Hvordan lykkes med eLæring? Tove Kristiansen Avdelingsleder HR, Ajourit Oslo NSP seminar BI 14.12.01
Om meg selv C Magistergraden i sosiologi ved UiO 1984 Forsker ved Telenor FoU 1984 - 1994 Forskningsleder ved Telenor FoU 1994 - 2000 Pedagogisk leder ved IT Fornebu Knowation 2000 – 2001 Fom 2.mai 2001; ajourit - Telenor Kompetanse - Merkantildata Kunnskap - IT Fornebu Knowation + A-Team Leder for ajourit HR, Oslo C Dato: © ajourit as
Fjernundervisning Hva er eLæring? Nettbasert læring Fleksibel læring IKT-basert læring Datastøttet læring Teknologistøttet læring Dato: © ajourit as
Ulike måter å organisere læring på Samme tid Samme sted Forskjellig sted Forskjellig tid Dato: © ajourit as
Dato: © ajourit as
Behov for nyansering og differensiering Det finnes ikke én BESTE teknologisk løsning Det finnes ikke én RIKTIG teknologisk løsning Valg av teknologi og læringsform avhenger av: Hvem er målgruppa? Hva er læringsinnholdet? Hvordan er læringssituasjonen? Når skal det IKKE brukes teknologi? Dato: © ajourit as
Status fra bruk av IKT-basert læring? Hva vet vi om erfaringer i Norge i dag fra bruk av IKT-basert læring? Dato: © ajourit as
Surveys foretatt av Telenor FoU Ledere i 1000 norske bedrifter nov. 1999 Olje og offshore Bank og forsikring Kjemisk industri Elektroindustri Grafisk bransje (+ maskin industri og bygg & anlegg) (Telenor FoU ; R 6/2000 + 20/2000) Leger og sykepleiere ved somatiske sykehus okt. 2000 (Telenor FoU ; R 2/2001) Dato: © ajourit as
Bedriftsundersøkelsen: ”tilfredshet” Dato: © ajourit as
Bedriftsundersøkelsen:”tilfredshet” Dato: © ajourit as
Undersøkelse i helsesektoren: ”tilfredshet” blant sykepleiere Dato: © ajourit as
Undersøkelse i helsesektoren: ”tilfredshet” blant leger Dato: © ajourit as
Erfaringer fra eksisterende IKT-basert opplæring: Stor tilfredshet med fleksibiliteten i tid og sted muligheten for tilpasning Liten tilfredshet med pedagogisk kvalitet den sosiale dimensjonen Dato: © ajourit as
Erfaringer fra USA Obstacles to Online Training Surveys found the greatest obstacles to online training were static, uninteresting content and lack of interactivity (56%), and cultural resistance (41%) from employees who prefer traditional training methods such as instructor-led classroom courses. (Source: Forrester Research) Dato: © ajourit as
Innhold ”Kjedelig” ”Mye tekst” ”Lite variasjon” ”Vanskelig å navigere” ”Statisk” ”Kjedelig” ”Mye tekst” ”Lite variasjon” ”Vanskelig å navigere” Hvordan skape motivasjon og engasjement? Dato: © ajourit as
Pedagogiske utfordringer motivasjon og aktivisering Opplevd nytte og relevans for eget arbeid Variasjon i læringsopplegget Presentasjonsformer Oppgaveformer Arbeidsformer Samarbeidsformer Evalueringsformer Aktivisering gjennom Erfaringsbasert læring og oppgaveløsing Studentpresentasjoner Samhandling og samarbeid Dato: © ajourit as
Pedagogiske utfordringer individuelle lærestiler Tilrettelegg for læring gjennom flere sanser; Visuelt Auditivt Kinestetisk Utnytt muligheten for individuelt tilpasset læringsinnhold og arbeidsform Dato: © ajourit as
Pedagogiske utfordringer innovativt? Tenk utradisjonelt: Brainstorming over web Rollespill i videokonferanse Kombiner synkron og asynkron kommunikasjon Legg inn elementer av spill Tenk ikke-lineært Tenk variasjon og kombinasjon Dato: © ajourit as
Den sosiale dimensjon Interaksjon: Kommunikasjon: mellom mennesker menneske – maskin/ læringsprogram Kommunikasjon: mellom mennesker student – lærer/ veileder student - student Dato: © ajourit as
(Source: Merill Lynch: ”The knowledge Web”) Erfaringer fra Sun Before Sun Microsystems incorporated blended e-learning with live mentors, only 25% of the company's employees completed their online training, according to Jerry Neece, manager of corporate learning programs for Sun. When workers were asked to complete the same online coursework but with access to a live mentor, 75% finished the class (Source: Merill Lynch: ”The knowledge Web”) Dato: © ajourit as
Økende behov for kommunikasjon Læring = læring ??? Behov for å differensiere i forhold til TYPE FAG og læringsmål: Kunnskapsmål Ferdighetsmål Holdningsmål Økende behov for kommunikasjon Dato: © ajourit as
“Soft-skills”-markedet vokser raskest
Kombinert læring Faglig forberedelse Linker til ressurser Oppgaver og tester Veiledning og eksperthjelp Diskusjonsfora Mail, chat og kalender Repetisjon Communities Faglige presentasjoner Kommunikasjon - diskusjoner - erfaringsutveksling Gruppearbeid - samarbeidsoppgaver - rollespill Dato: © ajourit as
Konklusjon; hvordan lykkes med eLæring? Bedre pedagogisk kvalitet Bedre tilrettelagt for sosial interaksjon Ta hensyn til målgruppe, faginnhold og kontekst Vær kritisk til når eLæring er riktig læringsform Kombinér gjerne eLæring med andre læringsformer Dato: © ajourit as
Viktig med en helhetlig tilnærming! Pedagogikk 2. Bevisst valg av pedagogisk tilnærming. Definere læringsmål. 1. Utgangspunkt i brukernes behov Organisasjon Teknologi 4. Integrering i organisasjonen Forankring i overordnet strategi Forankring i ledelsen Tilrettelegging mht tid og rom 3. Valg av teknologi ut fra Målgruppe Faginnhold Læringsmål Pedagogikk Dato: © ajourit as
tove. kristiansen@ajourit. no http://www. ajourit. com Mobiltlf tove.kristiansen@ajourit.no http://www.ajourit.com Mobiltlf. 900 38 438 Dato: © ajourit as