Bakgrunn Prosjektet er opprettet for å forhindre at husstander mister boligen på tvangssalg Prosjektet er rettet mot de som eier sin egen bolig Opprinnelig.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Truls Håland Eide Mitt eget liv.
Husbankens virkemidler – en innføring og oversikt
Husbankens virkemidler i det boligsosiale arbeidet
Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning
Skyldnerens eiendeler Geiranger 2010
Husleie nivå  Husleien opp med ca 100% på 10 år.  Inntektene har hatt en lavere utvikling.  Det begynner å bli ”normalt” med over 40% bo.
Resultater fra spørreundersøkelse • 90 tidligere lærebedrifter invitert til å svare på en nettbasert spørreundersøkelse • Inviterte bedrifter hadde lærling.
Fiksjon eller virkelighet? Boligplanlegging Alle med på laget.
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Dine penger= din fremtid
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
Kommunal- og samfunnsøkonomiske effekter av boligsosial politikk Husbanken 22. Juni 2011 Rolf Barlindhaug Norsk institutt for by- og regionforskning.
Bosetting Nina Gran.
Individuell oppfølging i brukerens hjem Sosialt boligarbeid og oppfølging i bolig.
Arbeidskrav og rammebetingelser IKT-krav Betraktninger.
KOMMUNALE BOLIGADMINISTRASJONERS LANDSRÅD Med fokus på boligpolitikk og boligsosialt arbeid.
KS Konsultasjoner HVORFOR NY BOSETTINGSMODELL :Vanskelig å få kommuneplasser ÅRSAK: -Regjeringen: kommunene var uvillige. Stort.meld nr 17.
Seminar for nyansatte i flyktningetjenesten
Kompetansesentrenes tilbud til personer med minoritetsbakgrunn og sjeldne og lite kjente diagnoser Prosjekt støttet av Helsedirektoratet, (med 60% prosjektleder),
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Hvordan redusere ventetiden for time hos fastlegen?
Overføring av avløp til Holmestrand Etter mindre enn 20 år, kan det siste av i alt 7 renseanlegg i Sande bli nedlagt.
Nanna Maries hjem har vært et senter for foreldre og barn i regi av Kirkens Bymisjon i 27 år. Vårt arbeid består i å støtte foreldre slik at de kan ta.
De usynlige Hva vet vi om situasjonen i Oslo i dag? Noen inntrykk fra Kirkens Bymisjons virksomheter Sturla J. Stålsett Generalsekretær.
Husbanken – Klar til å bistå kommunene Geir Barvik Administrerende direktør.
Geir Barvik Administrerende direktør
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Brukermedvirkning i boligsosialt arbeid
KBL-konferansen 7. mai 2014 Lars Aasen, Leieboerforeningen.
Rapport over bruken av økonomiske boligvirkemidler 2011
HUSBANKENS VIRKEMIDLER
Utbedringslån og utbedringstilskudd
Lotte Lundby Kristiansen Namsfogden i Oslo
BAKGRUNN På oppdrag for Boligbrygg Oslo KF har Synovate MMI gjennomført en kundeundersøkelse for å kartlegge holdningene til Boligbyggs omdømme og servicekvalitet.
Boligkonferansen 2004 Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet 24. mars 2004.
LVSH Konferanse 8-9 april 2010 For styret i LVSH Anita Ihle Steen
Bruk av etableringslån* i Oslo og Akershus Rolf Barlindhaug Norges byggforskningsinstitutt * nå en del av Startlåneordningen.
100 lure ord å lære.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Og.
Bokollektivet Målgruppe:
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Lindorffkonferansen 2014 Bergen
KONTOER REGNSKAP BUDSJETT BALANSE OG ÅPNINGS BALANSE
Et kunnskapsbasert barnevern Innlegg på regional barnevernskonferanse, Hell Kjell Erik Øie Statssekretær
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Informasjonsmøte om kombinasjon av uføretrygd og inntekt
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
«Flytte ( i egn bolig) – og trives med det» En historie om samarbeid mellom Vinkel’n borettslag og Verdal kommune og samarbeid mellom Verdal kommune og.
Fagdag om Startlån Bodø 12. mai 2011 Startlån i praksis i Bodø kommune.
En pasient / tjenestemottaker Den ”påstått hjelpetrengende” → Pasientrettighetsloven § 1-3, a (om hvem som anses som pasient i helselovgivningens forstand)
Boligkontoret Startlån. Søknadsprosess Hvor henter vi kundene fra? –Markedsføring gjennom lokal avis Større pågang –Kommunale boliger Ved fornyelse av.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Kjell Erik Øie Statssekretær
Redusere antall utkastelser
Råd for personer med nedsatt funksjonsevne
Gang.
På vei til egen bolig mandag
VELKOMMEN TIL BASISKURS
Kompetansenettverk startlån
GJELDSRÅDGIVNING Endring i Gjeldsordningsloven.
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Boligkonferanse
Per – Erik Torp Seniorrådgiver, Husbanken
Utskrift av presentasjonen:

Bakgrunn Prosjektet er opprettet for å forhindre at husstander mister boligen på tvangssalg Prosjektet er rettet mot de som eier sin egen bolig Opprinnelig påtenkt av Storbergen Boligbyggelag Primærmålgruppe er husstander med kommunal finansiering Prosjektet er et samarbeid mellom Boligetaten, Bob og Vestbo Husbanken finansierer prosjektet Hovedmålsetting –Etablering av funksjonelle rutiner og samhandlingsmønster som skal leve videre etter prosjektperioden

Oppstart Prosjektet hadde oppstart 15. juni 2009 Avsluttes 30.juni 2011 Prosjektleder er Trond Stigen, seksjonsleder ved Boligetaten Prosjektmedarbeider er Wenche Øyan Styringsgruppe, representanter fra –Husbanken –Boligetaten –Bob –Vestbo

Første fase - tiltak for å gjøre prosjektet kjent Prosjektet har presentert seg for –Tingretten –Medhjelpere oppnevnt av Tingretten –Gjeldsrådgivningstjenesten –Namsmannen –Sosialsjefene –Sosialkontorene Det er sendt ut informasjonsbrev til de av Boligetatens kunder som har mottatt 2. gangs purring (Snitt 130 av 2.500) Det er laget og distribuert brosjyremateriell En del av Boligetatens låntagere er kontaktet direkte

Virkemidler og samhandling Startlån og ev.. tilskudd (refinansiering) og i noen tilfelle, bostøtte samt økonomisk rådgiving –I Husbankens tilsagnsbrev til prosjektet vises det til bostøtte som særlig viktig virkemiddel. Sjelden noen løsning i de sakene vi har behandlet pga av for lav inntektsgrense. Prosjektet har mottatt henvendelser fra samtlige grupper vi har presentert oss for Vi har hatt tett samarbeid med gjeldsrådgiverne og sosialkontorene i Bergen I noen tilfeller har vi sendt folk til gjeldsrådgiverne i kommunen og noen ganger til Namsmannen for å søke gjeldsordning. Vi gir refinansiering der det er grunnlag for dette, men... –De økonomiske forutsetningene må være til stede. Dvs. at det må være pantesikkerhet og betjeningsevne.

Erfaringer til nå Jeg startet med oppfølgning av 22 saker som allerede lå til inkasso Av disse ble 6 behandlet av meg –Én har fått bostøtte –4 har refinansiert –Én ble solgt etter avtale med låntager I overkant av 90 henvendelser utenifra via medhjelpere, sosialkontor, off. gjeldsrådgivere osv. Ellers er det jobbet med egne saker der lånet er forsøkt inndrevet via Kemneren i Bergen og saken er klar til å gå til Tingretten for tvangssalg. Får også inn en del fra de andre saksbehandlerne hos Boligetaten. Svært sjelden boliglånet som er problemet, men forbruksgjeld

NOEN ENKELTEKSEMPLER Dame med 2 mindreårige barn. Langvarig sykdom gjorde at hun var på AAP. Svært lav inntekt. Mottok bostøtte allerede. Vi refinansierte det hun kunne klare og ga tilskudd for resten. Byggmester med kone i deltidsstilling og 4 barn. Svært rotete økonomi sammenblanding av forretning og privatøkonomi. Etter å ha gått gjennom mengder med papirer og fått oversikt over gjeld var det klart at det ikke var pantesikkerhet i boligen slik at vi kunne hjelpe. Ble henvist til gjeldsrådgivningstjenesten for å få hjelp til å forhandle med kreditorer evt. søke gjeldsordning. Vietnamesisk familie m/tenåringsbarn. Eide liten leilighet og hadde svært lav inntekt. Fikk hjelp til refinansiering m/tilskudd og fikk bostøtte. Ungt par med stor gjeld bl.a. 1,5 mill. i forbruksgjeld Fikk nei til refinansiering. Ønsket ikke hjelp fra gjeldsrådgivningstjenesten mente de hadde god kontroll selv.

Noen enkeltsaker Enslig dame m/ 1 barn. Dårlig helse. Uføretrygdet. Varige betalingsproblemer. Har god pantesikkerhet og betjeningsemne. Fikk refinansiert. Enslig mann m/psykiske problemer. Har dårlig betalt vaskejobb. Har pådratt seg kredittkortgjeld. Har god pantesikkerhet. Får refinansiering. Ung enslig dame m/psykiske problemer mottar AAP. Er alene med 2 barn. Har pådratt seg mye smågjeld. Vi refinansierer. Ektepar m/3 barn av utenlandsk opprinnelse. Han har full jobb + vaskejobb. Hun har jobbet litt, men er nå arbeidsledig. Har pådratt seg mye ubetalte regning + kredittkortgjeld. Har pantesikkerhet og betalingsevne og får startlån.

Trender tvangssalg Iflg.Tingretten kommer det inn stadig flere saker Det påpekes spesielt fellesutgifter i brl. På grunn av endringen i borettslagsloven tar innkrevingsprosessen lengre tid. Det er liten pantesikkerhet for brl. - 2G. Derfor sendes sakene kjapt videre til tingretten for å unngå tap for borettslaget. Ofte allerede ved skyldige 2 måneders fellesutgifter Langt de fleste saker trekkes tilbake før de kommer til Medhjelper Medhjelperne mener (vi har ikke tall som sier noe om dette) at langt flere tvangssalg blir gjennomført nå enn tidligere år. Og på langt lavere beløp enn de har vært vant med. Dette er ofte gjengangere hvor kreditorene har mistet tålmodigheten

Trender i de sakene jeg har behandlet Erfaringen så langt er at det sjelden er kun økonomien som er problemet. Det kommer frem familieproblemer, psykiske problemer, rus osv. Svært mange har problemer med å administrere ”livet sitt” herunder økonomi Vi ser stort behov for økonomisk rådgivning. Det å sette opp et budsjett/ oversikt over inntekt/utgifter er en nesten umulig oppgave for noen Vi ser stort behov for hjelpeapparat rundt dette. Gjerne med forvaltningskonto/hjelpeverge. Det er et stort problem at man får så lett tilgang på kredittkort, dette er en stor fristelse som blir en felle for mange. Det begynner ofte med en uventet regning f.eks. man må ha ny vaskemaskin så får man i tillegg kredittkort og så er det hele i gang.

LØSNINGER? Hva kan vi finne av løsninger for å hjelpe mennesker til å administrere økonomien sin? Vi vet at bankene har en del rådgivning for kunder, men de treffer ikke denne gruppen som er representert her. Er dette en oppgave for gjeldsrådgiverne i kommunen eller mangler vi noen ledd? Skulle det ha vært rådgivning med i ”pakken” når noen får startlån?