Offentlighetsloven Informasjonsforum – Oslo kommune

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
Advertisements

Ytringsfrihet for offentlig ansatte i Oslo og Akershus
VEFSN KOMMUNE LOV OM RETT TIL INNSYN I DOKUMENT I OFFENTLEG VERKSEMD (OFFENTLEGLOVA) Monica Nøtland.
Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
Ved juridisk rådgiver Silje Lægreid 19. januar 2011
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Taushetsplikt for de folkevalgte politikere. Presentasjon av fung
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
JUS201 Dag
Det kommunale og det statlige barnevern
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Prosessuell Materiell Personell
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
E-forvaltning og offentlighet Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Lover som styrer arkivdanningen
Viktige lover og regler
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
1 Lov 19. mai 2006 nr. 16 om rett til innsyn i offentleg verksemd (offentleglova) Kursopplegg halv dag for departementene med underliggende virksomheter.
v/advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Oppgave 2. Oppgave 2 a) De sentrale paragrafene her er §§ 2 og 31 i personopplysningsloven (herretter forkortet til p.o. loven) og § 7-16 i forskriften.
Ot prp nr 79 ( ) - ny lov om universiteter og høyskoler 1 Lovens fellesbestemmelser (I) Lovens formål og virkeområde - Institusjonenes virksomhet.
OFFENTLIG KOMPETANSE/MYNDIG-HETSUTØVELSE
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Offentlighet.
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Åpenhet i kommunal forvaltning
Personopplysningsloven
Norsk Redaktørforenings Høstkonferanse Hotel Royal Christiania, Oslo, oktober 2008.
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Ny innsynslov - mer åpenhet Kristine Holm, Norsk Presseforbund.
Offentleglova Lov av 19.mai 2006 nr 16 om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd Trer i kraft (erstatter lov av 19. juni 1970 nr. 60.
1 Lov 19. mai 2006 nr. 16 om rett til innsyn i offentleg verksemd (offentleglova) Seminar i Utenriksdepartementet 24. november 2008 Gjennomgang ved lovrådgiver.
Elektronisk saksbehandling i moderne forvaltning – Ole P. Pedersen 6. mai 2004 Full åpenhet på nett Hvorfor kommunene og det offentlige må skjerpe seg.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Regler om offentlighet og åpenhet
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
3 Marius Stub.
Offentleglova Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Rett til innsyn for enhver. Offentlighetsloven.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 5 12./14. mars Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Diskriminerings lovgivningen
FORVALTNINGSRETT.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
SENTRALE PARAGRAFAR I:
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Taushetsplikten i tverrfaglig samarbeid – utfordringer og muligheter
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
3 Marius Stub.
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Offentlige anskaffelser 11 Oppsummering høst 2015
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Lov 19. mai 2006 nr. 16 om rett til innsyn i offentleg verksemd (offentleglova) Kursopplegg halv dag for departementene med underliggende virksomheter.
3 Marius Stub.
Om forholdet mellom personopplysningsloven og forvaltningsloven
Klassifisering av informasjon i NAV
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Offentlighetsloven Informasjonsforum – Oslo kommune Geilo, 8. mars 2007 Arne Jensen, Norsk Redaktørforening

”Åpne komitemøter vil kunne medføre at de reelle beslutninger flyttes fra formelle organer… til uformelle fora”. Pressemelding fra Oslo Høyre mars 1999

Vær stille! Om ytringsfrihet og lojalitetsplikt blant skoleledere i Oslo og Akershus En rapport fra Oslo Redaktørforening november 2004

Å kritisere overordnede Hvordan vil du karakterisere utviklingen de siste årene, når det gjelder dine muligheter til offentlig å komme med kritiske kommentarer til prioriteringer gjort av kommunens/fylkets øverste administrative og/eller politiske ledelse? Arne Jensen Norsk Redaktørforening

Arne Jensen Norsk Redaktørforening Redselen for å snakke Opplever du, eller har du opplevd, at kravet til lojalitet overfor arbeids-giver har gjort at du har vegret deg for å delta i den offentlige debatten? Arne Jensen Norsk Redaktørforening

Hva omfattes av loven?

Arne Jensen Norsk Redaktørforening Er det slik det er? ”Offentlighetsloven er i praksis en lov om rett til innsyn i forvaltningens saksdokumenter, så langt forvaltningen ikke opplever dette som problematisk”. (Prof. dr. juris Jan Fr. Bernt om offentlighets-loven i Lov og Rett 1996 – s 626) Arne Jensen Norsk Redaktørforening

Lovens virkeområde Nåværende: Ny lov: Ønsker: ”Denne loven gjelder den virksomhet som drives av forvaltningsorganer når ikke annet er bestemt i lov eller i medhold av lov. Som forvaltnings- organ regnes i loven ethvert organ for stat eller kommune. Privat retts- subjekt regnes som forvaltningsorgan i saker hvor det treffer enkelt- vedtak eller utferdiger forskrift. […] Loven gjelder ikke saker som behandles etter rettspleielovene.” Ny lov: - Alle virksomheter hvor det offentlige har 50 prosents innflytelse Likevel ikke ”rettsubjekt som hovudsakleg driv næring i direkte konkurranse med og på same vilkår som private”. Omfattende adgang til å gjøre forskriftsmessige unntak Rettspleiedokumentene er delt i to paragrafer Ønsker: Ta inn igjen retts- subjekter som utfører lovpålagte offentlige oppgaver (helse, sosial) Omfattende forskrifts- adgang kan være problematisk Stryke § 18 – ingen grunn til unntak. Loven bør gjelde for Stortinget.

Omfattes Omfattes ikke Oslo Sporveier Stor-Oslo Lokaltrafikk A/S A/L Motorvegfinans Kontoret for næringslivet i Volda Sund vatn og avluap A/S Fjellinjen A/S Sandefjordreg. Energiverk A/S Arbeidsamvirkenes landsf. Stiftelsen Miljømerking i Norge Vestfold Festspillene A/S Viken Energinett A/S Nordland Teater AS Festspillene i Nord-Norge Teateret Vårt Nynorsk Kultursentrum Norsk Folkemuseum Norsk Form NRK NSB BA Diakonhjemmet sykehus Den Norske Opera Den Nationale Scene NSB Gardermobanen AS Posten Norge AS Trondheim Trafikkselskap AS

Arne Jensen Norsk Redaktørforening Ansvarsfraskrivelse? Enheter som er helt eller delvis eid av Oslo kommune, men som er organisert som eget rettssubjekt i forhold til kommunen, har selv ansvaret for å ivareta offentlighet etter offentlighetsloven, samt for informasjon. (Regler om offentlighet i Oslo kommune) Arne Jensen Norsk Redaktørforening

Aftenposten onsdag 2. nov ”Det blir opp til selskapene, og loven er klar på dette punkt.” Styreleder Per Sandvik

Unntak fra offentlighet

Interne dokumenter Ny lov: Ønsker: Nåværende lov: Unntak for Organinterne dokumenter Underordnede organer Særlige rådgivere og sakkyndige - Departement til departement Ny lov: Presisering av unntaket for organinterne dok Avgrensing av unntaket for dok hentet utenfra Fjerning av unntaket for dok sendt mellom kommunale enheter Ønsker: - Fjerne organsystemet Unntak kun etter innhold Alt.: Skadekriterium inn i § 14 Innsyn i faktiske opplysninger Journalføringsplikt for interne dokumenter § 15, 2. ledd – ikke uavhengig av hvem det er innhentet fra Ikke unntak for telefonnedtegnelser

Arne Jensen Norsk Redaktørforening Interne dokumenter Oslo kommune er å anse som ett organ etter forvaltningsloven § 5 første ledd Det skal som hovedregel likevel utvises meroffentlighet for dokumenter som kan unntas offentlighet etter offentlighetslovens § 5 i korrespondanse mellom de ytre virksomhetene (etater, bedrifter, foretak og bydelsforvaltninger) og mellom underliggende virksomheter og byrådsavdelingene. Særlovsorganer anses dog som egne organer (Regler om offentlighet i Oslo kommune) Arne Jensen Norsk Redaktørforening

Arne Jensen Norsk Redaktørforening Interessant! Selv om offentlighetsloven gir hjemmel for unntak, skal dokumenter eller opplysninger bare unntas fra offentlighet etter offentlighetslovens §§ 5 eller 6 dersom det vurderes at offentliggjøring vil kunne skade kommunens eller enkeltpersons interesser. (Regler om offentlighet i Oslo kommune) Arne Jensen Norsk Redaktørforening

Arne Jensen Norsk Redaktørforening …og i tråd med… ”Komiteen finner det naturlig å presisere at unntakshjemmelen for interne arbeidsdokumenter ikke må oppfattes som noen plikt til å unnta dem fra offentlighet… Komiteen minner om at det ikke sjelden vil være i slike under- og bilagsdokumenter man finner realbegrunnelsene for innstillinger og beslutninger. Under henvisning til offentlighets- lovens generelle formål må det derfor påhvile forvaltningen en alminnelig oppfordring til å praktisere unntaksbestemmelsene for interne dokumenter med allmennhetens krav om å få kunnskap om forvaltningens egentlige beveggrunner, for øye.” (Stortingets justiskomite i Innst O nr 40 1981-82) Arne Jensen Norsk Redaktørforening

Arne Jensen Norsk Redaktørforening Men hvorfor da…? Det skal ikke utvises meroffentlighet etter pkt. 5.1 for notater fra den enkelte byråd til byrådet og notater byrådene imellom. Dokumenter som er utarbeidet av administrasjonen som sekretariat for den politiske ledelse, til bruk for byrådets / byrådens egne forberedende vurderinger kan unntas fra innsyn. Dokumenter som er utarbeidet av ytre virksomhet (etat, bedrift, foretak og bydelsforvaltning) til administrasjonen som sekretariat for den politiske ledelse til bruk for byrådets / byrådens egne forberedende vurderinger, kan unntas fra innsyn. (Regler om offentlighet i Oslo kommune) Arne Jensen Norsk Redaktørforening

§ 5a. Unntak for opplysninger undergitt lovbestemt taushetsplikt ”Opplysninger som er undergitt taushetsplikt i lov eller i medhold av lov er unntatt fra offentlighet. Dokumentet for øvrig er offentlig, når ikke disse delene alene gir et åpenbart misvisende bilde av innholdet eller de unntatte opplysninger utgjør den vesentligste del av dokumentets innhold. Dokument påført lovlig beskyttelsesgrad kan unntas i sin helhet.” Arne Jensen Norsk Redaktørforening

Forvaltningslovens § 13 - I § 13. (taushetsplikt). Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan, plikter å hindre at andre får adgang eller kjennskap til det han i forbindelse med tjenesten eller arbeidet får vite om: 1) noens personlige forhold, eller 2) tekniske innretninger og fremgangsmåter samt drifts- eller forretningsforhold som det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde av hensyn til den som opplysningen angår. Arne Jensen Norsk Redaktørforening

Forvaltningslovens § 13 - II ”Som personlige forhold regnes ikke fødested, fødselsdato og personnummer, statsborgerforhold, sivilstand, yrke, bopel og arbeidssted, med mindre slike opplysninger røper et klientforhold eller andre forhold som må anses som personlige.” Arne Jensen Norsk Redaktørforening

Undervisningsbygg Oslo KF

Samferdselsetaten

Kultur- og idrettsetaten

Arne Jensen Norsk Redaktørforening Pareto-saken ”Avtalen gir opplysninger om hva som skal leveres og til hvilke vilkår. Det er noe annet enn konkurranse-sensitive opplysninger. Fylkesmannen mener det har offentlig interesse at det gjøres kjent hva som skal leveres og til hvilken pris. Økonomiske konsekvenser av avtalen vil kunne reise nødvendig debatt og kritiske spørsmål undergis videre undersøkelser til beste for fellesskapet som kommunen representerer. Avtalepartnerne har ikke krav på beskyttelse mot en slik kritisk gjennomgang av midler som kommunen disponerer på vegne av skattebetalerne” (Fylkesmannen i Oslo og Akershus oktober 2003) Arne Jensen Norsk Redaktørforening

§ 6. Unntak på grunn av dokumentets innhold Følgende dokumenter kan unntas fra offentlighet: 1) Dokument som inneholder opplysninger som om de ble kjent, ville kunne skade rikets sikkerhet, landets forsvar eller forholdet til fremmede makter eller internasjonale organisasjoner 2) Dokument hvor unntak er påkrevd a) av hensyn til en forsvarlig gjennomføring av statens, kommunens eller vedkommende organs økonomi-, lønns- eller personalforvaltning b) av hensyn til en forsvarlig gjennomføring av økonomiske rammeavtaler med næringslivet c) fordi offentlighet ville motvirke offentlige kontroll- eller reguleringstiltak eller andre nødvendige pålegg eller forbud, eller medføre fare for at de ikke kan gjennomføres Arne Jensen Norsk Redaktørforening

Arne Jensen Norsk Redaktørforening Økonomiforvaltning ”§ 6 nr 2 bokstav a beskytter (bare) det offentliges rent privatøkonomiske interesser.” ”…offentlighetsloven har en rekke andre unntaksbestemmelser som beskytter de mer offentligrettslige sider av det offentliges virksomhet, selv om de har med penger å gjøre.” ”Man bør også holde fast ved at det er det rent konkurransemessige aspekt som beskyttes, da man ellers kunne risikere at alle saker som hadde en økonomisk side, teoretisk sett kunne unntas fra offentlighet” (Justisdepartementet i Ot prp nr 4 1981-82) Arne Jensen Norsk Redaktørforening

Økonomiske rammeavtaler ”…er ment å dekke de tilfelle hvor det offentlige fører forhandlinger med nærings- organisasjoner o l om betaling for visse ytelser som faller utenfor det alminnelige lønnsoppgjøret, f eks jordbruks- og fiskerioppgjøret” (Justisdepartementet i Ot prp nr 4 1981-82) Arne Jensen Norsk Redaktørforening

Bydel Nordstrand

Undervisningsbygg Oslo KF

Byrådsavdelingene

Bydel Nordstrand

Renovasjonsetaten

Arne Jensen Norsk Redaktørforening § 6 frts. 3) Statsrådets protokoller 4) Dokument i sak om ansettelse eller forfremmelse i offentlig tjeneste. Unntaket gjelder ikke søkerliste. Søkerliste skal settes opp snarest etter søknads-fristens utløp og skal foruten søkernes navn inne-holde deres alder, stilling eller yrkestittel og bosteds- eller arbeidskommune. Opplysninger om en søker kan likevel unntas fra offentlighet dersom søkeren selv anmoder om dette. Det skal framgå av søkerlisten hvor mange søkere det har vært til stillingen og hvilket kjønn disse har. 5) Anmeldelse, rapport og annet dokument om lovovertredelse 6) Besvarelse til eksamen eller lignende prøve samt innlevert utkast til konkurranse e l Arne Jensen Norsk Redaktørforening

Søkerlister– positivt feil Opplysninger om hvem som er søkere til stilling skal unntas fra offentlighet i den utstrekning den enkelte søker anmoder om dette, jfr. offentlighets-loven § 6 første ledd nr 4. (Regler om offentlighet i Oslo kommune) Arne Jensen Norsk Redaktørforening

Arne Jensen Norsk Redaktørforening Søkerlister Ikke plikt til å unnta navn Søkerne har ikke krav Må vurderes ut fra stillingens offentlige interesse Må vurdere hvilken stilling vedkommende har i dag Skal foreta en konkret og reell vurdering Søkernes argumenter veies opp mot offentlighetshensyn (Basert på uttalelser fra Sivilombudsmannen) Arne Jensen Norsk Redaktørforening

Arne Jensen Norsk Redaktørforening Hva vil vi ha? Journaler på nettet Dokumenter på nett Komplette journaler - også ”organinterne” dokumenter Fyldige journalinnføringer - gir færre innsynsbegjæringer Gode rutiner Rask ekspedisjon Kontakt med de rette personer Arne Jensen Norsk Redaktørforening

Takk for oppmerksomheten - og lykke til!