Språklig norm og variasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BARNS SPRÅKUTVIKLING Test deg selv!
Advertisements

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Opprinnerlser, språk debatt, forskjeller og likheter.
Det store heltidsvalget Stokmarknes 3. april 2014
Bokanmeldelser..
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Veiledning av elever / lærlinger
Utfordringer for språkrøkten i Norge i dag Dag Finn Simonsen Språkrådet Borgå, 4. september 2009.
Språknormer og prinsipper for normering
Leselos Ordforråd/metakognisjon
44 Hector om skikk og bruk I Norge
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Situasjonen ca Barna skulle nytte dialekt i tale
Barnehagepersonalets betydning i barns liv
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Morfologi.
Språksystem og språkbruk
Morfologi.
Tekstmestring, leseutvikling og skrive- og lesevansker
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Tre viktige krav Faglig kunnskap Fagdidaktisk refleksjon Skrivedugleik
Forskjeller på tale og skrift
Kunsten å lese skjønnlitteratur
Maja Michelsen Norsk november 2010
Tekstanalyse Mål: Vi skal sammenligne bøker fra to forfattere ved å se på frekvens av tegn.
GLSM Barns bruk av bilder og tegninger i tekstutformingen
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
Del 1: Språktilegnelse – det tidlige samspillet og språket i bruk
Tekstkompetanse og skriveutvikling
DU HAR VUNNET REISE FOR 7000 EURO!!
Software Requirements Elicitation
Klart språk og brukerinvolvering Frokostseminar DIFI Oslo 11. juni 2014.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Attribusjon – grunnleggende prinsipper
det første ordforrådet
Brann og branntilsyn Hva er et brannforebyggende tilsyn?
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
Disposisjon Situasjonen på arbeidsmarkedet
Erfaringer og resultater av strategiprosessen i Språkrådet Arnfinn Muruvik Vonen, Språkrådet, Nettverk for virksomhetsstyring, Oslo,
Kvalitative og kvantitative metoder
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Kunnskap som bestilt En kommunes bruk av konsulenter til å evaluere omorganiseringen av 16 kommunale barnehager Førstelektor Mari Pettersvold, Høgskolen.
10/18/11 Skrive for nett Skriveuka 2011 Tengel Aas Sandtrø Pedagogisk utviklingssenter.
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Eksamen 2005, oppgave 2 Eksamen 2006, oppgave 2 Stein Krogdahl INF5110 – V2007.
Å skrive akademisk Formelle krav.
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Tvisten Peder Ås-Lars Holm
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
INF1800 Logikk og Beregnbarhet. Lærebok: Discrete Structures, Logic, and Computability Utdrag blir pensum. Obs: Første opplag inneholder mange feil, andre.
Om hellige skrifter.
ORD??? Hvorfor skal vi drive med dette ’a, lærer????
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
Panorama Vg : Språklige forhold Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne - drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes.
VALG AV 2. FREMMEDSPRÅK ELLER FORDYPNING PÅ UNGDOMSSKOLEN
Andrespråkslæring i barnehagen
Vurderingskriterier enkel versjon
Utskrift av presentasjonen:

Språklig norm og variasjon Del 1: Språknormer og prinsipper for språknormering 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Hvem skal ut? 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Hvilket tall skal ut? 22 uttalt ”tjueto” 29 uttalt ”tjueni” 63 uttalt ”treogseksti” 52 uttalt ”femtito” 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Hva skal ut? 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Skriftspråket i dag Bokmålsdominans Stor valgfrihet I Norge har vi stor valgfrihet når det gjelder ulike ordformer. Hvilke fordeler og ulemper fører det med seg slik du ser det? 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Språknormer Hva er en norm? Hva er normering? Hvem normerer? Deskriptiv og normativ grammatikk Skriftspråksnormer vs. talemålsnormer 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Språkrådet Norsk språknemd, 1952 Statens fagorgan i språkspørsmål (underlagt kultur- og kirkedepartementet) Språkstyrking og språkvern verne om norsk kulturarv øke kunnskap om norsk språk finne avløserord observere og analysere utviklingstrekk drive informasjonsarbeid gi råd i språkpolitiske spørsmål 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold  Sær deling av ord Har du høyrt om 'offs-hore-problem'? Det var ei orddeling i ei avis ein gong. - Sylfest Lomheim 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Språkfeller Særdeling av ord Samsvarsfeil Symmetrifeil Skullerud Sport Senter, risen gryns grøt, oppvask middel, lamme lår, pult ost Samsvarsfeil Et barn begynner først å vokalisere. Seinere lager de ettordsytringer. Symmetrifeil Han liker å sykle og sjokolade Det er vanskelig å finne jobb og søknadsskriving

Flere språkfeller Den vanskelige s-en Sammenblanding av faste uttrykk Åse`s harstudio, Lars` mobiltelefon, Hansens bakeri, Majas og Kajas bøker, Maja og Kajas bok Sammenblanding av faste uttrykk Å gå rundt grøten etter kaldt vann, en vanskelig nøtt å løse, å spørre et spørsmål Smør-på-flesk-uttrykk Årsaken til ulykken skyldes at en syklist kjørte rett ut i veien Grunnen til dette er fordi at noen gjorde en stor feil i fjor fff

Valgets kvaler Å skrive radikalt og å skrive konservativt (frem/fram, verken/hverken, viss/hvis, sola/solen) Å være konsekvent seinere/senere man/en: ”Dersom man ikke leverer inn arbeidskravene i norsk risikerer en å ikke få lov til å ta eksamen”

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Språknormering Hvorfor er skriftspråket slik det er? NRK – Typisk norsk 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Prinsipper for språknormering Entydighet samsvar mellom skrift og tale (ortofoni) konstante bøyningsmåter og ordrøtter ett ord – én betydning Enkelhet Tilnærming Purisme Etymologi Variasjon og nyanser Stabilitet og logikk 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Språk og språkbrukere Flertallsprinsippet Valgfrihetsprinsippet Prestisjeprinsippet /motprestisjeprinsippet Støyfrihetsprinsippet/omveltingsprinsippet Ususprinsippet (usus= etablert skriftsmålsbruk) Det estetiske prinsippet Eufemismeprinsippet Nasjonalisme, tradisjon og demokrati 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

En sjeldent sjedelig oppgave! Året er 2073. Samtlige norske innbyggere uttaler nå ordet kjedelig som ”sjedelig”. Du sitter i NLRÅ (The Norwegian Language Råd, tidligere Språkrådet) og må ta stilling til om det skal bli lovlig å skrive sjedelig slik det uttales (altså en mer ortofon skrivemåte). Ta utgangspunkt i prinsippene for språknormering. Hva kan argumenter for/mot å skrive sjedelig være? 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold

Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold Nyttig om språk på nett Bokmålsordboka og nynorskordboka Språkrådet Aftenposten – eksperten svarer 04.04.2017 Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold