Ikke-faglige aktiviteter i klasserommet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fremtidens studenter og deres forventninger til IKT-støtte i utdanningen Gløshaugen
Advertisements

Mailand videregående skole
30.April 2008 ”Peer Instruction” Fagdidaktisk metode og pedagogisk perspektiv FoU-lunsj IR Eksempel Kilde: Carl Wiemann I en fysikktime er temaet lyd.
Læringsstøttesenter - kurs
Skole – hjem samarbeid.
Mestring og forebygging av depresjon
Nettjenesten sidetmedord.no  Oppstart 15. november 2006  Over 3000 meldinger er besvart  Ca % av innskriverne er menn, resten er kvinner.
Hvordan sikre erfaringsutveksling mellom kursdeltakerne?
Det gode Det rette Det rettferdige
Mestring og forebygging av depresjon
Læreplan i fremmedspråk. Generelle trekk ved det digitale i læreplanen  Personvern  Opphavsrett  Kildekritikk.
NUV Seminar Prosesskriving med Wiki1 Torunn Gjelsvik og Ragnvald Sannes Handelshøyskolen BI.
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Videreutdanning i Juss for vernepleiere IKT-støttet undervisning Praktisk gjennomføring 1.
Dialogen som pedagogisk verktøy
Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 1 Tiltak for bedre læring 4. november 2009 Tiltak for bedre læring - Felles ansvar.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Utbytte av læringsmål Innlegg på workshop med fagansvarlige basiskurs Handelshøyskolen BI Oslo ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet.
Kirsti L. Engelien - faglig pedagogisk dag 2011 Interaktive tavler – noe for deg?
Pedagogisk leder Ny stilling under prorektor, enhet for faglig tilsyn og kvalitet
Evalueringsseminar HiN - Bodø Erfaring som foreleser + Kompetanseutvikling drift og vedlikehold Øystein Larsen, Vegdirektoratet / Teknologiavdelingen.
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
Bruk av studenter i øvingsveiledning Monica Johannesen og Leikny Øgrim
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Podcasting på odontologi. Kort om hva podcasting er. Mer om hvorfor vi podcaster. Deretter hvordan vi podcaster. Til slutt: Funker det???
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
HVORDAN ENGASJERE STUDENTENE ved bruk av IKT? Nina Ronæs Tromsø, 17. september Nina Ronæs © BI.
Innlegg på Ledermøte forskning og fagresurser Handelshøyskolen BI ved Anders Tveit, Prosjektleder pedagogisk utviklingsprosjekt Innlegget finnes.
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
Sakprosa (NOR ) Hva bør vi lære av evalueringen?
Bruk av Blackboard på BI
Her følger en liten bildevandring hos BI Ålesund.
TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
Innspill ● Webmøter bør også kunne være utvidelse av videokonferanse (fra auditorium) ● God lyd innebærer ekkokansellering, vi må bruke tid og penger og.
Hvordan få frem den sjeldne stemmen i utdanningssystemet? Et pågående prosjekt ved Siri Grønhaug og Ingrid Wiig Senter for sjeldne diagnoser.
Lese- og skrivevansker Tilrettelegging på eksamen og i studiesituasjonen på NTNU.
VELKOMMEN TIL TEAM 8B 2015/2016. Kveldens foreldremøte Rektor Hjørdis Bjølseth Avdelingsleder for elevtjenester Kjersti Støre Presentasjon av teamet Litt.
Studenters forventninger til IT og E-læring Rica Hell
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Avfallshåndtering Som et eksempel på begrepet bærekraftig utvikling Ekskursjonsted og læringsarenaer.
Philip Christensen Konstituert Avdelingsdirektør IKT
Psykiatrialliansen 10 år.
Omvendt undervisning og nettstøttet veilederutdanning
Universellforum 2016.
Fasilitering av kurs.
Studenters kjennskap til kvalitetssikringssystem
Digital startpakke – Nettvett 4
Sett inn video fra Vimeo:
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
KOMPETANSEHEVING MOLDE 31. OKTOBER 2017 OVERGREP OG VOLD
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Foreldreundersøkelsen 2018
Foreldreundersøkelsen 2018
Foreldreundersøkelsen 2018
Brukerdrevet innovasjon med biblioteket som plattform
NVU-konferanse mars 07 Videreutdanning i organisering og veiledning av støttekontakter, avlastere og frivillige Erfaringar frå opptrapping og utviding.
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Det juridiske fakultet
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Svaksynt student i en digital hverdag
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
CAKE Q2 Dønn tilstede/ TOTAL Awareness
Koble opp nearpod.com Kode: xuikn
Universellforum 2016.
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Formativ evaluering BI Stavanger
«Alle med» Skåredalen skole
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utskrift av presentasjonen:

Ikke-faglige aktiviteter i klasserommet Tanker rundt pedagogiske utfordringer Gerhard Emil Schjelderup Handelshøyskolen BI gerhard.e.schjelderup@bi.no

Temaet for denne debatten Tilbakemeldinger fra forelesere og studenter Utenomfaglige aktiviteter i klasserom Studenters og vår hverdag Kugel (1993) How Professors Develop as Teachers Konkrete tiltak Paneldebatt Gerhard Emil Schjelderup Handelshøyskolen BI

Tilbakemeldinger Forelesere Studentene Pedagogiske ufordringer Studenter ikke mentalt tilstede Vanskelig å skape dialog Usikker på egen undervisning Kvaliteten uteblir Studentene Vanskeligheter med konsentrasjon Manglende faglig atmosfære og seriøsitet i studentmiljøet Gerhard Emil Schjelderup Handelshøyskolen BI

Utenomfaglige aktiviteter Avislesning SMS Internettsurfing Prating Jobber på PC med andre fag Gerhard Emil Schjelderup Handelshøyskolen BI

Studenters og vår hverdag Øyeblikkstyrrani Under 2% som slår av mobilen om natten Krav om å være online døgnet rundt Redsel for å gå glipp av hendelser Ikke vant med friheten studenttilværelsen medfører Blackboard og andre hjelpemidler Studenter irriterer seg over manglende støpsler i auditorium Mange studenter skriver notater rett inn i blackboarddokumentene Gerhard Emil Schjelderup Handelshøyskolen BI

How Professors Develop as Teachers Stadium – Meg selv! Stadium – Tema Stadium – Studenten (passiv) Stadium – Studenten som aktiv Stadium – Studenten som uavhengig Gerhard Emil Schjelderup Handelshøyskolen BI

Konkrete tiltak Påvirke holdninger og handlniger hos studenter Lage en ”kontrakt” i samsvar med studenter om hva en korrekt studiesituasjon innebærer Skal dette i så fall inn i kursbeskrivelsen og studiehåndboken? Skal dette være universelt eller opp til hvert kurs eller foreleser? Er forbud veien å gå? Pedagogikken går i retning av mer bruk av interaktive læringsmidler som Smartboard osv. Gerhard Emil Schjelderup Handelshøyskolen BI