Redskaper (metoder) i gruppeprosessen Provoserende Fiendtlighet eller sinne - formidle reaksjoner fra andre beboere - ord+følelse styrker budskapet - uttrykke,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Møte med ”den vanskelige” innsatte
Advertisements

Klasseregler.
Vernetjenesten Kristiansund Hovedverneombudet.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Samspill og Samhandling
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
Geir Halland PLU, NTNU Tromsø 20.april 2007
NESO Formannsskole Ledelse
- roller og forventinger
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Roman- og novelleanalyse
Diagnose – forståelse eller merkelapp
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Venn kommer av norrønt: Vinr
May-Britt Storjord Avdeling for alderspsykiatri og voksenhabilitering
SYKEHUSSOSIONOMEN GRÅTEKONE ELLER PROFESJONELL PROBLEMLØSER?
Samhandling og kommunikasjon
Mestring og forebygging av depresjon
KAN VI SNAKKE MED BARN OM ALT?
Zippys venner og Kunnskapsløftet (06), sammenfallende mål
-ikke bare for zippylæreren…
"God bagasje på livets reise."
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Teoretiske og metodiske spørsmål innen trekk-psykologi
Redskaper (metoder) i gruppeprosessen (jf de Leon) Provoserende og stimulerende Vekkende/stimulerende Provoserende.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Temakveld Når et lite barn dør 29. april 2010
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tema: Kommunikasjon i team
Hovedfaser og strategier i veiledningsløpet
-  Hvor går grensen mellom helse og uhelse?  Når er det på tide å bli bekymret for seg selv eller andre? -
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Prosess og ferdigheter innen spesialpedagogisk rådgivning
Aggresjon.
Trygghet Anne Lise Holm.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
God kommunikasjon. God sosial kompetanse gir et grunnlag for god kommunikasjon Hva kjennetegner god kommunikasjon? –Vise interesse –Bruke passiv og aktiv.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Relasjonskompetanse på Skeie skole
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
Vi er nærmere en løsning …….
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Helsesøsterkongressen 2017
Verbal og ikke-verbal kommunikasjon
Virkemidler tegneserier.
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Sett inn video fra Vimeo:
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
Kommunikasjon; forutsetninger
Å være trist Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er trist.
Velkommen til kurs Tema: Hva er sjelesorg?
Å ta vare på seg selv og andre
Å ta vare på seg selv og andre
Midtveisvurdering IA-avtalen 2016
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Hva lærer barna om seg selv i barnehagen?
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
Utskrift av presentasjonen:

Redskaper (metoder) i gruppeprosessen Provoserende Fiendtlighet eller sinne - formidle reaksjoner fra andre beboere - ord+følelse styrker budskapet - uttrykke, ventilere følelser Overdrivelse - verbal strategi - ekstreme overdrivelser - utgangspunkt i nøyaktig observasjon - for å trenge igjennom benektning - vanligvis humoristisk Provoserende og stimulerende Evokative eller stimulerende Provoserende

Humor eller latterliggjøring - småerting, kjappe replikker, sarkasme, komisk etterlikning - for å trenge gjennom benektning, falsk maske Evokative eller stimulerende redskaper Identifisering - annen persons liknende erfaring - viske ut forskjeller - redusere følelsen av å være isolert, ”den eneste” - rollemodell Medlevelse - emosjonell forståelse, sympati - plasserer fortsatt ansvar hos den andre

Empati - fremme ærlig samspill - emosjonell praksis/trening Bekreftelse - ord og fakter -> støtte, godkjenning - bekrefter personen - balanserer kritikk - fra hele gruppa

Provoserende og stimulerende redskaper Projeksjon - egne tanker og følelser som grunnlag for observasjon av andre - hjelper den som projiserer med å konfrontere seg selv Sladder - snakker om en tredje person som om vedkommende ikke var til stede - ofte som humoristisk gruppefeedback Å gå omveier (triangulering) - snakker til tredjeperson som har et liknende problem som hovedpersonen - mild konfrontasjon for å redusere motstand Indirekte kritikk - referer til oppstrammere - generaliserer (”Noen i dette rommet”)