Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Bruk av Jobpics som verktøy i veiledning
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Velkommen til kurskvelder for støtte- og fritidskontakter !
Bokanmeldelser..
Hvorfor satse på nett? 3,2 millioner nordmenn har tilgang til internett (2006). Folk bruker nettet først for å skaffe informasjon. Internett er den billigste.
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
En måte å lese Bibelen på
17 Legg forholdene til rette Leseforholdene påvirker lesingen 1.Det fysiske arbeidsmiljøet. 2.Andre fysiske forhold. 3.Mentale forhold. 4.Forhold.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Tidligere læreplaner.
Tekstmestring, leseutvikling og skrive- og lesevansker
Om å skrive om litterære tekster
Øving 6: Med utgangspunkt i Internett/Web teknologi skal vi se på hvordan vi kan opprette nye foretningsmodeller. Vi skal ta utgangspunkt i lærebok-produksjon.
GLSM Barns bruk av bilder og tegninger i tekstutformingen
Tekstkompetanse og skriveutvikling
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Muntlig og skriftlig språkbruk i formidling av fagkunnskap
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Strategier og kompetanse
Normprosjektet: utvikling av skriveoppgaver og strategier for vurdering: våren 2012 Kjell Lars Berge, professor i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Kritisk analyse av dataspill 8. klassingers syn på bruk av sex og vold i dataspill Ungdomsskoler i Fetsund og Brescia.
Resonnerende tekst.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
Elevtekster Trinnforelesning A
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Norsk-seksjonen vil.
IKT-sjangre – chat, sms, hjemmesider og e-post
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Lærebokteksten 9. April Lærebokanalyse i mappeoppgaven – mange relevante spørsmål:  Hva kjennetegner framstillingsformen? Er teksten informerende,
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
En verden i endring Tentamensoppgaver vår 2017
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Digital startpakke kurs 3
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Velkommen til kurs for språkhjelpere
Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger IKT, språk og tekst Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger

Sjanger – hva er det egentlig? Sjanger (fransk ”genre”) betyr slekt eller art Felles forventninger til tekst Likhet mellom tekster form/layout innhold/emne kommunikativt formål (selge vare/reklamere, underholde, informere, drøfte/argumentere, fortelle, skape sosial kontakt) 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Hvordan kan sjanger defineres? Klassifisering av tekster basert på felles forventninger til tekst innenfor et diskursfellesskap Sjangre er basert på gjentakende og gjenkjennbare situasjoner Sjangre er dynamiske dvs. at de kan endres over tid Eksempel: Læreboka som sjanger Diskursfellesskap: lærere, elever, forlagsansatte, lærebokforfattere (foreldre) Forventninger til hva en lærebok er og hva den skal inneholde (informasjon, oppgaver, knyttet opp mot fag og læreplan) Brukes på bestemte steder (skolen, hjemme), av bestemte personer (elever, lærere) og for å oppnå bestemte ting (læring, forberedelse til eksamen Ny teknologi fører til ”lærebøker” på nett 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Det vanskelige sjangerbegrepet Ikke alle tekster lar seg lett ”sette i bås” Muntlige sjangre vs. skriftlige sjangre e-post og sms som utfordrere til tradisjonell inndeling Skjønnlitterære sjangre vs. sakprosasjangre 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Hvorfor er sjangerinndeling likevel hensiktsmessig? Vi behøver sjangre for å organisere virkeligheten strukturere erfaringene våre kunne lage tekster som gjør at vi forstår hverandre kunne vite hva som er passende å si og skrive i bestemte situasjoner effektivisere samhandling gjøre læring lettere 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Hjemmesiden som sjanger Karakteristisk for hjemmesiden Selvet som tema Personlig uttrykk for hvem man er/ønsker å være og hvem man ønsker å identifisere seg med Personlige interesseområder (hester, biler, norsk) Personlig lenkesamling Flere undersjangre (gjestebøker, album, innbydelser) Multimodal uttrykksmåte Ønske om kontakt med andre (mellompersonlig metafunksjon) ? Mulighet for å utveksle informasjon (f.eks faglig informasjon) Kontaktopplysninger 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Tekstmeldingen som sjanger SMS – short message service Hva bruker vi tekstmeldinger til? Ideasjonell metafunksjon gi informasjon: ”Dine briller er ferdig produsert, og er klare til avhenting. Vennlig hilsen Krogh Optikk Ski - 64 85 96 40” be om informasjon: ”Er du våken”? Mellompersonlig /interpersonell metafunksjon være sosiale:”Hallo! Hvordan står det tel? Jeg kommer hjem i morra kveld og har fri hele uka. Er det en dag du kan holde av litt tid til din lille søster og kanskje ta en ikeatur og litt besøk? Klem” 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Hypertekster og multimodale tekster i skolen Ta utgangspunkt i tekster elevene selv er opptatt av (hjemmesider, nettsteder, sms) La elevene gå sammen om å skrive hypertekster (noveller, fagtekster) Lage egen klassenettside Drive kildekritikk – hva kjennetegner gode og dårlige tekster på nett? Multimodal analyse /bildeanalyse f.eks med utgangspunkt i en læreboktekst (tverrfaglige prosjekter) Tekstanalyse - spørsmål til hyperteksten: Avsenderen: Hvem er hovedavsenderen i hyperteksten? Har hovedavsenderen medstemmer i andre deler av hyperteksten? Snakker avsenderne på samme måte eller henvender de seg til leserne på forskjellige måter? Leseren Hvem er teksten ment for? Hvordan kommer ”speilbildet” av leseren frem i teksten? Husk: Digitale hypertekster gjør seg best på skjerm og multimodale tekster gjør seg best i farger! 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold