XP som læringsmetode Hvorfor Mål Metode Resultater Hva så ? Akerjord, Samuelsen, Tolsby; Stenseth Prosjektet er støtte av Norgesuniversitetet. En artikkel.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Hva er de største problemene med softwareprosjekter?
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Hurum PPTs erfaringer med LP
Web-publisering som alternativ presentasjonsform i sykepleieutdanningen NVU konferanse 13.Mars 2006 Gjertrud Husøy Høgskolen Stord/Haugesund.
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Pedagogisk analyse.
Veiledning av elever / lærlinger
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Margrethe Jernes ITU-konferansen 2002: 2GO. Pedagogisk mobilitet. Oslo 17. og 18. oktober Morgensesjon - Kl Studenter fra ITU-hovedfagsforum.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
- Fast tilbud om brukertester som støtte til smidig – prosessen!
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
Xped-prosjektorientert undervisning Terje Samuelsen, Børre Stenseth, Håkon Tolsby Avdeling for Informasjonsteknologi Konferanse for IR og IT 2012 Innledning.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Om å skrive om litterære tekster
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Registrering av kjemikalier i Kromatografigruppa, Fürst Medisinsk laboratorium. Database laget med bruk av teknologiene PHP, MySQL og Apache Prosjektoppgave.
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
ONSDAG  1.økt fra  Vi var i klasserommet og sang sanger med bevegelse og rytmer. Konsentrerte oss veldig om puls-slag. Pulsen i.
Hva er en artikkel?.
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Samarbeidsprosjekt Svømmeaksjonen..  GjensidigeStiftelsen er en uavhengig stiftelse, som har som formål å tildele midler som gagner Trygghet og Helse.
Mange IT-prosjekter kunne med fordel vært drevet mer som en Lean Startup.
LØFT ER TØFT særlig i SFO
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Avdeling for sosionomutdanning
1. Vår høyeste prioritet er å tilfredsstille kunden gjennom tidlige og kontinuerlige leveranser av programvare som har verdi.
Hvilken betydning har etikksatsningen hatt? Reidar Pedersen Senter for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo Avslutningsseminar for etikkprosjektet, Bærum,
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Evaluering ”Studentene har talt, men hva har de sagt?”
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Praksissamling for fjerde semester praksis på Lektorprogrammet.
Å omfavne forandringer med ekstrem programmering(XP) Brukt i In140 Skrevet av Ola Bø Bygger på Kent Becks artikkel "Embracing change with extreme programming."
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
Prosjektavslutning og sluttrapport
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
SPØRREUNDERSØKELSE JENTER BAKGRUNN FOR UNDERSØKELSEN: ØNSKE Å INNVOLVERE FORELDRE MULIGHET FOR AT TRENERE KAN FÅ MER SYSTEMATISK TILBAKEMELDING.
Og.
SCIENCE SHOPS – Innlegg på studiekvalitetsdagene 6. oktober 2014 ved Anne Bregnballe, APS.
PROSJEKT VÅREN 2015 I løpet av våren 2015 skal samtlige studenter i 3DT, 3ELE, 3DTD, 3. master ikt og 3 master indøk, 3DTM, Programmering og Multimedia.
Gutter som lekeressurser HOSLE BARNEHAGE
Forretningsplan, Nettsted med Flash, Ajax, PHP, MySQL
Hovedprosjekt Sikkerhetsrutiner for sykepleiere som dokumenterer i den elektroniske journal (EPJ). Et prosjekt i studiet Videreutdanning i Data Av student.
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Drop-In metoden i skolen
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Hovedprosjekt ved Høgskolekandidatstudiet for Drift- og vedlikehold av EDB-systemer ved IDB, HiST -- Våren 2001 – Datanetwork for Q-Free.com Utført av:
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Hovedoppgaveforberedende seminar
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Prosjektplanen og rolleavklaringer
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
XP som læringsmetode Hvorfor Hva er gjort? Verktøyene Resultater Diskusjon og utdyping Akerjord, Samuelsen, Tolsby; Stenseth Prosjektet er støtte av Norgesuniversitetet.
Sluttvurdering av student i apotek Tips til utfylling av vurderings-skjema Camilla Foss, ansvarlig for apotek-praksis ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Resultater fra pilotevalueringen MiFA-Pilot 2015/2016.
Verktøy for å kartlegge holdninger
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Utskrift av presentasjonen:

XP som læringsmetode Hvorfor Mål Metode Resultater Hva så ? Akerjord, Samuelsen, Tolsby; Stenseth Prosjektet er støtte av Norgesuniversitetet. En artikkel med beskrivelse av foreløpige resultater er akseptert i en artikkelsamling utgitt av Norgesuniversitetet.

Hvorfor ? Studentene underpresterer. Skjev fordeling i tid Skjev fordeling innen grupper Dårlige arbeidsvaner Læreren underpresterer For lite systematikk For lite tilbakemeldinger

Extreme Programming: 1. The planning game 2. Small releases 3. Metaphor 4. Simple design 5. Testing 6. Refactoring 7. Pair programming 8. Collective ownership 9. Continuous integration 10. No overtime 11. On-site customer 12. Coding standards

Pedagogiske mål Utnytte XP for å oppnå: Bedre veiledning Bedre programmeringsvaner Kjennskap til verktøy for prosjektgjennomføring Undersøke om XP kan generaliseres som læringsmetodikk ( dvs. for andre fag) Utarbeide erfaringsbasert støttemateriell Endre praksisen ved avdelingen

Forskningsmål Utvikling av praktisk anvendbar teori. Roller Koordinering av arbeid Motivasjon Rytme og tempo Gjensidig forpliktelser i forhold til oppdragsgiver og medstudenter Genuint samarbeid Parprogrammering Refleksjon Verktøyenes betydning Undersøkelsespunkter

Forskningsmetode Tilrettelagt som et ”Pedagogisk designeksperiment” Et forskningsstudie hvor forskere og deltagere samarbeider om design, implementering og analyse av læringsforløpet. Prosessen er både progressiv intervenerende. Designet kan endres under eksperimentet hvis det ikke fungerer tilfredsstillende, og resultatet brukes til å utvikle nye teorier og designe nye læringsforløp. Både forskere og fagansvarlige har deltatt som oppdragsgivere for prosjektgrupper.

Innsamling av empiri Refleksjonsnotater fra prosjektmøtene ble kontinuerlig samlet i en felles wiki. Disse refleksjonene har vært utgangspunkt for diskusjoner i forskningsgruppen og for endring av praksis underveis. Retrospektive intervjuer av prosjektgruppene ved slutten av semesteret –Åtte gruppeintervjuer ble gjennomført. Fire fra hvert kurs. Intervju internt i forskningsgruppen for å fange erfaringer og refleksjoner fra veilederne. –To intervjuer, hver med to veiledere.

Gjennomføring Struktur Fremdrift, veiledning og dokumentasjon på utført arbeid Møter Jevnlige møter Mål fra siste møte, studentene viser hva de har gjort på individnivå Avklaring av veien videre, denne beskrives i Trac med en enkel tekst Neste møte avtales Form på tekst Grov Egenvurdering (kompleksitet og timer) Oppdeling av arbeidsoppgaver (tickets) Tildele ansvar Vi har hatt møter for å utveksle erfaringer og ideer til momenter å studere

Metoden strukturerer studenter og lærere Rytme og tempo tilføres prosjektarbeidet Studentene så å si samstemte i at denne rytmen har resultert i jevnere innsats: ”Hadde vi fått mer frie tøyler, sånn som vi ofte får, så ville vi mest sannsynlig jobba litt mer på slutten og litt mindre i starten tror jeg. Det er jo ikke så uvanlig det.” Bedre grunnlag for å gi tilbakemeldinger Felles problemstillinger tas opp i forelesningene

Erfaringer med bruk av verktøy Tilbakemeldinger: –Mange fremhever nytten av verktøyene –Noen få synes verktøyene gir en unødvendig administrativ overhead –Noen etterspør sterkere vektlegging og innføring i verktøybruk. Grupper som la liten vekt på verktøybruk fikk store problemer når de skulle integrere programkode som var skrevet av flere. Synliggjør arbeidsdelingen i gruppene. –”Oppvaskmøter” i flere av gruppene underveis

Oppdragsgiver-rollen Teknisk kyndig kontraktør et kompromiss mellom kunde-rollen og veileder-rollen Studentene positive til å ha en oppdragsgiver å forholde seg til –Uavhengig av om det er faglærer eller en annen person ”Det gir et preg av realisme, at oppdragsgiver mer eller mindre later som han ikke skjønner den tekniske delen av det her. Så han sier bare han vil at du skal kunne gjøre det og det, og så får vi heller finne ut hvordan vi skal gjøre det. Det synes jeg egentlig er fint." –Føler forpliktelse i forhold til oppdragsgiver Positive erfaringer med å bruke studenter som oppdragsgivere

Oppsummering av erfaringer Metoden strukturerer både studenter og lærere Studentene etterspør sterkere vektlegging av og innføring i verktøybruk Studentene synes angrepsvinkelen er bra, men etterspør tydeligere krav til å følge det metodiske opplegget Metoden gir en praktisk innfallsvinkel til prosjektarbeidet som passer de fleste studentene bra ”...føles som om man gjør koding og ikke bare en oppgave. Man jobber jevnt og trutt og samarbeider og ikke sånn at det blir...tegn det litt her og tegn litt diagrammer i starten og så jobber man litt den siste måneden, eller de siste 3 ukene før oppgaven skal leveres”

Veien videre Det lages en en komplett internrapport som beskriver virksomheten og dokumenterer alt som er gjort. Det lages en praktisk rettet veiledning for undervisere som vil ta metoden i bruk Metoden anvendes i kurs for 1. klasse høsten 08 Det etableres kurs rettet mot eksterne brukere basert på samme teknologi og metode Flere publiseringer