Www.fylkesmannen.no/opplandFacebookcom/fylkesmannen/oppland Ledersamling barnehage juni 2013.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Advertisements

Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Norges beste barnehage
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Unge & Rus Erfaringer og knyttet til planlegging og gjennomføring av tiltaket Unge og Rus Torsdag 4. juni 2009 Andreas Kjærnet Oddvar H. Heen, Årvoll skole.
Barns trivsel Tjenesteområde barnehage Gjøvik kommune Til barns beste – satsingsområde i Oppland 2013 – 2014.
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
VERGEMÅL, Regionråd Hadeland 26. april 2013
Norges beste barnehage
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Kommunereform – Nye kommunale oppgaver?
Presentasjon av prosjekt med Veilederkorpset i NAK
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
KKS Andre samling Pauser - kjøretid - døgnhvil KKS 103.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:30 min. om Karrieresenter Telemark: –Hvem er vi? Organisering –Hovedmål og målgrupper –Ressurs -
Didaktiske analysekategorier
Tjenestestedets navn Barnehager har tiltak som forebygger mobbing HP
Arrangør: Hunn/Gjøvik Rotary Klubb
BRUKERMAKT OG BRUKERINNFLYTELSE? Hva opprettholder status quo?
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Framtidens barnehage.
Evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013 Status og utfordringer i kvalitetsarbeidet Studiekomiteen
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
Etikk i Haugesund Kommune
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
| 1 Instruktørkurs for kommuner Gjennomføring av lokale kurs (40 min)
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Inkluderende læringsmiljø og pedagogisk refleksjon
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Praksiseksempel fra Lørenskog
Prosjektets hovedmål er: –Å styrke de ansattes kompetanse, for å gi alle barn et godt og likeverdig barnehagetilbud –Å heve status for arbeid i barnehager,
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
Atomberedskap Er det nødvendig med atomberedskap i Oppland?
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Læringsmiljøprosjektet – Et prosjekt som er målrettet mot mobbing.
Deltakende læring.
Forskning viser… Om barnehagelærerens betydning. Utdanningsforbundets barnehagepolitiske offensiv Overordnet mål: Lovfesting av en barnehagelærer- norm.
Skolestart ”Da klokka klang” Foreldremøte for foreldre/foresatte til nybegynnere høsten mai mai 2010.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
Skolestart ”Da klokka klang” Foreldremøte for foreldre/foresatte til nybegynnere høsten mai mai 2011.
Mal for styringsdokument (Hjelpetekst i kursiv på foiler og i notatfeltet.)
Sola fotball FFO Status pr 7. april 2011 Kenneth Horpestad.
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
Dialogkonferanse Behovene
Juninytt Da har vi sagt farvel til mai og ønsket juni velkommen! Mai har vært preget av mange gode fellesopplevelser, og mye kjekk lek inne og ute. Vi.
Skolebasert kompetanseutvikling
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Barnehagepolitisk offensiv
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Skolebasert kompetanseutvikling
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
Studentevaluering SGO/HGOxxxx V/Hxx
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
AKTIVITETSUKER Juni og juli
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Ledersamling barnehage juni 2013

Til barns beste satsningsområde i Oppland

Formål seminar Metochi Økt kompetanse og kunnskap om barns trivsel, analysekompetanse Erfaringsdeling – refleksjoner – diskusjoner Relasjonsbygging Styrke samarbeidet mellom kommuner, regioner og FM

Resultat etter seminaret Vi har fått felles forståelse av vesentlige faktorer som er avgjørende for barns trivsel Hver kommune lager sitt eget årshjul for hvordan kommunen skal arbeide med barns trivsel (ut 2014) Erfaringskonferanse høsten 2014 – erfaringsdeling på arbeidet med barns trivsel

Forberedelse før seminaret Lag en beskrivelse og vurdering av status i barnehagene i kommunen på Barns trivsel –Hvor er vi i dag/hva og hvordan har barnehagene arbeidet med temaet/viktige faktorer i arbeidet for å lykkes/politisk forankring/hvilke forutsetninger har kommunen for å lykkes i dette arbeidet/hva skal til for å lykkes bedre… –Notatet sendes FM i forkant av seminaret

Faglig innhold Berit Bae og Thomas Nordahl og Anne-Lise Holmvik Søndag: Hva kjennetegner barnehager med god kvalitet på barns trivsel, utvikling og læring Mandag: ny forskning med relevans for barns utvikling og trivsel – forskningsbasert kunnskap Tirsdag: endringsarbeid og utviklingsarbeid i barnehagene Torsdag: kompetanseutvikling i rollen som barnehagemyndighet Fredag: framlegg av plan for arbeid i egen kommune (årshjul)

Arbeidsmetoder Forelesninger. Berit Bae og Thomas Nordahl har felles forelesninger, med utgangspunkt i sin forskning Bruk av refleksjonsgrupper i tilknytning til forelesningene Kommune- og/eller region- grupper, avhengig av hvilket behov dere har

Gruppediskusjon Innholdet og opplegget på Metochi –Arbeidet i forkant –Under oppholdet –Arbeidet i etterkant Deltakere på seminaret –Hvem skal få delta fra kommunen når kommune- myndighet ikke kan delta, eller når de ønsker å ha med en ekstra (sjekk formålet)