Populärmusik från Vittula av Mikael Niemi
To krefter Sentrifugalkraften: eksemplet fra filmen da Matti og Niila setter på «Rock’n roll music»-singelen Sentripetalkraften: forfatterens intense interesse for det ser inne i et temmelig snevert og avgrenset miljø
Temakretser Ungdomskultur Folkelig kultur («Folk-flest-kultur»; «Harry-kultur»; lavkirkelig despotisme) Det svenske «Folkhemmets» høydepunkt og begynnende forfall og det moderne Sveriges inntog kulturkollisjoner Utkant-Sverige Stemmene i et grenseland Maskulinitetskravet («man måste för all del inte vara Knapsu») Råskap, undertrykking
Formelle helhetstrekk Rammefortelling Tilbakeskuende Bakgrunnsfortellinger og forgrunnsfortellinger Episodisk Store tidslakuner Vekslende fortellerstemme Kapitlene: fra troverdig realisme til ellevill fantasi og utroligheter Ironi, selvironi Sammenlikninger med utgangspunkt i kulturen i fortellingen
Andre svenske samtidsromaner med liknende motivkrets Torgny Lindgren: Pølsan Hummelhonung Göran Tunström Juloratoriet Jonas Hassein Khemiri Ett öga rött
Fortelleren 1 Rammefortellingen: Jeg-personen (Matti) ca. 40 år ser tilbake på oppveksten i Vittula, Pajala Metaforisk: Er i Himalaya for å hedre Niila som er død, tunga fryser fast på en minneplate, pisser seg løs, fortellingen kan begynne Avslutningen: Matti er blitt svensklærer i Sundbyberg (en forstad til Stockholm); drar av og til tilbake til Pajala da minnene blir for sterke; minnet om isløsningen er det sterkeste minnet Av og til dukker rammefortellingen opp inne i hovedfortellingen (s. 52, nederst)
Fortelleren 2: Hovedfortellingen: Jeg-forteller, Matti, som er deltaker i fortellingen (personal forteller); med tre perspektiver: Barneblikket som tolker verden på sin måte: s. 34, s. 40 (disse tilfellene er som regel korte, ofte bare en enkeltstående setning) Matti som gjengir hendelsene med barnets blikk, men med den voksne Mattis språk (s. 41, s. 46)
Fortelleren 3 Matti som voksen ser og tolker Pajalasamfunnet med den voksnes innsikt (s. 47, s. 54-55, s. 74, s. 77, s. 85) Disse innslagene kan ha noe essayistisk ved seg. Fri, indirekte tale: brudens mamma s. 111 Fortelleren ser seg selv utenfra (s. 43)
Bakgrunn og forgrunn Kpt. 5, kpt. 8, kpt . 17
Kapittelstruktur Fra det tilforlatelige, troverdige og hverdagslige Til de mest fantastiske og utrolige fortellingene Dvs. fra realisme til fantasi og eventyrlighet Eller: fra den virkelige verden til barnets forståelseshorisont Metaforisert med Rock’n roll music metaforen og isløsningsmetsforen
Beskrivelser og «som»-sammenlikninger Prakteksempelet: s. 112 S. 40: det sanselige, duftene S. 42: Värmepannan som en slags gravivditet, en forløsning, barnet som vokser seg ut av hammen sin og blir voksen s. 58: forløsningen igjen
Den folkelige myteskapingen S. 126: «Så berättades det»
Ironi Tornedalssången