NORSK EKSPORTBAROMETER Nasjonal konkurranseevne: mer enn kroner og øre! Foredrag av Carl Arthur Solberg Handelshøyskolen BI Trondheim 6. Februar 2003 SINTEF’s.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sist oppdatert august Tallene i presentasjonen bygger på regnskapsdata hentet Brønnøysundregistrene. Bedriftene som er med i utvalget er innen de.
Advertisements

Etterprøving av Norges Banks anslag for 2008 av Bjørn E. Naug Figurer til artikkel i Penger og Kreditt 1/09.
Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
En kunnskapsbasert bygg-, anlegg og eiendomsnæring
Erik B. Nes Handelshøyskolen BI 1 Du planlegger å kjøpe en ullgenser i en rabattbutikk her på stedet. Alle faktorer tatt i betraktning; hvordan vil du.
Innkjøpstjenesten Affærsmöligheter med Norge Seminarium 21 oktober 2009 Östersund Innkjøpssjef Jan Ivar Bjørnli.
ICG-konferansen september. Bærekraftig industriell utvikling Dag 1 Fremtiden for Landbasert industri Dag 2 Industrien i Grenland som fremtidens.
FJELLREGIONEN SOM REISELIVSARENA
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Fiskebåtredernes representantskap Krise og muligheter Finn Bergesen jr.
Trøndersk lakseproduksjon - Sett i et internasjonalt perspektiv
Norge - verdens mest innovative nasjon Fiksjon eller virkelighet? av Dr. philos. Eli Moen.
Kommersialisering av teknologi som satsingsområde for Trondheimsregionen Workshop 5. mars 2014 Berit Rian, leder Næringsrådet og adm. Direktør NiT.
Norge - en økonomisk stormakt med energi og kapital
Nasjonalt perspektiv Næringsperspektiv ansatte Investerings -marked: 110 mrd Driftsmarked : 55 mrd Faktisk eksport: 55 mrd 2003 → 2007:  Oljepris:
10Velstand og velferd.
Direkteinvesteringer i EUs nye medlemsland i Øst-Europa – en kort tallpresentasjon Fafo Østforum, 7. April 2005 Torunn Kvinge Forskningsstiftelsen Fafo.
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Norges Bank 1 Hovedstyremøte 25. mai Norges Bank 2 BNP-vekst blant handelspartnerne Volumvekst i prosent fra året før. Faktisk og anslag 1) Kilde:
Teknologi og samfunn Felles Næringsutviklingsprosjekt i Melhus, Klæbu og Midtre Gauldal - samhandling med FoU – miljø Sverre Konrad Nilsen.
1 Brita Bye CREE Seminar, KLD, 31. mars 2014 Hvordan skal vi innrette teknologi- og klimapolitikken? Modeller for endogen teknologiutvikling.
Lønnsom og bærekraftig vareproduksjon i framtidens Norge Innovasjon i vareproduserende industri - hvilken rolle skal forskningen spille? Eirik Normann,
Nordkapp 12.oktober 2009 Endringer i grunnlaget for fiskerier og kultur Knut Bjørn Lindkvist Høgskolen i Finnmark.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Oppdrettsnæringa utvikles gjennom levende lokalsamfunn Jørund Larsen Regionsjef, FHL Midtnorsk Havbrukslag.
Den norske innovasjonsmodellen og universitetenes rolle Professor Arne Isaksen, Institutt for arbeidsliv og innovasjon, Handelshøyskolen ved UiA Grimstad,
Regional FoU-strategi for Oslo og Akershus Ås 13. oktober 2010.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
Tekna Seminar Utdanning&Forskning i Norge- Gullslottet som henger i luften? 29.Mars 2011.
Norges Bank 1 Økonomiske perspektiver Figurer Foredrag av sentralbanksjef Svein Gjedrem på Norges Banks representantskapsmøte torsdag 15. februar 2007.
Norges Bank 1 Hovedstyremøte 15. mars Norges Bank Vekstanslag Consensus Forecasts Kilde: Consensus Forecasts.
Norges Bank 1 Hovedstyremøte 25. april Norges Bank Vekstanslag Consensus Forecasts BNP. Prosentvis vekst fra året før Kilde: Consensus.
Norges Bank 1 Hovedstyremøte 30. juni Norges Bank 2 Anslag for BNP-vekst i 2005 hos Norges handelspartnere. Prosent Kilde: Norges Bank.
Figur 1. Langsiktige renter Prosent
SEK Figur 1. Effektive valutakurser 1990=100 NOK GBP NZD Kilde: EcoWin.
En kunnskapsbasert havfiskenæring
Workshop om Norges Omdømme 17. juni 2003 ”Merkevaren” Norge Hvorfor og hvordan Innlegg ved NHOs adm. dir. Finn Bergesen jr.
Nils Eirik Stamland, INEOS Norge AS
Samfunnsnyttig verdiskaping hjemme og ute – perspektiv fra rederinæringen Elisabeth Grieg Grieg Shipping Group Brodersens minneforelesning 18. november.
Presentert av Peter Bonne/IKT-Norge
Sist oppdatert november 2013.
1 Struktur og kvalitet i norsk forsker- utdanning sammenliknet med andre land. Hva er et godt doktorgradsmiljø? Rektor Torbjørn Digernes, NTNU Leder av.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Samspill mellom akademia og næringsliv - Utfordringer og virkemidler.
HVA KJENNETEGNER OSLOREGIONEN UTVIKLINGSRETNINGER EIRIK VATNE NORGES HANDELSHØYSKOLE INSTITUTT FOR SAMFUNNSØKONOMI SEKSJON FOR ØKONOMISK GEOGRAFI.
Nå starter jobben! Trøndelagsrådet 14. sept Quality hotell, Stjørdal Merethe Storødegård NHO Trøndelag.
Representantskapsmøte Norges Sildesalgslag Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Bergen 2. juni 2005.
” Utsikter for norsk fiskeri- og havbruksnæring ” GJENSIDIGE NORS’ FROKOSTSEMINAR TRONDHEIM 12. AUGUST 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen ”Verdier.
Tjenesteyting som næringsutvikling Statssekretær Helle Hammer Nærings- og handelsdepartementet PULS prosjektledersamling 29. april 2003.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
EU - nye markeder - Aquacity/Innovasjon Høstkonferansen i Stavanger 12. oktober 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Industri og miljø SGO 2300 Bjørnar Sæther. Industrivekst og forurensing Sterk vekst i industriproduksjonen i Norge og internasjonalt Generelt.
Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Gjensidige, AquaNor august 2005.
Fra gamle til nye tanker i næringspolitikken? Innlegg om innovasjonspolitikken Ekspedisjonssjef Morten Berg Nærings- og handelsdepartementet EVA-forums.
FNS og miljø Hege Merete Knutsen sgo Hege M. Knutsen, UiO, sgo 2300 Innhold Begrepsavklaring: FNS, EAC, miljøteknologi Teoretiske argumenter for.
els-fredrikstad En moderne industripolitikk for innovasjon og konkurranseevne Nærings- og handelsminister Ansgar Gabrielsen Sunndal 3. desember.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Norwegian Ministry of Fisheries ”Tromsø–regionens marine fremtid” Fredag 23 mai 2003 Fiskeriminister Svein Ludvigsen.
OSLO SOM FINANSHOVEDSTAD Oslo Innovation Week,15. oktober 2012 Adm. direktør Idar Kreutzer, FNO.
Representantskapsmøte Norges Råfisklag Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen Tromsø 26. mai 2005.
Norsk næringspolitikk – mer enn en langdryg diskusjon om verktøykasser? Karen Helene Ulltveit-Moe Universitetet i Oslo ___________________ Den nordiske.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
”Næringsklynge fra Tromsø til Oslo - hvordan er det mulig?” - Erfaringer fra ei havbruksklynge i Nordland Nordområdekonferansen 2007 Bjørn G. Nielsen –
Spørreundersøkelse om Haugesund Lufthavn, Karmøy blant næringslivet i Haugesundregionen August 2015.
Fattige og rike på samme klode FNs tusenårsmål, HDI, Vann, Udanning BNP, Verdenshandel,
Økonomiske utsikter for 2015
Stortingsrepresentant Marianne Synnes
Heller gjeldsforhandlinger enn konkurs !
Makroøkonomi for økonomer BI Trondheim Johannes Mauritzen K7.6 Steigum
Utskrift av presentasjonen:

NORSK EKSPORTBAROMETER Nasjonal konkurranseevne: mer enn kroner og øre! Foredrag av Carl Arthur Solberg Handelshøyskolen BI Trondheim 6. Februar 2003 SINTEF’s PLOG-seminar Høye lønnskostnader og kronekurs: ”Should I stay or should I go?”

NORSK EKSPORTBAROMETER Konkurranseevne – hva er nå det? Myndighetenes rolle Nasjonale næringsklynger – eller? Modell for analyse av “utflyttingskandidater” Dagens tekst

NORSK EKSPORTBAROMETER Finnes det noe slikt som nasjonal konkurranseevne?? Bedrifter konkurrerer - ikke nasjoner!!! - Om kunder - Med teknologi og produkter - Med sitt rykte - Gjennom markedskanaler - Til (konkurransedyktige?) priser

NORSK EKSPORTBAROMETER Hva kan norske myndigheter gjøre for ”sine” bedrifter for at de skal bli konkurransedyktige?? - Tilgang til markeder - Miljø for teknologi og produktutvikling - Tilgang til markedskanaler - Image - Økonomisk politikk

NORSK EKSPORTBAROMETER Hvis land konkurrerer, må det være om levedyktige arbeidsplasser slik at myndighetene kan kreve tilstrekkelige skatter for å ”bringe lykke” til sine innbyggere! 1. Hva skal da få bedrifter til å investere i norske arbeidsplasser i Norge?? 2.Og hvilken type arbeidsplasser kan vi tilby??

NORSK EKSPORTBAROMETER Skal vi snakke om et LANDs KONKURRANSEEVNE, må det derfor bli dets ”evne til å tiltrekke seg investeringer og andre forretningsmessige engasje-ment både fra norske og (ikke minst) utenlandske interessenter”

NORSK EKSPORTBAROMETER Land USA Japan Tyskland Frankrike Sverige Danmark Norge Finland BNP Mrd USD Inv/BNP totalt % Rang Inv/BNP fra utland % Rang Hvordan står det til med denne evnen? Gjennomsnittstall fra perioden Kilde WCR

NORSK EKSPORTBAROMETER Et konkurransedyktig skattenivå, både for bedrifter og for personer Et kostnadsnivå som faktisk muliggjør verdiskapning i Norge Sterke næringsklynger som gjør det fristende å ta del i den kompetansen som ligger i næringsklyngen Næringsklyngen bør samtidig også være internasjonalt orientert Hva skal til?

NORSK EKSPORTBAROMETER Faktor- forhold Kravstore kunder Konkurranse i næringen Tilknyttede næringer Myndighetenes politikk Tilfeldigheter Hva er en næringsklynge? Porter’s konkurranse-”diamant” Kilde: Porter, 1990, “Competitive Advantage of Nations”

NORSK EKSPORTBAROMETER Næringens internasjonale orientering Gir nettverk mot kunder og leverandører Gir tilgang til markeder og teknologi Gir næringsklyngen en internasjonal dimensjon

NORSK EKSPORTBAROMETER Næringsklyngens Summen av internasjonale enkeltbedriftenesorientering

NORSK EKSPORTBAROMETER Hva er viktig for bedriften? Noen resultater fra Norsk Eksportbarometer 1.Bedriftens internasjonaliseringsvilje 2.Toppledelsens engasjement 3.Markedsnettverk 4.Planlegging?? 5.Strategivalg

Næringsklyngens styrke SvakSterk Internasjonal orientering Svak Sterk Sårbar næring “Nedleggingsklar” Oppkjøps- kandidater Utflyttings- kandidater Sterk næring Satsingsområde NORSK EKSPORTBAROMETER Konkurranseevne i forhold til investeringsvilje

Næringsklyngens styrke SvakSterk Internasjonal orientering Svak Sterk NORSK EKSPORTBAROMETER Nærings- middel industri Landbruk Reiseliv Farmasøytisk industri Offshore industri Fiske- oppdrett Trebear- beidende industri (Petro-) kjemisk industri Eksempler på næringer i modellen – tentative plasseringer Shipping Fiske Skipsutstyrs- industri

NORSK EKSPORTBAROMETER Faktorforhold Tilknyttede næringer Konkurranse Kravstore kunder Internasjonal orientering } Kunnskapsbase FoU Innovasjonsevne Lønnsnivå Kronekurs }} Holdninger Ledelse Strategivalg Eierens rolle } Utflytting av produksjon Utflytting av hoved- kontor Nasjonale forhold Nærings- klynger Bedrift Utflytting og utflytting er to forskjellige ting Og påvirkes av forskjellige faktorerulikt

Takk for oppmerksom- heten! NORSK EKSPORTBAROMETER