Atento - innkjøpsportal for store bedrifter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innkjøpsprosessen i henhold til regelverket om offentlige anskaffelser Pr – ver.2.6 Offentlige innkjøpere skal overholde regelverket for offentlige.
Advertisements

Finansieringsordninger
Hvordan innholdsstrategi fikk hamsteren ut av buret
St.meld. nr. 36 Det gode innkjøp
Innkjøpstjenesten Affærsmöligheter med Norge Seminarium 21 oktober 2009 Östersund Innkjøpssjef Jan Ivar Bjørnli.
Innkjøp ved Universitetet i Agder
Kontraktsoppfølging mv.
Innkjøpsseksjonen Innkjøpssystemet - historikk •Forprosjekt 1999 •Konkurranse 2000 •Pilotprosjekt •Implementering på alle skolene
Velkommen til SMB-dagen 2004!
ERP-Utfordrerdagen 20. mars Olaf-Magnus Olsen.
Visma KGV (Konkurranse Gjennomføring Verktøy)
BIS PP Maintenance Management System Infor EAM Enterprise Edition
Gode velferdstjenester i fremtiden NHO, 28. november 2013 Kristin Vinje.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
E-handel.
Pims i Statoil 3. mai 2000.
ØKT KONTROLL OG BESPARELSE GJENNOM EFFEKTIVE ANSKAFFELSER Trondheim 10 november 2010 Trond Edvardsen og Jostein Hårdnes, Visma Advantage AS.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Hvordan gjør vi anskaffelser til UiT?
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling God leverandørdialog – veien til bedre anskaffelser NIMA – 7. juni 2012 – Per Harbø, NHO.
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
1 Dokumentservice Utfordringer i 2012 Økende operasjonelle kostnader Svak kontroll på informasjon Ineffektiv distribusjon av informasjon.
Informasjonsmøte om endringer i e-handelsløsningen E-handelsløsningen knyttes sammen med fakturaløsningen.
Lønnsomhetsanalyser Mål: Resultatmaksimering på lang sikt
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
PPS 2007 og BI rpporteringsløsninger 11 april 2007.
1 Listerrådet Leverandørseminar Innkjøpsprosessen i ExxonMobil.
Kostnader i pensjonsordningene Pensjonsforum Jan Otto Risebrobakken.
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Uni Micro AS Uni Micro AS Etablert i 1986 Hovedkontor i Modalen kommune Avdelingskontor i Haugesund, Bergen og Oslo Over 50 ansatte.
Mer effektiv og lønnsom med Mamut Business Software
Nye markeds- og kommunikasjons -former i byggevarebransjen
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Bilfinger Maintenance Management System Infor EAM Enterprise Edition
Microsoft CRM Visma Business
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Forutsetninger i forbindelse med prosjektetablering
Ehandel i Oslo kommune Symposiet eLandet Norge oktober 2006 Kari Hove Prosjektleder Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten.
Elektronisk håndtering av anskaffelsesprosessen
eSourcing Une Moslet Rådgiver elektroniske innkjøpsprosesser
VED Inger Lise Høvik Trond-Erik Eriksen Ola Selvaag Elisabeth Lande
OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.
E-handel? E-markedsplass? E? Erik Svendsen Spesialrådgiver Oppland fylkeskommune Hva inneholder begrepene? Hva betyr begrepene? Skisse til foredrag Geolokkonferansen.
Internasjonalisering konsekvenser for logistikk- markedet i Europa Harald Wand Salgsdirektør DFDS Transport Group.
FSTL Forum for Sykehusenes tekniske ledelse Drammen 30.5 – Bente Gustavson Innkjøpssjef, Vestre Viken HF.
Prosjekt ERP i Troms Kraft Beskrivelse prosjektfaser og overordnede prosesser
1 NTNU IAM Prosjekt Anbudsmøtet NTNU,
Hvordan styrke bestillerkompetansen
Aksess Innkjøp as Digitalisering av samspillet mellom
Liten virksomhet – stor gevinst
Offer Amesto Solutions Kundefokus 1.
Leverandørkonferanse – anskaffelse av tilbringertjeneste for Los
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
Presentasjon for virksomhetens ledelse
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
Kjøpsatferd - bedriftsmarkedet
Organisasjoners kjøpsadferd
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Selge et produkt eller en tjeneste
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
BOTT Økonomi og HR.
Utskrift av presentasjonen:

Atento - innkjøpsportal for store bedrifter Kjell Warholm adm. dir. kjell.warholm@atento.no

Om Atento – etablert 2001 04.04.2017 Tjenesteportal (ASP) for effektive anskaffelser Sourcing og kontraktsadministrasjon Innkjøp Fakturakontroll Effektivitetsmålinger og ledelsesrapportering. Atento har erfaring fra implementering og bruk i større organisasjoner Ca 10.000 aktive brukere, potensielt 50.000 135 leverandører og ytterligere 100 gjennom samarbeidende markedsplasser SLA rettet mot betjening av forretningskritiske anskaffelser Statskjøp utlyste en konkurranse våren 2000 om utvikling av en markedsplass for innkjøp for offentlig sektor. Denne konkurransen ble avlyst og dette initiativet er en fortsettelse av et tilbud som ble innlevert. Staskjøp har nå gjenåpnet konkurransen og Atento er prekvalifisert. Bak Atento står de fire som man ser logoene til. DnB, Ergo og DnB eier 28,6 %. Accenture eier 14,2 %. Eierne vil være tidlig ute til å ta løsningen i bruk, både på kjøper og kanskje på leverandørsiden eller som leverandør av tredjeparts tjenester (logistikk, betaling etc.). Accenture gikk i pilotdrift mai 2001 og Ergo Juni 2001 - Atento skal være eiernes valgte plattform for innkjøp av ikke strategiske varer og tjenester ( i første omgang) - Effektivisere innkjøps-/salgsprosesser

Forretningslogikk: Oracle, CMA Contiki Våre leverandører 04.04.2017 Forretningslogikk: Oracle, CMA Contiki Driftspartnere: EDB Business Partner, Ergo Group Tjenestepartnere: Posten, Visma, IBX Teknologileverandør: Oracle Statskjøp utlyste en konkurranse våren 2000 om utvikling av en markedsplass for innkjøp for offentlig sektor. Denne konkurransen ble avlyst og dette initiativet er en fortsettelse av et tilbud som ble innlevert. Staskjøp har nå gjenåpnet konkurransen og Atento er prekvalifisert. Bak Atento står de fire som man ser logoene til. DnB, Ergo og DnB eier 28,6 %. Accenture eier 14,2 %. Eierne vil være tidlig ute til å ta løsningen i bruk, både på kjøper og kanskje på leverandørsiden eller som leverandør av tredjeparts tjenester (logistikk, betaling etc.). Accenture gikk i pilotdrift mai 2001 og Ergo Juni 2001 - Atento skal være eiernes valgte plattform for innkjøp av ikke strategiske varer og tjenester ( i første omgang) - Effektivisere innkjøps-/salgsprosesser

04.04.2017 Primær målgruppe Organisasjoner med Årlig kjøpsvolum > MNOK 500 Geografisk spredt virksomhet Sentral innkjøpsstrategi Lokal utførelse av innkjøp, eventuelt med sentral støtte Kultur for endringsledelse But, achieving these goals in today’s internet-enabled economy means adopting new business practices and mastering new skills. To compete with others who are transforming themselves into e-Businesses: You need to completely automate and integrate all processes across the different departments within your company. But that is no longer enough! You need to extend that automation to integrate with trading partners across your supply chain. And you need to provide real-time information across the supply chain to make better decisions To enable this transformation, you need a complete, integrated e-business system.

Vi innfører effektive anskaffelsesløsninger 04.04.2017 Vi innfører effektive anskaffelsesløsninger Automatisere interne forretningsprosesser Automatisere eksterne forretningsprosesser Kontinuerlige forbedringer ved hjelp av informasjonsanalyser Leverandører Egen virksomhet Kunder But, achieving these goals in today’s internet-enabled economy means adopting new business practices and mastering new skills. To compete with others who are transforming themselves into e-Businesses: You need to completely automate and integrate all processes across the different departments within your company. But that is no longer enough! You need to extend that automation to integrate with trading partners across your supply chain. And you need to provide real-time information across the supply chain to make better decisions To enable this transformation, you need a complete, integrated e-business system.

Helhetlige løsninger gir varige verdier Forespørsels- og kontraktsprosesser Sourcing Faktura- kontroll og utbetaling Statistikk og underlag for forhandlinger Lojalitetsanalyse Fremdriftskontroll Rammeavtaler Rammeavtaler Katalogkjøp Kjøp fra leverandørens nettbutikk Avrop rammeavtaler Fritekstkjøp Behovsmelding til innkjøpsavdeling Bestillings prosesser Fakturering Evaluering Behov Konkurranse- grunnlag Kunn- gjøring Mottak og evaluering Tildeling og distribusjon Opp- følging

Helhetlig implementeringsløp 1 2 3 4 Løsning Strategi Roller Prosess Bistand prosjekt workshops maler sjekklister

Portaltjenestens omgivelser 04.04.2017 Kjøper Portaltjenesten Leverandører Formidlings- sentral Innkjøpsportal Katalog Leverandørportal Kontraktsadministrasjon Sourcing / Anbud S1 - Innkjøpsregler - Kontering - Fullmakter S2 S3 S7 S8 ERP system S9 S4 S5 Eksterne markedsplasser S6

Inntjeningsbølgene som følge av bedret innkjøp Bølge 1: Flere og bedre utnyttelse av rammeavtaler Effekt: > 5% besparelse Bølge 2: Transparent innkjøpsprosess Effekt: Forbruket går ned Bølge 3: Historikk og analyse gir grunnlag for forhandlinger på pris. Effekt: > 10% besparelse på 2 års sikt Kontinuerlig: Bedre utnyttelse av personell og kompetanse

Eksempel på mulig fremdriftsplan Måned 1: - Definere behov og potensial - Verifisere strategi Prosjektering Måned 2: - Oppsett av tjeneste - Integrasjon regnskap, HR og fakturakontroll Måned 3: - eLæring: Retningslinjer og bruk av løsning Driftsstart pilotprosjekt Dernest: - Utrulling i organisasjonen Forbedringsprosjekt med uthenting av kontinuerlige gevinster.

Fokus i Atento leveranse 04.04.2017 Løsningsmessige rammebetingelser Prosessorientert visjon Integrasjon med foreliggende ERP-løsninger Aksess til tjenesten via nettleser, ingen lokale installasjoner Single sign on Forretningsmessige rammebetingelser Kjøper betaler for en tjeneste etter bruk eller årlig abonnement Atento fakturerer ikke leverandør for handelstransaksjoner Effektmål hos våre kunder Økt bruk av rammeavtaler / Reduksjon i tilfeldige innkjøp Bedre priser Frigjort tid til strategiske oppgaver og leverandørkontakt Reduserte administrative kostnader

Fordeler med Atentos tjenestebaserte anskaffelsesløsning Forbedret effektivitet gjennom integrert arbeidsflyt: Gjenbruk av tidligere utført arbeid Tilgang til all erfaring i konsernet Automatisering av rutineoppgaver Utstrakt bruk av prosess og dokumentmaler Brukerne skal forholde seg til en integrert prosess, ikke flere systemer Workflow tillater effektivitet i grupper. Forbedret kontroll gjennom enhetlig arbeidsprosess: Fullstendig rapportering fordrer helhetlig SRM-løsning. Eneste mulighet dersom man vil unngå “maverick buying” Eneste mulighet dersom man vil ha betydelige volumrabatter Selskaper er forpliktet til å kjenne sine forpliktelser og rettigheter Finne alle anskaffelsesprosesser på samme portal Sporbarhet Bedre lønnsomhet gjennom mer effektivt marked

Hvordan oppnå varige effekter? Større og varig effekt Begrenset økonomisk resultat Nye løsninger og endringsledelse Endrings-ledelse Ikke varige resultater Nye løsninger

Interessekonflikter? Innkjøpers ønsker Reduserte kjøpskostnader Økt bruk av inngåtte rammeavtaler - Lojalitet Reduksjon i tilfeldige innkjøp Innkjøpere skal fokusere på strategiske oppgaver Automatisert innkjøpssyklus fra ende til ende Selgers ønsker Reduserte ordrekostnader Gjenbrukbare løsninger overfor flere kunder ”Egne” data i egne systemer Bruk av en CRM-løsning for kundeoppfølging Gjenbruk av investeringer i EDI, WEB-butikk, osv. Markedsplassens rolle er å forene interessene og sørge for et effektivt marked