Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
Advertisements

Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Tolkning av språklige ytringer i ulike kontekster
Stilistikk 4 En setning En ytring.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Språk og sosialisering
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Utviklingspsykologi - oversikt 6.februar 01
Rolighetsmoen barnehage
Lingvistikk på biblioteksfag
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Barns språkutvikling Svært mye i denne presentasjonen er hentet direkte fra Høigård 1999/2006.
Morfologi.
Språksystem og språkbruk
Morfologi.
Tekstmestring, leseutvikling og skrive- og lesevansker
Språklig norm og variasjon
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Forskjeller på tale og skrift
Språket som system.
Maja Michelsen Norsk november 2010
Kritikk, analyse og vurdering Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold.
GLSM Barns bruk av bilder og tegninger i tekstutformingen
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Tekstkompetanse og skriveutvikling
MULTIMODAL ANALYSE VISUELL ANALYSE BILDEANALYSE
Et sosialsemiotisk perspektiv på multimodalitet
Bevegelsesutvikling år F y s i s k f o s t r i n g
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Språk og samfunn Saussures ”parole” - hva folk faktisk sier.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
EXFAC03-MVIT Tegn-tenkning om kommunikasjon. Kommunikasjonen snakker oss Ingen trafikk uten trafikkregler.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Talespråkets kjennetegn
Grunnleggende lese- og skriveopplæring LUB
PED2300 – høsten Rønnaug Sørensen
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Tekst- og sjangerteori Astrid Granly
Fra kontekstavhengig til kontekstuavhengig språkbruk
Muntlig språkutvikling
Kap 4 og 5 i Eva Maagerø: Språket som mening
GRAMMATIKK OG GRAMMATIKKDIDAKTIKK Hva er grammatikk? GRAMMATIKK FONOLOGIMORFOLOGISYNTAKSTEKSTGRAMMATIKKSEMANTIKK.
Verbal kommunikasjon Nina Bell Rui Aadna,
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Språk «Å lære språk er noe av det viktigste som skjer i et barns liv. Gjennom språket lærer vi å forstå verden. Gjennom språket får vi innsikt i oss sjøl.
SPRÅK En kort presentasjon av språkutvikling og språkmiljø i vår barnehage. Tale Språkproduksjon Språkforståelse - Verbal - Ikke verbal Underliggende evner.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Språkarbeid I overgangen fra barnehage til skole.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
Observasjon og kartlegging av barns språk
SAMSPILLMETODEN DIALOG
BILDEANALYSE Marie Moen Liane.
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Vurderingskriterier enkel versjon
Barn i krise K og T Presentasjon Litt om Rvts.
Kommunikasjon og språkfunksjoner
Lyrikk og poetisk språk
Utskrift av presentasjonen:

Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk Barns språkutvikling Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Barns språkutvikling Dialogferdighet/samspill Hva er språk/hvordan lærer barn språk Språkbruk – hva gjør vi med språket? Språkutvikling og lek 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Språk og virkelighet Ved hjelp av språket lærer barnet å forstå og skape et bilde av virkeligheten å forstå seg selv og andre å mene noe om og handle i forhold til virkeligheten å uttrykke sine tanker og følelser 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold System og bruk System grammatikk morfologi (ord) syntaks (setninger) fonologi (lyder) semantikk (betydning) Bruk kommunikasjon, tekst pragmatikk (språkbruk, ytringer) semiotikk (tegn, mening) 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Fra signal til tegn Signal instinkt reaksjon smil, ansiktsuttrykk, lyder, gråt Tegn sosial overenskomst /konvensjon forståelse 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Begrepsutvikling Tegnet: uttrykk, betydning og referent /sau/ + 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Hva er et tegn? Et tegn er noe som viser til noe annet enn seg selv. Tegnet er en forbindelse mellom uttrykk og innhold. Tegnet er arbitrært (F. Saussure) Ulike typer tegn (C. S. Peirce) Ikoniske tegn: Likhet mellom tegn og representert objekt Indeksikalske tegn: Nærhet mellom tegn og representert objekt. Tegnet peker mot objektet. Symboler: Konvensjonell sammenheng mellom tegn og representert objekt (sosial overenskomst) Denotasjon (hovedbetydning, ordboksdefinisjon) og konnotasjon (bibetydninger) 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Språk, tekst og kontekst Kommunikasjonssituasjon (tid, sted, deltakere, medium) Kultur (normer, verdier, verdenssyn) Ytring / tekst mæmmæmmæmmæm 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Språktilegnelse som samspill Dialog Protodialog Egosentrisk tale (autopoiesis, selvkommunikasjon) Samspillet utvikler barnets tanker, meninger og følelser motorikk forholdet til andre og seg selv 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Fins det motargumenter? Noam Chomsky, 1960-tallet: Språket er først og fremst en biologisk evne Språket eksisterer kun som system i hjernen og utvikles uavhengig av det sosiale Språket læres gjennom prøving og feiling (behavoristisk teori) Steven Pinker,The Language Instinct, 1994: In many communities in the world, parents do no indulge their children in Motherese. In fact, they do not speak to their prelinguistic children at all, except for occasional demandes and rebukes. […]. Needless to say, the children in theses communities, overhearing adults and other children, learn to talk. 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Motargumenter mot motargumentene Eskimo-myten Å lære å mene (M. Halliday) Språkhandlinger – det vi gjør ved hjelp av språket (fortelle, argumentere, forklare, informere, overtale, påstå) Austin og Searle: Speech acts (talehandlinger) Hvordan bruke språkhandlinger i forhold til barn? varierte språkhandlinger åpne spørsmål 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Språket i bruk YTRING I KONTEKST metafunksjon poetisk funksjon JEG ekspressiv funksjon DET referensiell DU appellativ Språkfunksjoner – forholdet mellom ytring, avsender, mottaker og objekt Roman Jacobson – 6 grunnleggende språkfunksjoner kontaktfunksjon 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Kontekst og dialogferdighet Her og nå-kommunikasjon samme tid og sted samme opplevelser og hendelser Der og da- kommunikasjon (kontekst må synliggjøres) ikke samme tid og sted ikke samme opplevelser og hendelser Særlig når barnet skal lære å skrive må det ha evnen til å dekontekstualisere 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Språkutvikling og lek Lek stimulerer barnets evne til å metakommunisere (rim, homonymi) utføre ulike språkhandlinger (rollelek) utvikle dialogferdighet (samarbeid, turtaking, lytting, innføre samtaleemne) være sosiale, lære spilleregler/ normer for kommunikasjon utvikle begreper (ta i bruk nye ord, fylle ord med innhold) fortelle dekontekstualisere 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold