Handel - utviklingsprosjekt Forslag til forskningsprosjekt for handel – framtidens byer 9.mars 2009 Handel - utviklingsprosjekt
Gjeldende politikk i Trondheim Kjøpesentre over 3000 m2 i Midtbyen og avlastningssentrene Handel i nærsentre tilpasses senterets størrelse og omland – gangavstand Utfordring: For mye handel i avlastningssentrene Hvordan regulere? Hva er passe mye?
Utfordringer Hvor mye handel kan tillates hvor? Eksterne kjøpesentre kontra sentrum og nærsentre Kjøpesenterstoppen; fylkesdelplan Hvor mye handel kan tillates hvor? Hvordan gjøre handelsanalyser?
MÅL: Beslutningsrelevant kunnskap Problemstilling Hvordan påvirker lokalisering av handel transportmønster og klimagassutslipp? Hvor mye ny handel bør tillates etablert i en region? Hvordan vil et nytt handelstilbud påvirke byens etablerte tilbud? Hvor mye ny trafikk vil et nytt handelstilbud skape, og hva slags trafikk blir det? Hvilke klimautslipp følger med transportene?
Kunnskap om handlevaner Hvordan varierer handlevanene med tilbudets størrelse tilbudets sammensetning tilbudets beliggenhet den handlendes bosted Eksempel: Bilbrukere ved City Syd og Valentinlyst
Prosjektforslag til storbyforsk Omfattende forskningsprosjekt Program for storbyretta forskning har finansiert forprosjekt med 320.000,- Oppsummering av eksisterende kunnskap Utvikling og konkretisering av prosjektet Prosjektledelse og rapportering
Finansiering også fra FB Utvider forprosjektet: Oppsummering av byenes praksis Oppsummering av eksisterende kunnskap Utvikling av klimagassregnskap Konkretisering av videre utviklingsarbeid Gjennomføres i 2009
Forslag til prosjekt 2009 Kilder: Program for storbyforskning: 320.000 Framtidens byer: 400.000 Forslag til prosjekt 2009 Ressurs (månedsverk) Kostnad (1000 kr) Oppsummering av byenes praksis 1,5 240 Oppsummering av eksisterende kunnskap 1 160 Utvikling av klimagassregnskap Utvikling og konkretisering av videre prosjekt 0,5 80 Prosjektledelse og formidling Sum 4,5 720
Handelsanalyser i storbyene i dag Hvordan håndteres lokalisering av handel? Hvordan håndteres utbyggingsplaner for handel i dag? Hva slags analyser gjennomføres, og hvor beslutningsrelevante er de? Mål: Finne fram til hensiktsmessige metoder og grunnlagsdata
Kunnskap om reisevaner Samle og få oversikt over eksisterende kunnskap Nye analyser av eksisterende reisevaneundersøkelser Handlereiser: Reisemiddelfordeling Reiselengde Start- og endepunkt (fra bolig, arbeidsplass) Flere handleturer i en turkjede? Hva slags ny kunnskap/undersøkelser trengs? Rema/ultra-hypotesen
Handelsanalysemodell Planforslag: Utvikling av 130.000 m2 ny handel på Lade/Leangen 1/3 av potensialet i planen: Utvikling av 40.000 m2 ny handel på Lade/Leangen Handelsanalysemodellen dokumenterer effekter på handel i resten av byen /regionen Særlig fokus på effekter i Midtbyen
Reisemiddelfordeling og CO2 Modell etablert, utvikla og mye brukt i Trondheim Befolkningsdata, arbeidsplassdata, reisevaner, handelsstatistikk og prognoser Etableres nå: Oslo/Akershus (april) Haugesund (mai) Utvikling: Reisemiddelfordeling Klimagassregnskap
Formidling og rapportering Rapportskriving Formidling i ATP-nettverket i Framtidens byer Nettverk for brukere av ATP-modellen Artikkel i Samferdsel Hjemmesider Utprøving av klimagassmodell i flere byer?