”Riga Revisited” Arbeidsseminar for Avdeling for IT Hotell Laholmen, Strømstad 02.11.2007 Jan Høiberg.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Advertisements

Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Industrilederskolen® Praktisk innføring i ledelse av Moderne produksjon gjennom LEAN God verdistrøm gir god trivsel!
SIO- Folkehelse.
INREMO – seminar II Status pr. mars 2012 •Webside er opprettet – inremo.no •Etablert struktur med Forskningsrådet  De forventer innspill i tre runder.
Del 3: pRaktisk prøve Vurdering av praktisk forståelse av
NESOs Formannskole klasse / 2014
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Dekan Jan Høiberg Tanumstrand, 8. mars 2012
Velferdsteknologi ved studiested Fredrikstad. En mulig skisse.
Målsetting Gjennomføre et handlingsrettet program for å styrke konkurransekraften til handels- og servicenæringen i kommunane Askvoll og Hyllestad.
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Høgskolen i Østfold. 5 avdelinger Informatikk og automatisering - IA
Høgskolen i Østfold Avdeling for informasjonsteknologi: Status, søkertall… og litt til Dekan Jan Høiberg Advisory Board for IT-studiene
Revitalisering av IT-studiene Oppsummering av Riga-seminaret og Veien videre frem mot studiestart 2008 Jan Høiberg Juni 2007.
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
Faglige team ved Avdeling for IT: Hvorfor og hvordan? Jan Høiberg Personalseminar, Hydra,
Teamarbeid ved Avdeling for IT: Utarbeidelse av handlingsplaner Jan Høiberg Personalseminar, Hydra,
Presentasjon av Høgskolen i Østfold
Kommentarer til dataingenørstudiet ved HiØ Februar 2011.
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
“Å utvikle studietilbud og undervise på nett” Perspektiver og erfaringer fra det nasjonale LINGO-prosjektet cmc.uib.no/lingo Åpent seminar ved HiØ tirsdag,
Systemforvaltning Faglærere: Bjørn Klefstad og Knut Arne Strand
1 Fagdag HiST : Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap tilbyr: 2-årig master i datateknikk 2-årig master i informatikk.
Strategiseminar for fakultetsstyret og ledere mfl. i Malangen 8. og 9. oktober 2013.
Informasjon om hva det vil si å være teknologistudent i Oslofjordalliansen Studieåret
Cafédialog – elevmedvirkning
Erfaringer fra dataingeniørstudiet. Arbeidskrav - læringsutbytte 1.
Høgskolen i Østfold Personalseminar for IT-drift og Avdeling for IT Mandag 8. og tirsdag 9.mai 2006 Mühlbocks Hotell, Ed, Sverige.
Drammensskolen ønsker foresatte velkommen inn i FRONTER
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Didaktiske analysekategorier
Selbu. Gruppeoppgaver - JM Bygg- og miljøstudiets oppbygging 2007 Sem7,5 st.p 10Hovedoppgave (20 uker) 9Ikke-tek 4 (valg)Fordypningsemne (prosjekt - fordypnings.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
FOU prosjekt ved Sjøkrigsskolen
Gullfakslandsbyen2009.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Naturvern anno 2012 ny lov - nye verktøy - ny giv Velkommen til helgeseminar i Kristiansand mars Naturmangfoldloven – et brukerkurs Kartlegging.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Mental Helse 20. September 2014 Lisa Haug Hvordan arrangere kurs ?
Cafédialog – elevmedvirkning
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Økonomi- og innkjøpsforum
Ny rammeplan ingeniørutdanningen Høstmøte AITeL Vedtas av Kunnskapsdepartementet Innføres for alle ingeniørutdanninger i Norge fra.
VELKOMMEN til Konferanse om norsk ingeniørutdanning Klækken, 19. og 20. oktober 2006.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Instituttledermøtet Ragnhild Kobro Runde (med gode innspill fra studieplan/studieweb og ifi-studadm) UTKAST Tidsplan InterAct.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Til diskusjon Med utgangspunkt i spørsmålene i KDs invitasjon til innspill og arbeidsgruppens første tanker og innspill til disse spørsmålene: Hvilke temaer/budskap.
Høgskolen i Østfold tilbyr 60 studier i Halden, Sarpsborg og Fredrikstad
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Internasjonalisering ved Avdeling for informasjonsteknologi
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

”Riga Revisited” Arbeidsseminar for Avdeling for IT Hotell Laholmen, Strømstad Jan Høiberg

He said I never engaged in this kind of thing before But yes I think it can be very easily done -- fra ”Highway 61 Revisited”, Bob Dylan, 1965

Program 08:30 – 09:00 Kaffe og rundstykker 09:00 – 09:20 Innledning til gruppearbeid, v/Jan 09:20 – 09:25 Fagdagen for IKT-lærere 9. november, v/Edgar 09:30 – 10:30 Gruppearbeid med oppgave 1 10:30 – 10:45 Kaffepause 10:45 – 12:00 Gruppearbeid med oppgave 2 12:00 – 13:00 Lunch 13:00 – 14:15 Grupparbeid med oppgave 2 14:15 – 14:30 Kaffepause 14:30 – 16:00 Plenumspresentasjoner og –diskusjoner Ca. 15 min presentasjon pr. gruppe. 16:00 Avslutning

Formål med seminaret Arbeidet i Riga ga oss rammene for en omlegging av lavere grads studieløp. Det ble i tillegg skissert nytt innhold i noen deler av studiene (programmering, oppstartsemester etc.) I dette seminaret skal vi arbeid videre med å fylle rammene med innhold, i form av kurs/emner, temaer og forslag til prosjekter på tvers som kan binde ulike emner sammen.

Prosessen frem mot ”nye studier” Strategiseminar med påfølgende vedtak om omlegging i avdelingsstyret i januar/februar Arbeidsseminaret i Latvia markerte ”kick-off” for utviklingen/omlegging av studiene. Utviklingsarbeid høsten 2007 og våren Sikter mot å ha nye studieplaner klare i april og første nye studieår operativt i august 2008.

Hovedinntrykk fra Riga De faglige diskusjonene om innhold i studiene er i ferd med å konvergere. Vi fikk mange gode og nyttige innspill til omlegging av måten vi organiserer, strukturerer og presenterer studiene på. Enighet om at omlegging av lavere grads studier er viktigst i dagens situasjon: Uten gode bachelorkandidater forvitrer masterstudiet.

”Konsensus” 1: Generelt om studiene Nåværende studieprogrammer videreføres, men reorganiseres og omarbeides. Omlegging til en fleksibel organisering av studiene, med mer dynamiske studieplaner og flere ”inngangs-porter” avhengig av hva man ønsker å utdanne seg til (jfr. innspill fra Børre L. og oppsummering fra arbeidsgruppe 2 v/Steinar.) Mer nærings- og industrirettede studier i sam- arbeid med IFE og andre regionale bedrifter.

”Konsensus 2”: Profilering og rekruttering Profileringen av HiØs IT-miljø må styrkes regionalt og nasjonalt – men vi må først finne og forankre profilen(e). Samarbeidet med fylkets vg. skoler skal økes og systematiseres. HiØ må fremstå, både for utdanningssøkere og mulige samarbeidspartnere, som fylkets viktigste kompetansesenter for IT (se bl.a. innspillene og idéene fra Tom Heine og Gunnar). Vi må holde på de studentene vi får inn: Eget ”kick-off semester” og spesielle tiltak for faglig sosialisering og trivsel.

”Konsensus” 3: Teknologi i studiene (Minst) ”dobbelt av alt”: Studentene skal eksponeres for flere plattformer, OS, verktøy og utviklingsomgivelser Spesiell(?) vekt på åpen kildekode, åpent innhold, åpne standarder og plattformuavhengighet. ”Læringsplattformen” til IT skal baseres på Web 2.x., åpne samarbeidsverktøy og sosial programvare. Fokus på bærbare maskiner, mobile (kjørbare? flygende?) systemer og lokasjonssensitiv, sikker og intelligent teknologi.

”Konsensus” 4: Innhold i studiene Eget opplegg for første semester (”kick-off”/”go’ digital”). Mer prosjektbasert læring, med større, gjennom- gående prosjekter på tvers av enkeltemner i alle semestre – organisering i temasemestre? Fra akademiske disipliner til temafag (OOP -> ”Webutvikling”, Algebra -> ”Sikring mot data- inbrudd” etc.) En del matematikk og realfag integreres tettere i IT-emnene – ”just in time” istedetfor ”just in case”.

”Konsensus” 5: Mer om innhold i studiene Flere kurs felles for alle studenter: Mer valgfrihet og færre kurs totalt. Tydeligere forankring i avdelingens FoU. Open-ended prosjekter som utfordrer også de gode studentene. Innføring av nytt opplegg for program- meringsundervisningen (jfr. skisse fra arbeidsgruppe 4).

Utkast til rammeverk 1: Studiene sett fra ”utsiden” – søkerinfo. Forslag fra ”gruppe 2” i Riga: Lag (automatisk) veier gjennom studieløpet ut i fra: –Hva slags jobb vil du ha etter endt studium? –Hvilke faglige interesser har du? Forenkler valget, studentene får en ”skreddersydd” studieplan tilpasset egne ønsker. En slik løsning må implementeres innenfor dagens studieportefølje, i.e. foreslå veier gjennom våre fire eksisterende studier. Opptakskrav kommer som konsekvens av studieveien som velges.

Utkast til rammeverk 1 Et eksempel (innspill fra ”gruppe 2”) Telekom/mobilRoboter/ sikre systemerInternett/media EntreprenørISILInformatikkDMPro KonsulentInformatikkDataingeniørDMPro / ISIL ProgrammererDataingeniør Informatikk Matriseorganisering med interesseområde og jobbtype: ISIL: Informasjonssystemer og IT-ledelse DMPro: Digital Medieproduksjon

Gruppeoppgave 1 (samme oppgave for alle 4 grupper) Diskutér forslaget om å tilby studier ut i fra søkernes interesser og jobbønsker: –Hvilke interesser og jobbønsker er relevante å bruke i en slik organisering? –Er det andre kriterier for matriseorganisering som kan brukes? (f.eks. ”hva slags databruker er du?”, ”hvilken bransje vil du arbeide i?”) –Hvorledes skal dette implementeres og markedsføres?

Utkast til rammeverk 2: Mal for studieplaner – treårig bachelor Hovedprosjekt Kick-off: Innførings- /labkurs (mal fra arbeidsgruppe 2 i Riga) Teoretisk emnePraktisk prosjekt

Eks. web/media programmerer Datakommunikasjon/ Mobilutvikling Hovedprosjekt DatasikkerhetProgrammering II Ett eller flere prosjekter. Inkludere praktisk sysadm, databaseadm, ol. Utarbeides og følges opp av ”program- ansvarlig” (en for hver kombinasjon i matrisen) Software Eng. (teknikker) HCI (utviklingsprosesser) Programmering IMashups/integrasjon WebutviklingDatabaser Kick-off: Innførings- /labkurs Matematiske fag, statistikk, etc., undervises som del av de andre kursene (etter behov) Teoretisk emnePraktisk prosjekt (fra arbeidsgruppe 2 i Riga)

Gruppeoppgave 2 Hver gruppe skal ta for seg hvert sitt eksisterende bachelor- studium. Det skal lages skisse til ny studieplan tilpasset malen gitt ovenfor. Prøv å besvare følgende: –Hva skal ”kick-off” semesteret inneholde? (se innspill fra gruppe 2 og 3 i Riga) –Hvilke to emner skal undervises hvert semester? Velg gjerne emner som kan være felles med de andre studieløpene. –Hva skal studentene arbeide med i de semestervise prosjektene? Felles prosjekter på tvers av studiene? –Skal det brukes temasemestre i studiet? Evt. hvilke tema? –Hvorledes kan ”konsensus” fra Riga ang. programmering, plattformer, omgivelser, web, næringsretting m.m. inkorporeres i studieplanen dere foreslår? (se spesielt forslaget til programmeringsundervisning fra gruppe 4 i Riga). –Hvordan få til kontinuitet fra bachelor til master?

Fordeling av studier på arbeidsgruppene Gruppe 1: Dataingeniør (plenumslokalet ”Hällsö) Gruppe 2: Informatikk (grupperom ”Furholmen”) Gruppe 3: Informasjonssyst. & IT-ledelse (”Navigare”) Gruppe 4: Digital medieproduksjon (”Öddö”) Hver gruppe velger en ordstyrer og en referent som presenterer resultatene i plenum. Gjeldende studieplaner for de fire bachelorstudiene og master, Børre Ludvigsens forslag til en enhetlig studiemodell, samt foiler fra arbeidsgruppene i Riga, er vedlagt som bakgrunnsmateriale. Bruk gjerne utdelte foiler med ikke-utfylte maler for matrise- organisering (oppgave 1) og studieplaner (oppgave 2) som utgangspunkt for presentasjon.

Gruppesammensetning Gruppe 1 (Dataingeniør): Per-Gunnar Monica Einar Steffen Erling Geir Leif Gruppe 2 (Informatikk): Mari-Ann Hans Olav Roland Børre S. Rune Øyvind

Gruppesammensetning Gruppe 3 (ISIL): Edgar Tom Heine Robert Terje Annette Gruppe 4 (DMPro): Christian Vigdis Harald Andreas K. Børre L. Audun

Vedlegg Studieplaner 2007/2008 for lavere grads studier Studieplan 2007/2008 for master informatikk Lysark fra arbeidsgruppe 1 i Riga Lysark fra arbeidsgruppe 2 i Riga Lysark fra arbeidsgruppe 3 i Riga Lysark fra arbeidsgruppe 4 i Riga Børre Ludvigsens forslag til enhetlig studiemodell