Basiskompetanse i arbeidslivet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
PRØVEPLAN FOR OSLOSKOLEN
Entreprenører vil forme fremtidens utdanning Vibeke Hammer Madsen, HSH
Prosjekt ”Kompetansetillitsvalgtes rolle og kompetanseprofil” Fellesforbundet, konferanse om fag- og yrkesopplæring 30.november 2010.
Forslag til visjon og mandat for HMS-rådet til Olje og Gass April 2009.
Lese- og skriveferdigheter - i Norge, i EU, og i globalt perspektiv
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 10. oktober 2011 Kunnskap for framtida.
Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?
Læringsnettverket 31. mars 2009
Dagsaktuell undervisning
Melding til Stortinget…
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Literacy (skriftkultur/skriftkyndighet) som bakgrunn for Normprosjektet (og L06) Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo
Lesesenteret Forskning på voksnes leseferdigheter Seminar ”Nasjonalt Leseløft 2010 – 2014” Hamar Egil Gabrielsen UiS.
Velkommen til opplæring- en ny start!
Skoleledermøte Det handler om resultater Direktør Astrid Søgnen
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Erfaringer med leseopplæring for voksne
Bokpresentasjon Oslo.
LESER SØKER BOK LESER SØKER BOKS LESEÅRSPROSJEKT.
Kort om Hapro Bakgrunn for prosjektet Samarbeidsavtalen  Samarbeid på systemnivå  Samarbeid på individnivå Metode/læringsmapper.
Hvordan leser ungdom nettaviser?
Karriereveiledning som virkemiddel?.
NYE LÆRINGSMULIGHETER MED IKT NVU-konferansen 2007 Høgskolen i Bergen, 14. mars.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Utdanning for informasjonssamfunnet – hvorfor digital kompetanse?
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Strategier og kompetanse
Lærerskolering Ny GIV 6. dag. Erfaringsutveksling.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Nasjonale prøver.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Lesing – lesetrategier. Aviser i undervisningen
FORDI MENNESKET LÆRER Fylkeskommunens rolle i ny lov om voksenopplæring Fredrikstad 21. januar 2010.
Resultater etter KBLs opplæring i husleieloven og forvaltningsloven
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
OPPFØLGINGSTJENESTEN (OT) Målgruppe: Ungdom med rett til vgs
Utfordringer i Finnmark Høstkonferanse VOFO Finnmark Alta 28. oktober 2011 Sigrun Røstad.
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?
- DÅS (den åpne skole) - Studieverksted - Fengselsundervisning - Kurs.
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Å jobbe med en eksamensoppgave. Før lesing Forside-bildet Tekst-info Oppgaver – hvor mange, hva slags? Bilder og tekste(er) – sjanger? Eksamensinfo –
Avdelingsdirektør Gry Høeg Ulverud 27. oktober 2010 ”Voksnes læring - utfordringer”
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Driftsstyrets rolle i arbeidet med kvalitetsvurdering og skoleutvikling.
| Formelle tekster.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring
Lese- og skrivetrening for ansatte ved Aker Kværner Verdal AS
Nå er de revidert!.
Grunnleggande dugleikar og lesing av fag
Utskrift av presentasjonen:

Basiskompetanse i arbeidslivet Innhold og nivå

Hva er basiskompetanse? Grunnleggende ferdigheter i Lesing Skriving Hverdagsmatematikk Digitale ferdigheter Funksjonelle ferdigheter den voksne trenger i arbeid, samfunns- og hverdagsliv

Hva er grunnleggende ferdigheter ? ALL – nivåene Målgruppen Nivåbeskrivelsene fra Vox Vox utvikler et rammeverk for voksnes grunnleggende ferdigheter Nivåbeskrivelser på www.vox.no Resultatene for de som har et annet morsmål enn norsk er svært dårlige på ALL-undersøkelsen. Det er for di de er testet på norsk. Det e5r derfor vanskelig å skille mellom svake leseferdigheter og manglende vokabular og kunnskap I norsk språk. Mange vil ha stretegier for å kompensere for manglende norskferdigheter, men det er likevel et poeng å gi et tilbud. Denne gruppen kan ha en ekstra lang vei å gå for å fungere godt mht skriftlig kommunikasjon I virksomheten.

Internasjonale undersøkelser IALS – International Adult Literacy Survey (2000) ALL – Adult Literacy an Life Skill (2005) 5 områder i ALL Prosaskala – lesing Dokumentskala – lesing Tallforståelse – hverdagsmatematikk IKT Problemløsning Norge i toppen, likevel grunn til bekymring

ALL-undersøkelsen 5 nivåer (4 og 5 = de som leser godt) Ikke så interessant i denne sammenhengen. OECD sier at nivå 3 er nødvendig for å mestre utfordringene i dagens og morgendagens arbeids- og samfunnsliv. I Norge sier vi at de som leser på nivå 1 på minst én av områdene lesing, skriving og hverdagsmatte, trenger mer lesetrening Dette utgjør ca 430 000

Lese- og skriveferdigheter Hvorfor kan bedre grunnleggende ferdigheter i lesing og skriving være påkrevd i bedrift? Mengden av skriftlige instruksjoner og manualer øker Større og flere krav til skriftlig rapportering Nødvendig grunnlag for annen kompetanseheving HMS-perspektivet Eksempler: Har greidd seg før språklig i bedriften, men klarer ikke nye krav i lese/skrive – JA Kan ikke norsk, trenger å lære nok til å fungere ift sikkerhetsregler – Vi er klare over problemet, det finnes ikke finansiering for slit nå, men NEI – ikke målgruppe for BKA Vanskelig grenseoppgang: I tvil – beskriv målgruppen nøye. Vi vurderer søknaden uansett.

Lese-skriveferdigheter Hva er grunnleggende ferdigheter i lesing/skriving? Grenseoppgang mot førstegangsopplæring av fremmedspråklige BKA: ingen erstatning for førstegangsopplæring i norsk Ikke språkkurs, men lese/skrivekurs Eksempler Vanskelig grenseoppgang. Kartleggingsverktøy Eksempler: Har greidd seg før språklig i bedriften, men klarer ikke nye krav i lese/skrive – JA Vil profitere på lese- og skrivetrening for å kunne komme videre Er nylig kommet til Norge for eksempel som arbeidsinnvandrer og kan derfor ikke norsk noe som er nødvendig ift sikkerhetsregler. Mange har ingen rettigheter i forhold til det offentliges tilbud om gratis norskopplæring. Vi er klare over problemene. Det finnes ikke finansiering for slikt nå, men NEI – ikke målgruppe for BKA Vanskelig grenseoppgang: I tvil – beskriv målgruppen nøye. Vi vurderer søknaden uansett.

Regneferdigheter Hva er grunnleggende ferdigheter i regning? Relevante hverdagsmatematikk for bedriften. For eks. forstå arbeidstidsskjema, lønnslipp, prosenter, å kunne bruke et regneark til å for eksempel holde orden på inngående og utgående varer i en lagerbeholdning etc. Hva er formålet med prosjektet? Klar bestilling. Hva vil bedriften oppnå? Bedre grunnlag for videre fagopplæring hos de ansatte (for eks fagbrev)? Større forståelse for eksisterende - og nye arbeidsoppgaver hos de ansatte? Tenk gjennom hvilke tilbydere som kan tilby opplæring i regning/relevant hverdagsmatematikk. Kan være kommunal voksenopplæringssenter, OPUS-sentere eller et av opplysningsforbundene. Når det er bestemt, sørg for at tilbyder er kjent med hva dere forventer av opplæringen. Hva slags type utfordringer i arbeidslivet kan være relevant for opplæring i regning/hverdagsmatematikk. (hentet fra rammeverket) Eksempler fra arbeidslivet på trinn 1: Kan forstå enkle arbeidsinstrukser, Kan lese av oversikt over innkomne og utgående varer, Kan lese av lønnsslipp (lønn og skatt), kan velge størrelse og pris fra tabell i kundekatalog og fylle ut bestillingsskjema. Eksempler fra: I utdanning og opplæring som er relevant for arbeidslivet: Kan bruke måleutstyr som for eksempel vekter, litermål og målebånd. Eksempler fra trinn 2 I arbeidslivet: Kan vurdere fri høyede under bro/i tunnel i forhold til høyden på et kjøretøy, Kan forstå en arbeidstegning og foreta nødvendige målinger i virkeligheten, kan anvende fornuft ved pakking og lagring, for eksempel pakke gods i forhold til lagerplass, Kan fylle ut bestillingsskjema og beregne totalpris ved kjøp av flere forskjellige gjenstander, kan forstå lønnsslipp. (lønn, skatt, fagforeningskontingent, opptjente feriepenger etc.), kan summere i regneark. På trinn 3 Kan beregne ukelønn fra timelønn eller månedslønn fra årslønn, kan beregne innkjøp av varer ut fra lagerbeholdningen, kan skrive rapporter som inneholder numerisk informasjon og enkle grafer av for eksempel salgs- og produksjonstall, kan bruke forholdstall i for eksempel i rengjøringsmiddel og liknende.

Regneferdigheter Hva er grunnleggende ferdigheter i regning? Relevant hverdagsmatematikk for bedriften er f. eks.: Forstå arbeidstidsskjema Forstå lønnslipp Forstå prosenter Kunne bruke et regneark til å f. eks. å holde orden på inngående og utgående varer i en lagerbeholdning

Regneferdigheter Hva er formålet med opplæringen? Hva vil bedriften oppnå? Klar bestilling, f. eks.: Bedre grunnlag for videre fagopplæring hos de ansatte (for eks fagbrev) Bedre mestring av eksisterende og nye arbeidsoppgaver hos de ansatte

Digitalkompetanse Ta IKT-systemer i bruk, finne, vurdere og utveksle relevant informasjon og selv produsere og presentere informasjon til andre Grunnleggende nivå eModenhet forberede for opplæring i fagsystemer hensiktsmessig for den enkelte ikke ren datakortopplæring Noen eksempler Enkelt sagt dreier digital kompetanse seg om å ta ikt-systemer i bruk, finne, vurdere og utveksle relevant informasjon og selv produsere og presentere informasjon til andre. Opplæringen skal være på grunnleggende nivå. Ordet «e-modenhet» beskriver hvordan man kan utvikle seg fra en mer passiv til en aktivt bruker av digitale verktøy og samtidig bli mer selvstendig og uavhengig av andre. Hvordan man kan gå fra å kunne bruke til å mestre digitale verktøy. BKA retter seg mot personer som er lavt nede på emodenhetsskalaen. (For illustrasjon http://www.vox.no/kompetansetrappen/index.html ) Det gis ikke midler til opplæring i spesifikke fagsystemer (eks elektronisk journal) gjennom BKA, men opplæringen som gis skal gi den enkelte tilstrekkelig grunnlag og forståelse for bruk av ikt til at man i etterkant av BKA-opplæringen har tilstrekkelig digital kompetanse til at man vil være i stand til å kunne lære seg/få opplæring i fagspesifikke verktøy. Det er viktig at opplæringen er relatert til arbeidsplassen og den enkeltes arbeidssituasjon, og at den oppleves som meningsfylt for den enkelte. Det gis ikke støtte til standardiserte datakortkurs, men opplæringen kan inneholde elementer fra datakortets fagplan (eks. innføring i bruk av tekstbehandling, søk etter informasjon på internett, bruk av epost m.m). Eksempler: Hva kan en person som er på trinn 1 på emodenhetsskalaen = grunnleggende digital kompetanse: Her bruker man digitale verktøy og tjenester for å løse konkrete oppgaver i arbeidsliv, privatliv og som samfunnsborger. Man kan bare bruke enkeltsystemer til det man har fått en innføring i, og trenger ny veiledning eller opplæring dersom man skal ta i bruk andre digitale verktøy og tjenester. Dette omfatter bruk av både enkle og mer avanserte verktøy og tjenester. Innhenting og/eller egenproduksjon av informasjon er gjerne relatert til konkrete og kjente oppgaver eller situasjoner. Det er et stort behov for veiledning som er tilpasset den enkelte. Ved å demonstrere nytteverdien vil slik veiledning eller opplæring virke motiverende for den enkelte. Allerede på dette nivået skal man kjenne til problemstillinger knyttet til personvern og kunne følge enkle nettvettregler. I arbeidslivet kan dette være Benytter pc som arbeidsverktøy til enkle oppgaver Bruker enkle digitale arkivfunksjoner og saksbehandlingsprogram Tilpasser utstyr, eks. sitter riktig og tar ofte pauser, unngår å bruke mus feil Leser og responderer på arbeidsinstruksjoner fra skjerm, eks. oppdatering av ordre på en PDA, fra informasjonsterminal på arbeidsplass Mottar og sender e-post Åpner og legger til vedlegg i e-post, eks. referat fra møte Finner informasjon på nett ved hjelp av en søkemotor NB! Disse eksemplene er tatt fra trinn 1. Det er også mulig at opplæring i bruk av ikt innenfor BKA kan foregå på et litt høyere nivå (trinn 2). For nærmere beskrivelse av dette trinnet se http://www.vox.no/kompetansetrappen/tr2_forstar.html

Motivasjon og forankring Motivasjon og forankring som suksessfaktor Erfaringer fra programmets første runde Behov ikke alltid likt motivasjon Kartlegging av behov og motivasjon – ulike perspektiver Motivasjon og kartlegging som første fase? Hvem er målgruppen? Stigmatisering? Kartlegging av hele bedriften? Arbeid med motivasjon må ha et element av lyst ved seg. Derfor er det ikke nødvendigvis bare de virksomheten menre har et behov, men også de som har lyst selv som bør få et tilbud.

Utviklingsprosjekter Utviklingsprosjekter i BKAs første runde Muligheter i år Hva innebærer det? Initiativet kommer fra Vox, under søknadsbehandling. NAV – Hedmark ( kort) Alle (ikke bare utviklingsprosjekter) kan få noe faglig veiledning fra Vox når tiltaket er i gang