Sesjon 2: Strategi og innovasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
Knut Haanæs, Ph.D. 26. Januar, 2000 Handelshøyskolen BI
Verdikjedeanalyse Verdikjeden
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
Nils Eirik Stamland, INEOS Norge AS
1 BYGGEPOLITIKK Valgkampkonferansen 29. juni 2011 Forbundssekretær Halvor Langseth.
Produktvalg Læringsmål:
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Innovasjonsledelse i idésamfunnet
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Sesjon 5: Implementering av strategi
Strategi 2: Strategiprosesser
Sesjon 3: Organisasjonslæring
Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit
Sesjon 9: Oppsummering Knut Haanæs Handelshøyskolen BI Knut Haanæs.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
EKSTERN ANALYSE BRANSJEANALYSE.
Strategisk innovasjon utforsking vs. utnyttelse av kunnskap
Den norske innovasjonsmodellen og universitetenes rolle Professor Arne Isaksen, Institutt for arbeidsliv og innovasjon, Handelshøyskolen ved UiA Grimstad,
Viktige prestasjonsmål for produksjonen
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
1 Erfaringer med funksjonskontraktene Adm. direktør Kyrre Olaf Johansen Møte med Statens Vegvesen 12. mai 2005.
Nils Eirik Stamland, INEOS Norge AS
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
© 2006 IBM Corporation Global åpenhet og samarbeid er framtidens business Morten Andreas Meyer – IBM.
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Matkjedeutvalgets analyseramme
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Forretningsutvikling i team Hvorfor kan studenter utvikle verdens beste forretningidéer? Sveinung Susort.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Vibeke Lund, Kjedeleder Officer AS Gulltasten Quality Hotel Expo Bedriftsmarkedet er et fieldgame.
innovasjon i Infrastruktur
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
”Innovasjonsmodell Rogaland”
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
Knut Haanæs1 Sesjon 7: Strategiske endringsprosesser Knut Haanæs, Ph.D Handelshøyskolen BI.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Risiko og usikkerhet i prosjekter Bjørn Johs. Kolltveit.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Går digitaliseringen av offentlig sektor raskt nok? - fordeler ved å ligge langt framme i utviklingen av en moderne og brukervennlig offentlig sektor Paul.
IPR (Immaterielle Rettigheter): Hva kan IN gjøre for deg? UT-konferansen oktober 2013 Turid Buvik.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
INNOVASJON OG ENTREPRENØRSKAP FOR DET GRØNNE SKIFTET
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Det strukturelle perspektivet
Ressursperiferier Bjørnar Sæther SGO 4016.
Gassbasert fermentering og dets kompetansebehov
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Kjøpsatferd - bedriftsmarkedet
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Forelesningsfoiler HRS6002, 7. forelesning
Årsaker til økonomisk vekst
Utskrift av presentasjonen:

Sesjon 2: Strategi og innovasjon Knut Haanæs, Ph.D Førsteamanuensis Handelshøyskolen BI Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Eksempler Innovasjon, Hva er på innovasjons- konkurranse innovasjon? bedrifter Innovasjon, konkurranse og ressurser Hva er innovasjon? Gjesteforeleser: Katharina R. Asting, Direktør, Statens Veiledningskontor for Oppfinnere Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Generell oppfatning om innovasjon Innovasjon er nødvendig for alle bedrifter Innovasjon er knyttet til risiko mht. tid og sted Større bedrifter blir mindre innovative og har mindre evne til forandring Noen strukturer kan bedre takle treghet og øke innovasjonstakten Forskjellige typer innovasjon krever forskjellige kompetanser og innbærer ulike typer risiko Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Hva er innovasjon? Nyskaping og kommersialisering, f.eks. Nye kombinasjoner av eksisterende ressurser Nye ressurser brukt til å løse eksisterende problemer Nye prosesser i produksjon eller tjenester Nye organisasjonsformer som øker verdi eller reduserer kostnader Etablerte produkter og tjenester til nye kundegrupper eller markeder Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Innovasjoner i forskjellige faser OMSETNING (4) Operasjonsfasen (5) Nedgangsfase (3) Kommersiell fase (1) Idefase (2) Entreprenørfasen TID Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Hva er kompetanse? Kunnskap Kompetanse (“Å kunne noe som kan brukes til noe”) Ferdigheter Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Immaterielle ressurser Typer ressurser ALLOKERES: TRADISJONELL KAPITAL MOBILISERES: INTELLEKTUELL KAPITAL RESSURSER Materielle ressurser Immaterielle ressurser Relasjons-baserte Løwendahl (1993); Haanes and Lowendahl (1997) Kompetanse-baserte Kunnskap Databaser Renommé Renommé Ferdigheter Rutiner Lojalitet Lojalitet Evner Kultur Relasjoner Relasjoner STRUKTURELL KAPITAL: Kontrollert av organisasjonen HUMAN KAPITAL: Kontrollert av individer Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Karakteristika ved innovasjon Det finnes uendelig mange muligheter Knapphet i vår evne til å se disse Innovasjon drives av mulighet for gevinst / verdi Grunnleggende innovasjon kan skape nye bransjer Vellykket innovasjon vil kopieres og forbedres Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Kommersielle utfordringer - innovasjon Balansere utforskning og utnyttelse Trekke ut verdien som skapes Satse på prosjekter som passer kompetansene Se innovasjonsprosjekter som portefølje Tenke tidslinjer Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Prosjekt mix Forbedre Plattform Gjennombrudd Handelshøyskolen BI Kilde: Clark og Wheelwright (1993) Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Utforskning vs. utnyttelse - en tradeoff Økt innovasjon UTFORSKNINGS- FOKUS UTVIKLINGS- FOKUS “Best practice” kurve UTNYTTELSES- FOKUS Økt effektivitet Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Problemer med utforskning Tid - Tar tid å evaluere nye ideer, og det tar tid å bygge nye kompetanser. Sted - Ofte kommer avkastningen “et annet sted”. Optimalt utforskningsnivå avhenger av tidshorisont. Desto lengre tidshorisont, desto mer rasjonelt å lete. Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Problemer med utnyttelse Forsterkning - Fristende å holde ved eksisterende løsninger. Overse nyheter og forbedringer. Tid - Over tid vil alle løsninger foreldes. Ved ekstremt raske/trege endringer kan det være best å ikke forandre seg. Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Innovasjon krever: Tid Villighet til å ta risiko Langt tidsperspektiv Utholdenhet Villighet til å ta risiko Tekniske risiko Kompetanse risiko (passer ikke inn) Markeds risiko (verdi trukket ut av andre) Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Når bør bedrifter satse på innovasjon? Har lang tidshorisont Får rask tilbakemelding fra utforskningsaktivitetene Løper lav risiko ved utforskning Høy sannsynlighet for krise hvis ikke utforskning Har rette kompetanser til å trekke ut verdi Har et rikt utforskningsmiljø (bransje, sted, etc.) Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Noen forskningsfunn Det finnes forskjellige former for innovasjon Krever forskjellige immaterielle ressurser Oppkjøp og sammenslåinger hemmer intern innovasjon Innovasjon er ofte stegvis med kunder og leverandører U-form i forhold mellom frie og knappe ressurser To typer “feller”: Utforskning og utnyttelse Innovatøren får ofte ikke ut verdien som skapes (Xerox). Revolusjonerende innovatøren ofte outsider uten etablert kompetanse. Innovatører møter ofte motstand fra “innsidere” Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Noen generelle observasjoner De fleste nye ideer er dårlige ideer; i økende grad over tid Gode og sprø ideer er vanskelige å skille på kort sikt Tålmodighet rundt nye ideer kritisk Often for lite tålmodighet Gir opp nye ideer for raskt Fokuserer på områder hvor vi allerede har kompetanse Genialitet og galskap er ofte relatert Kunnskap kan lett skyve ut kreativitet (som i gjennomsnitt er en god idé) March (1994) Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Verdiskaping og innovasjon Produkt og prosessutvikling Effektivitet / flyt / timing / skala / integrasjon Nye former for differensiering / in og outsourcing Kjede Nye kompetanser og problemstillinger Nye samarbeidssystemer / nye prosesser Nye metoder / analyser / kommunikasjonsformer Verksted Nye vertikale og horisontale samspillere Nye “klubber” Medlemmer / infrastruktur / tjenester Nye standarder Nettverk Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Eksempler Innovasjon, Hva er på innovasjons- konkurranse innovasjon? bedrifter Innovasjon, konkurranse og ressurser Hva er innovasjon? Gjesteforeleser: Katharina Ringen Asting, SvO Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Eksempler Innovasjon, Hva er på innovasjons- konkurranse innovasjon? bedrifter Innovasjon, konkurranse og ressurser Hva er innovasjon? Gjesteforeleser: Katharina Ringen Asting, SvO Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Innovasjonsprosessen Prosessinnovasjon Høy Produktinnovasjon Viktighet av type innovasjon Lav Ny bransje Etablert bransje Hayes and Wheelwright (1979) Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Former for konkurranse Dell Panasonic Cotts Cola Norsk Hydro Schumpeter innovasjon Coca-Cola Unilever Rimi/Rema ABB IBM Høy Operatør Dynal Xerox (desktop) Autodisplay Apple Konkurranse intensitet Kontraktør “Economic spillovers” Diffusjon av nye ideer Kreatør “Economic spillovers” Diffusion av nye ideer Lav Tid Bransjens utvikling over tid Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Kompetanse og innovasjon Relasjoner Innovasjon Produksjon og vareflyt OPERATØREN Forbredret effektivitet “Just-in-time” Se og utnytte kommersielle muligheter Kontaktflate og tillit Nye markeder KONTRAKTØREN Nettverk til kunnskap og avanserte probl. Problem- løsningsevner Nye produkter KREATØREN Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Konkurranse Kompetanse Relasjoner Operatøren Kontraktøren Kreatøren * “Just-in-time” relasjoner * Lave transaksjonskostnader * Forhandlingsstyrke * Merke-identitet * Bredde i markeder Operatøren (Konkurrerer på effektivitet) * Effektiv produksjon * Service ledelse * Kvalitetsledelse * Kontroll vareflyt og tid * Forhandling * Forståelse av markeder, aktører og ressurser * Evner til å se kommersielle muligheter * Organisere interne og eksterne kontrakter * Midlertidige relasjoner / mange latente realsjoner * (“Contactability”) Bred kontaktflate * (“Contractability”) Rennome som inngir tillit Kontraktøren (Utvikler markeder) Kreatøren (Utvikler ny teknologi) * Kompetanse i grunnteknologi * Forstår teknologiske muligheter * Evne til å lære * Evne til å eksperimentere * Problemløsningsevner * Nettverk som gir tilgang på relevant teknisk kunnskap avanserte problemer Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Eksempel: Legemidler Generiske Konkurranse intensitet Pharma Biotech Schumpeter innovasjon Glaxo Merck Novartis Pfizer Roche Ivax Høy Amgen Chiron Dynal Genetech Biogen Generiske Konkurranse intensitet Pharma “Economic spillovers” Diffusjon av nye ideer Biotech “Economic spillovers” Diffusjon av nye ideer Lav Tid Bransjens utvikling over tid Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Fordeler - Kreatør Ledelse innen produkt/prosess teknologi Læring og erfaring Forskning og patenter Standarder Tilgang på knappe ressurser Naturressurser Beliggenhet Produksjonskapasitet Mennesker og kompetanse Begge opp byttekostander Spesialiserte ressurser Kjøpsvaner Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Fordeler - Kontraktør “Free-rider” Kreatør treg mht. kommersialisering Rekruttere medarbeidere Lære av og utnytte kreatørens feil Billigere å kopiere enn å innovere Kreatør treg mht. kommersialisering Konkurrere direkte på pris Kan velge nye og bedre teknologier Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Fordeler - Operatør Teknologi og bransje klart definert Kan spesialisere på effektivitet Ressurser tilgjengelige i markedet Kan velge beste teknologi Kompetanse finnes i markedet Finnes standarder og dominerende design Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Eksempel: Legemidler Generiske Konkurranse intensitet Pharma Biotech Schumpeter innovasjon Glaxo Merck Novartis Pfizer Roche Ivax Høy Amgen Chiron Dynal Genetech Biogen Generiske Konkurranse intensitet Pharma “Economic spillovers” Diffusjon av nye ideer Biotech “Economic spillovers” Diffusjon av nye ideer Lav Tid Bransjens utvikling over tid Kilde: Haanes og Fjeldstad Handelshøyskolen BI Knut Haanæs

Dynal som eksempel Bioteknologi joint venture Etablert i 1986 av Dyno og AL Basert på J. Ugelstads patent på “Monosized magnetic bead” (Dynabeads®) Innovasjonsdrevet vekst Ledende innen biomagnetisk separasjon Rask vekst både i omsetning, geografisk og i form av produkter Handelshøyskolen BI Knut Haanæs