Hvordan lykkes med eLæring?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Company Pulse i samarbeid med HR Norge og Innovasjon Norge.
Advertisements

Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Hvordan innholdsstrategi fikk hamsteren ut av buret
En sammenligning av to studier
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Multifunksjonell lærings- og informasjonsformidling 07 Gruppen New Business Forms in e-Business and Media ‹‹e-Media›› Final Report of the NICe Project.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Lærerkonferansen Lærerkonferansen april Nettstøttet læring Lærerkonferansen Vidar Lillehaug Anne Rørvik.
Fra kaos til kunnskap Hva har IKT med heimkunnskap å gjøre?
Pedagogiske kvalitetskriterier for nettbasert læring
1 Seminar om samarbeid mellom høgre utdanning og arbeidslivet Norgesuniversitetet, NUV, Tromsø Prosjekt: Integrert kunnskapsutvikling mellom.
Jan Helge Luth Praktisk bruk av IKT i undervisningen
Distansundervisning i Interreg – kan denna teknologi och informationshantering även användas inom forskningssamarbete och forskarutbildning? Erik Mönness,
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier.
Program Trygt læringsmiljø på nett ved høgskolelektor Hanne Maria BingenHanne Maria Bingen Gruppearbeid Vi deler oss i diskusjonsgrupper.
Målsetting Gjennomføre et handlingsrettet program for å styrke konkurransekraften til handels- og servicenæringen i kommunane Askvoll og Hyllestad.
Christian Waale Hansen
eHelseopplæring i sykepleierutdanningen – et stebarn?
“Å utvikle studietilbud og undervise på nett” Perspektiver og erfaringer fra det nasjonale LINGO-prosjektet cmc.uib.no/lingo Åpent seminar ved HiØ tirsdag,
Differensiering fordi…
Hvordan satse på e-læring og fleksibilisering av studier? Innledning til debatt Julie Feilberg, Styreleder, Norgesuniversitetet.
Maximite AS Et konsulentselskap bestående av 8 uavhengige konsulenter som er spredt fra Finmark til Oslo Bred erfaring innen blant annet strategiutvikling,
UTVIKLING AV ET GODT LÆRINGSMILJØ -
Erfaring med bruk av E - læring i Helse Bergen:
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Pedagogiske utfordringer og fremtidige utviklingstrekk
Høgskolen i Oslo Læringssenteret – - forskjellig fra ”tradisjonell bibliotektjeneste”? Avd. JBI Kari Mitchell, underdirektør; Tanja Strøm, hovedbibliotekar.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Fjernundervisning på campus? Om erfaringer med teknologibasert fleksibelt læringsmiljø ved IT-seksjonen, ALU, HiO Presentasjon på Nettverkskonferanse -
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Ny Nettspansk: ¿Me oyen? III ANPE-konferanse Tromsø.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Det digitale nettsamfunnet og helse. Kan vi skape morgendagens helseplan med gårsdagens løsninger?
Spillteknologi som læringsarena
Skole for digital kompetanse 9K´s forankringsseminar Tove Kristiansen Konsulent og Leder av arbeidsgruppen: ”Fremtidig behov for bredbånd i skolen”
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
A Merkantildata Company empowering your business.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Utdanningsforbundet Bergen Seksjon grunnskole Nettverk våren 2011 Den digitale lærer.
Innlegg på Ledermøte forskning og fagresurser Handelshøyskolen BI ved Anders Tveit, Prosjektleder pedagogisk utviklingsprosjekt Innlegget finnes.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
LAVA - hvordan stimulerer teknologi ? Anders Kluge Stipendiat og forsker Institutt for Informatikk og Norsk Regnesentral.
Læring i små og mellomstore bedrifter Lærings- strategier i SMB KUV/NFR Working life changes and the training of older workers Eus 4.ramme- program Nett-og.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
LAVA Læring Prosjektbasert læring med IKT støtte i skolen I PERSPEKTIV Bent Foyn, Prosjektleder Ass. forskningssjef Norsk Regnesentral.
Skole - pedagogikk Innovasjonsprosjekter hvor pedagogikken har vært førende Opptatt av institusjonelle endringer Suksessfaktor: Lage substans Har en del.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Moscito2 Guro, Tone, Mari og Elna. Om prosjektet Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner - systemer.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Verden der ute – slik DML ser den Erfaringer fra Educause & refleksjoner rundt NMC Horizon-rapporten.
Using the personalized system of instruction in an introductory programming course Hallgeir Nilsen Universitetet i Agder.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Etter- og videreutdanning i IKT  LiNK – hva er det?
Regionalt lederutviklingsprogram Programmet er utarbeidet i et samarbeid mellom: Vest-Agder Fylkeskommune kommunene i Knutepunkt Sørlandet Mandal kommune.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
Helseledere – framtidens endringsagenter? - om proaktiv ledelse i et begrenset handlingsrom Thomas Hoholm Førsteamanuensis, Institutt for innovasjon og.
Å gjøre det åpenbare – aktivisere studenten
BRIS Brukergrensesnitt for velferdsteknologi i stua
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan lykkes med eLæring? Tove Kristiansen Avdelingsleder HR, Ajourit Oslo NSP seminar BI 14.12.01

Om meg selv C Magistergraden i sosiologi ved UiO 1984 Forsker ved Telenor FoU 1984 - 1994 Forskningsleder ved Telenor FoU 1994 - 2000 Pedagogisk leder ved IT Fornebu Knowation 2000 – 2001 Fom 2.mai 2001; ajourit - Telenor Kompetanse - Merkantildata Kunnskap - IT Fornebu Knowation + A-Team Leder for ajourit HR, Oslo C Dato: © ajourit as

Fjernundervisning Hva er eLæring? Nettbasert læring Fleksibel læring IKT-basert læring Datastøttet læring Teknologistøttet læring Dato: © ajourit as

Ulike måter å organisere læring på Samme tid Samme sted Forskjellig sted Forskjellig tid Dato: © ajourit as

Dato: © ajourit as

Behov for nyansering og differensiering Det finnes ikke én BESTE teknologisk løsning Det finnes ikke én RIKTIG teknologisk løsning Valg av teknologi og læringsform avhenger av: Hvem er målgruppa? Hva er læringsinnholdet? Hvordan er læringssituasjonen? Når skal det IKKE brukes teknologi? Dato: © ajourit as

Status fra bruk av IKT-basert læring? Hva vet vi om erfaringer i Norge i dag fra bruk av IKT-basert læring? Dato: © ajourit as

Surveys foretatt av Telenor FoU Ledere i 1000 norske bedrifter nov. 1999 Olje og offshore Bank og forsikring Kjemisk industri Elektroindustri Grafisk bransje (+ maskin industri og bygg & anlegg) (Telenor FoU ; R 6/2000 + 20/2000) Leger og sykepleiere ved somatiske sykehus okt. 2000 (Telenor FoU ; R 2/2001) Dato: © ajourit as

Bedriftsundersøkelsen: ”tilfredshet” Dato: © ajourit as

Bedriftsundersøkelsen:”tilfredshet” Dato: © ajourit as

Undersøkelse i helsesektoren: ”tilfredshet” blant sykepleiere Dato: © ajourit as

Undersøkelse i helsesektoren: ”tilfredshet” blant leger Dato: © ajourit as

Erfaringer fra eksisterende IKT-basert opplæring: Stor tilfredshet med fleksibiliteten i tid og sted muligheten for tilpasning Liten tilfredshet med pedagogisk kvalitet den sosiale dimensjonen Dato: © ajourit as

Erfaringer fra USA Obstacles to Online Training Surveys found the greatest obstacles to online training were static, uninteresting content and lack of interactivity (56%), and cultural resistance (41%) from employees who prefer traditional training methods such as instructor-led classroom courses. (Source: Forrester Research) Dato: © ajourit as

Innhold ”Kjedelig” ”Mye tekst” ”Lite variasjon” ”Vanskelig å navigere” ”Statisk” ”Kjedelig” ”Mye tekst” ”Lite variasjon” ”Vanskelig å navigere” Hvordan skape motivasjon og engasjement? Dato: © ajourit as

Pedagogiske utfordringer motivasjon og aktivisering Opplevd nytte og relevans for eget arbeid Variasjon i læringsopplegget Presentasjonsformer Oppgaveformer Arbeidsformer Samarbeidsformer Evalueringsformer Aktivisering gjennom Erfaringsbasert læring og oppgaveløsing Studentpresentasjoner Samhandling og samarbeid Dato: © ajourit as

Pedagogiske utfordringer individuelle lærestiler Tilrettelegg for læring gjennom flere sanser; Visuelt Auditivt Kinestetisk Utnytt muligheten for individuelt tilpasset læringsinnhold og arbeidsform Dato: © ajourit as

Pedagogiske utfordringer innovativt? Tenk utradisjonelt: Brainstorming over web Rollespill i videokonferanse Kombiner synkron og asynkron kommunikasjon Legg inn elementer av spill Tenk ikke-lineært Tenk variasjon og kombinasjon Dato: © ajourit as

Den sosiale dimensjon Interaksjon: Kommunikasjon: mellom mennesker menneske – maskin/ læringsprogram Kommunikasjon: mellom mennesker student – lærer/ veileder student - student Dato: © ajourit as

(Source: Merill Lynch: ”The knowledge Web”) Erfaringer fra Sun Before Sun Microsystems incorporated blended e-learning with live mentors, only 25% of the company's employees completed their online training, according to Jerry Neece, manager of corporate learning programs for Sun. When workers were asked to complete the same online coursework but with access to a live mentor, 75% finished the class (Source: Merill Lynch: ”The knowledge Web”) Dato: © ajourit as

Økende behov for kommunikasjon Læring = læring ??? Behov for å differensiere i forhold til TYPE FAG og læringsmål: Kunnskapsmål Ferdighetsmål Holdningsmål Økende behov for kommunikasjon Dato: © ajourit as

“Soft-skills”-markedet vokser raskest

Kombinert læring Faglig forberedelse Linker til ressurser Oppgaver og tester Veiledning og eksperthjelp Diskusjonsfora Mail, chat og kalender Repetisjon Communities Faglige presentasjoner Kommunikasjon - diskusjoner - erfaringsutveksling Gruppearbeid - samarbeidsoppgaver - rollespill Dato: © ajourit as

Konklusjon; hvordan lykkes med eLæring? Bedre pedagogisk kvalitet Bedre tilrettelagt for sosial interaksjon Ta hensyn til målgruppe, faginnhold og kontekst Vær kritisk til når eLæring er riktig læringsform Kombinér gjerne eLæring med andre læringsformer Dato: © ajourit as

Viktig med en helhetlig tilnærming! Pedagogikk 2. Bevisst valg av pedagogisk tilnærming. Definere læringsmål. 1. Utgangspunkt i brukernes behov Organisasjon Teknologi 4. Integrering i organisasjonen Forankring i overordnet strategi Forankring i ledelsen Tilrettelegging mht tid og rom 3. Valg av teknologi ut fra Målgruppe Faginnhold Læringsmål Pedagogikk Dato: © ajourit as

tove. kristiansen@ajourit. no http://www. ajourit. com Mobiltlf tove.kristiansen@ajourit.no http://www.ajourit.com Mobiltlf. 900 38 438 Dato: © ajourit as