Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Mappen Hva er det? Hva gjør jeg?. Formelle krav • Ta utgangspunkt i et medievitenskapelig tema. – Kan være knyttet til innhold, produksjon, plattform,
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
UTSPØRRING AV RESPONDENTER
Margrethe Jernes ITU-konferansen 2002: 2GO. Pedagogisk mobilitet. Oslo 17. og 18. oktober Morgensesjon - Kl Studenter fra ITU-hovedfagsforum.
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Innføring i kvalitativ/kvantitativ metode
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Kvantitativ forskning
INTERVJU SOM METODE VEKS II
Kvalitativ metode i markedsforskning
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Hvordan skrive en god utredning?
STRATEGIER FOR DATAKOMBINASJONER
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
OBSERVASJON AV AKTØRER
Øystein Pedersen Dahlen
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
1 EiT 2006/ Eksperter i Team Medisinsk Teknologi og Samfunnet Rapportskriving Prosjektrapport.
Masterskolen 2015: Introduksjon
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Rettskildestudier Dag Wiese Schartum, AFIN. Annen rettskildeforskning Empirisk orientert forskning på rettskildene Klart relevante innen forvaltningsinformatikk.
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Hovedoppgaveforberedende seminar
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Forskningsopplegg og metoder
1 DRI 3001 våren Arild Jansen, AFIN DRI 3001 – 3.forelesning Forhold mellom teori og virkeligheten Temaer l Litt (mer) om bruk av teori og empiri.
Høgskolen i Oslo Digitale mapper Profiler fordypningsgruppe 4.februar 2008 Vibeke Bjarnø og Eva Michaelsen Avdeling for lærerutdanning.
Samfunnsvitenskapelig forskningstradisjoner
Det vurderende øyet. Observasjon Intervju Spørreskjema Logg
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Opplegg for prosjektarbeid i mediekunnskap 07/08
Om metoder Skolevurderingsprosessen Om metode «Før jeg ved, hvad jeg skal undersøge, kan jeg ikke vide, hvordan jeg skal gjøre det» (Jette Fog, 1979)
Forskningsmetode og statistikk: Bruk av forskningsmetode betyr å gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse problemstillinger. Sentrale elementer.
Kvalitativ forskningsmetode Induktiv metode Teori og hypoteser Empiriske sammenhenger Observasjoner ‏
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Brukbarhetstesting og feltstudier INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon 7 november 2010.
Metodetriangulering i forvaltningsrevisjon.
Forskningsdesign En plan eller skisse til hvordan en undersøkelse skal gjennomføres - er det vi kaller et forskningsdesign. Problemstillingen bestemmer.
Arbeidet med prosjektskissen
Verktøy for å kartlegge holdninger
Kvalitative og kvantitative metoder
Prosjektoppgaven.
DRI 3001 – 2.forelesning Prosjektplan, litteratur og metode
Dag Wiese Schartum, AFIN
Brukbarhetstesting og feltstudier
Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesning 23. august 2012
Forslag til felles MA-struktur
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
FORSKNINGSMETODE Foreleser: Rakel K.R.Næss
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Gjennomgang før eksamen
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004 Erna Håland LIKT NTNU

Kvalitativ forskning Forståelse heller enn forklaring Nærhet heller enn avstand Eksplorerende Fortolkende tilnærming, fokus på informantenes opplevelse Erna Håland LIKT NTNU

– Et viktig formål med kvalitative studier er å oppnå forståelse av Thagaard (1998): – Et viktig formål med kvalitative studier er å oppnå forståelse av sosiale fenomener på bakgrunn av fyldige data om personer og situasjoner. Kvalitative studier kan være rettet mot en målsetting om å forstå virkeligheten slik den oppfattes av de personene som forskeren studerer. Erna Håland LIKT NTNU

Kvantitativ forskning Større vekt på årsaksforklaringer Kan ha stor avstand til forskningsobjektet Samler data i form av tall Statistisk analyse Erna Håland LIKT NTNU

Eksempler på datainnsamling Kvalitativt: intervju, observasjon, analyse av ulike typer dokumenter og tekster Kvantitativt: spørreskjema Erna Håland LIKT NTNU

Kombinasjoner Kvalitative metoder fremhever innsikt Kvantitative metoder betoner oversikt Metodene kan kombineres og utfylle hverandre Erna Håland LIKT NTNU

Ulike typer kombinasjoner Kvalitativ undersøkelse før kvantitativ Kvantitativ undersøkelse før kvalitativ Kvalitative og kvantitative tilnærminger går side om side Erna Håland LIKT NTNU

Grunnlaget for kvalitativ metode Kritikk av positivismen Konstruktivisme Både forsker og informant er deltakere i kunnskapsproduksjonen Erna Håland LIKT NTNU

Intervju Et intervju er en samtale med et formål Ulik grad av strukturering av intervjuet, fra helt åpen til helt fastlagt struktur Erna Håland LIKT NTNU

Intervju Det kvalitative forskningsintervju: delvis strukturert tilnærming - spørsmål og temaer bestemt på forhånd - spørsmålsformuleringer og rekkefølge ikke fastlagt i detalj - intervjuguide (fra stikkord til mer detaljert guide) Erna Håland LIKT NTNU

Intervju – hvordan intervjue? (fra metodeforelesning av Aksel Tjora) Oppmuntre informanten til åpenhet Gå til det konkrete, få fram opplevelser Gi positive tilbakemeldinger Ikke press informanten Gi tilbakemeldinger underveis Sjekk at du har forstått informanten Lytt og observer Erna Håland LIKT NTNU

Intervju – forhold til informantene Informant - intervjuer: gjensidighet, tillit, åpenhet Situering Forskerens rolle Mulige problemer Erna Håland LIKT NTNU

Intervju - avslutning Etikk Registrering Forskerlogg Etterbehandling av intervjuer Presentasjon av resultater Erna Håland LIKT NTNU

Eks fra egen forskning - Statoil Implementering av læreportal Intervjuer med ulike aktører knyttet til prosjektet Valg av informanter Min rolle som forsker (nærhet og distanse) Situering – informantene svarer fra eget ståsted og kan bringe nye ting inn Erna Håland LIKT NTNU

Leder: personaldirektør Organiseringen av Learn@Statoil-prosjektet Styringsgruppe Leder: personaldirektør Prosjektleder Produktteknisk ansvarlig Prosjektteknisk ansvarlig Brukerfaglig ansvarlig Work group 1 Implementering Work group 2 Innhold Work group 3 Lay out Work group 4 IT-løsning Work group 5 Videreutvikling Erna Håland LIKT NTNU

Litteratur Thagaard, Tove (1998): Systematikk og innlevelse. En innføring i kvalitativ metode Ryen, Anne (2002): Det kvalitative intervjuet. Fra vitenskapsteori til feltarbeid Kvale, Steinar (1997): Det kvalitative forskningsintervju Silverman, David (1993): Interpreting Qualitative Data. Methods for Analysing Talk, Text and Interaction Hammersley og Atkinson (1996): Feltmetodikk. Grunnlaget for feltarbeid og feltforskning Nettsted med linker til metodelitteratur: http://www.sv.ntnu.no/iss/Aksel.Tjora/kurs/metode/metode-lenker.html Erna Håland LIKT NTNU

Gruppearbeid Diskuter hvilken metode som er mest hensiktsmessig i forhold til egen problemstilling kvantitativ/kvalitativ/kombinasjon? hvilke teknikker ønsker dere å bruke (spørreskjema, intervju, observasjon, dokumentanalyse…)? Diskuter metodisk opplegg og gjennomføring (valg av informanter, praktisk gjennomføring, mulige problemer, etterarbeid og analyse…) Erna Håland LIKT NTNU