De stille barna og effekten av

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Nytt fra IF Innhold • Justeringer på • Messer • Aftenposten-bilag • Studentum • Studiestart • Folkehøgskolekatalogen.
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Endring av formidlingspraksis i samarbeid med skolen Tvangsgifte eller ekte kjærlighet? Museer som ressurs i Den kulturelle skolesekken Alta,
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
ART: Dokumentasjon av behandlingseffekt
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
UNICEF.
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
EXPERIMENTAL CONTROL OF NODALITY VIA EQUAL PRESENTATIONS OF CONDITIONAL DISCRIMINATIONS IN EQUIVALENCE PROTOCOLS UNDER SPEED AND NO-SPEED CONDITIONS ABULRAZAQ.
Depresjon og rusmiddelproblemer
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Liv Lassen, 2005 Løsningsfokusert rådgivning Liv M. Lassen 2005.
Sør-Afrika KFUM Tensing
”Det som ikke skulle skje” presentasjon av et anti-nasketiltak
Albert Bandura (f. 1925)
Proseminar H-2011 Frode Svartdal
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Barn og unges helse Levanger kommune
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
FORMATIV VURDERING.
Rotary Foundation Seminar høsten The Rotary Foundation er Rotarys hjelpeorganisasjon.
Gruppe 5!! Anne Pernille Fagerdal Ane Hilde Gilberg Brit Eva Eidsmo
Analyse og tolkning av datamaterialet
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Bjørn Erik Rasch: Karaktersetting: Erfaringer og undersøkelser fra statsvitenskap 1. Karaktersetting.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
Store helsegevinster ved forebygging av sosial fobi blant ungdom
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Scrum gir forventede resultater selv i
Ung i BKK 19. oktober Om prosjektet Ambassadørnettverk Høstkampanje Demo Idemyldring Agenda.
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Forkjølelse Lege Rolf Møller
Olweus spørreundersøkelse Første gangs undersøkelse Grafikk.
Aggression Replacement Training
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Folkehelseinstituttet Hege Bøen november 2008 Hvem er brukere av eldresentrene ? En sammenligning av hjemmeboende over 65 år som er brukere av eldresentrene.
Av Sturla Falck Avslutningskonferanse 8. desember 2006
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
“Skipper på egen skute" Pasienters erfaringer med bruk av metaforen ”Skipper på egen skute” i løsningsfokusert tilnærming. En kvalitativ studie. (Upublisert)
HJELPER TILTAK? Unni Espenakk Unni Espenakk 2005.
Studentprosjekt Videreutdanningen Frode Svartdal UiT/Diakonhjemmet Høgskole H-2014.
Norsk nettverk for Forskning om Funksjonshemming 3. nasjonale forskningskonferanse Bergen, Oktober, 2008 Samhandling i klassen Dolva,
Hva skal måles? Drivere eller resultatindikatorer…. ? Resultatindikatorer (for eks. regnskap) sier noe om hva resultatet ble Driverne (ENGIN)
Drop-In metoden i skolen
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
Spesialpedagogisk rådgivning
1 Thor Hægh 2011Slide 1 The Rotary Foundation’s Future Vision Plan ET FUNDAMENT FOR FREMTIDEN UTTESTING VED 100 DISTRIKTER.
Hovedoppgaveforberedende seminar
Weblogg-Forum web-system. (PHP/MySQL) Hovedprosjektoppgave 46E (Egendefinert oppgave) Skoleåret 2003/2004 – AiTEL, HiST Student: Magnus Kopstad Veileder:
Innføring til forskningsmetode - fra spørsmål til design
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Aggresjon.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
HAP-2 Nasjonal multisenterstudie: Røykeavvenningskurs for cannabisbrukere John-Kåre Vederhus (Ph.D.) Kristiansand,
Dialogkonferanse 3.juni 2014 Pasientmedvirkning – et vikende prinsipp? Førsteamanuensis Ann Karin Helgesen Høgskolen i Østfold.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Støttegrupper mot Skolemobbing
Innleveringsoppgaver i forskningsmetode
Landskonferanse i alderspsykiatri, Bodø 2014
Forskningsdesign: eksperiment
Kartlegging av kognitiv funksjon ved MS
Velkommen til Løft Presentasjon av case, sett i lys av hvordan Løft jobber med ettervern. Belyst ved Løft - metodikk v/Roar Andersen.
Utskrift av presentasjonen:

De stille barna og effekten av Løftgrupper Helsesøsterkongressen 2012 Lisbeth Gravdal Kvarme

Bakgrunn Stille og sosialt tilbaketrukne skolebarn tilbringer mindre tid med jevnaldrende De er utsatt for psykososial mistilpasning og kommer lett i en offerrolle

Stille og sosialt tilbaketrukne Ca 80 % har vært sjenerte i perioder i livet Ca 30 % barn og unge har moderate problemer med å være sosialt tilbaketrukne Ca 10 % har alvorlige problemer knyttet til sin tilbaketrukne atferd (Chazan et al 1998) Kjønnsforskjeller Kulturelle forskjeller

Stille og tilbaketrukne barn Stille og sosialt tilbaketrukne er ikke en homogen gruppe barn. Noen av disse barna foretrekker å være alene (inadvendte), andre ønsker hjelp til økt sosial kompetanse. Sosialt tilbaketrukne barn er ofte mindre populære, og blir oftere avvist og ekskludert av jevnaldrende. Mindre tro på seg selv Mer utsatt for mobbing

Mestringsforventning Begrepet mestringsforventning (self-efficacy), introdusert av Albert Bandura, Mestringsforventning er troen på egen kompetanse til å takle livet Ingen tidligere studie har undersøkt effekten av Løsningsfokuserte gruppesamtaler blant stille og sosialt tilbaketrukne skolebarn

Løsningsfokusert tilnærming (Løft) Løft er en kommunikasjonsferdighet som er ressurs- og styrkebasert med fokus på løsninger og mulighet for endring Gjennom samtale er hensikten å synliggjøre håp og ønsker for fremtiden Løft (SFA) ble utviklet av Steve de Shazer og Insoo Kim Berg

Hensikten med studien Hensikten med studien var å utforske effekten av samtalegrupper basert på Løsningfokuserte samtaler og finne ut om disse gruppene kunne styrke mestringsforventningen i en gruppe med sosialt tilbaketrukne skolebarn Og å undersøke om det var mulige kjønnsforskjeller

Metode Kvasi-eksperimentell design med en eksperiment- og en kontroll gruppe Hovedmålet var å måle endring i mestringsforventning Mestringsforventning ble målt ved baseline (t0), 6 uker etter baseline, rett etter avsluttet intervensjon (t1) og 3 måneder senere (t2) 14 ulike barneskoler på østlandet i løpet av høsten 2006 til våren 2008

Figure 1

Spørreskjemaer Generell mestringsforventning (GSE) (Schwarzer) Domenespesifikk mestringsforventning Social self-efficacy (SSE) Self-assertive self-efficacy (ASE) (Choi) Alle skalaer ble brukt som sumskårer og transformert til skalaer fra 0 - 100

Løftgruppeintervensjon Intervensjonen bestod av 6 gruppesamtaler hver uke med en times varighet Maksimum 7 elever i gruppen – atskilte jente- og guttegrupper En arbeidsbok utviklet av Ben Furman (www.reteaming.com) Gruppemedlemmene støttet og hjalp hverandre til å nå målene

Møter Temaer 1. Presentasjon av gruppedeltagerne og lederne. Beskrivelse av deres mål. Finne støttespillere. 2. Deltagerne forteller hverandre om framgang i forhold til målet deres siden sist. 3. Hvilke fordeler vil de ha av å nå målet sitt? 4. Små skritt av framgang til nå. Møte motgang og være realistisk i forhold til å nå målene sine 5. Begrunnelse for å være tilfreds. Bli klar over hvorfor de har mulighet til å oppnå målet sitt. Bli klar over framgang som de og gruppemedlemmmene allerede har gjort. 6. Anerkjenne hjelp fra støttespillerne og eget bidrag. Vektlegge erfaringer som de har lært og hva som var viktig for å nå målene sine.

Skolehelsesøsters rolle 14 skolehelsesøstre deltok i Løftkurs ledet av Vivian Luth- Hansen De ledet gruppene og forsøkte å skape en åpen, støttende og oppmuntrende atmosfære Dialog og aktiv lytting ble vektlagt

Data analyse For å utforske forskjellen mellom gruppene fra baseline til rett etter intervensjonen, ble ANCOVA benyttet. T-tester ble benyttet for å se endring over tid innad i gruppene. Kjønn og gruppe (eksperiment eller kontroll) var uavhengige variabler P-verdien var to-sidig og statistisk signifikant om den var 0.05 eller mindre

Resultater rett etter avsluttet Løftgruppe Signifikant positiv endring i GSE rett etter intervensjonen i eksperimentgruppen sammenlignet med kontrollgruppen for jentene. Mean change 9,81(p=0,001) Guttene hadde ingen signifikant endring mellom eksperiment og kontrollgruppen rett etter intervensjon.

Resultater etter tre måneder Eksperimentgruppen hadde signifikant økning i mestringsforventning over tid. Mean change 8,71 (p=< 0,001) Guttene hadde den største endringen i mestringsforventning etter 3 måneder med mean change 12,6 (p=0,003)

Konklusjon Sosialt tilbaketrukne skolebarn hadde nytte av Løftgruppene som bidro til økt tro på egen mestring og til å oppnå egne mål. Resultatene indikerer at Løftgrupper kan være egnet å bruke for helsesøstre i skolen i deres arbeid.

Litteratur Aambø A.: LOS, Gyldendal Akademisk, 2004 Bandura,A., 1997. Self-efficacy The Exercise of Control. W.H. Freeman and Company, New York. Berg K.I & Jong: Løsningsskapende samtaler, Gyldendal akademisk, 2005 Chazan,M., Laing,A., Davis,D., Phillips,R., 1998. Helping socially withdrawn and isolated children and adolescents. Cesell education series. Wellington House., London. Conoley W. C. et al: Solution-Focused Family Therapy with three aggressive and oppositional-acting children. Family Process Rochester Vol. 42; 361. 2003 De Shazer, S. Keys to solution in brief therapy New York: Norton 1985 Furman, B.: Unger kan! –løsningsorientert tilnærming til barns problemer og ferdigheter, Pedagogsik Forum, Oslo 2004 Kvarme L.G., Helseth S., Haugland S., Luth-Hansen V., Sørum R., Natvig G. K. The effect of a solution-focused approach to improve self-efficacy in socially withdrawn school children: a non-randomized controlled trial. International Journal of Nursing Studies. 47, 1389-1396, 2010 Kvarme L.G., Eboh, W., Teijlingen E. Love J.: Use of solution focused brief therapy in bullying. British Journal of School Nursing. Vol 3, No 07, November 2008. Langslet, G: Løft Gyldendal Akademisk, Oslo 2004 www.reteaming.com www.briefsolutions.no

TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN!