Likestilling og transport Innlegg på SDs presseseminar i Trondheim 24. - 25. april 2008 Randi Hjorthol Transportøkonomisk institutt,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bergen en sykkelby med potensiale
Advertisements

Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Omsorg for barn og permisjon
Slik sikrer vi systematisk likestillingsarbeid
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
© Transportøkonomisk institutt Side 1 Susanne Nordbakke (TØI) Lisa Hansson (VTI) Bilens rolle for bevegelseshemmedes mobilitet og velferd. Muligheter.
Kort om virkninger av handlingsprogram og nytten for programmet Orientering 25.august 2009 Koordineringsmøte Hovedkontaktene.
Kvinner og arbeidsliv Kick-off ”Kvinnebygg AS” 10. april 2007
Utdanning eva magnus. Karin sa: Vi må jo jobbe litt ekstra (hørselshemmede), men det har vi jo gjort hele tida. For oss er det helt vanlig……..Jeg tror.
Likelønn - Systematisk likestillingsarbeid. Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? • Nødvendig for å hindre diskriminering • Nødvendig for å sikre at.
Utarbeidet av Synovate MMI v/ Kathrine Steen Andersen Februar 2008 Rapport for Postbanken Parforhold og økonomi 2008.
Bostedspreferanser og arbeidsreiser i norske storbyer
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
NTP 2014 –23 NTP 2014 –23 Hva har kommunesektoren vært opptatt av og hva har vi fått gjennomslag for ? Hva nå ? Fylkesrådmann Harald K Horne.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Studier av innovasjon, forskning og utdanning
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
Likelønn - Systematisk likestillingsarbeid. 2 Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å sikre at like kvalifikasjoner virkelig betyr i.
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
Bilkø til evig tid. Stavanger, 5
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Hvordan har det seg at kvinner i gjennomsnitt tjener 15 % mindre enn menn pr time? Om arbeidet i Likelønnskommisjonen Anne-Jorunn Berg, professor ved Høgskolen.
Sykkelundersøkelsen Stavanger kommune Formålet med undersøkelsen er å kartlegge holdning, adferd (handlinger, vaner) og intensjoner i forhold til.
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Personalpolitisk strategi
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
© Transportøkonomisk institutt Side 1 Bilens betydning for barns og unges aktivitetsmønster Randi Hjorthol, Transportøkonomisk institutt, Oslo.
Bilens betydning for eldre gruppers velferd og livskvalitet Transportforum, Linköping 8. og 9. januar 2009 Randi Hjorthol, Transportøkonomisk.
Bilens betydning for eldre gruppers velferd og livskvalitet
Hvordan mener du fordelingen av pensjonsfondet ideelt sett burde vært?
Presentasjon AFP – eller Alt For lite Pensjon Roar Eilertsen Stein Stugu Tirsdag 24/ De Facto.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
Indikatorbasert måling og evaluering av tilgjengelighetstiltak Norsk Ergonomiforenings seminar 5. juni 2007 Seniorrådgiver Trine Hagen Utbyggingsavdelingen,
TØI-rapport nr 761/2005 Nils Vibe, Øystein Engebretsen og Nils Fearnley: Persontransport i norske byområder Samferdselsdepartementets Program for overordnet.
Kapittel 6 oppgave k Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Pensjonsordninger, yrkesaktivitet.
FN-SAMBANDET Eva Gran, Internasjonal uke i Bodø 2008.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Morten William Knudsen
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
Kartlegging av oppfatninger om trygghet ved transport Rune Elvik & Torkel Bjørnskau Transportøkonomisk institutt Programseminar RISIT 1-2. Oktober 2003,
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Mellom frihet og forpliktelse Har idrettsforbundet potensiale til å møte individbaserte mosjonsbehov blant kvinner og menn? Kari Steen-Johnsen Norges Idrettshøgskole.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
1 Nasjonale målsettinger ved bosetting og integrering av flyktninger Tromsø 11. mars 2004 Statssekretær Cathrin Bretzeg.
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Mangfold og likestilling i arbeidslivet. Samfunnsviternes policydokument om mangfold og likestilling i arbeidslivet Samfunnsviterne mener at mangfold.
Lønn Lønn er den betalingen du mottar fra arbeidsgiver for den jobben du utfører. Lønnen avhenger blant annet av alder, utdannelse, arbeidstid og arbeidsoppgaver.
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Statistikk Dette er Norge Å kunne tolke statistiske data er en.
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Kilde: Ragnar Grøsfjeld
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Utskrift av presentasjonen:

Likestilling og transport Innlegg på SDs presseseminar i Trondheim april 2008 Randi Hjorthol Transportøkonomisk institutt,

Hva har likestilling med transport å gjøre? I 1978 fikk Norge Likestillingsloven som sier at: ”Kvinner og menn skal gis like muligheter til utdanning, arbeid og kulturell og faglig utvikling” – ”offentlige myndigheter skal arbeide aktivt, målrettet og planmessig for likestilling mellom kjønnene på alle samfunnsområder” - og dette gjelder også transportmyndighetene og i transportpolitikken

Norge mangler fortsatt et perspektiv på likestilling i transportpolitikken  TØI lagde en sammenstilling av fakta om likestilling i samferdsel for ca 20 år siden, der vi pekte på en rekke områder der kjønnsforskjellene var store  Likestilling ble omtalt i etatenes forslag til nasjonal transportplan (NTP) for perioden i 2003, men temaet forsvant i den påfølgende Stortingsmeldingen  Likestilling er ikke omtalt i etatenes forslag til NTP for perioden – hva vil skje i Stortingsmeldingen?  TØI gjorde en utredning om likestilling i transport for SD i 2006 i forbindelse med forarbeidet til NTP for perioden – hovedvekt lagt på reisevaner – vil den bli brukt?

Kan vi lære noe av Sverige? Likestilling er et transportpolitisk delmål i Sverige siden 2002:  Målet skal være et likestilt transportsystem, der transportsystemet er utformet etter både kvinners og menns transportbehov  Menn og kvinner skal gis samme mulighet til å påvirke transportsystemets utvikling, utforming og forvaltning  Kvinner og menns vurderinger skal ha like stor betydning i den sammenhengen

SIKA (Statens Institut för KommunikationsAnalys) foreslo at man skulle:  Utvikle plangrunnlaget for et tryggere transportsystem  Utvikle mål for andelen kvinner innenfor transportområdet  Vise hvilke likestillingsmessige fordelingsvirkninger store investeringer i transport har  Gjøre en systematisk gjennomgang av arbeidsrutiner innenfor transportsektoren  Finansiere mer forskning om kvinners og menns vurderinger knyttet til transportområdet  Stimulere flere kvinner til å arbeide med transportforskning  Samferdselsetater og øvrige myndigheter skal gjennomføre informasjons- og utdanningsprogram for å tydeliggjøre likestillingsspørsmålene

Transport som hjelpemiddel  For å delta på de forskjellige samfunnsmessige områdene som er framhevet i likestillingsloven er det behov for transport  Vi kommer oss ingen steder uten at det fins et transporttilbud, en infrastruktur  Transport er i hovedsak et hjelpemiddel til å oppnå andre mål – vi reiser for å delta i arbeidsliv, skaffe utdanning, gjøre innkjøp, få helsetjenester, drive fritidsaktiviteter osv

Transportressurser derfor viktig  82 % kvinner og 92 % menn har førerkort – forskjellen er størst blant de eldste  62 % kvinner og 74 % menn har alltid tilgang til bil  7 % kvinner og 20 % menn har bilgodtgjørelser/firmabil

Dårligere tilgang til bil gir flere reiser til fots og kollektivt – hele landet 2005 Kvinner%  Bilfører47  Passasjer16  Til fots/sykkel28  Kollektivtransport 9 Menn%  Bilfører63  Passasjer 7  Til fots/sykkel23  Kollektivtransport 7

Kjønnsforskjeller på områder med transportmessig betydning  Arbeidsmarkedet og forhold knyttet til lønnsarbeid - Kvinner jobber oftere i offentlig sektor enn menn - Kvinner har mer turnusarbeid enn menn - Kvinner jobber mer deltid enn menn - Kvinner har lavere lønn enn menn - Kvinner har færre frynsegoder enn menn  Husholdsarbeid – omsorgsarbeid - Kvinner bruker mer tid på husarbeid enn menn - Kvinner bruker mer tid på omsorgsarbeid enn menn  Hovedansvar for innkjøp for familien

Kortere, men mer komplekse arbeidsreiser og færre frynsegoder  Kvinner tar arbeid innenfor et snevrere geografisk område enn menn– kvinners arbeidsreise er 10,3 km i gjennomsnitt, menns 16,5 km  Kvinner kombinerer oftere gjøremål på veg til og fra arbeidet enn menn – noe som er vanskeligere med kollektivtransport enn med bil – likevel er det slik at  72 % av mennene bruker bil – 60 % av kvinnene  Flere menn har gratis parkering på jobben enn kvinner i tillegg til andre transportrelaterte frynsegoder

Større omsorgsansvar gir flere følgereiser  Kvinner følger og henter barn oftere enn menn i barnehage- og skole - betyr større steds- og tidsbindinger enn hva menn har  Kvinner har flere reiser knyttet til innkjøp av dagligvarer  Kollektivtilbudet er ofte dårlig tilpasset denne typen reiser, både i forhold til lokalisering og behov for plass til barnevogn etc

Kvinner er mer utrygge i trafikkmiljøet  Kollektivtrafikanter som ha følt seg utrygge (kvinner 50%, menn 23%)  På veg til og fra holdeplassen (kvinner 65 %, menn 25 %)  På holdeplassen (kvinner 70%, menn 65% - ikke signifikant forskjell)

Menn større fare for seg selv og andre i trafikken Menn kjører dobbelt så langt som kvinner  Drepte bilførere (2006): Menn - 100Kvinner - 24  Bilførere innblandet i dødsulykker: Menn – 276Kvinner – 43  Fartsbøter utskrevet av politiet: Menn Kvinner –

Kvinner har andre holdninger knyttet til transport og miljø enn menn  Kvinner er mer positive til kollektivtransport enn menn  Kvinner bruker miljø som argument for å reise kollektivt  Kvinner er mindre opptatt av bil enn menn  Kvinner mer positive til restriksjoner på biltrafikken enn menn (Sverige)  Kvinner stemmer mer på venstresiden enn menn

Hvem jobber og hvem bestemmer i samferdsel?  Transportsektoren er mannsdominert – 75 % er menn  Med få unntak domineres fortsatt ledelsen i transportetatene av menn  Lav kvinneandel blant ledere i andre viktige organisasjoner i transportsektoren (transportører, speditører, havner og kollektivtrafikkbedrifter)  Lav kvinneandel også i interesseorganisasjoner og blant lobbyister

Et samferdselsutvalg for ca 20 år siden

Noen tiltaksområder for likestilling  Ulikheter i tilgang på transportressurser - bedring av kollektivtilbudet slik at det er tilrettelagt for alle  Forbedringer av det fysiske miljøet knyttet til bruk av kollektivtilbudet  Nye skatteregler for frynsegoder knyttet til transport – heller gratis sykkel/månedskort enn gratis parkering?  Vurdering av tidsverdier i sektorens nytte/kostnadsanalyser – nå gis reiser knyttet til produksjon mye større verdi enn andre reiser - f eks omsorgsreiser – i Sverige vurderes dette

- flere tiltaksområder  Fordelingsvirkninger av aktuelle virkemidler og tiltak ut fra et kjønnsperspektiv – f eks investeringer i infrastruktur  Økning i kvinneandelen. Tiltak som bidrar til at kvinner kommer i ledende posisjoner innenfor transportsektoren  Forskning og utredning om likestilling og transport – mange kunnskapshull – likestilling og kjønnsperspektivet har ikke vært et prioritert forskningsfelt i transport – nesten ikke-eksisterende

Lite kunnskap om konsekvenser av kvinners dårligere ressurstilgang og opplevd utrygghet  De nasjonale reisevaneundersøkelsene (RVU) som gjentas hvert 4. år gir basiskunnskap om transportaktiviteten til befolkningen Men –  Den forteller ikke om hvilke reiser som ikke gjøres pga økonomiske, tidsmessige, transportmessige eller geografiske barrierer. Studier fra andre land peker på at kvinner i større grad enn menn ikke får tilfredsstilt sine reisebehov pga slike hindringer

Vi mangler videre kunnskap om:  Velferdsvirkninger av manglende transportressurser – enda mer aktuelt med en aldrende befolkning, der kvinner vil utgjøre majoriteten  Hva som styrer valg av transport – hvilken betydning har kvinners og menns ulike holdninger til trafikk og miljø? Vil dette endre seg når/hvis kvinner får bedre tilgang til bil?  Fordelingsvirkninger for kvinner og menn av tiltak og virkemidler i transportpolitikken (og regionalpolitikken)  Kvinnerepresentasjonens betydning i beslutningsprosesser i transportsektoren

Likestilling og transport – forsking i andre land  Sverige – beslutningsprosesser, reisevaner, eldre  Danmark – eldre kvinner  EU – kunnskapsoversikt baser på statistikk, forskning, innsamlet data om kvinnerepresentasjon i planlegging og politikk – viser at representasjonen er dårlig og kunnskapsnivået lavt Konklusjon: Kunnskapen og forskningen er spredt og lite systematisert – så her er det mye å gripe fatt i!