REGULERING AV FISKE. HVEM TAR GEVINSTEN?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Hvorfor overfisker Ivan
Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Forslag til ny havressurslov Innledning til representantskapsmøtet i Sør-Norges Trålerlag 4. februar 2008 Seniorrådgiver Gunnar Frogner Dahl.
Hvordan forvalte bestandene? Neste generasjons forvaltningsstrategier Sverre Johansen Fiskebåtredernes Forbunds representantskapsmøte Bergen –
Litt mer om PRIMTALL.
Erfaringer fra 8 års (2004 – 2011 ) Krabbefiske
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
John R. Isaksen/10. oktober 2006 © Fiskeriforskning - Kan kopieres/videreformidles når kilde oppgis Kan fiskeflåtens atferd harmoniseres med fiskeindustriens.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Fôr til oppdrettstorsk – bruk av vegetabilsk feitt Odd Leknes Forskningsdagene 2007 Alta.
TEK kap. 11 Sikkerhet ved brann
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Kapittel 14 Simulering.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
Fiskeflåten 2020 Fiskeri- og kystminister Helga Pedersen
Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten?
Adgang til fiskeriallmenningen
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Høring finanskomiteen vedrørende Statsbudsjettet for 2007 Geir Ove Ystmark direktør FHL industri og eksport Agnar Moe direktør FHL fiskemel.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
1 Hvitfisk – hva skjer? Kolbjørn Giskeødegård SUROFI 9. mai 2008 Kolbjørn Giskeødegård.
Tall og fakta Antall virkestoffer med norsk markedsføringstillatelse.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
……vi bygger Universitetet i Bodø………………………… Forslag Innovasjonsprogram Salten Innovasjonsprogram Salten Innovasjonsprogram.
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
PAGE 1 - Presentasjon 1. kvartal april 2003.
Presentasjon 3. kvartal oktober 2002
Stortingsrepresentant Steinar Gullvåg, Arbeiderpartiet
AV TORBJØRN TRONDSEN NORGES FISKERIHØGSKOLE/ HØGSKOLEN I BODØ
REGIONAL FORVALTNINGSMODELL AV FISKERETTIGHETER I FINMARK
Samdata 2012 Somatikk.
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Vern av kysttorsk 2012.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi - 5 % Totalmarked per 1. august.
Økonomi og pengestrømmer i idretten
Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Husøy, 20. august 2005
Norwegian Ministry of Fisheries Beslutning om opprettelse av en ny gruppe I for torsk, hyse og sei for kystflåten nord for 62°N Trondheim, 1. november.
Ressurs og reguleringer i fisket Sunnmøre og Romsdal Fiskarlags årsmøte 2004, Molde, november 2004 Politisk rådgiver Jorhill Andreassen, Fiskeri-
Norwegian Ministry of Fisheries 1 ”Rammebetingelser og utvikling av fiskerinæringen i Oslofjord-regionen” Fiskeriminister Svein Ludvigsen Oslofjorden Fiskerlags.
En lønnsom kystflåte Årsmøte Sogn og Fjordane Fiskarlag Florø, 7. april 2005 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Fiskeripolitiske utfordringer og tiltak - for en økt marin verdiskaping Pressekonferanse G.O.Sars Nor-Fishing 11. august 2004 Fiskeri- og kystminister.
Norwegian Ministry of Fisheries Et fremtidsbilde av norsk fiskerinæring Bodø 18. september 2003 Fiskeriminister Svein Ludvigsen.
Modernisering, effektivisering og forenkling i fiskeri- og kystforvaltningen Nordland Fylkes Fiskarlags årsmøte, Bodø 24. september 2004 Politisk rådgiver.
Norwegian Ministry of Fisheries Til: fiskerinæringen Fra: fiskeriministeren ”Konkurransekraftige rammebetingelser for norsk marint næringsliv” Fisk 2003.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Norwegian Ministry of Fisheries Er omsettelige kvoter fremtiden for fiskeflåten? Nord-Norges Rederiforenings årsmøte 15. – 16. November 2002 Fiskeriminister.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Fiskeripolitisk debatt Innledning Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Haugesund, 15. august 2005.
Strukturtiltak for havfiskeflåten Nord-Norges Rederiforening 26. november 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Norwegian Ministry of Fisheries Fiskerinæringa ved et veiskille - leverandør av eksportinntekter eller ansvarlig for distriktsbosettinga? - med fokus på.
Årsmøte Fiskarlaget Vest Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Bergen 12. mai 2005.
FishTech 2016 Ålesund mars 2016 Fiskeflåtens rolle i ressursforvaltningen. Generalsekretær Otto Gregussen, Norges Fiskarlag.
LØKSFJORD AS.
Utskrift av presentasjonen:

REGULERING AV FISKE. HVEM TAR GEVINSTEN? Forelesning på Onsdagsuniversitetet Vadsø 7.05.03 Av Torbjørn Trondsen Norges fiskerihøgskole, Universitetet i Tromsø Høgskolen i Bodø T. Trondsen, fishmarketing.com Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø

Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø BAKGRUNN Arbeidet med regional fiskeriplanlegging Ressursregnskap og ressursbudsjettering Forsket på faktorer som påvirker økonomisk nyskapning i fiskerinæringen Organisering, teknologi, markedsføring Pågående forskningsprosjekter: Verdiskapning innen førstehåndsomsetning for fisk Faktorer som påvirker for markedsorientering i fiskeri og jordbrukindustri Fiskeforbruk og helse www.fishmarketing.com T. Trondsen, fishmarketing.com Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø

REGULERING AV FISKE =FORVALTNING AV VERDIER Ressursene i havet er et knapt gode med økende verdi Færre fiskere og fartøy å dele på Antall fiskere går ned Antall fiskefartøyer går ned Fangstkapasiteten går opp Kvotegrunnlaget svinger men er mindre enn fangstkapasiteten Hvem tar verdiene? T. Trondsen, fishmarketing.com Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø

Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø SPØRSMÅL Utviklingstrender Hvilke verdier representerer fiskeressursene Hvordan øke verdiene? Hvordan sikre verdiene til kystsamfunnene? T. Trondsen, fishmarketing.com Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø

Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø Antall fiskere kraftig redusert <14000 T. Trondsen, fishmarketing.com Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø

Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø Nord Norge har redusert sin andel av landets fiskere, Møre og Romsdal øker andelen Endring -45% T. Trondsen, fishmarketing.com Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø

Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø Antall fiskefartøy sterkt redusert T. Trondsen, fishmarketing.com Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø

Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø Fangstinnsatsen øker T. Trondsen, fishmarketing.com Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø

Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø Nord Norges andel av fangstkapasiteten reduseres. Møre & Romsdal og Hordaland øker T. Trondsen, fishmarketing.com Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø

Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø Økende konsentrasjon av ringnot i Hordaland T. Trondsen, fishmarketing.com Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø

Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø Antall torskekonsesjoner styrket i Nord Norge T. Trondsen, fishmarketing.com Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø

RETTIGHETER I TORSKEFISKE Trålkonsesjoner Historiske rettigheter opparbeidet i perioder uten begrensninger Kvalifiseringskriterier lagt til grunn Kapital og entreprenørdrevet Autolineflåten et godt eksempel: Opparbeidet rettigheter til 9% av torskekvoten og 12-14% av all hvitfisk Torskerettigheter gir også rettigheter til andre fiskearter som hyse, sei, blåkveite, uer etc T. Trondsen, fishmarketing.com Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø

STORE FANGSTER AV IKKE KONSESJONSFISKE Total torskefisk 2000: 549 mill kg Fartøy 13-21 m 12,3% Linefartøy > 28 m (M&R/S&F) 12,1% Fabrikktrålere 10,8% Fartøy 8-12,9m 9,5% Ferskfisk-/rundfrysetrålere 8,3% Småtrålere 7,3 % Fartøy 21-28m 4,7% Andre mindre fartøy 35% T. Trondsen, fishmarketing.com Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø

TREND I FANGSTFORDELING I TORSKEFISKERIER 1998-2001 Trålere og havgående linefartøyer øker fangstandelene Helårig kystflåte 8-28 m reduserer fangstandelene Nordland har øket sine fangstandeler Jfr. Økning av trålerkonsesjoner Øvrige fylker redusert andel eller status quo T. Trondsen, fishmarketing.com Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø

Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø Resultat: Fordeling av kvoter til norsk arktisk torsk 2003 T. Trondsen, fishmarketing.com Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø

Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø T. Trondsen, fishmarketing.com Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø

PLAN ELLER MARKEDSDREVET UTVIKLING? Hva er drivkraften i konsentrasjon og regional omfordeling av kvoteverdier Offentlig planlegging eller markedet Fiskerimyndighetene: kvoter ikke omsettelige Overføring av en fiskerettigheter mellom fiskere krever tillatelse fra fiskerimyndighetene Men: fiskeren trenger ikke å selge til andre enn de som får overført fiskerettigheten tilknyttet båten Hva er virkeligheten T. Trondsen, fishmarketing.com Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø

OMSATTE FANGSTRETTIGHETER Kolmulekonsesjon evigvarende (mill kr) 10-15 mill Sild/makrellkonsesjon (mill kr) 27 mill pr 100 basis tonn 60-100 Torsketrål uten leveransebindinger 60 mill kr Torsketrål med leveransebindinger 35-40 mill kr 28 meters kystbåt med sildekvote 3,5-5 mill kr Linebåt over 28 m 20 mill 10 meter sjark 200.000 T. Trondsen, fishmarketing.com Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø

Gruppe A . Trålere med leveringsvilkår og som overholdt disse. Gruppe B. Trålere med leveringsvilkår men som ikke overholdt disse. Gruppe C. Trålere som ikke hadde leveringsvilkår. Gruppe D. Alle trålere i forannevnte grupper. Gjennomsnittspris etter fiskeslag og trålergruppe (kr pr. kg rund vekt), 1999. T. Trondsen, fishmarketing.com Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø

Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø T. Trondsen, fishmarketing.com Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø

Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø OMSATTE KVOTEVERDIER Norge Island Torsk evig m)fri oms (kr/kg) 60 80-100 Torsk evig. m) leveringsavtaler (kr/kg) 35-40 Sesongkvote torsk (kr/kg) 9-10 13 Sild evig. kystflåte (kr/kg) 5 Sei evig. (kr/kg) 29 Hyse evig. (Kr/kg) 64 Reke evig (kr./kg) 24 Blåkveite (kr/kg) Uer evig. (kr/kg) T. Trondsen, fishmarketing.com Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø

BEREGNEDE KVOTEVERDIER AV NORSK FISK 2002 TOTAL VILL FISK 62 -47 mld kr (tilsvarende 50% av Statoils børsverdi) Pelagisk fisk 22-16 mld kr Torskefisk 32-24 mld kr Skalldyr 6 -5 mld kr Beregnet slik: Islandske og norske kvoteverdier omregnet fra relativ salgspris i forhold til torsk (for eksempel sei 38% av torskepris) Kvoter 2002, ellers fangst 2001 omregnet i torskeenheter etter relativ pris T. Trondsen, fishmarketing.com Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø

BEREGNEDE VARIGE KVOTEPRISER KR/KG T. Trondsen, fishmarketing.com Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø

KVOTEVERDI PELAGISK FISK T. Trondsen, fishmarketing.com Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø

KVOTEVERDI TORSKEFISK T. Trondsen, fishmarketing.com Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø

KVOTEVERDIER SKALLDYR T. Trondsen, fishmarketing.com Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø

Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø T. Trondsen, fishmarketing.com Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø

Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø Anslag kvoteverdi Torsk, hyse, sei, blåkveite landet i Nord Norge 2001 (Islandsk prisnivå) Nord Norge 28 mld. kr Finnmark 12 mld. kr Nordland 9 mld. kr Troms 7 mld. kr T. Trondsen, fishmarketing.com Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø

REGULERING I FISKET HEMMER VERDISKAPNINGEN Felles konkurransekvoter Stimulerer fiskerne til å fange mest mulig på kortest mulig tid Som investerer i fangstkapasitet og seilingsfart Gir lite tid for verdiskapende aktiviteter Til høy kvalitet og levendefisk Til utnyttelse av biprodukter Til leveranse når markedet betaler best Leveransepress i sesonger presser ned prisene T. Trondsen, fishmarketing.com Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø

REGULERING I FISKET HEMMER VERDISKAPNINGEN Konsesjonsregler gir tekniske begrensninger på plass for foredling og sortering om bord Konsesjonsprisene hemmer rekruttering av nye aktører med nye ideer for verdiskapning Aktørene fokuserer på konsesjonsverdiene-rettighetsfiske Mindre på foredling og bedre markedstilpasning Råfisklagssystemet hemmer verdiskapning i fiske Særlig for de minste T. Trondsen, fishmarketing.com Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø

VERDISKAPNING FOR HVEM? Høyest verdiskapning når Fiskerne konkurrerer om individuelle omsettelige rettigheter og kvoter Fangstene omsettes på auksjon Hvem skal ha gevinsten? Island, New Zealand, Nederland mfl Individuelle omsettelige kvoter Konsekvens: De som var først inne fikk hele gevinsten De som trekker seg ut kan ta med seg gevinsten De som er igjen får øket gjeld Etableringskostnadene øker for nye aktører Monopolisering reduserer nyskapning T. Trondsen, fishmarketing.com Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø

VERDISKAPNING FOR HVEM? Norge har innført omsettelighet gjennom konsesjonssystemet og fordelt verdiene til private Planlegges innført i kystfisket med regionale bindinger Kontroll med kapital for oppkjøp av rettigheter viktig konkurransefaktor T. Trondsen, fishmarketing.com Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø

ALTERNATIVT REGIONALT FORVALTNINGSREGIME Regionalisering av rettighetene kan sikre verdiene til kystsamfunnene Statlig kvoteforvaltning og fordeling av rettigheter til fylkene Rettighetene til kvoter overføres gradvis til til regionale organer (fylker/sametinget) Regionale eierselskaper på linje med kraftselskapene leier rettighetene til fiskerne i sitt distrikt på kort og langsiktige kontrakter Betydelig formusesforvaltning: Finnmarks kvoteverdi 12 mld. kr T. Trondsen, fishmarketing.com Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø

Gjennomføring av regionalisering Oppbygging av det regionale rettighetsfond over tid gjennom regionale forvaltningsselskaper Kilder Trålrettighetene bundet til finnmark, jfr. Leveringsavtalene til regionen 20% av enhetskvotene som foreslås tas inn ved sammenslåing av kvoterettigheter i kystfisket som er foreslått tilbakeført fellesskapet (jfr. St. Meld 20) Nåværende trålerrettigheter som går ut etter 13 år Gradvis inndragning av kvoter fra fiskere mot at de får avskrevet kjøp av rettigheter og at de får leie tilbake kvoter T. Trondsen, fishmarketing.com Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø

Fordeler av regionalisert forvaltning Regionale politiske myndigheter får reell innflytelse i fiskeriavhengige regioner Fiskere kan gjennom sesongbasert kvoteleie forbedre lønnsomheten gjennom bedre kapasitetsutnyttelse Varierende leiepris kan stimulere til å utjevne sesongvariasjoner og øke verdiskapning per fangstkilo T. Trondsen, fishmarketing.com Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø

Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø KONKLUSJON Rettighetene til norske kvoter omsettes i markedet Fiskekvoter representerer store verdier som Privatiseres på tross av politiske retningslinjer Flyttes steg for steg ut av landsdelen Særlig Autoline og Ringnot Fiskeripolitikken har fremmet denne utviklingen Reguleringspraksisen i fisket og Råfisklagssystemet hemmer markedsbasert verdiskapning Nye forslag til omsettelighet kan akselerere denne utviklingen Innføring av regionalisert forvaltning og utleie av fiskerettighetene kan tilbakeføre verdiene til kystsamfunnene T. Trondsen, fishmarketing.com Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø

OM OFFENTLIG PLANLEGGING Norsk fiskeristatistikk er ikke lagt opp ut fra behovene til regional planlegging og forvaltning av fiskeressursene og verdiene av disse Statistikken fokuserer på landinger og ikke fangst etter type fartøy og rettigheter Viktig å legge opp statistiske rutiner slik at utviklingen i regional fordeling av ressurser og verdier kan overvåkes løpende T. Trondsen, fishmarketing.com Regulering av fiske. Hvem tar gevinsten_Vadsø