11.11.2002DND1 Utforming av brukergrensesnitt Medlemsmøte DND 11.11.02 Kai A. Olsen Universitetet i Bergen/Høgskolen i Molde.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Advertisements

v/Tormod Engebu, IKAVA KDRS 13. november 2013
YouTube Amerikansk nettside Gratis Video og musikk
Internett for nybegynnere
Larvik Og Omegn MS Foreningen sin PC opplæring høsten 2005
Bygg web på Opplæring Presentasjon Idium AS Bygg web på Opplæring.
HVORDAN LAGE GODE WORD-DOKUMENTER
Antalis-HQ BRUKERVEILEDNING FOR BESTILLINGER. Antalis, Europas ledende distributør av papir, emballasjeløsninger og dekor & display produkter, presenterer.
Hvordan etablere nettbutikk med GoOnline Commerce
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
“UNDER THE KNIFE” Et planleggingssystem for operasjonsavdelingen Fylkessykehuset i Molde Prototype for planlegging, logistikk, og kostnads estimering.
Klikk Aktiver redigering i meldingsfeltet.
eDialog24 Operator Nyheter og endringer i versjon Sentinel eDialog24 AS Ingvald Ystgaards vei 3A 7047 Trondheim Telefon: Faks:
Oppdatere innstillinger for profil og personvern Trykk deretter F5, eller klikk Lysbildefremvisning > Fra begynnelsen for å starte kurset. Klikk Aktiver.
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Au2Pc med kortleser TPpay. Hurtigbruksanvisning.
Velkommen som spiller i aksjespillet.
Klikk Aktiver redigering i meldingsfeltet,
10. Presenting Page Elements Presentere sideinformasjon.
6. Navigation and Information Architecture Navigering og sidestruktur.
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
UU av powerpoint, pdf og nettsider
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Visma Enterprise introduksjonspresentasjon Hvordan bruke ny meny i Visma Enterprise HELHETLIG LØSNING FOR NORSKE VIRKSOMHETER Moderne og effektiv tjenesteproduksjon.
Gjennomgang av prøven Tidsangivelse. Prøven deles ut Vi fyller ut øvelsen sammen.
Bokpresentasjon Bergen
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Muntlige presentasjoner
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Boligtorget erfaringer så langt. Ønsker om ny funksjonalitet Rune Synnevåg Utviklingssjef.
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Publisering på verdensveven Kursdag 3 VÅFF, våren 2002.
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
10 regler for å skrive for web
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
12. Final thoughts: Design that works Design som virker.
8. Writing for the Web Skrive for Web. Presentasjon av informasjon Tekst er viktig Da må den være lesbar Enkel, direkte, kompakt Vi ser overskrifter og.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
4. Prioritizing Your Usability Problems Prioriteringer.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
1 Kap. 61 – Case: An Adaptive System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
Hurtigreferanse for © 2013 Microsoft Corporation. Med enerett. Startskjermen i Lync Startskjermen i Lync inneholder fliser i huben til venstre, som du.
Opplæring: Pålogging Prosedyre for logge på og av, låse og åpne PC’er DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore.
Kap. 16 – Case Study: Internet Elections How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Hvilke krav stilles til effektive læringsverktøy - Erfaringer med Agora Knut Holmqvist Norsk Regnesentral.
M OBILE T ICKET - EN ENKLERE MÅTE Å BETALE PARKERING PÅ Christian Rudfoss Vegard Aasen Lavdim Ahmeti.
Utvikling av rettslige beslutningssystemer, oversikt over emnet og presentasjon av ”Fra lovtekst til programkode” Utvikling av rettslige beslutningssystemer,
Protokoller Pensum: Olsen, kap. 5 og 6. Kommunikasjonsprotokoll Rutiner for å administrere og kontrollere oversending av data Telefonsamtale (”Hallo”,
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Finne feil - Debugging Introduksjon til sortering.
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
Kap. 25 – Simpler Software Development for Niche Companies How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and.
Registrering av testresultater fra mobiltelefon
Kap. 27 – Case 2: Developing Apps How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A.
Kap. 23 – Software Engineering How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Datakortet – Modul 3 Word 2003, Kap Modul 3.
Kap. 48 – A Better Model? How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
JourneySwipe.
IN3030 – Effektiv parallellprogrammering Uke 1 2. del, våren 2019
Utskrift av presentasjonen:

DND1 Utforming av brukergrensesnitt Medlemsmøte DND Kai A. Olsen Universitetet i Bergen/Høgskolen i Molde

Motivasjon2 Mål Min oppgave er å forsøke å få dere til å: Se behovet for gode brukergrensesnitt Skape kritiske holdninger til våre egne og andres systemer Lære av andres feil og suksesser Få oversikt over grunnleggende prinsipper Innblikk i standard metodikk Forstå betydningen av testing og brukerrespons 10% metoder og teknikker, 90% sunn fornuft

Motivasjon3 Historikk (HCI- Human Computer Interaction) Xerox Parc ( …) Utviklet arbeidsstasjoner med grafiske skjermer laserskriver WYSIWYG tekstbehandling Grafisk brukergrensesnitt MacIntosh (1984) Kommersialiserte ideene fra PARC Rimelig PC med grafisk skjerm Enkel i bruk Nye markeder ”Usability lab” for å teste programvare Apple IBM Microsoft

Motivasjon4 Stor gevinst av gode grensesnitt Fjerne feil, reduserer feilfrekvens Forenkler opplæring Større effektivitet (”efficiency - effective operation as measured by a comparison of production with cost ”) Større produktivitet (”effectiveness - producing a decided, decisive, or desired effect”) Gir mer fornøyde brukere Bruke grensesnittet for å ”selge” systemet.

Motivasjon5 1 min. øving: Fjerne feil/redusere feilfrekvens Bruker skal gi en dato Hvilke problemstillinger har vi? Hvordan kan dette implementeres? There is no medicine against death, and against error no rule has been found. Freud..

Motivasjon6 Svar: Problemstillinger Problemstillinger: Forskjellig tegnsetting, f.eks: , 02/03-02, … Forkortelser, f.eks: 2/3-02, 02/ , Navn og tall: 03, mars, … Forskjellig rekkefølge: dag-måned-år, måned-dag-år, år-måned-dag Nasjonale standarder forenkler: I Norge er rekkefølgen vanligvis dag-måned-år, og vi forventer å gi inndata som tall. For tegnsetting gjelder mange varianter Implementering: Tekstfelt Kombobokser Grafisk, valg i kalender

Motivasjon7 Dårlig eksempel Mens gir:..

Motivasjon8 Akseptabel løsning Enkel løsning Svakheter: Gir ikke full oversikt Flere klikk Dag og måned er uavhengig i HTML- grensesnitt

Motivasjon9 Bedre eksempel?

Motivasjon10 Feil har store kostnader Irritasjon Tidstap Tap av data Mister flyt i operasjonene Lavere effektivitet Reduserte muligheter for ansatte til å gjøre en god jobb Misfornøyde kunder Kunder og ansatte velger mindre effektive, men sikrere prosesser Feil i produkter og tjenester

Motivasjon11 Mer alvorlige konsekvenser av feil i grensesnitt Three Mile Island, Harrisburgh, Pennsylvania – på randen av kjernefysisk katastrofe NSB, Årsta ulykken Fellesdata, banktjenester borte i en uke Fly: Cessna: likeens spaker for flaps og understell Airbus: Samme format på to instrumenter, glidevinkel og høydeforandring Boeing: Svak kopling mellom angivelse av motordata og motor USA, flygerne tok feil av pund og kilo Våpenssystemer: Manglende informasjon om høyde og hastighet førte til at amerikanerne skjøt ned et Iransk passasjerfly under Golfkrigen

Motivasjon12 Effektivitet og feil Når alt virker som det skal: Operasjonene går fort Systemet blir usynlig (transparent) Vi kan konsentrere oss om å gjøre jobben Strømlinjeforming av operasjoner Blir ”glad” i verktøyet I feilsituasjoner: Operasjonene går sakte Grensesnittet blir meget synlig Vi må konsentrere oss om systemet, mindre tid til den egentlige jobben Irritasjon og stress, vi mister flyten og gjør gjerne nye feil Ser oss om etter andre løsninger

Motivasjon13 Effektivitet i inndata Mange systemer krever unødvendig mye inndata En undersøkelse av eHandels butikker viste at 2 av 3 brukere gav opp, vesentlig på grunn av at systemet krevde for mye data Ha en god begrunnelse for hvert dataelement som kreves Data kan lagres: I brukerprofiler Fra siste kjøring Makroer Data kan ekstraheres: Fra det brukeren har gjort til nå Fra andre kilder (databaser)

Motivasjon14 2 minutters øving Vi har et system for å bestille flybilletter over Internett En innloggingsrutine er påkrevet (for gamle kunder og nye kunder) Det er lagt fram to alternativer plassering av denne: I starten av prosessen I slutten av prosessen, i forbindelse med betaling Hvor vil du plassere innloggingsrutinen?

Motivasjon15 Eksempler Dårlige: Telefonbank, 64 tastetrykk for å betale en giro – kan gjøres med 14 Braathens på telefon, ber om Wings nr. men vil i tillegg ha telefonnummer, adresse, m.m. Gode: Word: foreslår filnavn lik overskriften (første linje) i dokumentet Office program: Automatisk retting, erstatning av ”f.eks” med ”for eksempel”, osv. Amazon, kjenner oss igjen (ved bruk av ”cookies”), kundeprofil er lagret (”one click book order”)

Motivasjon16 2 minutters øving Dere har fått i oppdrag å utvikle det billettbestillingssystemet som telefonoperatørene til Braathens skal benytte Hva kan dere gjøre for å effektivisere kontakten med kunden, som ringer inn for å bestille en flybillett?

Motivasjon17 Brukereffektivitet (overse feil).

Motivasjon18 men ikke NSB og Braathens Hos Braathens er Gardermoen en ukjent flyplass, hos NSB er Oslo upresist. Men systemene vet heldigvis hvor Bergen er!...

Motivasjon19 Effektivitet (understøtte brukerens oppgave) US Air forteller oss på hvilken datoer vi kan regne med å få økonomibilletter, hos SAS og Braathens må vi prøve oss fram kl ikke det; hva med kl ikke det…

Motivasjon20 Fornøyde brukere Når systemet gjør det som brukeren forventer er effektivt hjelper brukeren til å gjøre en god jobb Får vi: Gode talsmenn/salgsfolk for systemet Brukere som vil være meget skeptisk til å gå over til et nytt system

Motivasjon21 Grensesnitt som salgskanal Fysiske produkter kan ofte vurderes: ved å se på/teste produktet, prototypen eller modellen Programvare er ikke like håndfast: Usynlig Komplekst Det er kostbart og vanskelig å vurdere hvilken nytte en kan ha av systemet Men, vi har lært at også abstrakte elementer (som filer, kommandoer) kan synliggjøres ved grafiske representasjonsmåter Slik synliggjøring forenkler opplæring,og teknikken vil også kunne brukes til å gi kjøperen et intuitivt/raskt inntrykk av systemet og dets muligheter

Motivasjon22 Sentrale spørsmål Hvor lang tid tar det før en kunde Har god oversikt over systemets funksjonalitet Har en god idé om hvordan systemet brukes Ser hvilken effekt hun kan ha av systemet Hvor mye tid er en kunde villig til å spandere på dette?

Motivasjon23 Eksempler (Unix, DOS): >

Motivasjon24 Eksempel (Access)

Motivasjon25 Eksempel (Et system for Oshaug Metall AS)

Motivasjon26 Motivasjon - konklusjon Gevinsten ved gode grensesnitt kommer fram på mange områder Apple, IBM og Microsoft mener at de får hundre dollar tilbake for hver dollar investert i sine ”usability labs” Verdien ligger i grensesnittet: Det kan finnes bedre tekstbehandlingssystem enn MS Word Det eksisterer langt billigere systemer Men hva koster det å få brukerne over til et nytt system?

DND27 Sensitivitetstrening Brukergrensesnitt mål: ”når vi snubler i dørstokken skal vi snu oss og finne ut hvorfor”

Motivasjon28 Eksempler Skilting: Skilting til Flytoget (Nasjonalteateret stasjon) Vegskilt (Hamar-Hamar-Hamar-Trondheim?) Dersom vi må stoppe opp og spørre/lete er det sannsynligvis noe galt med skiltingen Beskjeder: Flytoget: ”Vi kommer nå til Oslo S. Dere finner taxi ute til venstre. Avstigning til plattform på høyre side...” Telenor: ”Du vil nå få to valg. Privatkunder trykker 2, bedriftskunder...” Telefonmenyer som ikke godtar ”type ahead” Når Web systemet (Skattedirektoratet, SAS, …) tillater inndata selv når databasen ikke er tilgjengelig Når Braathens ikke sjekker at mine profildata (kredittkort m.m.) er oppdatert før bestillingen starter Når Web siden ikke gir adresse eller telefonnummer til organisasjonen

Motivasjon29 15 sekunds øving Er do-rullen montert riktig?.

Motivasjon30 Flere eksempler Når menyelementer er lagret under feil heading (header/footer under view i Word) Når Powerpoint gir meg advarsel for makroer, selv om presentasjonen ikke inneholder dette Når Powerpoint ikke klarer å sette riktig fontstørrelse Når standard format ikke godtas (dato/NSB) Når begrensninger ikke er angitt (hvor kort/langt fram i tid kan vi bestille) Når teksten blir uleselig Når systemet er for smart (automatiske lister i Word, automatisk retting…)

Motivasjon31 Vi kan lære av andres feil og suksesser Når du gjør feil, stopp opp Hvorfor gjorde du feilen? Har du gjort samme feilen før? Er det feil i grensesnittet? Kunne feilen vært unngått med et bedre system? Når alt går glatt, forsøk å finne ut hvorfor! Hvorfor er det så lett å ta T-banen i London, hvorfor er P- automaten så grei å bruke? Det er tillatt å ”stjele” ideer fra andre

Motivasjon32 10 sekunds øving Vi leter etter tog den og får en liste som dette med flere alternativ. Hvordan kan dette forbedres ved å gi ytterligere informasjon?

DND33 Grunnleggende prinsipper for gode brukergrensesnitt

Motivasjon34 ”8 golden rules” Standarder og konsistens Snarveier for ekspertbrukeren Gi informativ feedback Reverserbare handlinger (”undo”) Bruk lukkede dialoger Unngå feil, god feilhåndtering La bruker være i kontroll Reduser hukommelsesbruk

Motivasjon35 Standarder ”Backoffice”, Apple, … Presentert formelt som ”Guidelines” Men også tilgjengelig indirekte gjennom systemene (for eksempel Word, Excel, … for Office-plattformen) og gjennom de verktøy vi benytter (VB, Access, Java…) Guidelines: Lærebok Beskrivelse av ”look and feel” i et grensesnitt Håndboksmateriale (oversikt over fil ”extensions”, oversettelse av kommandonavn, bruk av cursor, …)

Motivasjon36 Konsistens Gjør det enklere å lære og å bruke systemet Utforming av skjermbilder, til valg av ikoner og plassering av taster Men ingen ”lov”, det kan være mange grunner til at vi skal bryte konsistensregler: Hva skjer når vi flytter (ved å dra) en fil til en av disse tre ikonene?.

Motivasjon37 30 sekunds øving – finn inkonsistens Hvor finner du bolig til leie?.

Motivasjon38 Snarveier for ekspertbrukeren Mange av de løsningene vi bruker er enkle, men ikke alltid like effektive: Valg i menyer Mus-klikk Viktig å tilby snarveier for ekspertbrukerne: ALT + eller CTRL + alternativer Makroer Hjelp tilpasset ekspertnivået Fleksibilitet (programspråk) Vise linker før annen tekst, tekst før bilder i Web grensesnitt ”Type-ahead” i tunge menysystemer (som i telefonbank)

Motivasjon39 Informativ feedback Umiddelbar effekt av kommando (minimum som et timeglass) Relevant feedback: WYSIWYG Bekreftelse på at operasjon er utført med melding ”Slider” eller lign. som viser at operasjonen er initiert Eksempler på manglende feedback I mange Web systemer er brukerne usikre på om bestillingen er utført (bestiller ofte på nytt for sikkerhets skyld) Mange system forteller ikke hvilken tilstand (”mode”) de er i

Motivasjon40 Norman’s modell Mål Systemet Respons Gulf of execution: Få satt handlingen ut i livet Handlinger Gulf of evaluation: Få vurdert respons i forhold til mål...

Motivasjon41 Eksempel – Telenor’s telefonvekking Mål HandlingerRespons Systemet Vi får respons, men kan ikke evaluere om målet er oppnådd. Taster kode for vekking og tidspunkt. Får spesiell summetone som kvittering...

Motivasjon42 1 minutts øving Du har fylt ut denne siden på finn.no og skal starte søking. Er neste handling åpenbar?

DND43 Testing Vi utvikler det perfekte grensesnitt basert på gode kunnskaper om brukernes krav og bakgrunn, samt på vår egen faglig dyktighet. Deretter tester vi dette, for å finne hullene i vår kunnskap.

Motivasjon44 Testing kan være billig Jakob Nielsen

Motivasjon45 Testing kan være billig Universiteter og Høgskoler med HCI kurs er interessert i realistiske test-case Kan tilby store testgrupper (25 til 100 studenter) Krever: Komplette systemer som er greit å implementere Begrenset opplæring

Motivasjon46 Testmetoder Av utviklerne Nødvendig som en første test Begrenset verdi som slutt-test der det er stor avstand mellom utviklere og sluttbrukere I laboratorier Egne HCI-eksperter Video-overvåkning Prosesser for ”briefing” og ”debriefing” I brukermiljøet Ofte best men kan være vanskelig i praksis Observasjon kan være en god metode

Motivasjon47 Evaluering mens systemet er i bruk Systemet kan registrere alle data om bruken: Antall feil Typer av feil Tidsbruk m.m. Valg av opsjoner Frekvens i kommandobruk … Data kan overføres utviklere Over Web Diskett…

Motivasjon48 Brukerrespons Inviter til brukerrespons ”Spørreskjema” Mailadresser Belønning… Meget rimelig testing, ikke bare får en respons men brukerne får også en avledningskanal Brukerne investerer i systemet gjennom å kommentere mangler, komme med forslag til forbedringer. Tar vi hensyn til brukerkrav knytter vi disse nærmere til systemet, og det blir mer kostbart å gå over til et annet system

Motivasjon49 En liten historie …1 Til Kommunikasjonsdirektør Audun Tjomsland NSB BA NSB's Web sider Jeg underviser et kurs i brukergrensesnitt ved Institutt for Informatikk, Univ. i Bergen. Som en øving har studentene evaluert NSB's Web sider (ruteopplysning og billettbestilling). Listen over feil og mangler som studentene har funnet ligger på Dette kan kanskje være til hjelp for å forbedre sidene. Mine studenter står sikkert til rådighet med å gi utfyllende kommentarer. Med hilsen

Motivasjon50 2 Takk for interessen. Vi er interessert i alle gode innspill - og dette var jo et riktig krafttak. Vi skal ta henvendelsen seriøst; og vi har mottatt både en og to priser for sidene våre. Men vi tar henvendelsen seriøst - alt kan sikkert forbedres. Det forsøker vi å gjøre hele tiden. Så kan jo vi en dag vi har god tid, ta for oss sidene til UiB.... Beste hilsen audun tjomsland

Motivasjon51 3 Sidene til UiB tok vi for oss et tidligere år. I dag er de derfor ikke like godt egnet som et negativt eksempel. Vi får håpe at vi kan trekke fram NSB som et godt eksempel i kommende kurs. I dag er dere dessverre i selskap med mange andre norske institusjoner, som f.eks. Braathens og SAS, og vi må stort sett gå til utlandet for å finne de gode Web sidene. -kai a. olsen

Motivasjon52 4 Tenkte jeg det ikke, utlendingene er alltid så mye flinkere. Svenskene også? Nå har vi ikke vurdert svenske system, men mitt poeng kan kanskje illustreres av følgende enkle eksempel: Går jeg til kan jeg oppgi PITSBURG som avreiseby. Det aksepterer systemet til tross for at jeg har glemt både en T og en H (PITTSBURGH). Usair har åpenbart som sin forretningsidé å selge billetter, ikke å drive stavekontroll. Oppgir jeg dato som 11/02 hos NSB får jeg følgende respons fra systemet: "Microsoft VBScript runtime error '800a000d'. Type mismatch: 'CInt'. /persont/r1_core.inc, line 680". Er det noen forretningsidé bak dette eller det kun lurvete programmering?...

Motivasjon53 2 minutters øving – håndtering av respons fra bruker Negativ brukerrespons kan oppfattes som kritikk av organisasjonen eller utviklerne Negativ respons kan føre til merarbeid Det er derfor grunner til at brukerrespons blir ignorert Hvordan kan vi sikre oss at brukernes kommentarer blir tatt alvorlig? For eksempel: Ombudsmann (som representer brukerne) Oversikter/statistikk.

Motivasjon54 Mål (oppsummering) Min oppgave var å forsøke å få dere til å: Se behovet for gode brukergrensesnitt Skape kritiske holdninger til de systemer som brukes i hverdagen Lære av andres feil og suksesser Få oversikt over grunnleggende prinsipper Innblikk i standard metodikk Forstå betydningen av testing og brukerrespons Deres jobb: Utnytte dette til å lage bedre brukergrensesnitt. 10% metoder og teknikker, 90% sunn fornuft

Motivasjon55 Kilder Bøker om brukergrensesnitt: Shneiderman ”Designing the User Interface”, Addison Wesley Preece, Rogers, Sharp ”Interaction Design”, Wiley Dix, Finlay, Abowd, Beale ”Human Computer Interaction”, Prentice Hall eller søk på ”HCI User Interface” hos Amazon Data presentasjon: Tufte ”The Visual Display of Quantitative Information”, Graphics Press Web sider: (oversikt) (Jakob Nielsen) (IBM) (”hall of shame”) (Microsoft) eller søk på ”User Interface Design” i Google/Altavista/...