Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004 Erna Håland LIKT NTNU
Kvalitativ forskning Forståelse heller enn forklaring Nærhet heller enn avstand Eksplorerende Fortolkende tilnærming, fokus på informantenes opplevelse Erna Håland LIKT NTNU
– Et viktig formål med kvalitative studier er å oppnå forståelse av Thagaard (1998): – Et viktig formål med kvalitative studier er å oppnå forståelse av sosiale fenomener på bakgrunn av fyldige data om personer og situasjoner. Kvalitative studier kan være rettet mot en målsetting om å forstå virkeligheten slik den oppfattes av de personene som forskeren studerer. Erna Håland LIKT NTNU
Kvantitativ forskning Større vekt på årsaksforklaringer Kan ha stor avstand til forskningsobjektet Samler data i form av tall Statistisk analyse Erna Håland LIKT NTNU
Eksempler på datainnsamling Kvalitativt: intervju, observasjon, analyse av ulike typer dokumenter og tekster Kvantitativt: spørreskjema Erna Håland LIKT NTNU
Kombinasjoner Kvalitative metoder fremhever innsikt Kvantitative metoder betoner oversikt Metodene kan kombineres og utfylle hverandre Erna Håland LIKT NTNU
Ulike typer kombinasjoner Kvalitativ undersøkelse før kvantitativ Kvantitativ undersøkelse før kvalitativ Kvalitative og kvantitative tilnærminger går side om side Erna Håland LIKT NTNU
Grunnlaget for kvalitativ metode Kritikk av positivismen Konstruktivisme Både forsker og informant er deltakere i kunnskapsproduksjonen Erna Håland LIKT NTNU
Intervju Et intervju er en samtale med et formål Ulik grad av strukturering av intervjuet, fra helt åpen til helt fastlagt struktur Erna Håland LIKT NTNU
Intervju Det kvalitative forskningsintervju: delvis strukturert tilnærming - spørsmål og temaer bestemt på forhånd - spørsmålsformuleringer og rekkefølge ikke fastlagt i detalj - intervjuguide (fra stikkord til mer detaljert guide) Erna Håland LIKT NTNU
Intervju – hvordan intervjue? (fra metodeforelesning av Aksel Tjora) Oppmuntre informanten til åpenhet Gå til det konkrete, få fram opplevelser Gi positive tilbakemeldinger Ikke press informanten Gi tilbakemeldinger underveis Sjekk at du har forstått informanten Lytt og observer Erna Håland LIKT NTNU
Intervju – forhold til informantene Informant - intervjuer: gjensidighet, tillit, åpenhet Situering Forskerens rolle Mulige problemer Erna Håland LIKT NTNU
Intervju - avslutning Etikk Registrering Forskerlogg Etterbehandling av intervjuer Presentasjon av resultater Erna Håland LIKT NTNU
Eks fra egen forskning - Statoil Implementering av læreportal Intervjuer med ulike aktører knyttet til prosjektet Valg av informanter Min rolle som forsker (nærhet og distanse) Situering – informantene svarer fra eget ståsted og kan bringe nye ting inn Erna Håland LIKT NTNU
Leder: personaldirektør Organiseringen av Learn@Statoil-prosjektet Styringsgruppe Leder: personaldirektør Prosjektleder Produktteknisk ansvarlig Prosjektteknisk ansvarlig Brukerfaglig ansvarlig Work group 1 Implementering Work group 2 Innhold Work group 3 Lay out Work group 4 IT-løsning Work group 5 Videreutvikling Erna Håland LIKT NTNU
Litteratur Thagaard, Tove (1998): Systematikk og innlevelse. En innføring i kvalitativ metode Ryen, Anne (2002): Det kvalitative intervjuet. Fra vitenskapsteori til feltarbeid Kvale, Steinar (1997): Det kvalitative forskningsintervju Silverman, David (1993): Interpreting Qualitative Data. Methods for Analysing Talk, Text and Interaction Hammersley og Atkinson (1996): Feltmetodikk. Grunnlaget for feltarbeid og feltforskning Nettsted med linker til metodelitteratur: http://www.sv.ntnu.no/iss/Aksel.Tjora/kurs/metode/metode-lenker.html Erna Håland LIKT NTNU
Gruppearbeid Diskuter hvilken metode som er mest hensiktsmessig i forhold til egen problemstilling kvantitativ/kvalitativ/kombinasjon? hvilke teknikker ønsker dere å bruke (spørreskjema, intervju, observasjon, dokumentanalyse…)? Diskuter metodisk opplegg og gjennomføring (valg av informanter, praktisk gjennomføring, mulige problemer, etterarbeid og analyse…) Erna Håland LIKT NTNU