Framovermelding, egenvurdering og hverandrevurdering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Muntlig eksamen i historie
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Tillsetningstoffer – en verden ADDITIVE BROWSER. Aims of the project  Why did we choose this project ?  What kind of ideas we had ?  What did we want.
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
SKRIVERAMMER SOM METODE I FREMMEDSPRÅK- UNDERVISNINGEN
Faginformasjon om programfagene for
Hva ligger i begrepet om ansvarlig nanoteknologiutvikling? Roger Strand (Senter for vitenskapsteori, UiB)
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Plan for uka i 7A. Timeplan MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Eng/IKT/norskKrøKHVEng/IKTNorsk """"" """Matte (Delt)Fremføring "EngelskNorsk"" Eng/IKT/norskNaturfagMatte.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
FORMATIV VURDERING.
Bokpresentasjon Bergen
Analyser en sakprosatekst
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Skriverammer FORSLAG TIL SKRIVERAMME ENGLISH AS A WORLD LANGUAGE
SKRIVERAMMER SOM METODE I FREMMEDSPRÅK- UNDERVISNINGEN
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
EST4001: Metode og prosjektbeskrivelse Introduksjon onsdag Ragnhild Tronstad.
MASTEROPPLEGG Kunstig intelligens Logikk
What is Signed English (SE)? Patricia Pritchard cand polit Audiopedagog Statped vest.
Digital Portfolios – a tool for assessment and learning Asgjerd Vea Karlsen Eli Kari Høihilder.
Using the personalized system of instruction in an introductory programming course Hallgeir Nilsen Universitetet i Agder.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
Grunnleggende prinsipper i læringsfremmende vurdering 21. September 2011 Egil Weider Hartberg.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Sjekk bibelen. Joh Men da det alt var midt i høytiden, gikk Jesus opp i templet og lærte. Judeerne undret seg og sa: Hvor har han skriftkunnskapen.
Important to remember - Some grammar. The Noen steder har norsk bestemt artikkel mens engelsk ikke har the: – Abstrakte ord med generell betydning (love,
Workshop Engelsk eksamen
Find Fraud B4 it Finds You!
Oppfriskning av engelskferdigheter
Penny: «Hvorfor fortalte du ikke sannheten
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Sandvika vgs Sandvika high school organazing the learning
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Relevant questions for the Reference Group
Visning 2) Sett inn 3) Sett inn BILDE Bruk verktøylinja og gå til:
Information retrieval in medical and biological literature (SMED 8004)
CAMPAIGNING From vision to action.
Cake q4 SIKKERHETS-LEDELSE
VALG AV 2. FREMMEDSPRÅK ELLER FORDYPNING PÅ UNGDOMSSKOLEN
Using nursery rhymes and songs
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Vurdering for læring -erfaringsdeling
Weeks 3-6 STORYLINE Nursery Health Centre.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Godt grep – presentasjon
The Gains from International Trade
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Innføringsprosjektet
Information retrieval in medical and biological literature (SMED 8004)
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Course PEF3006 Process Control Fall 2018 Split-range control
Course PEF3006 Process Control Fall 2017 Split-range control
Semester survey 2018 Mariana Hatzianastasiou, Amit Chitra Knutepunktet
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Norway. A unique student experience
Utskrift av presentasjonen:

Framovermelding, egenvurdering og hverandrevurdering Ingeborg Berg, Grong vgs

Mål Hvor er vi? Hvor skal vi? Hvordan kan vi komme dit?

Framovermelding

Oppgave i internasjonal engelsk (VG2) Use the internet to find a course and a college/university in an English speaking country where you would like to study. Write the personal statement to follow your application. Fakta om sjangeren Lese en personal statement Modellering

Personal statement School: York University, York, UK. Program: Victorian literature During my childhood, I constantly played with my dolls, as if they were a class of students and I was the teacher. When I started school, I always tried to help my classmates, therefore I finished my own responsibilities as quickly as possible to have time to help my fellow students. I believe I am the natural teacher, due to my need of teaching. I also enjoy being around children helping them become better citizens. It would fulfill a lifelong dream if I could get the opportunity to study at your university.

Vurderingskriterier Grammatikk Sjanger Flyt Ordforråd Avsnitt

Hva er kjennetegnene på måloppnåelse? Grammatikk Rettskriving Rett form Sjanger Fortelle om seg selv Begrunne godt hvorfor man vil ta dette studiet Vise litt fagkunnskap Overbevise om at du bør komme inn på dette studiet.

Flyt God setningsoppbygging. Rett plassering av ord, hele setninger Lettlest Innhold, avsnitt som begrunner og underbygger, avslutning/konklusjon Transitions (vurderes ikke, men kommenteres) Ordforråd Bruke mange avanserte ord Variert språkbruk

Avsnitt Passe lang. Begynner med en setning som introduserer emnet, 3-5 setninger som utdyper og begrunner. 1 setning som avrunder Hva slags tilbakemeldinger ønsker dere i etterkant? Kommentarer på egen kommentarfil. Karakter på it’s learning

What Comment Needs more work OK Good Grammar   Genre Flow Vocabulary Paragraph Transitions O

Rettet elevbesvarelse Elevens rettede dokument

Med lærervurdering i etterkant av egenvurderingen

Muntlig gruppesamtale English social studies (VG3) Elizabeth I – The Golden Age Klassen har sett filmen på egenhånd Skal munne ut i en 10 minutters gruppesamtale om filmen, der lærer lytter uten å si noe som helst.

The overall intention of the film is to tell the story of Elizabeth I becoming Queen of England and to show an important part of British history. Which of the following do you think best describe other aspects the film is about? Why? Religious influence Making a commitment Political intrigue The ways of men War Loyalty Bravery Powerful femininity Treachery 1. How is religion depicted in this film? 2. Discuss why you think Queen Elizabeth chose to become The Virgin Queen? 3. What have we learned about the political state of affairs in England during her reign?

I will listen for: Intonation Grammar Vocabulary How often you speak Are you able to carry a conversation How well you understood the social/religious/economic conditions at the time How well you argue for your view How well you understood the film’s message

Did I carry a conversation? What Comment Could have been better OK Good Intonation   Grammar Vocabulary How often I spoke Did I carry a conversation? How well I understood the social/religious/economic conditions at the time How well I argue for my view How well I understood the film’s message Overall impression This is the grade I think I deserve: ___________________________________________________

Hverandrevurdering

Kultur, samfunn og litteratur Mål for opplæringen er at eleven skal kunne drøfte hvordan sentrale historiske hendelser og prosesser har påvirket utviklingen av det amerikanske og det britiske samfunnet drøfte politiske forhold og system i den engelskspråklige verden med vekt på Storbritannia og USA drøfte spørsmål knyttet til sosiale og økonomiske forhold i noen engelskspråklige land analysere en regional eller internasjonal konflikt der minst ett engelskspråklig land er involvert drøfte aktuelle debattema i den engelskspråklige verden tolke minst ett større skjønnlitterært verk og en film og et utvalg av annen engelskspråklig litteratur fra 1900-tallet og fram til i dag presentere et større fordypningsarbeid med emne fra samfunnsfaglig engelsk og vurdere prosessen

Kompetansemål med kjennetegn på måloppnåelse Under middels måloppn. Middels mål-oppnåelse Over middels måloppn. Problemstilling: Oppgaven tydelig besvarer problemstillingen. Og at problemstillingen fyller kravene som er satt.   Innhold: Relevant til problemstillingen, faglig relatert, definere ord/uttrykk, kilder må føres korrekt. Språk: tydelig, ikke lavt, grammatisk riktig, ikke manusavhengig (som støtte – ikke lesing), ikke norsk intonasjon, ordforråd

For å forbedre seg til muntlig eksamen Jeg laget en undersøkelse for hver enkelt på it’s learning Der kunne alle gå inn, anonymt, og legge inn sine vurderinger

Deretter fikk hver elev i oppgave å lese tilbakemeldingene og gi seg selv tre råd: Dette bør jeg endre til eksamen Dette skal jeg fortsette med til eksamen Dette har jeg lært av de andre, som jeg kan bruke på eksamen.

Mine erfaringer med VFL