del av ungdoms nettbruk. 7 av 10 deltar regelmessigNettsamfunn er en stor del av ungdoms nettbruk. 7 av 10 deltar regelmessig Nettsamfunn er sosiale og underholdendeNettsamfunn er sosiale og underholdende Nettmobbing en viktig utfordringNettmobbing en viktig utfordring

Ikke alle elever har den samme tilnærming til teknologi 26 Low educational”Moderate” educationalHigh educational High leisureDigi-wired Male dominated Digi-zapppers ”Moderate” leisure Digi-casuals Digi-sporadics Females + males Low leisureThe Analogous Female dominated Digi-educationals

A new digital divide emerges

28 Cognitive skills development Social values and lifestyles Educational achievement Visual-spatial skills Non verbal intelligence Lack of evidence in other areas Media competition Socialisation in the third space Importance of videogames as threshold lowerers: Stereotypes Violence/agression/authority? No conclusive evidence Lack of appropriate methodologies: Large longitudinal studies Large-scale experiments Unexplained phenomena

29 Kunnskapsdepartementet

Britisk studie om bruk av Web 2.0 i skolen Britisk studie om bruk av Web 2.0 i skolen Utstrakt bruk av Web 2.0 i fritiden. Lite sofistikert bruk. Konsumenter mer enn produsenter. Alder og kjønn: –Eldre elever bruker sosiale nettverk –Yngre elever spiller interaktive spill på nett –Gutter spiller oftere nettbaserte spill –Jenter er mer aktive brukere av sosiale nettverk og video Skille mellom bruk hjemme og på skolen Bruk av Web 2.0 på skolen skjer ofte innenfor LMS Sikkerhet er et viktig tema

Strategier for å møte New Millenium Learners IKT-strategisk helhet (Læreplan, lærer- og lederkompetanse, vurdering) Praksis – FoU – Policy Innovasjon fra innsiden ”You are what you share” (Charles Leadbeater) Learning from Learners Voices

Learner Voices Mulig aktivitet innenfor OECD- prosjektet ”New Millenium Learners” Mulige FoU-spørsmål –Hvor viktig er IKT for dagens unge? –Hva mener de unge om dagens IKT- bruk i skolen? –Hva forventer de av gode læringsprosesser med IKT?

Learner Voices (ii) – tre mulige løp Analytisk: Review, avdekke kunnskapsbasen på feltet Empirisk: –Kartlegging (survey) –Videobibliotek –Fokusgrupper Konsekvenser for policy

Fordi de fortjener det