Handel - utviklingsprosjekt

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Klimagassregnskap for utbyggingsprosjekter. Klimaproblemet: Vekst i velferd og vekst i utslipp?
Advertisements

Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Behov for forskning og utvikling knyttet til brukerinvolvering i offentlige IT-prosjekter Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004.
COINCO II Oppsummering, forankringsprosess juni – juli 2011
Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Foto: Helén Eliassen Sentrumsutvikling – samarbeid med næringslivet Kathrine Strømmen Koordinator møte Framtidens byer 25.august
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
PhD On Track - å støtte forskningen. Prosjektet… •«Information Management for Knowledge Creation» •Nordisk samarbeidsprosjekt - ekstern finansiell støtte.
Innkjøpsseksjonen Innkjøpssystemet - historikk •Forprosjekt 1999 •Konkurranse 2000 •Pilotprosjekt •Implementering på alle skolene
Handels- og servicenæringens rolle i sentrumsutviklingen Adm.direktør Gunnar Larssen i Oslo Handelsstands Forening deler sine erfaringer og peker på utfordringer.
Vurdering av konsekvensene ved handelsetablering Henning Lervåg Byplankontoret i Trondheim kommune.
Kort om handelsanalyser og nytten av prosjektet for Framtidens byer Orientering 25.august 2009 Koordineringsmøte Hovedkontaktene.
Johannes Skaar, Innovasjon Norge
Oppsummering og diskusjon
Kort om virkninger av handlingsprogram og nytten for programmet Orientering 25.august 2009 Koordineringsmøte Hovedkontaktene.
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Tilskuddsordning for støtte til innovative anskaffelser av miljøteknologi i Framtidens byer for 2013.
Skien og Porsgrunn - kommuneplanens arealdeler ENGER.
Utslipp og utfordringer i Akershus Framtidens byer – stasjonær energibruk Nettverkssamling i Bærum Stig Hvoslef Akershus fylkeskommune.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Samhandlingsarena Aker Styringsgruppe Oslo kommune.
Kystsoneplanlegging Kystsoneplanlegging(iKyst) Et felles forskningsprosjekt mellom NFH, UIT og NTNU/SINTEF samt 9 andre samarbeidende institusjoner.
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
Oppsummering. Hovedinntrykk Pilotkommunene tar utfordringen og viser stort engasjement. Mange konstruktive innspill for videreutvikling av både prosjektet.
Miljøverndepartementets time: Seniorrådgiver Øyvind Aarvig Sentrumskonferansen – Drammen –
LØKTA Interkommunal kvalitetsutviklingsenhet for helse- og sosialtjenesten i Midt-Troms.
Sykkelanalyse Groruddalen Del 2: Veitvet – Sørøst for Haugenstua.
° Brukerkonferansen Handelsanalyser med ATP-modellen Brukerkonferansen
Bruk av ATP-modellen i Trondheim kommune
Bilens betydning for eldre gruppers velferd og livskvalitet Transportforum, Linköping 8. og 9. januar 2009 Randi Hjorthol, Transportøkonomisk.
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Framtidens byer Virksomhetsmøte Tone Skau Jonassen.
Framtidens byer Status og Handlingsprogrammet For Framtidens byer Formannskapet Tone Skau Jonassen.
Handlingsprogrammet. Intensjonsavtalen Bidra til å redusere energibruken i eksisterende og ny boligbebyggelse, næringsbygg og offentlige bygg gjennom.
Hvorfor BID? Om den videre prosessen.
Storbyundersøkelse 2011 Næringslivets utfordringer.
Tre satsningsområder – Næringslivets potensiale Bygge og selge flere hytter Å få hyttefolket til å bruke hyttene sine mer –
Kunnskapssamfunn & kunnskapsøkonomi
Forslag til revidert Grøntplan for Oslo
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Oslo kommune Helse- og velferdsetaten Kristin Sofie Waldum Helsesøsterkongress Effektiviseringsnettverk helsestasjons- og skolehelsetjenesten.
Bygg og miljø DynamIT Dynamiske informasjonstjenester for transportsektoren Gardermoen, 29.april 2003 Ragnhild Wahl.
Pressekonferanse 9. mai 2003 Statsråden St.meld. nr. 31 ( ) Storbymeldingen Om utvikling av storbypolitikk.
Hensikten med gruppearbeidet
Samordnet praksis for budsjettering og regnskapsføring av forsknings- og utviklingsprosjekter innen helse Presentasjon i møte for Nasjonal fagstrategisk.
Hva kan gjøres for å styrke sentrums attraktivitet som etableringsarena for handel og service? Sentrumskonferansen - VITALISERING AV SENTRUM Sandefjord.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
FARVE-prosjektet: «Samarbeid i og etter introduksjonsprogrammet» NAV Oppland, NAV Hedmark, IMDI Indre Øst, Fylkesmannen i Oppland, NHO Innlandet, Gjøvik.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
° Buskerudbyen_P | Buskerudbyen – parkering Presentasjon av sluttrapport - november 2010 Bjørn Haakenaasen 1.
Vitenskapelig usikkerhet Er det lett å se hva pH- verdien er? Hvilke andre metoder kan brukes til å måle pH? Foto: Cappelen Damm.
Ålesund lufthavn, Vigra Åpnet 1958 Nr 8 i antall passasjerer Nr 5 i økonomisk resultat passasjerer i passasjerer i 2007.
Informasjonsmøte TO Tilrettelagte tjenester
Fagernes Ved rådgiver Per Erik Fonkalsrud
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
Petter Christiansen Bisek 13. september
Selvkjørende minibusser Oslo
Finans Norge 17.november Elisabeth Haug, Adm.dir SpareBank 1 Mobilbetaling/mCASH.
Urban Audit,- kommunenes rolle. Birger Elvestad, Trondheim kommune
Tilbud og tjenester fra Innovasjon Norge
Brukermedvirkning i praksis – bruk av FIT
Gran Ved rådgiver Per Erik Fonkalsrud
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Møte med Styringsgruppen. Sortland kommune
Bruk av GIS i Trondheimsregionen
Utskrift av presentasjonen:

Handel - utviklingsprosjekt Forslag til forskningsprosjekt for handel – framtidens byer 9.mars 2009 Handel - utviklingsprosjekt

Gjeldende politikk i Trondheim Kjøpesentre over 3000 m2 i Midtbyen og avlastningssentrene Handel i nærsentre tilpasses senterets størrelse og omland – gangavstand Utfordring: For mye handel i avlastningssentrene Hvordan regulere? Hva er passe mye?

Utfordringer Hvor mye handel kan tillates hvor? Eksterne kjøpesentre kontra sentrum og nærsentre Kjøpesenterstoppen; fylkesdelplan Hvor mye handel kan tillates hvor? Hvordan gjøre handelsanalyser?

MÅL: Beslutningsrelevant kunnskap Problemstilling Hvordan påvirker lokalisering av handel transportmønster og klimagassutslipp? Hvor mye ny handel bør tillates etablert i en region? Hvordan vil et nytt handelstilbud påvirke byens etablerte tilbud? Hvor mye ny trafikk vil et nytt handelstilbud skape, og hva slags trafikk blir det? Hvilke klimautslipp følger med transportene?

Kunnskap om handlevaner Hvordan varierer handlevanene med tilbudets størrelse tilbudets sammensetning tilbudets beliggenhet den handlendes bosted Eksempel: Bilbrukere ved City Syd og Valentinlyst

Prosjektforslag til storbyforsk Omfattende forskningsprosjekt Program for storbyretta forskning har finansiert forprosjekt med 320.000,- Oppsummering av eksisterende kunnskap Utvikling og konkretisering av prosjektet Prosjektledelse og rapportering

Finansiering også fra FB Utvider forprosjektet: Oppsummering av byenes praksis Oppsummering av eksisterende kunnskap Utvikling av klimagassregnskap Konkretisering av videre utviklingsarbeid Gjennomføres i 2009

Forslag til prosjekt 2009 Kilder: Program for storbyforskning: 320.000 Framtidens byer: 400.000 Forslag til prosjekt 2009 Ressurs (månedsverk) Kostnad (1000 kr) Oppsummering av byenes praksis 1,5 240 Oppsummering av eksisterende kunnskap 1 160 Utvikling av klimagassregnskap Utvikling og konkretisering av videre prosjekt 0,5 80 Prosjektledelse og formidling Sum 4,5 720

Handelsanalyser i storbyene i dag Hvordan håndteres lokalisering av handel? Hvordan håndteres utbyggingsplaner for handel i dag? Hva slags analyser gjennomføres, og hvor beslutningsrelevante er de? Mål: Finne fram til hensiktsmessige metoder og grunnlagsdata

Kunnskap om reisevaner Samle og få oversikt over eksisterende kunnskap Nye analyser av eksisterende reisevaneundersøkelser Handlereiser: Reisemiddelfordeling Reiselengde Start- og endepunkt (fra bolig, arbeidsplass) Flere handleturer i en turkjede? Hva slags ny kunnskap/undersøkelser trengs? Rema/ultra-hypotesen

Handelsanalysemodell Planforslag: Utvikling av 130.000 m2 ny handel på Lade/Leangen 1/3 av potensialet i planen: Utvikling av 40.000 m2 ny handel på Lade/Leangen Handelsanalysemodellen dokumenterer effekter på handel i resten av byen /regionen Særlig fokus på effekter i Midtbyen

Reisemiddelfordeling og CO2 Modell etablert, utvikla og mye brukt i Trondheim Befolkningsdata, arbeidsplassdata, reisevaner, handelsstatistikk og prognoser Etableres nå: Oslo/Akershus (april) Haugesund (mai) Utvikling: Reisemiddelfordeling Klimagassregnskap

Formidling og rapportering Rapportskriving Formidling i ATP-nettverket i Framtidens byer Nettverk for brukere av ATP-modellen Artikkel i Samferdsel Hjemmesider Utprøving av klimagassmodell i flere byer?