Likestilling og transport Innlegg på SDs presseseminar i Trondheim april 2008 Randi Hjorthol Transportøkonomisk institutt,
Hva har likestilling med transport å gjøre? I 1978 fikk Norge Likestillingsloven som sier at: ”Kvinner og menn skal gis like muligheter til utdanning, arbeid og kulturell og faglig utvikling” – ”offentlige myndigheter skal arbeide aktivt, målrettet og planmessig for likestilling mellom kjønnene på alle samfunnsområder” - og dette gjelder også transportmyndighetene og i transportpolitikken
Norge mangler fortsatt et perspektiv på likestilling i transportpolitikken TØI lagde en sammenstilling av fakta om likestilling i samferdsel for ca 20 år siden, der vi pekte på en rekke områder der kjønnsforskjellene var store Likestilling ble omtalt i etatenes forslag til nasjonal transportplan (NTP) for perioden i 2003, men temaet forsvant i den påfølgende Stortingsmeldingen Likestilling er ikke omtalt i etatenes forslag til NTP for perioden – hva vil skje i Stortingsmeldingen? TØI gjorde en utredning om likestilling i transport for SD i 2006 i forbindelse med forarbeidet til NTP for perioden – hovedvekt lagt på reisevaner – vil den bli brukt?
Kan vi lære noe av Sverige? Likestilling er et transportpolitisk delmål i Sverige siden 2002: Målet skal være et likestilt transportsystem, der transportsystemet er utformet etter både kvinners og menns transportbehov Menn og kvinner skal gis samme mulighet til å påvirke transportsystemets utvikling, utforming og forvaltning Kvinner og menns vurderinger skal ha like stor betydning i den sammenhengen
SIKA (Statens Institut för KommunikationsAnalys) foreslo at man skulle: Utvikle plangrunnlaget for et tryggere transportsystem Utvikle mål for andelen kvinner innenfor transportområdet Vise hvilke likestillingsmessige fordelingsvirkninger store investeringer i transport har Gjøre en systematisk gjennomgang av arbeidsrutiner innenfor transportsektoren Finansiere mer forskning om kvinners og menns vurderinger knyttet til transportområdet Stimulere flere kvinner til å arbeide med transportforskning Samferdselsetater og øvrige myndigheter skal gjennomføre informasjons- og utdanningsprogram for å tydeliggjøre likestillingsspørsmålene
Transport som hjelpemiddel For å delta på de forskjellige samfunnsmessige områdene som er framhevet i likestillingsloven er det behov for transport Vi kommer oss ingen steder uten at det fins et transporttilbud, en infrastruktur Transport er i hovedsak et hjelpemiddel til å oppnå andre mål – vi reiser for å delta i arbeidsliv, skaffe utdanning, gjøre innkjøp, få helsetjenester, drive fritidsaktiviteter osv
Transportressurser derfor viktig 82 % kvinner og 92 % menn har førerkort – forskjellen er størst blant de eldste 62 % kvinner og 74 % menn har alltid tilgang til bil 7 % kvinner og 20 % menn har bilgodtgjørelser/firmabil
Dårligere tilgang til bil gir flere reiser til fots og kollektivt – hele landet 2005 Kvinner% Bilfører47 Passasjer16 Til fots/sykkel28 Kollektivtransport 9 Menn% Bilfører63 Passasjer 7 Til fots/sykkel23 Kollektivtransport 7
Kjønnsforskjeller på områder med transportmessig betydning Arbeidsmarkedet og forhold knyttet til lønnsarbeid - Kvinner jobber oftere i offentlig sektor enn menn - Kvinner har mer turnusarbeid enn menn - Kvinner jobber mer deltid enn menn - Kvinner har lavere lønn enn menn - Kvinner har færre frynsegoder enn menn Husholdsarbeid – omsorgsarbeid - Kvinner bruker mer tid på husarbeid enn menn - Kvinner bruker mer tid på omsorgsarbeid enn menn Hovedansvar for innkjøp for familien
Kortere, men mer komplekse arbeidsreiser og færre frynsegoder Kvinner tar arbeid innenfor et snevrere geografisk område enn menn– kvinners arbeidsreise er 10,3 km i gjennomsnitt, menns 16,5 km Kvinner kombinerer oftere gjøremål på veg til og fra arbeidet enn menn – noe som er vanskeligere med kollektivtransport enn med bil – likevel er det slik at 72 % av mennene bruker bil – 60 % av kvinnene Flere menn har gratis parkering på jobben enn kvinner i tillegg til andre transportrelaterte frynsegoder
Større omsorgsansvar gir flere følgereiser Kvinner følger og henter barn oftere enn menn i barnehage- og skole - betyr større steds- og tidsbindinger enn hva menn har Kvinner har flere reiser knyttet til innkjøp av dagligvarer Kollektivtilbudet er ofte dårlig tilpasset denne typen reiser, både i forhold til lokalisering og behov for plass til barnevogn etc
Kvinner er mer utrygge i trafikkmiljøet Kollektivtrafikanter som ha følt seg utrygge (kvinner 50%, menn 23%) På veg til og fra holdeplassen (kvinner 65 %, menn 25 %) På holdeplassen (kvinner 70%, menn 65% - ikke signifikant forskjell)
Menn større fare for seg selv og andre i trafikken Menn kjører dobbelt så langt som kvinner Drepte bilførere (2006): Menn - 100Kvinner - 24 Bilførere innblandet i dødsulykker: Menn – 276Kvinner – 43 Fartsbøter utskrevet av politiet: Menn Kvinner –
Kvinner har andre holdninger knyttet til transport og miljø enn menn Kvinner er mer positive til kollektivtransport enn menn Kvinner bruker miljø som argument for å reise kollektivt Kvinner er mindre opptatt av bil enn menn Kvinner mer positive til restriksjoner på biltrafikken enn menn (Sverige) Kvinner stemmer mer på venstresiden enn menn
Hvem jobber og hvem bestemmer i samferdsel? Transportsektoren er mannsdominert – 75 % er menn Med få unntak domineres fortsatt ledelsen i transportetatene av menn Lav kvinneandel blant ledere i andre viktige organisasjoner i transportsektoren (transportører, speditører, havner og kollektivtrafikkbedrifter) Lav kvinneandel også i interesseorganisasjoner og blant lobbyister
Et samferdselsutvalg for ca 20 år siden
Noen tiltaksområder for likestilling Ulikheter i tilgang på transportressurser - bedring av kollektivtilbudet slik at det er tilrettelagt for alle Forbedringer av det fysiske miljøet knyttet til bruk av kollektivtilbudet Nye skatteregler for frynsegoder knyttet til transport – heller gratis sykkel/månedskort enn gratis parkering? Vurdering av tidsverdier i sektorens nytte/kostnadsanalyser – nå gis reiser knyttet til produksjon mye større verdi enn andre reiser - f eks omsorgsreiser – i Sverige vurderes dette
- flere tiltaksområder Fordelingsvirkninger av aktuelle virkemidler og tiltak ut fra et kjønnsperspektiv – f eks investeringer i infrastruktur Økning i kvinneandelen. Tiltak som bidrar til at kvinner kommer i ledende posisjoner innenfor transportsektoren Forskning og utredning om likestilling og transport – mange kunnskapshull – likestilling og kjønnsperspektivet har ikke vært et prioritert forskningsfelt i transport – nesten ikke-eksisterende
Lite kunnskap om konsekvenser av kvinners dårligere ressurstilgang og opplevd utrygghet De nasjonale reisevaneundersøkelsene (RVU) som gjentas hvert 4. år gir basiskunnskap om transportaktiviteten til befolkningen Men – Den forteller ikke om hvilke reiser som ikke gjøres pga økonomiske, tidsmessige, transportmessige eller geografiske barrierer. Studier fra andre land peker på at kvinner i større grad enn menn ikke får tilfredsstilt sine reisebehov pga slike hindringer
Vi mangler videre kunnskap om: Velferdsvirkninger av manglende transportressurser – enda mer aktuelt med en aldrende befolkning, der kvinner vil utgjøre majoriteten Hva som styrer valg av transport – hvilken betydning har kvinners og menns ulike holdninger til trafikk og miljø? Vil dette endre seg når/hvis kvinner får bedre tilgang til bil? Fordelingsvirkninger for kvinner og menn av tiltak og virkemidler i transportpolitikken (og regionalpolitikken) Kvinnerepresentasjonens betydning i beslutningsprosesser i transportsektoren
Likestilling og transport – forsking i andre land Sverige – beslutningsprosesser, reisevaner, eldre Danmark – eldre kvinner EU – kunnskapsoversikt baser på statistikk, forskning, innsamlet data om kvinnerepresentasjon i planlegging og politikk – viser at representasjonen er dårlig og kunnskapsnivået lavt Konklusjon: Kunnskapen og forskningen er spredt og lite systematisert – så her er det mye å gripe fatt i!