 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

PRØVEPLAN FOR OSLOSKOLEN
Foreldremøte 3b – våren 2013 Oppmøte:
Litt mer om PRIMTALL.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
”Laget med størst aktivitet på Nordmøre”. Strategi Styrker (Strength)Svakheter (Weakness) Muligheter (Opportunities)Trusler (Threats) 1.Engasjement.
Grafisk design Visuell kommunikasjon
INTEGRERINGSBAROMETERET Holdninger til integrering og mangfold GRAFIKKRAPPORT.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Rammeplan for Aktivitetsskolen (AKS)
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Med fra start! Skolestart på Eidsvoll videregående skole høsten 2013 EIDSVOLL VIDEREGÅENDE SKOLE.
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Resultat Nasjonale prøver 2011
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Skolelederundersøkelsen 2008
Statistikk og sannsynlighetsregning
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Evaluering Kurs i utdanningsprogram våren 2013 Karriereenhetene i Oslo 4-5. juni 2013.
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Drammen kommune, 7. trinn Opplevd mobbing Ikke i det heletatt2-3 ggr/mnd eller mer Er du blitt mobbet på skolen de siste månedene? Elever% % Drammen 7.
Kapittel 14 Simulering.
LOFSRUD SKOLE Lofsrud skole Kunnskap - muligheter - trivsel
Aktivitetsskolen Ammerud periodeplan august - desember 2012
UkeSatsningsområdeArenaAktivitetMål 31Trivsel og tradisjonerFast oppstartsdag 1.august. - Bli kjent med Aktivitetsskolens område og regler. - Elevene får.
R ESULTATER M UNKERUD SKOLE 2012 Nasjonale prøver 5.-8.trinn 2012 Brukerundersøkelsen 2012.
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UNGDOMSTRINNET
Bokpresentasjon Bergen
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
Flatåsen skole Foreldremøte 19.september Stryringsdokumenter  Opplæringsloven  Kunnskapsløftet  Virksomhetsplan  Årsplaner  Periodeplaner 
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Prosjektet: ”Drammenskolen, Norges beste skole” Formannskapet 1
Høring om baseskoler NSLF v/Petter Tresselt.
Nasjonale prøver.
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
SWOT-analyse.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
VURDERING Matematikk 7. trinn.
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Velkommen til foreldremøte på Ra ungdomsskole
Ny Stortingsmelding om ungdomstrinnet. Departementet vil innføre valgfag:  Det innføres valgfag på ungdomstrinnet fra høsten  8. trinn får 1,5.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
© Bergen kommune Bydelsvise sommermøter Styringskort skole – aggregert nivå.
Foreldremøte Apalløkka skole høsten 2014
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
22. Mars  Hva er formålet med lesingen?  Lesing i alle fag.
Velkommen til foreldremøte 1. rød. Informasjon om 2. klasse  Klassene fortsetter slik de er nå.  Jeg fortsetter som kontaktlærer.  Anbjørg fortsetter.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Møte for foresatte 1.trinn IBN vår Klassemiljø – sosial kompetanse MÅL: trivsel og faglig utvikling PERSPEKTIV: nå og i framtiden (skolens visjon)
Foreldremøte 2A 13.september Vaulen skole. Oppstarten.
Oppstarten Første uke- strålende Jobber med gode rutiner og arbeidsro Lesestund hver morgen. Øver på å skrive stavskrift Alle har venner, godt klassemiljø.
Nasjonale prøver Sandved skole
Foreldremøte 3.trinn. 16.mars 2017
SWOT-matrisen.
Nasjonale prøver på 5. trinn høst 2017
Meldingen omhandler faktorer og resultater knyttet til mål på områdene:
Utskrift av presentasjonen:

 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og som kan gi trygghet internt i organisasjonen i forhold til måloppnåelse.

 Weaknesses:  Internfaktorer: Potensielle interne svakheter. Svakheter er det organisasjonen mangler eller utfører dårlig i forhold til måloppnåelsen

 Opportunities: ◦ Eksterne faktorer  Potensielle eksterne muligheter som bør ivaretas i framtiden

 Threats:  Eksterne faktorer:  Potensielle eksterne trusler eller hindringer som organisasjonen kan støte på hvis man søker å realisere foreliggende muligheter.

Lesing, engelsk og regning 5.kl

 Spørsmål vi har stilt oss: - Er det elever som har overrasket oss i positiv/negativ retning? Hva og hvorfor? - Hvorfor er det såpass stor forskjell på klassene? - Tiltak på kort sikt, tiltak på lengre sikt - Hvilke områder trenger vi bedre kompetanse på?

 Lesing  Regning  Engelsk

 §2-8 elevene skårer generelt lavere  §5-1 elevene skårer lavere  Jentene gjør det litt bedre enn guttene (unntatt 1. trinn)  Skårer lavere på tekstlesing (setninger, fabel og fakta) Tiltak for å styrke leseferdighetene :  1. trinn: intensivkurs, to lærere pr. klasse  2. trinn: Bokkafé, stasjonsundervisning, ulike grupper, styrket med tre lærere på trinnet, Lus  3. trinn: lesegrupper, Lus  Mengdetrening og lesing i alle fag Langsiktige tiltak:  Alle skal bruke Lus  Utarbeide en helhetlig leseplan for 1. – 7. trinn  TIEY

 §2-8 elevene skårer generelt lavere  §5-1 elevene skårer lavere  Guttene gjør det bedre enn jentene  Vansker med oppgaver som ser ut som ligninger, divisjon og tekstoppgaver Tiltak for å styrke matematikk:  Økt lærertetthet  Grupper, kurs og stasjonsundervisning  Mengdetrening  Regning i alle fag  Lek og spill med tall  Den matematiske samtalen Langsiktige tiltak: Tell og regn og TIEY

 Kun §2-8 og §5-1 elevene ligger på eller under bekymringsgrense  Jentene gjør det litt bedre enn guttene  Skårer litt lavere på lyttedelen  Tiltak:  Ekstra fokus på lytteoppgaver  Deling i grupper  Ekstra styrking på trinnet

 Mly gjør det bedre enn Oslosnittet, men har litt lavere skår på nivå 3 enn Oslo  Jentene gjør det bedre enn guttene (73,8%/72,3%)  Elevene med §2-8 gjør det dårligere enn i Oslo (50,8%/57,8%)  Vår utfordring: Heve elevenes norskspråklige kompetanse  Hvordan: Øke ordforråd og begreper gjennom mengdetrening, begrepsinnlæring og lesing i alle fag

 Mly gjør det bedre enn Oslosnittet, men har lavere skår på nivå 3 enn Oslo  Jentene gjør det litt bedre enn guttene.  §2-8 elevene (gutter) skårer lavere  Vår utfordring: Få flere elever over på nivå tre, og heve elevenes norskspråklige kompetanse  Hvordan: Aktiv bruk av IKT i alle fag, ha en helhetlig IKTplan. Øke ordforråd og begreper gjennom mengdetrening, begrepsinnlæring og lesing i alle fag

Nasjonale prøver lesing og regning

Regning 9. trinn antall elever pr nivå

Regning 8. Trinn gruppegjennomsnitt

Regning 8. trinn - Antall elever pr nivå

Regning 8 trinn

Lesing 9. trinn

antall elever pr nivå 8. trinn lesing

 Mly gjør det bedre enn Oslosnittet  Hele prøven lik tendens med Oslo, best i forskerspiren, verdensrommet og mangfold i naturen  Jenter gjør det spesielt godt på nivå 4 ift gutter/Oslo  Jentene gjør det bedre enn guttene  Elever med annet morsmål gjør det dårligere enn Oslo  Vår utfordring: å øke begrepsapparatet til fremmedspråklige elever i alle fag.  Hvordan? Kursing, fokus på begrepsinnlæring, krav til elevene

 Eksamen 2013:  Norsk 4,0  Engelsk 4,0  Matte 4,0 Fag/År Norsk4,13,63,4-0,7 St.p4,13,84,0-0,1 Engelsk4,1 4,0-0,1 St.p4,23,84,20 Matte4,24,33,9-0,3 St.p4,34,03,9-0,4

 Gjennomført i ukene  Temaene er: tilpasset opplæring, mobbing, kunst og kultur, skolebyggets kvalitet, ro og orden, trivsel, samarbeid med skolen, oppfølging av resultater, oppfølging av lekser og leksehjelp.  Foreldrene svarer telefonisk på en skala fra 1-5 pluss vet ikke  Feilmarginen er +- 0,8-1,8  70 respondenter fra Marienlyst skole