«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Helse Øst RHF Geografisk ansvarsområde: Oslo Akershus Oppland Hedmark
Advertisements

Norm for informasjonssikkerhet Modul 1 – Normen – en oversikt
Kvalitetsarbeid i Telemark fylkeskommune
Velkommen til en presentasjon av Avvikssystemet Input Process
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Revisjon ved Rikshospitalet den 11. – 18. desember 2007.
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
Internkontroll i kommuner
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Hva var utgangspunktet?
Varsling om kritikkverdige forhold
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
ISO-sertifisering av Dagkirurgisk enhet - etablering og praksis
Prosedyre for IPLOS- registrering Hjemmetjenesten, Øra distrikt
Levanger og Verdal som kvalitetskommuner
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Resultatledelse Resultatledelse.
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
Elektronisk meldingsutveksling Hvordan sikre drift og organisere meldingsovervåkningen FUNNKe Sandnessjøen Guri Selnes, rådgiver Helse- og Omsorg.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
NASJONAL GODKJENNINGSORDNING FOR INN PÅ TUNET – slik kvalitetssikrer vi tjenestene. Steinkjer 1.mars 2013.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Demo. KvalitetsLosen 29. mai 2008
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
”Litt bedre i dag enn i går”
Kvalitetssystemet EQS Introduksjon for tilsette
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Hvorfor vernerunder Kurs i vernearbeid/vernerunder 23. januar 2013
Helse Sør Kvalitetsstrategi Ingrid Risland Helse Sør RHF
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur Denne presentasjon er utarbeidet av Fiskeridirektoratet og Mattilsynet i forbindelse med innføring av IK – Akvakultur.
Internkontroll i norske kommuner
KVALITET I HØYERE UTDANNING
Kvalitetsarbeid Høstmøte ved Reidar Hole.
Organisering og arbeidet i kommunene
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
Håndtering av avviksmeldinger
Kvalitetsarbeid i Brubakken
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Hovedkontormodell og HMS
Roller og synsvinkler Bente Erlien
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Intern revisjon ved XXXXX avdeling XX
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Definisjoner ARBEIDSGIVERPOLITIKK er verdier, holdninger og handlinger kommunen som arbeidsgiver praktiserer og står for i forhold til de ansatte. Arbeidsgiverpolitikken.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Introduksjon til systematisk HMS- arbeid Presentasjon
Orientering etter tilsyn - Kommunikasjon i helseforetak - kirurgiske enheter Styremøte
Elektronisk system for HMS-avvik Orientering. Bakgrunn og begrunnelse (1) Arbeidsmiljøloven og forskrift om internkontroll setter krav til at alle virksomheter.
Dialogkonferanse Behovene
Instruktørkurs for kommuner Normen (30min)
Kvalitet, risiko og avvik
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
«Rop-tilsynet» i Haugesund kommune
Leif Krane, Datakvalitet AS, Tromsø
Asker - mulighetenes kommune
Internkontroll Pilotnettverk
Kurs for brukere av KFF-KSS
Utskrift av presentasjonen:

«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef Porsgrunn kommune

Helhetlig Kvalitetsstrategi og kvalitetsarbeid, m/bruk av verktøy Fokus – innhold Generelt om arbeidet med kvalitet i Porsgrunn kommune – Helhetlig kvalitetsstrategi Bakgrunn for valg av KSS (kvalitets- styrings-system)  Dokumenter, prosedyrer og rutiner  Avvikssystemet/forbedringsverktøyet NANO-opplæringssekvens

«Kvalitetshjertet» - symbol - systematisk arbeidsmetode Kvalitetsstrategi 2012-2015 «Kvalitetshjertet» - symbol - systematisk arbeidsmetode

Kvalitetsstrategiens i planhierarkiet Kommuneplanens samfunnsdel Arbeidsgiver-strategi Kompetanse- strategi Kvalitets-strategi Kommunikasjons strategi Strategiske valg i sektorer Handlingsprogrammet Planer for virksomhetene

Kvalitetshjertet sentralt som arbeidsmetode og symbol for arbeidet Kvalitetskultur Kvalitetshjertet sentralt som arbeidsmetode og symbol for arbeidet Viktig å skape en kultur på hvert arbeidssted hvor kvalitets står sentralt Hver medarbeider har ansvar for kvalitet på eget arbeid og for hvordan brukeren oppfatter tjenesten Arbeide for stadig kvalitetsforbedring på tjenesten i møtet med tjenesten Sikre god faglig kompetanse Ta brukerne på alvor og omsette kunnskap og erfaring til gode tjenester

Forutsetninger for endring og forbedring

Ansvar og organisering Rådmannen har ansvaret for: å trekke opp og koordinere de overordnede målsettingene i kvalitetsarbeidet å definere kvalitetsmålene i det årlige handlingsprogrammet Virksomhetslederne har ansvaret for: å bygge kvalitetskultur i egen virksomhet arbeidet med kvalitet i egen virksomhet og kommunen som helhet å sette kvalitetsarbeidet i system og følge opp målene i handlingsplanen å iverksette nødvendige tiltak for å nå målene

Brukeren – person eller organisasjon som mottar tjenesten Fokusområder Brukeren – person eller organisasjon som mottar tjenesten Lederne - har ansvaret for kvalitetsarbeidet i kommunen og virksomheten Medarbeiderne – har selvstendig ansvar for å engasjere seg i kvalitetsarbeidet Kvalitetshjertet – symbol og veileder for systematisk kvalitetsforbedring

Kvalitetssystem – internkontrollsystem Fokusområder (forts.) Kvalitetsdokumentasjon – styrende dokumenter for kvalitet (Demo av kvalitetsdokumentasjon i KSS) Kvalitetssystem – internkontrollsystem Sikrer at lover og forskrifter samt egendefinerte krav overholdes Gir brukeren tillit til tjenesten og sikrer at tjenesten leveres som avtalt Sikrer at ressursene brukes på en kostnadseffektiv måte Internrevisjon – en gjennomgang som sikrer et oppdatert helhetlig kvalitetssystem

Kompetanse – riktig fagkunnskap på riktig sted Fokusområder (forts.) Avvikshåndtering – metode for forbedring etter brudd på krav eller uønskede hendelser Ledelsens gjennomgang – jevnlig gjennomgang av avvik, tilsynsrapporter, forbedringstiltak m.m. Kompetanse – riktig fagkunnskap på riktig sted

Kvalitetsveileder Prosedyrebibliotek Tekstdokument

Inneholder oversikt over ulike prosesser i kvalitetsarbeidet Kvalitetsveileder – en hjelp til innhold og prosess i kvalitetsarbeidet Inneholder oversikt over ulike prosesser i kvalitetsarbeidet Gi informasjon og veiledning for lederne Kobler sammen kvalitetsveileder med kvalitetsarbeidet /forbedringsarbeidet, de ulike prosedyrene i KSS, lover og regler, «Rapportering og styring «(tidligere BMS) m.m. Inneholder eksempler på bruk av verktøy og metoder (best practice)

Kvalitetsmål – kortsiktige mål for 2012 Starte arbeidet med å etablere kvalitetskultur på ulike nivå (rådmann, virksomhet, avdeling) Gi nødvendig kompetanse til lederne til å gjennomføre systematisk forbedringsarbeid i egne virksomheter Bygge ut et fullverdig KSS-system for avvikshåndtering, rutiner og prosedyrer Gjennomføre risikoanalyser på arbeidsmiljø i alle virksomheter

Kvalitetsmål – Periodemål 2013-16 og resultatmål for 2013 En velfungerende kvalitetskultur i alle virksomheter Rutiner for kvalitetsarbeid og forbedringsprosesser utarbeidet i alle virksomheter Interne serviceavtaler og rutiner finnes i KSS Serviceavtaler/tjenesteerklæringer utarbeidet eller revidert i alle virksomheter

Tre perspektiver i kvalitetsarbeidet

Avvik og avvikshåndtering = Forbedringsarbeid Oppstart av elektronisk avviksmelding og avviksbehandling via KSS (Kvalitets styrings system) mars 2011. Opplæring av alle virksomhetsledere + 1-2 pers i hver virksomhet (+ opplæring i hele/deler av virksomheter) Avvik på tre hovedkategorier HMS Tjeneste/bruker Organisasjon /internt Stimulere til å bruke avviksrapportering som en del av forbedringsarbeidet. Lav terskel for å melde avvik

Avvik og avvikshåndtering = Forbedringsarbeid Fokus på Kvalitetskultur i avdelinger og virksomheter (tenke forbedring og unngå feil) Fokus på risikovurdering , internkontroll og avvikshåndtering Hva kan vi lære av avvik Årsak til avvik Behov for tiltak for å unngå lignende avvik Risikoanalyse?

Bakgrunn for KSS / Kvalitetslosen Hvorfor valg av Kvalitetslosen Brukervennlighet Utvikling av systemet Kommunikasjon m/leverandør og kunder Kostnader Enkel DEMO av KSS

Struktur og oppbygging av prosedyrebibliotek Mappestruktur Prosedyrer i KSS Struktur og oppbygging av prosedyrebibliotek Mappestruktur Prosedyre-oppbygging Ulike typer dokumenter/skjema/linker Presentasjon av prosedyrer Revisjon av prosedyrer Enkel DEMO av prosedyrer i KSS

Avvikssystemet og avviksmelding i KSS Struktur for oppbygging/videresending Melde avvik Hva er et avvik? Behandle avvik Videresende avvik Tiltak Statistikk DEMO av AVVIKSYSTEMET i KSS

Administrasjon og vedlikehold av systemet Administrativ oppbygging Struktur i systemet Innhenting av prosedyrer Felles for en eller flere kommuner /like virksomheter Forankring i kommunen Daglig/fortløpende administrasjon / vedlikehold En felles administrasjon Delt på flere/alle kommuner

Direkte informasjon i systemet Kontakt med enkeltpersoner Superbruker -senter Direkte informasjon i systemet Kontakt med enkeltpersoner Skriftlige (mail) henvendelser Forslag til endringer

«Kvalitetshjertet» - symbol - systematisk arbeidsmetode Kvalitetsstrategi 2012-2015 «Kvalitetshjertet» - symbol - systematisk arbeidsmetode

God praksis?

Takk for oppmerksomheten!