Rune Nilsen prorektor.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Forskerforbundet Steinar Stjernø.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Nåværende programmer - avsluttes 2005 Mental helse (26 mill kr) Helse og samfunn (22 mill kr) Helsetjeneste og -økonomi (17 mill kr) Pasientnær klinisk.
Private aktørers rolle i medisinsk forskning
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
FOU-arbeid ved Høgskulen i Sogn og Fjordane Sølvi Lillejord Professor II Sølvi Lillejord Professor II.
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
HIT -UiA Visjoner og mål: Hva kan vi få til sammen? Identitet og kvalitet. Rune Nilsen Styreleder HIT.
1 Den nye doktorgrads utdanningen Bakgrunn Internasjonale trender Målsetninger og organisering Forskerskoler Rune Nilsen.
Organiseringen av det helse- og sosialfaglige området i UHR
Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
UNIVERSITETET I BERGEN Navn eller avdeling / enhet Legg inn «Navn eller avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato og klokkeslett.
Phd-utdanning etter etterspørsel ? Viserektor for utdanning Berit Rokne Hanestad 23. og 24. oktober 2006, Geilo Vert: Forskingsutvalet ved UiB.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Hvordan bygge gode fagmiljøer? Konsentrasjon og samarbeid Torunn Lauvdal Rektor Universitetet i Agder.
Forskerutdanning – forskning eller utdanning Fra UiBs prosess med å utvikle en handlingsplan for PhD Studieveilederseminar i realfag Elisabeth.
Presentasjon av NVH med vekt på strategiske utfordringer Styreseminar 4. september 2008 Lars Moe.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Naturfagsenteret NRLU Levanger 2. februar 2006
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
1 Professor Bjarne A. Foss Gassteknisk Senter NTNU – SINTEF.
Program for velferd, arbeidsliv og migrasjon (VAM)
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
PhD- utdanningen ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet. Halvdagsseminar 7 mars - 06 Prodekanus Anne Marit Blokhus.
Forskningsstrategi. Noen av strategiens målsettinger være en forskningsinstitusjon på internasjonalt nivå og ledende på utvalgte områder utvikle samarbeid.
Det historisk- filosofiske fakultet Dekan Gunnstein Akselberg Voss 24. oktober 2005.
Forskerutdanning og forskerskoler ved UiB. Forskerutdanningen ved UiB Rammeverket for PhD-utdanningen er institusjonelt og skal sikre en forskerutdanning.
1 Forskerutdanning HF-fakultetet Professor Leiv Egil Breivik Engelsk institutt.
Velkommen til Universitetet i Agder
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Lærerutdanning Spesialisering, arbeidsdeling og samarbeid Frode Hauge.
Breaking the Circle: which ways out of poverty? Veien videre for styrking av norsk forskning på fattigdomsreduksjon i utviklingsland Alf Morten Jerve,
Møte i NFE-HS Tor Rynning Torp
Signaler fra Kunnskapsdeparte mentet  Universiteter og høgskoler må utvikle en faglig og strategisk profil  Regjeringen vil slå sammen en rekke institusjoner.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
Veien til Universitetet i Sørøst- Norge. Professor Rune Nilsen Leder for interimstyret for fusjonen mellom HBV og HiT.
Gardermoen Klinisk forskning - Arbeidsgiverpolitikk NTF’s tariffkonferanse 2009 Quality Airport Hotell Gardermoen Richard R. Næss Tannhelsetjenesten.
Perspektiver på teknisk utdanning i fremtiden Innlegg NRT 7. mai 2007, Marianne Harg, president i Tekna.
Tall og fakta 2015 Universitetet i Bergen Oppdatert Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. [PLASS FOR ENHET.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Hvordan vi jobber med innovasjon ved MN Gunnar Dick.
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
UHRs arbeid med forskerskoler Seminar Norges forskningsråd 1. april 2008 Ingvild Broch og Berit Hyllseth.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
FUGE-videreføring av UiBs satsing Hva gjorde vi i FUGE?
Mandat og rammeverk for evalueringen
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
Overordnet strategi SV-fakultetet
Styrevedtak sak 2011/3533, 29/6-11.
Universitetskommune 3.0 Trondheim kommune – NTNU
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
UiB og kunnskapsklynger - Helse, media og marin
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Utdanningskvalitet – Nord universitet
SLU blir LINK Læring, Innovasjon, Nettverk og Kompetanse - Læring og innovasjon (konsultasjon i forhold til fakultetene) - Nettverk (møteplass for hele.
Studieseksjonen – hvem jobber der og hva gjør vi?
Utskrift av presentasjonen:

Rune Nilsen prorektor

Dobbelt kompetanseprosjektet UIBs syn på forskerutdanning UIBs forhold til og ansvar for spesialistutdanning Dobbeltkompetanse viktig for undervisning og forskning i profesjonsfagene

Forskerutdanningen ved UiB Rammeverket for PhD-utdanningen er institusjonelt og skal sikre at forskerutdanning i har : Høy kvalitet Internasjonal og innovativ profil Gode muligheter for tverr- og flerfaglighet Forskeropplæring i gode og produktive forskningsmiljøer

Forskerutdanning og rekruttering Én felles PhD-grad ved UiB Ikke egne PhD-programmer ved fakultetene, mulig organisering en graduate school for internasjonal profilering, synliggjøring og markedsføring PhD-utdanningen etablere forskerskoler med tematisk fokus på noen strategisk viktige områder Institusjonelle tematiske, Forskerskoler i nettverk, regionale, nasjonale, internasjonale Stimulere samarbeid om forskerutdanning, innenfor fakultetene, ved ulike fakulteter og sentra, eksterne institusjoner, --spesialisthelsetjeneste Avtaleverk for opptak og gjennomføring av forskerutdanning Stimulere til tverrfaglig forskning og forskerutdanning

Spesialistutdanning Rolle til universitetet Viktig for å gi riktig og god undervisning Viktig for god og relevant forskning Uavklart kreditt til universitetet, - RBO Gammel sak, eks Odontologi med integrert master/dr. grad/spesialist Må følges opp Etablere gode fellesmiljøer for profesjon- forskning- læringsmiljø

Hva ønsker UiB fra prosjektet Kvalitet på forskereutdanning Forskningsprosjektet Forskningsmiljøet Gjennomføringen Faglig gode forskerutdanningsnettverk Forskerskole?? Stimulering til gode forskningsklynger Felles fagmiljø med helsetjenesten/-foretakene Overføring av erfaring til andre profesjonsmiljøer