Ikke-faglige aktiviteter i klasserommet Tanker rundt pedagogiske utfordringer Gerhard Emil Schjelderup Handelshøyskolen BI gerhard.e.schjelderup@bi.no
Temaet for denne debatten Tilbakemeldinger fra forelesere og studenter Utenomfaglige aktiviteter i klasserom Studenters og vår hverdag Kugel (1993) How Professors Develop as Teachers Konkrete tiltak Paneldebatt Gerhard Emil Schjelderup Handelshøyskolen BI
Tilbakemeldinger Forelesere Studentene Pedagogiske ufordringer Studenter ikke mentalt tilstede Vanskelig å skape dialog Usikker på egen undervisning Kvaliteten uteblir Studentene Vanskeligheter med konsentrasjon Manglende faglig atmosfære og seriøsitet i studentmiljøet Gerhard Emil Schjelderup Handelshøyskolen BI
Utenomfaglige aktiviteter Avislesning SMS Internettsurfing Prating Jobber på PC med andre fag Gerhard Emil Schjelderup Handelshøyskolen BI
Studenters og vår hverdag Øyeblikkstyrrani Under 2% som slår av mobilen om natten Krav om å være online døgnet rundt Redsel for å gå glipp av hendelser Ikke vant med friheten studenttilværelsen medfører Blackboard og andre hjelpemidler Studenter irriterer seg over manglende støpsler i auditorium Mange studenter skriver notater rett inn i blackboarddokumentene Gerhard Emil Schjelderup Handelshøyskolen BI
How Professors Develop as Teachers Stadium – Meg selv! Stadium – Tema Stadium – Studenten (passiv) Stadium – Studenten som aktiv Stadium – Studenten som uavhengig Gerhard Emil Schjelderup Handelshøyskolen BI
Konkrete tiltak Påvirke holdninger og handlniger hos studenter Lage en ”kontrakt” i samsvar med studenter om hva en korrekt studiesituasjon innebærer Skal dette i så fall inn i kursbeskrivelsen og studiehåndboken? Skal dette være universelt eller opp til hvert kurs eller foreleser? Er forbud veien å gå? Pedagogikken går i retning av mer bruk av interaktive læringsmidler som Smartboard osv. Gerhard Emil Schjelderup Handelshøyskolen BI