Student- og lærerevalueringer av emner Øyvin Ytreberg 2011
Utviklingstrekk Før 1990: Eksamen og sensur som kvalitetssystem 1990: Studiekvalitetskomitéens innstilling: Fokus på studentevalueringer av undervisning Mjøs og Kvalitetsreformen: Fokus på undervisning NOKUT: Fokus på utdanningskvalitet med obligatorisk studentevaluering av undervisning KRV: Fokus på læringsresultater. Nytt paradigme? Veien videre? Synergi gammelt og nytt kvalitetssystem? Fokus på eksamen og sensur?
UITs kvalitetssystem om emneevalueringer (kp3) Instituttenes ansvar: ledere og programstyreledere Emner skal evalueres og følges opp Dialogbasert og/eller skriftlig (skjema) Underveisvurdering anbefalt som hovedregel Både student- og faglærerevalueringer av emner, men ingen kobling med eksamen, sensur, sensorrapport, evt tilsynssensor?
Studentevaluering av emne 8 kulepunkter, med «læringsutbytte» som det 5., men uten at det er koblet mot emneplanens læringsmål = «forventet læringsresultat»! Forskjellen på «læringsutbytte», som er subjektivt, og «læringsresultat», som er målbart. Forslag: Spør heller om hvor godt læringsresultatet er i forhold til læringsmålene og egne ambisjoner? Det bør være spørsmål 1, som da gir kontekst til resten av kulepunktene. Spør også studentene om forslag til tiltak
Faglærerevaluering av emne Av 7 kulepunkt er det 3. om læringsmål, men bare om undervisningens relevans, og ikke om læringsresultatenes nivå i forhold til læringsmålene. Spørsmål om forslag til tiltak er med Forslag: Samme startspørsmål som til studentene?
Sensorveiledninger og sensorrapporter (eksamensforskriften)? Sensorveiledninger skal utformes – generelle og/eller spesifikke (jus) Sensorveiledninger er offentlige i ettertid Sensorrapporter? Ikke sentralt krav for all ekstern sensur. Kan innføres lokalt? Tilsynssensor? Sentralt krav om skriftlig rapport, men ingen standard. (UIO har det)
Balanserte emneevalueringer? Noen få sentrale, likelydende spørsmål om læringsresultater til tre kilder: studenter, faglærere og sensorer Et utvalg andre spørsmål fra «Obligatoriske elementer i en studieplan ved UIT»: Læringsmål, innhold, pensum, arbeidsmåter, organisering, vurdering, med mer. Bruk revidert emneplan som disposisjon. Lederansvar for oppfølging (jus)
Konklusjoner? Presise nok studiemål i emneplan? God nok eksamensform i relasjon til studiemål? Gode nok eksamensoppgaver? Gode nok sensorveiledninger og rapporter? Institusjonalisering av eksamen og sensur? Prosedyrer for emneevalueringer?