Presentasjon av: - Stiftelsen Sykkelturisme i Norge - Markedspotensialet i Norge Sykkelseminar i Bergen 30.4.2008 Rolf E. Akselsen, Sykkelturisme i Norge.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Informasjon fra Nasjonalt Utvalg for Teknisk Fagskoleutdanning
Bergen en sykkelby med potensiale
Forventninger og videre arbeid…...
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
NORGES TURISTBAROMETER Sommersesongen 2014 Prognose for utenlandsk ferie- og fritidstrafikk til Norge.
Nord-Østerdal skyttersamlag BREDDE og sportslig utvikling. Sikkert/sosialt/sporty/synlig (De 4 S’er)
Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Trysil Erfaringen og utfordringer som Syklist velkommen Destinasjon.
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
FJELLREGIONEN SOM REISELIVSARENA
Organisering i Trondheim: Sykkelsatsing
Presentasjon på pressekonferanse, 25. mai 2005 Partnerne bak Næringsbarometeret: Utdrag og tillegg til publikasjon Hordaland, 26. mai 2005.
1 Sandefjord Kommune Sykkelbyen Sandefjord Presentasjon Sykkelbysamling Region Vest.
Valdres Destinasjon AS
E i g e r s u n d k o m m u n e – motiv: Utsikt mot havet fra Varberg Egersund.
Mal for sykkelregnskap Nettverksamling for særskilt utvalgte sykkelbyer på Vestlandet Torstein Bremset Statens vegvesen Vegdirektoratet.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Sluttrapportens vedlegg VI Sykkelbyen Levanger Prosjektgruppen i Levanger 2020.
Innherred Vekst AS v/Randi Mona Utkast til Partnerskapsavtale for byutvikling i Levanger sentrum Levanger Gjennomføring.
1.NSCR er blitt ryggraden I lokal og regional sykkelsatsing. Nasjonal sykkelrute nr. 1. Korresponderer med nasjonal sykkelrute nr. 2 I Sandnes. 2.3 Regionale.
Innherred Vekst AS v/Randi Mona Søknad Partnerskapsavtale for byutvikling i Levanger sentrum Levanger Gjennomføring.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
IPT - Telemark Kartleggingsprosjekt IPT Paul Alfsen Njål Myrseth.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Pilotfylkesamling Innledning Gardermoen 11. juni 2009 Einar Lund, Miljøverndepartementet.
Saksliste Brukerforum Status for SSP 2006, Vigdis Heimly, KITH (15 min) IHE og forholdet til Standardiseringsarbeidet, Aslak Aslaksen, Helse.
”Aktiv på dagtid” ”En resept å gå for…” Sommarøy, m ai 2009 Informasjon om arbeidet i Finnmark.
Kan god kommunikasjon gi økt sykkelbruk?
Sandefjord Kommune Velkommen til Sandefjord Sykkelbysamling Region vest mai.
Sykkelsatsingen i Oslo kommune
Krødsherad kommune TRAFIKKSIKKERHETSPLAN
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Vi skal bygge videre på det vi har!
QUIZ- (AS) BJØRNS KIWANISQUIZ Du treffer en person som ser du bærer Kiwanisnåla, og som spør hva det er. Du svarer: ”Jeg er medlem av Kiwanis! ” 1.Hva.
Inn på tunet – noe for Hemne kommune? Kari Frøseth, rådgiver
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Kan bedre merking gi turistene større opplevelser i nordnorsk natur?
Informasjonssentral for fakta om norske massemedier
Kyststier i Akershus Foto: Øystein Søbye, norsknatur.wordpress.com.
Kultur og natrubasert turisme ”Reisemål med Olavsarven som plattform”
Arbeidsgruppe for sykkel med representanter fra
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Folkehelse på dagsorden Hordaland fylkeskommune si rolle i partnarskap for folkehelse.
Velkommen til Link Lyngen Et knutepunkt og senter for selvhjelpsarbeid.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Norges Turistbarometer Vintersesongen 2015 Prognose for norsk og utenlandsk ferie- og fritidstrafikk i Norge Norges Turistbarometer.
Regionale forskningsfond
Idéportalen Idéportalen Et initiativ for å formidle studentoppgaver fra næringsliv og forvaltning.
FRILUFTSLIV FRA Naturopplevelser for livet.
Nasjonal sykkelstrategi Tryggere og mer attraktivt å sykle Økt trafikksikkerhet for syklister Øke andel syklende med 50% i sykkelbyer (SFJ; fra 7% til.
SKOLEKONKURRANSER SOM METODE i videregående skole Velkommen til informasjonsmøte om Hovedprosjektet
Jernbaneforum Øst =====ØSTFOLDBANEN ===== Halden 2. juni 2014 Velkommen til representanter fra Dalslandspendel!
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Forvaltningsreformen – Konsekvensene for fagskolene Fagopplæringssjef Gunnar Pedersen.
Velkommen KVU E6 Fauske – Mørsvikbotn 4.juni 2014 Konseptvalgutredning KVU E6 Fauske - Mørsvikbotn - Faglig utredning - Politisk beslutningsgrunnlag Strategisjef.
Målsetting med prosjektet
En nasjonal oversikt over tilgjengelige fosterhjem?
NOKUTs strategi Fra mest kontroll til både kontroll og utvikling
Nasjonalt transportplan (NTP) Revisjon Hilde Bye
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
Katja Rekilä Statens vegvesen Vegdirektoratet
Utredningsgruppe samferdsel
Handlingsprogram
Utskrift av presentasjonen:

Presentasjon av: - Stiftelsen Sykkelturisme i Norge - Markedspotensialet i Norge Sykkelseminar i Bergen 30.4.2008 Rolf E. Akselsen, Sykkelturisme i Norge www.bike-norway.com

Stiftelsen Sykkelturisme i Norge Stiftet i 1998 av SND, Norges Turistråd, Statens Landbruksbank og Statens Vegvesen Nettverksorganisasjon for de kommersielle sykkelturismeaktørene i Norge Forretningsidéen: ”..utvikle, kvalitetssikre og markedsføre de kommersielle sykkelturismeaktørene i Norge.” Bindeledd mellom de kommersielle aktørene og myndighetene på ulike nivå Samarbeid med Syklistenes Landsforening (SLF) www.bike-norway.com

Organiseringen Årsmøtet eller representantskapet er øverste myndighet der alle partnerne kan møte Styret med 5 representanter og 2 vararepresentanter har det formelle driftsansvaret Styret ansetter eller engasjerer daglig leder www.bike-norway.com

Stiftelsen finansieres primært gjennom partnerskapsavtaler med Fylkeskommuner Syklist velkommen destinasjoner Syklist velkommen bedrifter Norske reisearrangører Statens vegvesen www.bike-norway.com

Det kommersielle tilbudet som markedsføres De nasjonale sykkelrutene Base- eller destinasjonssykling Syklist velkommen bedrifter langs rutene og/eller på destinasjonene Ferdige ”pakkede” turer www.bike-norway.com

Hovedarbeidsoppgavene er definert i forretningsidéen Utvikling for å få på plass de nasjonale rutene, flere syklist velkommen destinasjoner og bedrifter Kvalitetssikring for å sikre at tilbudene tilfredstiller kvalitetskravene - som forsøkes etablert som nasjonale standarder Markedsføring der nettestedet bike-norway og cyklingnorway er helt sentralt, samt deltakelse i Norges- og bygdeturismekampanjen til Innovasjon Norge, temasatsingen internasjonalt www.bike-norway.com

Utrednings- og analyseoppdrag (f. eks Utrednings- og analyseoppdrag (f.eks. Forprosjekt terrengsykling, markedsundersøkelse i det norske markedet, kurspakker o.l.) for å øke kunnskapen hos partnerne www.bike-norway.com

Tilbudet blir kvalitetssikret destinasjoner og bedrifter www.bike-norway.com

Krav for å bli ”Syklist velkommen destinasjon” MÅ krav: Lokal koordinator og forankret i lokal strategi Minst 3 tilrettelagte turtilbud med ulik vanskelighetsgrad Alle tilbud merket og skiltet Kart og skriftlige guider Toalettmuligheter langs turene Rasteplasser langs turene Minst 2 syklist velkommen bedrifter (overnatting) Sykkelutleie Sykkelverksted/reparatør www.bike-norway.com

Kvalitetssikringssystemet: Syklist velkommen Uanmeldt kontroll Gjeste- undersøkelse Egenvurdering 3 Årlig før hver sesong Interessent/søker Drifts- fasen Krav- spesifikasjon Egenvurdering 1 Godkjenning Tiltak Godkjennings- fasen Avvik Investerings- og utviklingsfasen Egen- vurdering 2 Plan Kontroll fra STIN Gjennomføring www.bike-norway.com

Potensialet gir muligheter Litt om markedet for sykkelturisme Myndighetenes satsinger Litt om Hordaland i dag www.bike-norway.com

Syklister i Norge 2,7 mill. personer over 15 år syklet i 2005 på egen sykkel Dette er en økning fra 1997 på 0,3 mill. eller 11% www.bike-norway.com

Hva vet vi om de norske syklistene (2005)? www.bike-norway.com

Motiv for å sykle i ferie- og fritidssammenheng (2005) www.bike-norway.com

Potensial for sykling........... 68% (2,5 mill) sier det er aktuelt med dagstur ut fra hjemstedet 47% (1,7 mill) sier det er aktuelt med dagstur ut fra feriested i Norge 34% (1,3 mill) sier det er aktuelt med sykkelferie med overnatting i Norge 31% (1,1 mill) sier det er aktuelt med sykkelferie med overnatting utenfor Norge 21% (0,7 mill) sier det er aktuelt med terrengsykling/stisykling www.bike-norway.com

Sykkelturisme i et internasjonalt perspektiv Tyskland - 9 mill sykler regelmessig, 2,5 mill. på sykkelferie i 2006, 1,6 mill. eller 63% i utlandet Nederland - 9 mill sykler regelmessig, 4 mill. feriereiser med sykling som hovedaktivitet 2003, 0,6 mill. eller 15% til utlandet Storbritannia - 4,5 mill. sykler regelmessig, knapt 1,2 mill sykkelferier i 2003, 0,4 mill. eller 33.3% i utlandet Danmark og Sverige - 2,5 og 5,7 mill. sykler regelmessig, ca. 20% av de som var på sykkelferie ønsket å sykle i Norge i forbindelse med ferie, tilsammen vel 1,2 mill. (1999) www.bike-norway.com

Sykkelturisme er trendy: Ut i naturen Klima Mosjon Samvær Lønnsomt - stort forbruk www.bike-norway.com

Nasjonal sykkelstrategi - St. meld nr. 24 (2003-04) ”Samferdselsdepartementet vil gi Statens Vegvesen et særskilt ansvar for å initiere og koordinere arbeidet for å øke sykkelbruken” Målet: Det skal bli tryggere og mer attraktivt å sykle Sykkeltrafikken skal utgjøre minst 8% av alle reiser www.bike-norway.com

Tiltak definert i Nasjonal transportplan Målrettet innsats over lang tid for å gjøre sykling mer attraktivt ”Sykkelbyer” Standard på drift og vedlikehold: ”Brukeroptimal standard” Sykling og kollektivtransport kombineres Sykling i ferie og fritid: Skilting for tursykling 9 nasjonale sykkelruter Organisert sykkelturisme Informasjon og motivasjon ”Kommunikasjonsstrategi” www.bike-norway.com

Tilretteleggingstiltak Fokus på sikkerhet - skjerming, egne stier o.l. Skilting og merking - nasjonal standard til Statens Vegvesen Informasjon om tur mulighetene - hva kan oppleves underveis, tilgjengelighet, vanskelighetsgrad osv. Avtaleverk med private grunneiere Må inn i de lokale arealplanene Bagasje transport/retur av sykler www.bike-norway.com

Evaluering av ruter/turer Tilgjengelighet Opplevelse Overnatting Trafikkforhold - sikkerhet Skilting Guider/info => Vurderes på en skala fra 1 til 5 (5=meget godt) www.bike-norway.com

www.bike-norway.com

Tilbud i Hordaland i dag Rallarveien (Haugastøl-Flåm/Myrdal-Voss) Voss-Bergen (flere ruter) Sunnhordland (7 turer) Nordsjøruta (del av Northsea Cycle Route) www.bike-norway.com

Hvordan videreutvikle Hordaland som sykkelfylke? Forlenge Nordsjøruta til fylkesgrensen i nord Merke rute 6 fra Leirvik via Hardanger til Vikafjell - ender i Røros Videreutvikle Sunnhordland som Syklist Velkommen Destinasjon med bl.a. øyhopping Videreutvikle Nordhordland/Modalen/Osterøy til Syklist Velkommen Destinasjon Terrengsykling inkl. utforsykling i Voss Rekruttere Syklist Velkommen Bedrifter Fylkeskommunen, kommunene og Statens vegvesen må prioritere www.bike-norway.com

www.bike-norway.com

Hordaland har muligheten til å bli det ledende fylket innenfor sykkelturisme Fjell, fjord og kyst gir unike fortrinn Dagens reiselivsbedrifter og destinasjonsselskaper med reiselivskompetanse Statens Vegvesen, fylkeskommunen og kommunene må samarbeide både i planleggingen og finansieringen www.bike-norway.com

”Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving” -Albert Einstein www.bike-norway.com