AITeL Studentaktivitet, raske tilbakemeldinger og åpenhet - er WIKI løsningen? Øyvind Hallsteinsen Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Tabeller av objekter Klassen ArrayList
Med blikk mot fremtiden!
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Pedagogiske krumspring med flervalgstester (multiple choice) NVU 2006 Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Demokratiske ferdigheter - fra synsing gjennom analyse til resonnement og vurdering NOFA 2 Fredag
Flervalgsoppgaver – bedre kvalitet og mer effektiv undervisning?
Evaluering som kvalitetsforsterker i undervisningen Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Kapittel 28 Norgeskartet
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Installation Implemantation Design Av: Anders Hvaal Larsen - Geir-Kristian Dahlberg - Renate Woldseth.
Blooms taksonomi for kunnskap
Drift av Vmware ESX Server for HiST
Evaluering av B for bibliotek Thon hotel, Halden 25. september 2013.
Høyere ordens-tenking. Krever dyp forståelse og å trekke forbindelser.
I Dibrastan bor dubridene…
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Veiledet lesing Mørkved skole
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
Kapittel 14 Simulering.
Vitensenteret i Trondheim
Oppgave Se på 3BI eksamen V-1999 Gå igjennom punktene og plasser dem i gruppe etter ”produkt”, ”prosess”, ”samfunnsinstitusjon” Er det noen av spørsmålene.
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Vurderingskriterier og oppgaver
Testverktøy for å forbedre kvaliteten på flervalgstester Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag.
AITeL erfaringer fra et alternativt LMS-system Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag Blogg:
Thomas Johan Eggum & Sindre Williksen
Nyttige triks og erfaringer med Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag (HiST)
AITeL Bruk av e-læring i undervisningssituasjonen for å øke læringseffekten Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Elever som forskere i naturfag – med wiki
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Instruktørseminar 09 KCK
AITeL Bruk av e-læring i undervisningssituasjonen for å øke læringseffekten Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Reidar Aarskog og Sidsel Kaland
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Agenda Velkommen til nye medlemmer!
En multimedia presentasjon
OPERA ORKESTER 2001 KOMPONERE musikk Tidkrevende Vi fikk oppgave tidlig i fasen 30 ord. fra ferdig laget produkt 5 toner, forhåndsbestemt Refleksjon over.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
RSS og Alerts JDD 21. mai Ting jeg skal si litt om RSS Alerts (TOC) Hvordan fungerer disse funksjonene? Hva kan de brukes til?
100 lure ord å lære.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen, Vurdering 2.
I Dibrastan bor dubridene… Forskjellen på kunnskap og kompetanse.
Tidsregistrering v/HiST DATAGRUNNLAG: Evaluering av HiST; en spørreskjemaundersøkelse blant Forskerforbundets medlemmer høsten 2009 v/HiST.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
I Dibrastan bor dubridene…
Vurdering og undervisning
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Læringsform: Tilegnelse
Utskrift av presentasjonen:

AITeL Studentaktivitet, raske tilbakemeldinger og åpenhet - er WIKI løsningen? Øyvind Hallsteinsen Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag

AITeL 2

3 Bloom’s kognitive taksonomi (ill: Greta Hjertø) Til det ukjente Til det komplekse Fra det kjente Fra det enkle kunnskap forståelse anvendelse analyse syntese Beskrive, redegjøre for, gjengi, gjenkjenne Forklare, formulere, demonstrere, beskrive med egne ord vurdering Anvende, velge, skille fra hverandre, behandle Påvise, sammenligne, utrede, utvelge, analysere Samle, kombinere, produsere, skape Påpeke, kontrollere, bedømme, kritisere, fortolke, forsvare

AITeL 4 Evaluering 26 svar 80 % har aldri lagt inn i wiki før (11% én gang) 88,5% synes wiken var en bra øving (ja/nei) 96% synes det var lett å forstå teknisk bruk (ja/nei) 27% tenkte over nivåene i Bloom’s taksonomi når innleggene ble skrevet 77% lagde ”tomme lenker” Hvor mange artikler leste du? –Mindre enn 10 artikler: 15% –10-20 artikler: 27% –20-30 artikler: 23% –Mer enn 30 artikler: 35%

AITeL 5 Læringseffekten? Skala: Veldig god, meget god, middels god, dårlig, veldig dårlig, ikke relevant Lage egne innlegg: 61,5% meget god Videreutvikle andres: 77% meget eller middels god Lese andres innlegg: 92% meget eller middels god Diskutere andres innlegg: 50% middels, 31% ikke relevant Variasjon fra vanlige øvinger: 65% meget god Frihet til å bestemme selv: 61,5% meget god Felles produkt over tid: 31% veldig god, 54% meget god

AITeL 6 Evaluering Noen vil bruke wikien som redskap i eksamenslesing Mange ønsker å bruke én wiki i flere fag over flere semestre –Hver klasse får sin egen wiki?