Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon om søknad til læreplass 2010
Advertisements

INFORMASJONSTEAM I MIDT- GUDBRANDSDAL Sammensetting: • Lærar frå utdanningsprogrammet • Elever • Representant fra bedrift/bransje • Bruke en skoletime.
Hvordan redusere frafall i fag- og yrkesopplæringen gjennom samarbeid?
Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
2 Kommune og fylkestingsvalget 2011 Fag- og yrkesopplæring.
Læring på arbeidsplassen
Resultater fra spørreundersøkelse • 90 tidligere lærebedrifter invitert til å svare på en nettbasert spørreundersøkelse • Inviterte bedrifter hadde lærling.
Samling Opplæringskontor 12. Desember 2012
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Nasjonal Aksjon Lærebedrift Fellesprosjekt LO - NHO
2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Rådgivernettverket 5. April 2011 Alternative opplæringsløp v/Gunnar Pedersen.
Byggnæringen i omstilling Hvordan ta vare på kompetansen i omstillingstider? Jørgen Leegaard Kompetansedirektør BNL.
Kompetansebehov i offentlig sektor for å levere god tjenesteyting.
Elin Veimo Helsefagarbeideren – vår nye medarbeider en ny ressurs!
Joachim Bjerkvik
Møte med opplæringskontor og -ringer 8. april 2011 Fag- og yrkesopplæring Mulighetenes Oppland.
KARRIEREVEILEDNING/ RÅDGIVERSAMLING Hilde Strømme Ole Kristian Eivindson Vest-Agder fylkeskommune.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Formidlingsfasen Søknadsfrist til læreplass/opplæringsplass 1. mars. Søkning på nettsiden I tillegg må alle sendes personlig søknad.
Fagopplæring -yrkesfag
Fagopplæring i arbeidslivet OpplæringskontorDimensjoneringMarkedsføringFormidling.
Rådgiversamling 9. januar 2012 Formidling til bedrift og vg3 i skole.
PROSJEKT FAGOPPLÆRING Prosjektleder Kurt Henriksen Dato Mosjøen Foto: Crestock.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
ROSTHAUG VIDEREGÅENDE SKOLE
Jane Haave Kompetanse på lavere nivå Tirsdag 16. september 2008.
Rogaland Fylkeskommune
RÅDGIVERSAMLING 2013 Træleborg konferansesenter 4. desember 2013.
Gauldals konferansen 2. nov. 2011
Lena Fekene Liv Marit Meyer Petersen
Rådgiversamlinger januar /01 Bårdshaug Herregård - Odd Arne Moe 09/01 Gauldal vg. skole - Gerd Gaasø 10/01 Rissa vg. skole – Geir Hugo Sand 14/1.
YRKESFAG E`TØFT Heve statusen for våre fag Øke rekrutteringen Bedre samhandling skole-næringsliv.
Hvordan lykkes med yrkesfag
Inntakskontoret bidrar med tall og erfaringer Fagopplæringen bidrar med tall, prognoser og erfaringer (innhentet fra arbeidslivet, intensjonsavtaler) Skolene.
Fokus på tidlig innsats og tettere oppfølging i hele opplæringsløpet En tett og god oppfølging av den enkelte elev. Avviker noen barn/elever fra en forventet.
Samling programfag elektro i Nordland Utdanningsavd. sht 5. nov Foto: Peter Hamlin.
v/Avdelingssjef Turid Borud.
Opplæringskontor som lærebedrift Utfordringer og forventninger
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Per Kristian Storstad AVGO
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Samarbeid skole-arbeidsliv Eirik Sundan Foto: Crestock.
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Formidlingskoordinator Med bakgrunn i fylkestingets målsetting om at flere ungdommer skal ha faglig framgang og gjennomføre videregående opplæring.
Etter at du har satt inn bilde må du høyreklikke på bildet og trykke «send bakerst» DIMENSJONERING I FAG- OG YRKESOPPLÆRINGEN FAGPOLITISK UTVALG OPPLÆRING,
Skolefylket Telemark Fagpolitisk utvalg, Østlandssamarbeidet 1. feb 2016.
Prosjekt samarbeid skole-arbeidsliv Nordland Rådgiversamlinger desember 2015.
Helsefagarbeideren En presentasjon. Om helsefagarbeideren Erstatter dagens hjelpepleier- og omsorgsarbeider- utdanning 2+2-modellen "Aksjon helsefagarbeider"
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Hospiteringsordningen i yrkesfag på vgs Terje Haukedal, Rådgiver - seksjon for Kvalitet og Utvikling.
Godkjenning av lærebedrifter/opplæringskontor Oppl lovens § 4-3 og forskriftens §11-1. Kvalifisert faglig leder og flere instruktører for å gi opplæring.
Grete Haaland og Hilde Hiim, Oktober 2010 KIP-AF "Kunnskapsutvikling og implementering av nye læreplaner i yrkesfag gjennom aksjonsforskning”
Prosjekt samarbeid skole- arbeidsliv
Opplæringskontorenes rolle
Oppgavefordeling mellom seksjonene
Fagforbundet Vest-Agder
Are Solli og Kristian Ilner
– ESSENSEN AV LIER VIDEREGÅENDE skole
Rådgiversamling 15.november 2017
Oppgavefordeling mellom seksjonene
Viken adm prosjekt 5: kompetanse
Utskrift av presentasjonen:

Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen

Bakgrunn Etterspørselen etter læreplasser for ungdom som ønsker yrkesutdanning øker Oppland fylke har et udekket behov for læreplasser Behovet for helsefagarbeidere er spesielt stort Dette gjelder både kommunesektoren, private institusjoner og helseforetakene

Mandat Hensikt: Fremskaffe flere godkjente lærebedrifter i Oppland Fokus: Etablere læreplasser i de fagområdene der behovet er størst Forberede for og gi god opplæring i det nye helsearbeiderfaget Vurdere skolenes ansvar og rolle knyttet til formidling av læreplasser Vurdere fylkeskommunens systemer for å tilby og følge opp tilbudet om læreplass

Organisering Prosjekteier: Jørgen Skaug Prosjektansvarlig: Hilde Engvik Prosjektleder: Ragnhild Heggen Styringsgruppe: Yrkesopplæringsnemnda Referansegruppe 1: Generell fokus Referansegruppe 2: Fokus på helsefagarbeideren Tidsramme for prosjektet: 2 år

Hva skal vi oppnå? Hovedmål : Rekruttere flere lærebedrifter som kan drive opplæring ihht læreplanen for bedrift Utvikle og forsterke samarbeidet mellom bransjer, fylkeskommunen og skolene Skape et helhetlig kvalitetssystem innen formidling av lærlinger/lærekandidater

Hva skal vi gjøre? Samarbeide med partene i arbeidslivet og NAV om fag og yrkesopplæring i Oppland Besøke og følge opp potensielle lærebedrifter for å orientere om fagopplæring Heve kunnskapen om hva som kreves av faglige ledere og instruktører i nye lærebedrifter

Hva skal vi gjøre? (forts..) Etablere tilstrekkelige læreplasser av god kvalitet i helsearbeiderfaget Bidra til å etablere gode systemer og godt samarbeid mellom skole, elev og bedrift Øke bevisstheten blant elever om hva som kreves for å kvalifisere seg for å få læreplass

Hvorfor er dette viktig? 1.Flere godkjente lærebedrifter vil bedre utdanningstilbudet i Oppland: –Flere søkere får sitt første ønske oppfylt –Flere elever formidles til læreplasser –Behovet for alternativt VK2 i skole reduseres –Velfungerende samarbeid mellom skole, elev og bedrift

Hvorfor er dette viktig? 2.Bidrar til å opprettholde lokale leverandører av produkter og tjenester: –Hensiktsmessig dimensjonering av opplæringstilbudet ut fra arbeidslivets behov –Rekruttere arbeidskraft til bransjer med stort behov for faglært kompetanse –Rekruttere fagutdannede med høy kvalitet til kommuner, privatsektor og spesialisthelsetjenesten

Våre største utfordringer? Helsearbeiderfaget Bygge nettverk/få folk i tale Avtale om læreplasser i kommune og spesialisthelsetjeneste Godkjenning av lærebedrifter Informasjon/rekruttering

Våre største utfordringer? Formidlingsprosessen På kort sikt: Vurdere og beskrive formidlingsbegrepet Definere hvem som skal formidles (krav og vilkår for formidling). Utvide samarbeidet skole/bedrift/FOS Utprøving av ”ny modell” på 1- 2 skoler

Våre største utfordringer forts På lengre sikt:  Erfaringsspredning jfr. FT-vedtak i sak om Fag-og yrkesopplæring Koordinere drift/prosjekt Skape et helhetlig kvalitetssystem innen formidling

Prioritering av arbeidsoppgaver hovedvekt helsefag læreplasser i andre fag samordning prosjekt/drift generell systemutvikling -formidlingsprosessen -kompetanse på lavere nivå utprøving av system/modeller tilråding av endringer

Hva betyr dette for dere?