Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Fra prøving og feiling til
Erfaringer fra internasjonal utveksling
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
Fra prøving og feiling til
Pedagogisk analyse.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Prosjektarbeid som arbeidsmetode
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Praksislærermøte GLSM-praksis
Pedagogisk utviklingsarbeid
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
Stein Dankert Kolstø, IPP Integrering av teori og praksis: Hvilke muligheter kan IKT-verktøy by på? Stein Dankert 30. November 2001.
Didaktiske analysekategorier
Organisering og arbeidet i kommunene
Aggression Replacement Training
Ny etterutdanning i elevvurdering Nils Ole Nilsen.
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Skrive masteroppgave (1): idéskisse og problemstilling
Lokal arbeidstidsavtale
Terje Endrerud prosjektarbeid ISP - UIO Prosjektarbeid Fra Luca adkademiet via Dewey og Kilpatric, Statoil og Hydro til Hernes og R- 94.
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Hovedoppgaveforberedende seminar
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Forskningsopplegg og metoder
1 DRI 3001 våren Arild Jansen, AFIN DRI 3001 – 3.forelesning Forhold mellom teori og virkeligheten Temaer l Litt (mer) om bruk av teori og empiri.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Om å skrive fordypningsoppgave i pedagogikk
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Prosjektarbeid Mediekommunikasjon 1, Kapittel 4. Hva er prosjektarbeid? Prosjektarbeid er å jobbe mot et mål innenfor en gitt tidsramme. Prosjektet kan.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Ståstedsanalysen. Udir.no - Skoleporten - Ståstedsanalysen.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
M&L2 Kap. 4 - ver.1 Markeds- undersøkelser Oslo, sept 2010.
Naturvitenskapen Foto: Getty images/Thinkstock. Naturvitenskap i dagliglivet Diskuter: Er kunnskap om naturvitenskap viktig for Helse? Forbruk og produksjon?
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Skolebasert vurdering og erfaring.  Erfaring handler om å kunne se.  Det er ut fra vår egen erfaring vi ser, forstår og – analyserer andre. ”De virksomheter.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Verktøy for å kartlegge holdninger
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
DRI 3001 – 2.forelesning Prosjektplan, litteratur og metode
Ståstedsanalysen 2016Info til personalet man
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Informasjonsmøte om VEILEDNING
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Skoleutvikling B – Samarbeid
Skrive 30 poengs masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Gjennomgang før eksamen
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Undersøkelsesopplegg og anvendelse av metode
Faser i faglige samtaler B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter i samarbeid med lærer(e) utforsker og behandler problemstillinger (Student –hva nå?)

Noen stikkord  Problemorientert  Deltakerstyrt  Intensivt teamarbeid  Avgrenset i tid

Ulike faser: Finne et problemområde Skaffe seg oversiktskunnskap Formulere problemstilling og presisere viktige begreper (”Bestemme seg for hva…”) Finne en måte å undersøke problemet nærmere (”Bestemme seg for hvordan..”) Gjennomføring Bearbeiding, analyse & drøfting Rapportering

Skaffe seg oversiktskunnskap: Utveksling av kunnskap og erfaringer mellom deltakerne.  Informasjonssøk på Internet, litteratursøk i lærebøker, tidsskrifter etc. Veiledning med lærere i faget. Samtale med relevante kontakter eller ressurspersoner ....

Hvordan finne den ”rette” problemstilling? Interesse og behov for kunnskap Finne en ”vinkel” Formulere et ”godt” spørsmål i form av en konkret, presis og handlingsrettet problemstilling Presisere problemet - avgrensing

Problemformulering: Spørsmål: Påstand eller antakelse: ” Hvordan virker medievold inn på leken i skolegården?” Påstand eller antakelse: ” Barn som ser mye vold på tv/pc, vil være mer aggressive i lek”

Gode råd…….  Ikke forhast dere med å sette opp problemstillingen!  Sørg for at problemformuleringen kan brukes til et arbeid under de gitte tidsrammene!  Sjekk at hele gruppa har en felles forståelse av hva problemstillingen betyr!

Videre arbeid med problemstillingen: Orienterende litteraturstudier for å avgrense og presisere nøkkelbegrepene Utdyping med bakgrunn i kjent kunnskap innenfor området (litteratur) og egne begrunnede oppfatninger av problemstillingens relevans, aktualitet, nytte osv. Avklaring av angrepsmåte

Arbeidsmetoder for innsamling av data........... Studier av web-sider, litteratur, dokumenter, statistikk …. Samtaler med ressurspersoner Måling og registrering Utprøving av opplegg Observasjoner, spørreskjemaer, intervjuer

Innsamling av data -planleggingen Velg angrepsmåter og undersøkelsesmetoder Lag datainnsamlingsredskap Planlegg gjennomføringen rent praktisk

Innsamlingen av data -gjennomføring og etterarbeid Vær nøyaktig og systematisk Følg planen og notér avvik Oppsummér til slutt: Hva fikk dere vite? Feilkilder? Konklusjon/vurdering Forslag til tiltak Skriv rapporten

Om veiledningen og lærerrollen.... Læreren som igangsetter, inspirasjonskilde, og hjelp ved behov Tilrettelegge ytre rammer, utfordre ved å peke på problemer, konflikter, muligheter og løsninger Gi råd om litteratur-og teorivalg og formelle og praktiske sider ved arbeidet

Om veiledningen og studentrollen Studentene er selv ansvarlige for å velge tema, problemstilling, avgrensing, angrepsmåte osv. Og ansvarlige for planlegging, organisering, gjennomføring og dermed sluttproduktet

Praktiske forutsetninger for veiledningen: Avtal veiledning minst én dag i forveien! Eller bruk fastsatte tider.... Gi samtidig veileder en kort, skriftlig redegjøring (gjerne e-post) for hva veiledningen skal handle om! Gruppa er ansvarlig for at det skrives referat fra veiledningen og at dette sendes veileder Sjekk alltid med veileder før skriftlig materiale deles ut til institusjoner eller personer utenfor høgskolen