BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Rådmannens internkontroll ”Orden i eget hus” Lardals erfaringer og arbeid med sektorovergripende internkontroll Deltagelse i KS nettverk for Rådmannens.
Advertisements

MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Tanker om brukermedvirkning
SPØRREUNDERSØKELSER dilemma og utfordringer
MENTAL HELSE Nordland Årsmøte, Bodø 26
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Styrets årshjul for 2013 Planleggingsfasen Rapporteringsfasen
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Styringssystemet i NAV Målstyring ved bruk av målekort Tom Østhagen Avdelingsdirektør I løpet av 2010 skal målstyring ved bruk av målekort implementeres.
Servicerådet i Fredrikstad kommune
Den ideelle kommunesammenslåing
Hvordan styrer de folkevalgte? Politikerne Årshjulet i Andebu
Resultatledelse Resultatledelse.
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Brukermedvirkning i interkommunalt samarbeid Øyer 24. Oktober 2012 Arne Leite.
Januar Juletrefest FAU møte Februar Foreldrekontaktmøte / FAU møte Mars FAU møte Foreldremøte 2 April FAU møte Brukerrådsmøte Loppemarked (partallsår)
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar - Kommunestyret, enhetsledere, hovedtillitsvalgte m.fl Innledning ved rådmann Ola Stene Utfordringer.
Levanger kommune - Dialogsemninar – ISK - Forsøket går mot slutten, hva nå? – Hans Heieraas INNHERRED SAMKOMMUNE Forsøket går mot slutten, hva nå.
Levanger kommune Rådmannen Formannskapet Orientering/drøfting om økonomiplanen – Ola Stene Rammer 2008 – regnskap 2007.
Levanger kommune rådmannen Ola Stene Rådmannens forslag til økonomiplan
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Hva gjør vi så? - Oppsummering Dialogseminar, Åre – Hans Heieraas, varaordfører Levanger kommune Hva gjør vi så ? Oppsummering Dialogseminar
1 Samhandlingsreformen: Utfordringer og påvirkningsarbeid - fysioterapeutenes plass i ny kommunehelsetjeneste? NFF
Skolen – en kommunal virksomhet
Klima- og bærekraftstrategier i DK Status Framtidens Byer – 4 departementer, 13 bykommuner – intensjonavtale : Areal og transport Stasjonær energi.
Styringsprinsipper Styringssystem
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
Dato og navnet ditt! Dialogprosess 2010 – budsjett 2011 Tove sette inn bilde.
Stab økonomi Ansvarsområder:
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av rådmannens forslag til budsjett Ola Stene Budsjett 2008 Presentasjon av foreløpig forslag.
Økonomiplan 2009 – 2012 Presentasjon av rådmannens forslag
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
BMS; We did it vår vei!! For hva koster det a’? v / Tore M. Andresen Ass. rådmann/kommunalsjef i Hole (siviløkonom)
Prosess skolestruktur Handlingsprogrammet Vedtaket: For fortsatt å kunne ha skoler med høy kvalitet i en virkelighet med mindre økonomiske.
Lovgrunnlag Historikk Reglement/retningsliner for brukerutval/-råd
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
13:00 – 13:45 Organisatoriske forutsetninger for målstyring v/Jens-Einar Johansen og Geir Halstensen Delegert ansvar og myndighet, myndighet til å disponere.
11:00 – 12:00Gjennomgang av hjemmeleksene, med gode eksempler fra erfaringer og forbedringspunkter v/Geir Halstensen.
Levanger kommune Vårt styringssystem - Dialogseminar Åre 14. mars Kommunalsjef Alf Birger Haugnes 1 Vårt styringssystem Hensiktsmessig? Hvordan.
Budsjettprosessen i Bergen kommune
Folkehelseplan (kommunedelplan) for Aurskog-Høland kommune
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 1 Nasjonal Erfaringskonferanse - BMS.
Innlegg på erfaringskonferansen ved rådmann Arne Johansen
Innherred samkommune 1 KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL 28. februar 2008 Berit Hakkebo.
Nedre Eiker Kristin Høibakk Lokallagsleder og HTV.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Definisjoner ARBEIDSGIVERPOLITIKK er verdier, holdninger og handlinger kommunen som arbeidsgiver praktiserer og står for i forhold til de ansatte. Arbeidsgiverpolitikken.
Fra ”helvete” til himmelen - eksempel på oppstart og prosess Arbeidsgiverstrategi Grue kommune v/ Anne Berit Gullikstad Kommunalsjef oppvekst (tidligere.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Å bygge en ny kommune 12.mai 2016 Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ny rådmann.
ETABLERING AV ET LOKALT FUB Østre Toten Kommune 1.
Dialogkonferanse Behovene
Erfaringer med bruk av BedreVANN i kommunen Vi ønsker å få inn eksempler på bruk fra deltakerkommunene - Frist: Vi vil formidle tips og erfaringer.
Den gode skoleeier I Nes.
Styring og ledelse Gr.3 Plan og styringssystem
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Internkontroll Pilotnettverk
RULLERING HOVEDPLAN FOR FYSISK AKTIVITET, IDRETT OG FRILUFTSLIV
Jevnaker kommune, May-Britt Nordli
Opplæringsdag nytt regionalt brukerutvalg Helse Midt-Norge RHF
Informasjonsmøter for ansatte
Prosjekt Nye Narvik kommune - roller, arbeidsoppgaver og milepæler -
Utskrift av presentasjonen:

BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING Brit-Olli Nordtømme kommunalsjef KS-samling 23. april 2009

INNHOLD Styringshjulet / Årshjulet Dialogen med brukerne og folkevalgte Brukerundersøkelser Brukerråd Dialogmøte Prioritering Dialogseminar Styringskort Styringsindikatorer

STYRINGSHJULET Årsmelding Handlings-program og budsjett Bruker-us JAN FEB MAR APR MAI JUN SEP AUG JUL OKT NOV DES STRATEGI OG STYRING HANDLINGSPROGRAM OG BUDSJETT EVALUERING DIALOG OG SOMMERFERIE Årsmelding Handlings-program og budsjett Bruker-us Brukerråd Dialogmøte Overordna styringskort DIALOGSEMINAR Inne- værende år oppsummerer vi det foregående og planlegger det neste.

Overordna styringskort Enhetens styringskort MÅLSTYRING: POLITISKE PRIORITERINGER KOMMUNESTYRET RAPPORTERING TILBAKE- MELDING Overordna styringskort Handlings- program Kommune- planen og øvrig planverk Tertialrapport Årsmelding MÅL og RAMMER Enhetens styringskort (Tiltaksplan) ADMINISTRASJONEN TILTAK GJENNOMFØRING FAGLIGE VURDERINGER

BMS forutsetter DIALOG ANSATTE FOLKEVALGTE BRUKERNE

STYRINGSDIALOGEN INNHOLD: STYRINGSHJULET DIALOG OG STYRING Hva skjer 1. tertial? Hva skjer 2. tertial? Hva skjer 3. tertial? DIALOG OG STYRING BRUKERINNFLYTELSE BRUKERRÅD DIALOGMØTET DIALOGSEMINARET BUDSJETT OG STYRINGSKORT

1. TERTIAL Resultater fra brukerundersøkelser Resultater fra arbeidsmiljøundersøkelser Økonomisk resultat (regnskap) Årsmelding Objektive data som danner grunnlag for vurdering av måloppnåelsen foregående år

2. TERTIAL DIALOGMØTER På hver enhet – april/mai Brukerrådet, leder, tillitsvalgte for enheten og folkevalgte Alle deltakere er ”likeverdige” med hensyn til hvem som har synspunkter, forslag og ideer. DIALOGSEMINAR Juni hvert år Kommunestyret, rådmann/kommunalsjefer, alle enhetslederne, HTV, evt. andre På grunnlag av fakta, innspill fra dialogmøtene og brukerråd lages prioriteringer for neste år og de kommende fire år

3. TERTIAL HANDLINGSPROGRAMMET (4-årig) Rådmannen ”omsetter” kommunestyrets vedtak i dialogseminaret til budsjett og økonomiplan. Rammer og målsettinger for enhetene Styringskort for neste år - planområdenivå Kommunestyret vedtar budsjett og økonomiplan mål og rammer styringskort på planområdene Enhetene utarbeider styringskort som drøftes med rådmann/kommunalsjef

BRUKERRÅD (1) Formål Å styrke innflytelse og medvirkning for de som er brukere av tjenesten, eller for deres pårørende. Medlemmer 5-7 medlemmer , - velges på brukermøter eller ”pekes” ut uten et slikt brukermøte. Det er viktig å få et mest mulig representativt brukerråd.

BRUKERRÅD (2) Brukerråd ved hver enhet Rådet består av brukerrepresentanter Enhetsleder ansvar for etablering av brukerråd Hensikten er å få tydelige signaler fra brukerne om og på hvilke områder tjenesten bør forbedres, og på hvilke områder det fungerer bra, - og gjennom det signalisere en ønsket utvikling av tjenesten. Skal gi enhetsleder innspill til styringskortet Er rådgivende, og bidra til utvikling av tjenestekvaliteten Gjennomgå enhetenes resultater Skal bidra til å styrke tilliten og dialog mellom tjenesten, brukere/pårørende og folkevalgte.

DIALOGMØTET Formål Brukerne skal på grunnlag av en dialog med ansatte og folkevalgte få presentert sine innspill til neste års plan- og budsjettprosess. Myndighet Dialogmøtet er et rådgivende organ som skal komme med innspill til kommunestyrets dialogseminar etter vedtatte retningslinjer. Deltakere Brukerrådet 3 folkevalgte (oppnevnt av ordfører) Enhetsleder Plasstillitsvalgt

DIALOGSEMINARET Gir mulighet for dialog mellom folkevalgte, ledergruppen og enhetslederne om de viktigste satsingene for kommende budsjettår. Dialogseminaret er politikernes arena. Mål og hensikt Dialogseminaret er kommunestyrets viktigste møte fordi føringer og prioriteringer for de neste årene legges her.

DIALOGSEMINARET forts. Deltakere Kommunestyrets medlemmer Rådmann og kommunalsjefer Enhetsledere Tillitsvalgte Representanter fra Eldrerådet, Råd for funksjonshemmede og Ungdomsrådet Referatene fra dialogmøtene sammenfattes. Rådmannen eller en av komiteene sammenfatter Utfordringsnotat til dialogseminaret.

Mål-styring = ikke detaljstyring BALANSERT MÅLSTYRING Mål-styring = ikke detaljstyring Balansert styring = ikke bare økonomistyring Fokus på alle sider ved kommunal drift Gausdal kommune har fire perspektiver: SAMFUNNET Utviklingen av kommunen på overordna samfunnsnivå BRUKERNE Brukernes behov og tjenestenes innhold og kvalitet MEDARBEIDERNE – i den kommunale organisasjonen ØKONOMIEN Økonomiske rammene for tjeneste- produksjonen

STYRINGSINDIKATORER Beskriver hovedhensikten med tjenesten Beskriver ønsket resultat i form av tall Gir felles forståelse av målet som beskrives

STYRINGSKORT Styringssystemet er under stadig revisjon / justering. Det er vanskelig å finne gode, målbare indikatorer