Prosjektsamarbeid på VG1 – byggfag Prosjekt ”sykkelskur”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
-ikke bare for zippylæreren…
Advertisements

Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
-ikke bare for zippylæreren…
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Snart klar for videregående skole
1 Etterutdanningstilbud ved PLU Organisering av arbeidet •Prosjektgruppen for elev- og lærlingevurdering ved PLU •Planen ble utarbeidet av fagansvarlig/i.
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Helhetlig kompetanseutvikling Forståelse og muligheter
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
EKSAMEN vg1 Studieforberende utdanningsprogram
Velkommen til foreldremøte om fagvalg
Vurdering for læring på Linderud skole
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Vitensenteret i Trondheim
Den autentiske læringsdialogen
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Bildebredden må være 23,4cm Fråfall – den største utfordringa i skulen i dag? Vågå
Et eksempel Fra Kristiansand Katedralskole-Gimle Matematikk
Bokpresentasjon Oslo.
TIMSS 2011 Matematikk og naturfag 8. trinn og 4. trinn Liv Sissel Grønmo Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Universitetet i Oslo.
Forsøk med arbeidslivsfag - status høsten skoler i 82 kommuner Første kull fra piloten gikk ut våren 2012 Første kull fra forsøket gikk ut våren.
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Februar 2009 til oktober 2013 Såå lenge. Ca innbyggere Ca elever 7 kommunale grunnskoler 1 privat grunnskole ( 1 videregående skole)
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
FYR ved Skedsmo vgs - Knutepunktskole
Prosjekt til fordypning
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
-ikke bare for zippylæreren…
VURDERING Musikk trinn.
Oppstart vår 2013 Engasjerte og tillitsskapende FYR-lærere fra CHL.
Utviklingsplan for FYR-arbeid
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
Velkommen til Malvik videregående skole Sammen for Mestring, Vekst og Styrke.
Elevene imellom. Samspill og spenninger i en inkluderende elevkultur Førstelektor Simon Michelet Tilpasset opplæring HiOA 7. sept 2011 – 2. dag.
VFL Lindesnesregionen - høsten 2014
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
FYR ved Nesbru vgs. – erfaringer, tips og råd.
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 29.april 2015 Anne Berge, utviklingsleder Elisabeth Kjøle, knutepunktlærer matematikk Arbeidsgruppa ved Vestby videregående.
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Fellesfag Yrkesretting Relevans Fellesfag og yrkesfag: Hvordan bruke fellesfag i prosjekt til fordypning? Opplæringskonferansen 2014, 28. og 29. januar.
Borgund vgs FYR I PRAKSIS. Stolte fagfolk for framtida Ein arena for personleg, fagleg og sosial vekst gjennom samhandling (frå skolen si pedagogiske.
Basert på Brandsford et. Al   Hva vet vi på grunnlag av nyere forskning samlet sett?  Tre nøkkelaspekter ved læring og undervisning:  Elevsentrering.
Holmestrand videregående skole FYR-arbeid, presentasjon
 Fra 1. august starter vi innskolering av de nye barna på SFO.  Alle vil få mail om oppstart på SFO.  Der er to valg av SFO plass.  Dersom barnet.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Vurdering for læring i Fysikk 1
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 25. januar 2017
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Framtid - Samspill - Skaperglede
Internasjopnalisering
FYR Onsdag Tidspunkt: 08:00 – 16:00
Nasjonale prøver Sandved skole
Elin Foto: Thor-Wiggo Skille Foto: Bjørn Erik Olsen.
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Et menneske forstår et begrep, en ferdighet, en teori eller et kunnskapsområde når hun eller han er i stand til å bruke det riktig i en ny situasjon. Blyth.
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 24. januar 2018
Nasjonale prøver på 5. trinn høst 2017
Oppgave 6 Side Sett inn riktig form av substantivet. Du velger selv et ord som passer inn i sammenhengen. Bilde:
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Å starte med slutten B - Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Prosjektsamarbeid på VG1 – byggfag Prosjekt ”sykkelskur” TVERRFAGLIG PROSJEKT Prosjektsamarbeid på VG1 – byggfag Prosjekt ”sykkelskur”

HVORFOR? Utgangspunkt i elevens behov for mestring og læring. Bedre elevens mulighet til å se sammenhengen mellom de enkelte fag. Et ”stunt” for å få til et samarbeid mellom fellesfag - lærerne og programfaglærerne. En ”trend” i tiden. Viktige stikkord er : Tverrfaglighet og yrkesretting.

PLANLEGGING Hentet erfaring fra prosjekt for forrige skoleår. De fagene som er involvert: Norsk, engelsk, naturfag, matematikk og bransjelære/tegning. Tatt opp som sak på første klasselærerråd i høst (halvårsplan). Ut fra det vi ble enige om ble det laget en prosjekt - mal.

GJENNOMFØRING Den enkelte lærer forteller kort om hvordan det enkelte fag ble ivaretatt.

EVALUERING Elevene syntes det var en positiv måte å jobbe på. Elevene mente de lettere så sammenhengen mellom fag, og at fag hører sammen. I noen fag hadde elevene for god tid. Neste gang vil vi tilpasse oppgavene til de modulene elevene jobber med der og da. Programfaglærerne har et spesielt ansvar for å ta initiativ til tverrfaglige prosjekt. Til slutt: Det er et ønske fra programfaglærerne å få beholde de samme fellesfaglærerne over flere år, dette for å skape kontinuitet , forståelse og tilhørighet til byggfag.