Økt satsing på felles markedstiltak? Trond Davidsen, 2. mars 2006.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forsterket levealdersjustering i offentlig tjenestepensjon Pensjonsseminaret 13. januar 2014 LO i Oslo/Forsvar offentlig pensjon Jan Mønnesland, pensjonsutvalget.
Advertisements

VM Fotballen.eu har foran VM i fotball 2010 fått på plass et VM-studio utenom det vanlige. Det du ikke finner om VM her er ikke verdt.
Mål- og resultatstyring i Hedmark fylkeskommune
Informasjon fra styret. Året som gikk •Internett •E-postliste/diskusjonsforum •Henvendelser •spørreundersøkelse.
Arbeidet med rekruttering i Fiskeri- og kystdepartementet Årsmøte FOSFOR - 4. desember 2007 Politisk rådgiver, John Erik Pedersen.
Kommunale råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne – en ”vaktbikkje” også for utviklingshemmede? Gunn Strand Hutchinson, medlem av Bodø kommunale råd.
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Kapittel 6: Andre lønnsomhetsmetoder
Husleie nivå  Husleien opp med ca 100% på 10 år.  Inntektene har hatt en lavere utvikling.  Det begynner å bli ”normalt” med over 40% bo.
Velkommen til Butikkråd. Bakgrunn •Bakgrunnen for at Coop har valgt å opprette Butikkråd er for å bidra til å øke butikkens lokale konkurransekraft og.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Tjenestepensjoner og mobilitet Presentasjon.
- Hovedrolle eller birolle
Markedsutsikter: Begrenset produksjonsvekst og sterk etterspørsel
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Verdens beste sjømatnæring Geir Ove Ystmark direktør industri, FHL.
Orientering om NFFs budsjett for 2009 relatert til 1. divisjon kvinner.
Laksesaken EU Trond Davidsen, 10. mars Markedsadgang •EU er vårt viktigste marked - Idag, imorgen og om fem år •Russland er vårt største vekstmarked.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen.
Lærerprofesjonens etiske plattform
TITLE KLUBBENS MÅL OG PLANER PETS D
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Årsmøte Nordnorsk Havbrukslag Et hav av muligheter! Atle Eide, 9. februar 2006.
Regulering av markedstilførselen - markedets, næringens eller myndighetenes ansvar? Lisbeth Berg-Hansen, Årsmøte Trøndelag Fiskeoppdretterlag, 8. mars.
Næringas erfaring med NYTEK
Råd til reisende før, under og etter reisen for å unngå sars Hanne Eriksen Avdeling for infeksjonsovervåking Divisjon for smittevern ( )
Oppgaver 1)Vi anser hvert av de seks utfallene på en terning for å være like sannsynlig og at to ulike terningkast er uavhengige. a)Hva er sannsynligheten.
IPT - Telemark Kartleggingsprosjekt IPT Paul Alfsen Njål Myrseth.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Harmoni II 12-K samarbeid (eller ikke…..) i en teknisk og funksjonell form i dag og i morgen. Interkommunal kommunikasjon. Samarbeidsløsninger med.
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
RFF’s ÅRSKONFERANSE 2013 BERGEN 6. – 8. MAI. RFFs vedtekter (utdrag): Navn og formål  Rådet for offentlige fagskoler (RFF) er et koordinerende organ.
Vekststrategi for Norges Diabetesforbund
Hva er hovedutfordringene for de regionale sparebankene?
Hildegunn Heinum, rådgiver
Oljefondskampanjen i Fasteaksjonen 2015: Jobber og utvikling Sundvolden 25. januar 2014.
Brukerorientering Et praktisk eksempel: Barnehagene i Lunner.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Råd til reisende før, under og etter reisen for å unngå SARS Hanne Eriksen Avdeling for infeksjonsovervåking Divisjon for smittevern ( )
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Noen rettslige problemstillinger vedrørende elektronisk samhandling i offentlig sektor Prof. Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, Avdeling.
Universitetet i Tromsø
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
Work-shop 3: Hvordan finansiere forskningsbasert nyskaping. Oppsumering Det må utvikles spesifikke verktøy/virkemidler direkte mot U&H sektoren for å styrke.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Kapasitet hos sivile helikopteroperatører for styrket redningstjeneste Arne Roland, administrerende direktør i CHC Helikopter Service AS og styremedlem.
Side 1 Situasjonsanalyse 9K Jørund K Nilsen Laholmen 13. mars 2003 Situasjonsanalyse 9K.
Veiledning prosjektroller
”Markedsadgang” SJØMAT FOR ALLE - BERGEN 2.SEPTEMBER 2004 Statssekretær Janne Johnsen ”Verdier fra havet – Norges fremtid”
Norwegian Ministry of Fisheries En konkurransedyktig havbruksnæring FHL havbruks årsmøte – tirsdag 30. mars 2004 Fiskeriminister Svein Ludvigsen.
Idrettsrådets ansvar og rolle
Forslag til ny akvakulturlov Fiskeriforum Vest 13. januar 2005 Ekspedisjonssjef Magnor Nerheim.
Havbrukspolitikk for økt norsk konkurransekraft Aqua Nor 9. august 2005 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Gjensidige, AquaNor august 2005.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Oslo og Omegn Bilbransjeforening
Politisk påvirkning.
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
Medlemsutvikling Målsetning: 6-8 nye medlemmer. Medlemsutvikling Fokus:  Flere damer  Yrkesaktive.
Utredningens tittel: Utfordringsrett etter samme lest som i Danmark -
Klimakvotene spres! Overblikk og bakgrunn Jørgen Wettestad
Framtid - Samspill - Skaperglede
Husbanken og kommunene
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Hva skjer i programmet nye Kristiansand
Utskrift av presentasjonen:

Økt satsing på felles markedstiltak? Trond Davidsen, 2. mars 2006

Hvorfor settes saken på agendaen? Formålet med å sette saken på agendaen er å få næringens synspunkter på om en tidsavgrenset økt satsing på felles markedstiltak kan være et hensiktsmessig tiltak for å øke etterspørselen etter norsk laks Med markedstiltak forstås i første rekke markedsføring av norsk laks, men også PR- og informasjonsaktiviteter samt tiltak for å styrke næringens markedsadgang kan være aktuelle elementer Diskusjonen reises ettersom det er grunn til å forvente en viss vekst i tilbudet i løpet av de kommende to-tre årene. Næringen kan da – for en tidsavgrenset periode – selv påta seg å gjøre en ekstrainnsats for å bidra til en bedre balanse mellom tilbud og etterspørsel i markedene

Saken reises ikke på årsmøtene i distriktslagene og på FHL havbruks årsmøte for å ta en endelig avgjørelse for eller mot økt eksportavgift For å kunne ta en slik beslutning må det et mer detaljert forslag med bl a konkretisering av økt investeringsnivå, hvilke aktiviteter som kan være aktuelle, innretning på aktiviteter og ikke minst i hvor stor grad næringen har direkte styring med eventuelle nye markedstiltak Basert på årsmøtets tilrådninger om en mulig økt satsing på felles markedstiltak vil styret i FHL havbruk sammen med øvrige deler av FHL eventuelt ta initiativ til en slik konkretisering. Dette vil igjen kunne medføre at FHL gir et råd til Fiskeri- og kystdepartementet, som vil måtte foreta en beslutning i saken Det synes uaktuelt å gjennomføre en økt satsing på felles markedstiltak uten at dette forankres i de aktivitetene som allerede skjer gjennom Eksportutvalget for fisk Ikke en endelig avgjørelse!

Nærmere om hvorfor saken settes på agendaen Vekstpotensialet for laksenæringen er økt betydelig etter avviklingen av fôrkvotene, selv om det riktignok fortsatt finnes begrensninger i form av kapitaltilgang, smoltkapasitet, biomasseregulering mv Samtidig er mulighetene for at norsk laksenæring kan regulere tilførselen til markedet og derigjennom påvirke prisbildet gradvis blitt mindre ettersom Norges markedsandeler er svekket Chiles ekspansjon og muligheter for videre vekst gjør at produksjonsbegrensende tiltak iverksatt av Norge alene kan gi begrenset effekt

Nærmere om hvorfor saken settes på agendaen Vi må legge til grunn at det vil være en vekst i tilførselen til markedene fra Norge fremover. Dette skjer samtidig som vi har en uklar adgang til enkelte (sentrale) markeder. Isteden for å gjøre som vi har forsøkt tidligere år - å forsøke å begrense markedstilførselen og regulere oss ut av problemene - kan næringen prøve andre virkemidler for å få en bedre balanse mellom tilbud og etterspørsel, og på denne måten begrense de sykliske tendensene for næringen Norge har etter hvert god erfaring med bruk av felles markedstiltak gjennom en lovpålagt avgift til Eksportutvalget for fisk. I perioder - som under lakseavtalen med EU fra 1997 til hadde man en forhøyet avgift som gikk til felles markedstiltak

Hva vil vi oppnå ved å sette saken på dagsordenen? Vi vil få frem: Hvilke behov laksenæringen vil kunne ha for økt innats i markedsarbeidet for en avgrenset periode (f eks i et treårsperspektiv) Hvordan økt markedsføringsinnsats kan være et (bedre) alternativ for å skape balanse i markedet enn regulering av tilførselen Hvordan økt markedsføringsinnsats (om mulig) kan bidra til å redusere risiko for nye handelsbegrensende tiltak, samt motvirke effekten av allerede innførte tiltak Hvilken avkastning felles markedsinnsats gir næringen i fht investerte midler Hvilke konkrete tiltak som kan iverksettes og hvilke investeringer som kan være nødvendige, dersom konklusjonen er at det kan være behov for økt markedsinnsats

Oppsummert Det aller viktigste formålet er å få frem kunnskaper i spørsmålet OM det kan være behov for økt markedsinnsats og OM f eks en tidsavgrenset økt eksportavgift kan være svaret på denne utfordringen. Næringen må ha en forståelse av kommende markedsutfordringer, samt utfordres på om styrket markedsinnsats gjennom fellestiltak kan være en farbar vei for næringen Eller er det slik at næringen ikke ønsker nye fellestiltak, men heller la markedet fungere uten forsøk på å styre utviklingen? Som nevnt ovenfor vil en forsøke å unngå å reise denne saken som JA eller NEI til økt eksportavgift. Hovedformålet er å få frem kunnskap, få en debatt og drøfte hvilke mulige veier som finnes for næringen