Helsetjenestens grunnmur… Halvdan Skard, KS – 27.01.2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Advertisements

Bedre tilbud i psykiatrien Ny samhandling Rapport fra fire dialogkonferanser Psykisk helsevern for voksne Stjørdal 13. mai 2009.
Samhandlingsreformen Tove Karoline Knutsen 3. februar 2010.
Hvilken samfunnsnytte har ergoterapi?
Samhandlingsreformen; Intermediæravdelingens plass? Samarbeidsseminar Hallingdal - Alta Ål 14. oktober 2011 Prosjektdirektør Tor Åm.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Statssekretær Ellen Birgitte Pedersen August/september 2009.
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
Kommunen og samhandling - utfordringer
Kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon
Samhandlingsstrategi for Møre og Romsdal
Det sømløse helsevesenet – Erfaringer fra Trondheim
Samhandling - sett med sykehusets øyne
Samhandlingsreformen Åre Kommunalsjef helse Øystein Sende, Levanger kommune Dialogseminaret Åre - Samhandlingsreformen - utfordringer.
Samhandling for et friskere Norge
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Samhandlingsreformen sett fra en stor kommunes ståsted
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
Behovet for voksenboliger Hva kan kommune og helsevesenet spare på private løsninger? Vestlandske Bygg- og anleggsdag, 31. oktober 2013 Hilde Onarheim.
Samhandlingsreformen Kommunestyresalen 16.5 og og19.06 og Signe Louise Berthelsen Rigmor Måntrøen Mette Braathen.
”Samhandlingsreformen”
Samhandlingsreformen, - på veg til en reform Forutsetninger og muligheter Strategikonferansen KS Finnmark, Alta 10. februar 2010 Magne Nicolaisen, regiondirektør.
Allmennlegenes offentlige oppgaver - Hvordan kan de styrkes?
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Allmennlegens rolle i en bedre primærhelsetjeneste Årsmøtekurs Norsam/LSA Bodø 31/ Trond Egil Hansen.
Nøkkeltall status og utvikling i helse- og omsorgssektoren
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Framtidige helsetjenester - behov for desentralisering
Rask og god bosetting – kommunenes rolle Bjørn Gudbjørgsrud,
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Lagt fram 19. juni 2009.
Toril Lahnstein Divisjonsdirektør Divisjon primærhelsetjenester
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Samhandlingsreformen Blå byer blir røde Helse- og omsorgsminister Bjarne Håkon Hanssen 31. mars 2009.
Hans Seierstad, Leder i KS i Oppland og ordfører i Østre Toten Begrensninger og muligheter Dialogkonferansen 2011.
Samhandlingsreformen Av Vigdis Giltun. Riktig diagnose: Må samle et helhetlig ansvar for helsetjenesten Behov for mer spesialiserte helsetjenester i kommunene.
Strategikonferansen i Førde 11. februar 2009 Helsesatsingen Sigrid J. Askum.
Kommunenes rolle i den nye helsereformen Nils Fr. Wisløff rådmann i Drammen kommune og medlem i helsereformens ekspertgruppe.
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
Omsorgsplan 2015 – Hva kan Fylkesmannen bistå kommunene med? Møte med helse- og omsorgsnettverk Selbu – 4.mars 2009 Fylkeslege Jan Vaage.
Samhandlingsreformen og kommunene - innlegg høstkonferansen Agder
Kristiansund 1. oktober 2009 Stortingsmelding nr. 47 Samhandlingsreformen Rett behandling – på rett sted- til rett tid.
Helse, samhandling og kommunene Bjørn Gudbjørgsrud KS –
Høring om overgang fra egen bolig til sykehjem Hvordan fungerer samhandlingen mellom sykehusene og kommunen vedr. utskrivningsklare pasienter som venter.
Samhandling Ambulerende team - Åpen omsorg Holmen
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Status for Samhandlingsreformen –
Kommunehelsereformen - lokale/regionale utfordringer
Samhandlingsreformen Bodø 19. oktober 2010 Sigrid J. Askum KS Helse.
Samhandlingsreformen i kommunene- Erfaringer fra Ski kommune
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
Helseforetakene og kommunalt selvstyre i skjønn forening
Kommunenes fremtidige behov for medisinsk kompetanse. Rune Hallingstad Fagleder Helse og velferdsavdelingen.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan.
| Behov for ny statistikk i KOSTRA ved oppbygging av lokalmedisinske sentre Michael Kaurin Helsedirektoratet.
Samhandlingsreformen og ledelsesutfordringer Januar 2009.
SAMHANDLINGSREFORMEN 25. august 2009 Tromsø Randi Røvik Samfunnspolitisk enhet.
Legeplan Eldrerådet Meera Grepp kommuneoverlege. Overordnet mål Kommunen skal sikre at innbyggere har tilgjengelige legetjenester av god kvalitet og som.
Temaplan Legetjenester Komité Helse og omsorg.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Det fremtidige Helsetilbudet til akutt syke eldre med et sammensatt sykdomsbilde i storbyen bergen SMART OMSORG: BEDRE PASIENTFORLØP, kunnskapsbasering,
Kommunal styring og planlegging av Helse- og omsorgtjenesten
Halvdan Skard 2. September 09
Samhandlingsstatistikk Del I: Komparativ statistikk
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Anne Gamme, fagleder myndighetskontakt KS
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Utskrift av presentasjonen:

Helsetjenestens grunnmur… Halvdan Skard, KS –

Mer komplekse tjenester i kommunene – viktige drivere i utviklingen Teknologisk utvikling Demografisk utvikling Reformer og behandlingsfilosofi Endringer i brukerbehov/sykdomspanorama Rettigheter og større krav til desentraliserte, individbaserte løsninger Endret behandlingspraksis/effektivisering i spesialisthelsetjenesten Men er kommunene kompetanse- og ressursmessig rustet for utviklingen?

Mottakere av pleie- og omsorgstjenester – ”yngrebølgen” Mottakere av pleie- og omsorgstjenester Mottakere av hjemmetjenester totalt Mottakere av hjemmetjenester 80 år og over Mottakere av hjemmetjenester under 67 år Beboere i boliger til pleie- og omsorgsformål Beboere i institusjon

Nasjonale tall på alder og timer

Hvem er de ”unge” brukerne? Dobling i antall ”unge” brukere de siste 15 årene – skyldes reformer som har gitt kommunene nye oppgaver gjennom avinstitusjonalisering og desentralisering. To store grupper: Nevrologiske tilstander (MS, hjerneslag, alvorlige hode- og ryggskader) og psykiske lidelser To litt mindre grupper: Mennesker med utviklingshemming og personer med rusproblemer Kjennetegnes ved store ressursbehov og flertallet har behov for hjelp livet ut

Problemer i dag For mange legges inn på sykehus unødig For mange skrives ut uten tilstrekkelig oppfølging (og legges derfor ofte inn igjen) Fordi organiseringen, samhandlingen og ressursfordelingen ikke er god nok Svarene på disse problemene bør utgjøre grunnpilarene i en ny helsereform

Hvem legger inn pasienter i sykehus?* For heldøgnsopphold i sykehus er mer enn 60 prosent av innleggelsene øyeblikkelig hjelp For de over 80 år er andelen øyeblikkelig hjelp 80 prosent Fører dette til at eldre blir kasteballer i helsevesenet, og kan det gjøres noe med det? Ja, og tilbudet må bygges opp på primærnivået Kilde: Anders Grimsmo, Notat 29/10.

Behov for å styrke grunnmuren – kommunehelsetjenesten (I) Flere oppgaver i 1. linjen, færre sykehusinnleggelser og bedre mottaksapparat krever styrket pleie- og omsorgssektor: -Se sykehussenger og sykehjemsplasser i sammenheng -Flere korttidsplasser – kapasitet når behovet er der -Mer FoU i primærhelse – innovasjon og teknologisk utvikling -Modeller, organisering og finansiering som styrker kommunen som bestiller av spesialisthelsetjenester/mottaker av pasienter fra spesialisthelsetjenesten

Behov for å styrke grunnmuren – kommunehelsetjenesten (II) Flere oppgaver i 1. linjen, færre sykehusinnleggelser og bedre mottaksapparat krever styrket legetjeneste: -Bedre forankring og integrering av allmennlegetjenesten -Mer aktiv bruk av samfunnsmedisinsk og allmennmedisinsk kompetanse -Styrket kvalitetsarbeid -Mer balansert legefordeling -Utfordrende avtaleverk, ulik finansiering og for liten utnyttelse av samarbeidsfora som LSU

Legefordeling, årsverk

Fastlegereformen – mye er bra* Høy stabilitet blant fastlegene, og høy tilfredshet blant pasientene Bedre tilgjengelighet: Nedgang i ventetid fra timebestilling til konsultasjon Utviklingen i befolkningens fornøydhet: - mer fornøyd med ventetiden til konsultasjon - mer fornøyd med konsultasjonslengden - ingen endring i oppfatning av henvisningspraksis - mindre fornøyd med relasjonen til legen - mindre fornøyd med legens faglige dyktighet FLO har gitt legen flere incentiver til å påvirke egen praksisprofil og pasienten kan bytte lege * Fastlegeordningen. Utvikling i bruk, tilgjengelighet og fornøydhet, Godager, Iversen, Lurås UiO Helseøkonomisk forskningsprogram

..men betydelige utfordringer i legetjenesten i kommunene For få leger i sjukehjem Stagnasjon i legetjenesten i skoler og sykehjem Ikke systematisk bruk av legens kompetanse i kommunenes plan- og forebyggingsarbeid Fastlegen har god tilgjengelighet for de som kan oppsøke kontoret – dårligere for sårbare grupper Fastlegene er en styringsmessig utfordring for kommunene og deres ”sørge for” ansvar Fastlegehjemlene holder ikke tritt med økende arbeidsmengde og mer krevende medisinske problemstillinger

Hvordan kan en (samhandlings)reform styrke helsetjenestenestene (I)? Mer balansert ressursstrøm – behov for styrket primærhelse Vurdere oppgave- og ansvarsplasseringen – men forpliktende (interkommunale) løsninger Stimulere til løsninger der kompetansen i sterkere grad følger pasientene Styrke institusjonelle samarbeids- og samhandlingsløsninger: PKO, LSU, IP, pasientkoordinator?

Hvordan kan en (samhandlings)reform styrke helsetjenestenestene (II)? Bedre elektronisk samhandling: Helsenett som nasjonal infrastruktur, standardiserte løsninger mellom helseforetak, kommuner og fastleger, kjernejournal og elektronisk medisinkort for alle pasienter…. Kompetanseutveksling: Ambulant virksomhet, tverrfaglige team, gjensidig hospitering Kommunen som bestiller – vurdere ulike alternativer?

Hvordan kan en (samhandlings)reform styrke helsetjenestenestene (III)? Flere oppgaver løst på primærnivået – forutsetter robuste enheter Forpliktende interkommunalt samarbeid forankret i kommuneloven?

To gordiske? knuter

Ressursutfordringen Vår økte velstand skyldes at vi blir stadig mer produktive –gir økt lønn, også i offentlig sektor –men uten tilsvarende produktivitetsøkning gir det økte kostnader pr produsert enhet –kostnadsøkningen kommer i tillegg til at vi ønsker mer og bedre tjenester Kilde: SSB, Nasjonalregnskap

Den som har hodet over vannet….. SSBs middelalternativ – menn lever 8,1 og kvinner 7,9 år lenger, fertilitet 1,8 og innvandrere pr år Forutsetter uendret standard Gir behov for nesten 2,5 ganger så høy sysselsetting i pleie- og omsorg og 1,5 ganger så høy i spesialisthelse Kilde: SSB, ØA 2/2008

Oppsummert Grunnmuren i Helse-Norge må styrkes – behov for mer balanserte kompetanse- og ressursstrømmer Overforbruk av den akuttmedisinske kjeden En helsereform må innrettes mot områder og pasientgrupper der samhandling har store konsekvenser for tjenestetilbudet: Syke eldre, psykisk syke, kronikere.. Ja takk til robuste kommunale enheter og løsninger