Avklaringspunkter målekort NAV Buskerud –

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Dagskonferanse om partnerskapet i NAV-kontorene
Advertisements

Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Opplevd kvalitet og målt kvalitet: Brukerundersøkelser: Målgruppe: - brukere av hjemmetjenesten (18 indikatorer) - beboere på inst. (24.
Sparebankforeningens årsmøte 2008 Pressekonferanse 8.oktober Adm. direktør Arne Hyttnes.
Nordlandsbankens forventningsindikator for n æ ringslivet i Nordland 2009 Sp ø rreunders ø kelse gjennomf ø rt i november og desember 2008 blant 100 bedriftsledere.
To år inn i NAV-reformen
Evaluering av arbeidsmarkedstiltakene i skjermet virksomhet
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
”mot til å måle ” Terje Tønnessen SSØ-dagen, 29. januar 2009.
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
Brukerforum for VigoVoksen Bodø 4.9
«Bedriftsutvikling tradisjonelt landbruk»
Styringssystemet i NAV Målstyring ved bruk av målekort Tom Østhagen Avdelingsdirektør I løpet av 2010 skal målstyring ved bruk av målekort implementeres.
Attføringsbedriftene og Ernæring – hva har vi gjort? •5. oktober 2006 arrangerte vi et dagsseminar om ernæring sammen med GIAX hvor om lag 20 medlemsbedrifter.
ARR-seminar 1. november 2011 Arbeidsrettet rehabilitering i NAV Tron Helgaker, Seksjonssjef, Seksjon tiltak og virkemidler Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
1 KOSTRA KOmmune-STat-RApportering Av Jon Olav Folsland 1. april 2006.
IA- avtalen
Hvordan jobbe godt med IA!
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
Handlingsplan HMS Forebyggende HMS arbeid og individuell oppfølging - tidsaksen Forebyggende HMS arbeid med fokus på eget arbeidsmiljø.
Brukerundersøkelsen 2011 NAV Årstad. NAV, Side 2 Hovedkommentarer til resultatene for Hordaland  Brukerundersøkelsen 2011 viser at brukerne.
KVALIFISERINGSPROGRAMMET Syretesten på samarbeid i NAV Ola Heen Strømmen, NAV Buskerud Samarbeidskonferanse Norefjell, 21 april 2009.
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Høstsamling for rådmenn i Buskerud, Sole sept. 2008
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
8. November 2007 Arbeid med bistand Drammen 8. november 2008 Seksjonssjef Tron Helgaker Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Arbeid med bistand Rapportering.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
NAV Vestfold Organisering av Arbeids- og velferdsetaten og lokalisering av forvaltnings- og pensjonsenheter.
Arbeidsmiljøundersøkelse Universitetet i Stavanger Enhetsrapport for TN, Institutt for petroleumsteknologi.
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
Flyktningkonferansen 2008
Et arbeidsmarked i endring – kva kvalifiserer vi til? INTRO 5 ÅR
Noen «nyheter» NAV Nordland/Jack Inge. NAV, Side 2 Arbeidsmarkedet i Nordland  Fortsatt stort behov for kvalifisert arbeidskraft ( jfr
Ny IA-avtale ”Aktiviserings og nærværsreformen”
Arbeids- og velferdsforvaltningen
Om regjeringens politikk for Inkludering av mennesker i utkanten av arbeidsmarkedet Spesialrådgiver Bjørn Halvorsen
Resultater etter KBLs opplæring i husleieloven og forvaltningsloven
Fosen etablererkurs Brekstad, 12. november 2013
Disposisjon Situasjonen på arbeidsmarkedet
Arbeid er førstevalget
Avtale om pensjonistavlønning
Tilrettelegging med TG som virkemiddel gir mennesker muligheter!
Status pr august / 2.tertial Helse Midt-Norge Regionalt brukerutvalg 29. september 2014.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
VV Velkommen til daglig ledersamling Næringshager 7. november 2013.
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen Vurdering 2.
For virksomheter som vil: -Dele -Lære -Forbedre 1 Indikatorprosjektet Indikatorene og eQuass.
Avvik fra arbeidstidsbestemmelsene
Resultater NNUQ IMDi, 6. september Innledning.
ENDRINGER I NASJONALE PRØVER ― Ny skala og måling av utvikling over tid Per Kristian Larsen, Vurdering 2.
PLANER FOR ELDREOMSORGEN I BERGEN
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
Larvik – der det gode liv lever!
Bamble Kommune, STHF, og NAV 2009 – 2010 Satt i drift Fokus på det som virker.
- reduserer bedriftens sykefravær!
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?. Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?
NAV, Side 1 ”Flere i jobb ” Informasjon – NAVs brukerutvalg i Telemark 31. mai 2016 NAV Telemark.
SERVICEKLAGER FAKTA: En serviceklage er en klage på hvordan man opplever kontakten med NAV Statistikken over serviceklager er basert på registrerte klager.
Kortvarig og langvarig fravær fra arbeid - Opplandstall
Dokument 3:9 ( ) Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid 28. april 2016.
Status NAV i Oppland – august 2014
Hvor går NAV i Hedmark? Satsinger i NAV, konsekvenser for forventninger til fastlegene 13.September 2017 Bjørn Lien, direktør NAV Hedmark.
NAV ANDØY.
Nettverksmøte for rådgivarar
Utskrift av presentasjonen:

Avklaringspunkter målekort NAV Buskerud – 17.04.2009

1. Målstyring i [Fylke] Inndeling av mål i perspektiver Avklaringer for styringsparametere

UTARBEIDELSE AV LOKALE MÅL MÅLSTYRING I NAV-KONTORET: INNDELING AV MÅL I PERSPEKTIVER Måling innenfor fire perspektiver sikrer en helhetlig oppfølging av NAV-kontorets resultater UTARBEIDELSE AV LOKALE MÅL Brukerperspektiv: Mål innenfor dette området sikrer at brukerne ivaretas og at kvaliteten i tjenestene er tilfredsstillende (forsvarlig) Produksjonsperspektivet: Mål innenfor dette området bidrar til at NAV-kontoret oppfyller produksjonskravene (eks. oversendelsesfrister) Medarbeiderperspektivet: Mål innenfor dette området måler medarbeidertilfredshet, sykefravær etc. Økonomiperspektivet: Mål innenfor dette området bidrar til at NAV-kontoret opererer i henhold til fastlagte økonomiske rammer Brukerperspektiv Produksjonsperspektiv Medarbeiderperspektivet Økonomiperspektivet Måloppfølging innenfor fire perspektiver bidrar til balansert målstyring i NAV-kontoret

MÅLSTYRING I NAV-KONTORET: INNDELING AV MÅL I PERSPEKTIVER Utgangspunkt for prioritering av styringsparametere innenfor de fire perspektivene Brukerperspektiv Produksjonsperspektiv Dialogmøte 2 for 75 % av sykemeldte innen 26 uker 75 % av ordinære arbeidssøkere skal ha hatt oppfølging siste tre mnd Antall deltagere på kvalifiseringsprogram ift måltall Arbeidsrettede tiltak og de øvrige rammestyrte virkemidlene skal gjennomføres iht tildelt aktivitetskrav og økonomisk ramme Øke andelen elektronisk innsendte meldekort ift samme periode 2008 Øke andelen som registrerer seg selv på nav.no til 75 % innen utgangen av 2009 60% av telefonsamtalene skal besvaresinnen 30 sekunder (1. halvår) 70% av telefonsamtalene skal besvares innen 30 sekunder (2. halvår) Minst 80 % av direktemeldte stillinger skal ha tilvisning Andelen stillinger som er meldt til NAV av totalt antall tilgjengelige stillinger øker ift samme periode 2008 (summen av tilgangen direktemeldte stillinger og stillinger registrert av bedriftene selv på nav.no) Krav til saksbehandlingstid for dagpengesaker, attføringspengesaker, AAP, ventelønn, attføringsstønader og lønnsgarantisaker skal overholdes Oversendelsesfrister fra NAV lokal til forvaltning skal overholdes (Uføreytelser, Rehabiliteringsgrupper, Krav om sykepenger og Barnebidrag, bidragsforskudd og farskap) Krav til saksbehandlingstid for sosialsaker skal overholdes (målkrav fastsettes lokalt) Medarbeiderperspektivet Økonomiperspektivet Sykefraværet (sum av legemeldt og egenmeldt fravær) i Arbeids- og velferdsetaten skal ikke øke sammenlignet med 2008 Andel medarbeiderne som har gjennomført utviklingssamtale (medarbeidersamtale) skal være 100% NAV-kontoret skal ha gjennomsn. score høyere enn x på HKI undersøkelsen [Sjekk opp kompetanseutviklingsplan] Driftsbudsjettet skal ikke overskrides i perioden (Driftsøkonomi) Tiltaksregnskapet skal ikke overskrides i perioden (Tiltaksøkonomi) Kommunes målkrav til sosialbudsjett (Kommunal økonomi) Marker det som er fylkesspesifikt Styringsparametere basert på Mål- og disponeringsbrev Styringsparametere basert på fylkesvise/kommunale/lokale prioriteringer Utgangpunkt basert på Mål- og disponeringsbrev. Eksempler på fylkesvise/lokale/kommunale mål er tillagt (oransje skrift)

1. Målstyring i [Fylke] Inndeling av mål i perspektiver Avklaringer for styringsparametere

Avklaringspunkter for Brukerperspektivet (1/2) AVKLARINGSPUNKTER MÅLEKORT Avklaringspunkter for Brukerperspektivet (1/2) Nr Indikikator Må avklares Besluttet Ansvar oppf. ”Gult” omr. B.1 Dialogmøte 2 for 75 % av sykemeldte innen 26 uker Hvilken statistikk benyttes for indikatoren i dag og skal denne benyttes inn i målekortet? Beregnes som i dag (nevner = strømningstall-ikke avholdt møte med gyldig grunn) Henter ut: Sylva Legger inn: Sylva 65 – 75% B.2 75 % av ordinære arbeidssøkere skal ha hatt oppfølging siste tre mnd Sylva 70-75% B.3 Antall deltagere på kvalifiseringsprogram ift måltall Når er statistikken klar og kan innlegges i målekortet? Siste eller nest siste måneds tall? B.4 Arbeidsrettede tiltak (post 76.30) skal gjennomføres iht tildelt aktivitetskrav Hvordan innhente data? Hvem henter inn data? Skal måling skje på TO/kommune? Kommunenivå, tall oppdateres hver mandag, månedlige plantall på TO. Måltall på TO brukes i hele TO. Bruker prosenttall i rapportering Knut, Stine +/- 5% (grønt 0 - +/- 2%) B.5 Andelen elektronisk innsendte meldekort skal være høyere enn 70 % Målkrav relaterer seg til samme periode forrige år, skal man bruke resultatene for fylket forrige år eller kontorvis? 65 – 70 %

Avklaringspunkter for Brukerperspektivet (2/2) AVKLARINGSPUNKTER MÅLEKORT Avklaringspunkter for Brukerperspektivet (2/2) Nr Indikator Må avklares Besluttet Ansvar oppf. ”Gult” omr. B.6 Øke andelen som registrerer seg selv på nav.no til 75 % innen utgangen av 2009 Sylva 68-75% B.7 60% (1. halvår) / 70% (2. halvår) av telefonsamtalene skal besvaresinnen 30 sekunder Når er statistikken klar og kan innlegges i målekortet? Hvordan innhente data? Hvem henter inn data? Statistikk tas ut 5. påfølgende måned Magne 55–60% 1. halvår 65-70% 2. halvår B.8 Minst 80 % av direktemeldte stillinger skal ha tilvisning 75% - 80% B.9 Andelen stillinger som er meldt til NAV av totalt antall tilgjengelige stillinger skal være minst 35% (summen av tilgangen direktemeldte stillinger og stillinger registrert av bedriftene selv på nav.no) Målkrav relaterer seg til samme periode forrige år, skal man bruke resultatene for fylket forrige år eller kontorvis? Målkrav er 35% 25-35% B.10 Andelen 20 – 24 som har vært ledig i minst 3 mnd skal ha oppfølgning, minst 80% 60 – 80% B.11 Andel ordinære arbeidssøkere innvandrere til jobb, minimum 65 % Indikator fra a-info (andel innvandrere til jobb) 60-65% B.12 Andel <26 uker igjen av DP-periode, utvid oppf. siste 3 mnd, minimum 75% 50-75% B.13 Antall arbeidsevnevurderinger skal økes med 5% fra måned til måned Datavarehus Rødt hvis dårligere enn forrige måned

Avklaringspunkter for Produksjonsperspektivet AVKLARINGSPUNKTER MÅLEKORT Avklaringspunkter for Produksjonsperspektivet Nr Indikkator Må avklares Besluttet Ansvar oppf. ”Gult” omr. P.1.1 100 % av andel krav om uføreytelser sendes over til forvaltningsenheten innen 10 uker etter mottak av krav Hvor stor andel av krav skal være innen ytre grense for NAV lokal på 10 uker? Bruker Ringerike som utgangspunkt Sylva (Tom) 80-100% P.1.2 100 % av andel krav om eller revurdering av vedtak om rehabiliteringspenger til forvaltningsenheten innen fristen på 4 uker innen mottak av krav Hvor stor andel av krav skal være innen ytre grense for NAV lokal på 4 uker? 80 – 100% Eksempel på lokalt mål: Saksbehandingstid på sosialstønad Avklares i møte med lokalkontor/rådmann

Avklaringspunkter for Medarbeiderperspektivet AVKLARINGSPUNKTER MÅLEKORT Avklaringspunkter for Medarbeiderperspektivet Nr Indikator Må avklares Besluttet Ansvar oppf. ”Gult” omr. M.1 Sykefraværet (sum av legemeldt og egenmeldt fravær) i arbeids- og velferdsetaten skal ikke overstige 6% Når er statistikk klar? Hvor ofte kan man oppdatere Hvordan tilpasse forsinkelse til månedlig måling? Skal målkrav basert på 2008 utarbeides på månedlig / årlig grunnlag? 1 måned forsinkelse på tall Marit 6-7% M.2 Andel medarbeiderne som har gjennomført utviklingssamtale (medarbeidersamtale) skal være 100% innen 1. juni Hvilket kildesystem benyttes? kompetanse@nav 80-100% M.3 NAV-kontoret skal ha gjennomsnittelig score høyere enn 22 på HKI-undersøkelsen Hva skal HKI krav være? Hvor hyppig oppdateres HKI? Rødt under 20 Gult 20 - 22 M.4 Kompetanse@nav skal brukes av samtlige medarbeidere Avklare med Marit for å finne hva som skal måles, måltall og lignende Andel registrert profil av antall ansatte

Avklaringspunkter for Økonomiperspektivet AVKLARINGSPUNKTER MÅLEKORT Avklaringspunkter for Økonomiperspektivet Nr Indikator Må avklares Besluttet Ansvar oppf. ”Gult” omr. Ø.1 Periodisert driftsbudsjett skal ikke overskrides (driftsøkonomi) Når er statistikken klar og kan innlegges i målekortet? Hvordan innhente data? Hvem henter inn data? Skjer måling skje på TO/kommune? Rapporteres den 10 med tilgjengelige tall. Bodil Grønt: 0- 2% Gult + 5 % Ø.2 Avvik fra tiltaksbudsjett skal ikke være større enn +/- 2 % i perioden (Tiltaksøkonomi) Hentes ut i forbindelse med statistikk, torsdag etter månedsavslutning Stine, Knut +/- 5% (grønt fra 0 - +/- 2%)