Foreleser Øyvind Vestavik

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HVA ER ?.
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Bygg web på Opplæring Presentasjon Idium AS Bygg web på Opplæring.
Et hjelpemiddel for å lage litteraturlister/kildelister.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
HVA ER ?.
STUDIEARBEID Hva er en studieplan?
Bokanmeldelser..
Utfordringer for bibliotekene i det 21.århundre – presentasjon av BS Weblån Lillestrøm 19. november 2008.
Lag film. Lag video •Videoteknologien har utviklet seg raskt de siste årene. Digital video er i ferd med å avløse analoge systemer. Med digital video.
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Java database persistence framework.  SELECT by FROM postnr AS p WHERE ( SELECT DISTINCT postnr FROM addr AS a WHERE user.adrId = a.Id ) = p.postnr;
Nasjonale bibliografiske tjenester
BokSurf Admin. Åpne hyller nå!. 5. ALEPH Brukermøte Bibliotekenes hus Fredag 19. august 2005 David Massey, Bibliotekenes IT-senter AS.
Gjenfinningssystemer og verktøy II
10. Presenting Page Elements Presentere sideinformasjon.
Biblioteket som det elektroniske forlag: Digitale Utgivelser ved UiO Arne Jakobsson Universitetsbiblioteket i Oslo Bibliotek for medisin og helsefag.
BIBSYS Brage. BIBSYS Brage – kort fortalt BIBSYS Brage gjør det lett å publisere og formidle institusjonens forsknings- og studentarbeider. Hver institusjon.
Skal du ha tak i en spesiell bok, trenger du bare å skrive inn etternavnet til forfatteren og ett av ordene i tittelen. Avslutt gjerne med * etter stammen.
Webredaksjonsmøte 15. september Velkommen. Agenda 1. Hvem oppretter og oppdaterer ansatte? 2. Søkeoptimalisering – sjekkliste og informasjon 3. Demonstrasjon.
Databaseteori.
”Utryddelsen av de europeiske jødene”
Prototyping & Use Case Software Engineering Gruppe
1 Arbeidsgruppens forslag til klassifikasjon av læringsobjekter Berit Rolandsen, 2003.
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Sammensatte tekster: Photo Story
Kompetansekatalog – UiO. Foreslåtte grunnprinsipp: Enkel modell Koblet til andre databaser på nettet Muligheter til utvidelse og videreutvikling.
CvN " FRBR-modellen" 1 Funksjonskrav til bibliografiske poster NOLUG (Norsk online brukergruppe) HiO, Carol van Nuys, NasjonalbiblioteketNOLUG.
Databasehåndtering med MySQL
Søking og referansehåndtering Rurik Greenall universitetsbibliotekar Universitetsbiblioteket i Trondheim.
Forstudie og Kravspesifikasjon
Hvordan skrive en god utredning?
Finn Musikken Søk i databaser Frida Røsand
Biblioteksøk – fjernlån Svein Arne Brygfjeld Nasjonalbiblioteket
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO Rettens gjenstand - hva er et åndsverk? Med åndsverk forståes.
1 Skal vi snakke sammen? Jan Håvard Skjetne SINTEF / University of Melbourne
Prosjekt og forskningsrapport
Agenda Velkommen til nye medlemmer!
FRBR Functional Requirements for Bibliographic Records
Unni Knutsen Nasjonalbiblioteket, avdeling Oslo
Bibliotekkatalogen vs. Google Kjersti Feiring Myrtrøen Januar 2006.
MetaLib og SFX Demonstrasjon 16 oktober Program Utfordringer for bibliotek og brukere Hva er MetaLib og SFX? Live-demo Systemene i bruk Produkter.
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
DATABASE: Oppgave 2 et medlemsregister for en idrettsklubb med flere idrettsgrener (fotball, håndball, osv). klubben ønsker å lagre informasjon om medlemmenes.
Innledning om HTML IT20 oktober Bakgrunn Konseptet WWW ble født i 1983 i CERN, Geneve Opphavsmann: Tim Berners-Lee, MIT Spre informasjon uavhengig.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Oblig 1 Empirisk studie av metadata for låter fra musikknettsteder.
Endringer i KAPAKS grensesnitt fra 9.nov 2009
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Workshop for masterstudenter Torsdag. 5.februar 2009.
10 regler for å skrive for web
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Forslag til ny databaseløsning for Bispehaugens notearkiv
Katalog med tjenester n Masse tjenester, men det er ikke lett å finne de. n Tjeneste tilbyder må selv kunne oppdatere. n Tjenesten selv forteller hva den.
Web-grensesnitt Øyvind A. Bratne - April 2004.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
2003 Ontopia AS1 Tanker om standarder for e-læring Emnekart og published subjects Lars Marius Garshol, utviklingsleder Ontopia,
HUMIT1731 Hypermedier Introduksjon til XSL Transformation (XSLT)
Lesing og lesestrategier
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Norsk-seksjonen vil.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
ORIA - alt i ett søk!. Hva er ORIA? Det er en søketjeneste som gjør det enklere å finne fram i alt biblioteket har tilgjengelig, både trykt og online.
Å DEFINERE FENOMENET RELIGION. KRAV TIL EN GOD DEFINISJON 1.) Den må være presis og treffe fenomenet 2.) Den må være vid og favne alt som er religion.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Innleveringsoppgaver i forskningsmetode
E-learing e-learning Find documents about and the use of
FRBR i teorien & hvordan det fungerer i praksis i Oria
CSM-RA Sikkerhetsvurderingsrapport
E-ressurser: Katalogisering og metadatakvalitet
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Foreleser Øyvind Vestavik FRBR-MODELLEN IT3803, V2006 Foreleser Øyvind Vestavik

Tema og aktiviteter idag IFLA-Modellen eller som den egentlig heter: ”Functional Requirements for bibliographic Records” Tilbakemelding på innleverte øvinger ved Øvingsleder En introduksjon til de alternative semesteroppgavene.

Hva er FRBR-modellen? Resultat av en studie Vedtatt gjennomført i 1990 av IFLA Rapporten vedtatt og frigitt 1997 Formålet med denne studien er å beskrive i klartekst de funksjoner som utføres med de bibliografiske postene med hensyn til forskjellige media, forskjellige oppgaver og forskjellige brukerbehov. Studien skal dekke hele spekteret av funksjoner for den bibliografiske posten i videste forstand - dvs. en post som består ikke bare av beskrivende elementer, men også søkeelementer (navn, tittel, emne etc.), andre ordnende elementer (klassifikasjon etc.) og annoteringer. Sitat: IFLA-rapportens norske versjon på http://www.nb.no/katkom/frbr/4nbmkap1.htm#introduksjon NB: Uthevinger gjort av foreleser

Hva er IFLA (The International Federation of Library Associations and Institutions)? Den viktigste internasjonale interesseorganisasjon for bibliotek og informasjonstjenesteytere og deres brukere 1700 medlemsorganisasjoner i 150 land Grunnlagt i 1927 i Edinburg Holder til i Haag i Nederland

AIMS IFLA is an independent, international, non-governmental, not-for-profit organization. Our aims are to: Promote high standards of provision and delivery of library and information services Encourage widespread understanding of the value of good library & information services Represent the interests of our members throughout the world. http://www.ifla.org/III/intro00.htm

Core Values of IFLA In pursuing these aims IFLA embraces the following core values: the endorsement of the principles of freedom of access to information. ideas and works of imagination and freedom of expression embodied in Article 19 of the Universal Declaration of Human Rights the belief that people, communities and organizations need universal and equitable access to information, ideas and works of imagination for their social, educational, cultural, democratic and economic well-being the conviction that delivery of high quality library and information services helps guarantee that access the commitment to enable all Members of the Federation to engage in, and benefit from, its activities without regard to citizenship, disability, ethnic origin, gender, geographical location, language, political philosophy, race or religion. http://www.ifla.org/III/intro00.htm

FRBR-modellen Mandat: Et rammeverk som skal gi en klar, presist beskrevet og allment akseptert forståelse av hva det er en bibliografisk post forsøker å gi informasjon om hva det er vi forventer at posten skal oppfylle med hensyn til å tilfredsstille brukerens behov. anbefale et minimumsnivå for funksjonalitet og opplysninger for poster som lages av nasjonalbibliografiske institusjoner.

Bakgrunn Forholdene som katalogiseringsprinsipper og standarder opererer innenfor har endret seg dramatisk i de siste 30 år Innføring og videreutvikling av automatiserte systemer for opprettelse, produksjon og behandling av bibliografiske data Fremveksten av store databaser (nasjonalt og internasjonalt) som inneholder poster som er laget og blir brukt av tusenvis av bibliotek som deltar i felles katalogiseringsprogrammer Nye former for elektronisk publisering og tilgang til informasjonsressurser via Internet Stadig voksende liste over forventninger og behov hos brukere.

FRBR-modellen tilstreber fullstendighet når det gjelder Dekningsgrad for materialtyper Tekst, musikk, kartografisk, audio-visuelt, grafisk, 3-dimensjonalt Alle fysiske media beskrevet av bibliografiske poster Papir, film, magnetbånd, optiske lagringsmedia Alle typer utgivelser Bok, ark, disketter, kasetter, filmruller, beholdere, etc Alle former for opptak av informasjon Analoge, akustiske, elektriske, digitale, optiske, etc

Tradisjonelle kataloger En samling av katalogposter Hver post beskriver en ”utgivelse” med upresise eller manglende relasjoner til andre entiteter Sett-orientert Enkel støtte for gjenfinning Begrenset støtte for navigering Liten mulighet for organisering av resultatsett ut over enkel sortering Publikasjoner håndteres som atomiske enheter Avansert bruk krever mye kunnskap om bibliografisk informasjon

IFLA-modellens mål: Å gjøre brukere (i en vid forstand) i stand til å Finne alle manifestasjoner som inneholder De verkene som en gitt person eller organisasjon er ansvarlig for De ulike uttrykksformene som et verk har Verk som omhandler et gitt emne Verk i en gitt rekke En bestemt manifestasjon når gitt tittel En bestemt manifestasjon når identifikator er kjent Å Identifisere Et verk Et verks uttrykk Å velge Å få tak i En manifestasjon Et eksemplar

Noen viktige begreper Verk: Et distinkt intellektuelt eller kunstnerisk produkt Uttrykk: En intellektuell eller kunstnerisk realisering som et verk inntar hver gang det blir realisert Manifestasjon: En ”fysisk” konkretisering av et verks uttrykk Eksemplar: En konkret entitet.

Verk Et selvstendig intellektuelt eller kunstnerisk arbeid En abstrakt entitet. Ikke noe enkelt fysisk objekt man kan peke på som verket Vi gjenkjenner verket gjennom individuelle realiseringer eller uttrykk av verket, men verket selv eksisterer bare som det felles innhold av og blant de forskjellige uttrykk av verket Vårt referansepunkt ikke en spesiell resitasjon eller trykt tekst av verket, men det intellektuelle arbeidet som ligger til grunn for alle de forskjellige uttrykkene av verket

Eksempler på verk William Shakespear: Romeo og Juliet Kjenner det gjennom uttrykkene Skuespill (manus/tekst) Fremførelser Verket er den bakenforliggende skapende innsatsen som er felles for uttrykkene Men også andre derivative verk eller assosiert verk Franco Zeffirellis film Romeo og Juliet Baz Luhrmanns film Romeo og Juliet

Nye verk: Significant modification to the original work -> a new work William Shakespear’s play King Lear Jane Smiley’s novel A Thousand Acres (Plot based on King Lear) William Shakespear’s play Hamlet Franco Zeffirelli’s motion picture Hamlet (1990) Kennet Branagh’s motion picture Hamlet (1996)

Uttrykk Den form et verk inntar når det realiseres Eksempler Romaner, skuespill Oversettelser gjendiktninger Osv Eksempler J.S. Bach’s Die Kunst der Fuge Uttrykk: Komponistens noter for Orgel Uttrykk: Arrangement for kammerorkester av Anthony Lewis Jules et Jim (film) Uttrykk: originalversjonen (fransk språk) Uttrykk: originalversjonen med engelske tekster

Manifestasjon Konkretiseringen av et uttrykk i form av både intellektuelt innhold og form Forskjellige manifestasjoner skiller seg fra hverandre ved Innhold Det helt konkrete innholdet. Teksten, lyden, etc Form Layout Fysisk medium (bok, cd, papir, microfilm) Forlag, produsent og distributør

Alle begrepene satt sammen Verk J.S Bach Toccata & Fuge Uttrykk Som orgelfremføring Som et Notesett/partitur Manifestasjon En gitt inspilling utgitt på cd i 1990 En utgivelse av notesettet/partituret Eksemplar Et eksemplar av cd’en Et slitt notesett signert av en mester- organist

Fremgangsmåte for analyse av ”Requirements for bibliographic records” Identifisere og modellere bibliografisk informasjon i form av Entiteter Hva er interessant for brukere Hva er attributtene for disse entitetene Relasjoner mellom entitetene Hva er viktig for å kunne Søke Evaluere søkeresultater Navigere mellom entiteter beskrevet i poster Resultatet er gitt som en konseptuell ER-modell

”Dagens” situasjon (Litt satt på spissen) OPAC: Digital ekvivalent til det gamle kortsystemet En publikasjon, ett kort Mye repeterende informasjon Uoversiktlig og mye repeterende informasjon/arbeid Svake muligheter til å navigere

Søk på Wassmo, Herbjørg i Bibsys gir 273 treff Søk på Wassmo, Herbjørg i Bibsys gir 273 treff. Har Herbjørg Wassmo skrevet 273 bøker????

Søk på ”Dinas Bok” gir 49 treff Det finnes da bare en ”Dinas Bok”????

Blar videre i søkeresultatene og finner:

Hvorfor? Samme verk har sin egen beskrivelse hvis Forskjellig språk Forskjellige utgivelser Forskjellig utgivelsesår Forskjellige versjoner Forskjellige verk osv Digital replikasjon av de gamle kortsystemene Dagens biblioteksystemer beskriver stort sett det vi i FRBR-terminologi kaller manifestasjoner.

FRBR-modellen ”En konseptuell modell som representerer et generalisert syn på det bibliografiske univers”

Entitetene i FRBR-modellen FRBR er organisert som et ER diagram Entiteter: Gruppe 1: Produktene Verk, Uttrykk, Manifestasjon, eksemplar Gruppe 2: Ansvaret Person, korporasjon Gruppe 3: ”Emnet” Begrep, gjenstand, hendelse, sted

Produktene/produktmodellen Verk 1 Er realisert ved / er en realisering av Abstrakte Begreper M Uttrykk Er konkretisert ved / er en Konkretisering av 1 M Manifestasjon Eksemplisert ved / er et Eksemplar av 1 M Konkrete begreper Eksemplar

Merk modellering av film som uttrykk her se senere foiler Eksempel: Dinas Bok Merk modellering av film som uttrykk her se senere foiler Dinas Bok Norsk, original Svensk oversett. Filmatisering Lydbok Trykt:Gyldendal 1991 Mitt eksemplar Ditt eksemplar Noens eksemplar

Ansvaret Er skapt av / skaper Verk Er realisert av / realiserer Person Uttrykk Er produsert av / produserer Manifestasjon Korporasjon Er eiet av / eier Eksemplar Gruppe 2 Gruppe 1

Emne-beskrivelser Verk Har som emne Verk Person Begrep Uttrykk Objekt Korporasjon Hendelse Manifestasjon Sted Eksemplar Gruppe 1 Gruppe 2 Gruppe 3

Attributter til gruppe 1 produktene (Standard)tittel Form ..... Verk Totalt 12 attributter (Original)tittel Utgiver ..... Totalt 25 Attributter Uttrykk Forlegger Serie Manifestasjonsidentifikator ..... Manifestasjon Totalt 38 attributter Eksemplar Eksemplaridentifikator Inskripsjoner .... Totalt 9 attributter

Attributter til gruppe 2 : Ansvaret Navn Datoer assosiert med Tittel ........ Person Navn Organisasjonsnummer Sted Datoer ........ Korporasjon

Attributter til gruppe 3: Emne Begrep Betegnelse Objekt Betegnelse Hendelse Betegnelse Sted Betegnelse

FRBR attributter og metadataformater Sted Verk Begrep Verk Korporasjon Uttrykk Hendelse Uttrykk Eksemplar Manifestasjon Objekt Person Manifestasjon Attributter / attributt-ekvivalenter Metadata-formater (MARC, RFC1870, MPEG7, Dublin Core etc) Beskriver Eksemplar Metadataformater skiller ikke på hvor data kommer fra i modellen

Fordeler med FRBR I tillegg til de åpenbare fordeler vi allerede har vært inne på: Gjenbruk Hvis man lager egne poster for verk, uttrykk og manifestasjon kan man gjenbruke disse og bare ”lenke til” disse fra poster for de enkelte eksemplarer Fører til mer autorative metadata Færre feil Mindre inkonsistens i beskrivelser

Problemer med FRBR Når er et ”verk” et verk og når er det et uttrykk av det samme verket? Hvordan skal man utveksle FRBR ”poster” Egne poster som beskriver verk, uttrykk og manifestasjoner som kan gjenbrukes?

Når er noe et nytt verk? Ofte vanskelig å skille mellom nye verk og uttrykk av et verk For at noe skal være et nytt verk må det tilføre det originale verket et nytt skapende element basert på en viss menneskelig innsats (FRBR definerer et verk som ”..a distinct intellectual or artistic creation”) Hva med teaterversjonen eller filmatisering av en roman? Hva med fremføring av et teaterstykke? Hva med norske gjendiktninger av utenlandske dikt? Andre eksempler? Endel usikkerhet ute og går også blant profesjonelle her mht eksakt tolkning

Typer av nye verk Siteringer Gjendiktning Tilretteleggelse for barn Musikalske variasjoner over et tema Abstracts, oppsummeringer og komprimerte versjoner Tilrettelegginger i et nytt medium Dramatiseringer (bok til film, skuespill etc) Et grafisk medium til et annet

Ved søk på Dinas Bok fant vi en film:

I Bibsys tolkes dette som et nytt verk

Eksempel: Dinas Bok (film som eget verk) Dinas Bok:roman Dinas Bok:Filmatisering Norsk, original Svensk oversett. Lydbok Trykt:Gyldendal 1991 Mitt eksemplar Ditt eksemplar Noens eksemplar

Hvordan beholder vi relasjonen mellom Romanen og Filmen? Kan organisere verk i et hierrarki Superworks Abstrakt enhet som representerer et sett av verk som er relatert til hverandre Kan resonnere seg fram til slike relasjoner For eksempel hvis samme navn og tittel forekommer både i beskrivelsen av en film og en bok i metadata kan vi med noenlunde sikkerhet si at det gjelder filmatiseringen av en bok” Flere biblioteker som har implementert modellen i sine samlinger bruker lignende konsepter

Finnes også relasjoner mellom entiteter på samme nivå Verk til verk (henvisende eller selvstendige) Fortsettelser Supplementer (Lærervedlegg, vedlegg, supplementer..) Utfylling (tonefølge, bakgrunnsmusikk, koreografi etc) Sammendrag Versjon i annen litterær form (dramatisering, overført til prosa osv) Imitasjon (Imitasjon, parodi etc)

Flere relasjoner Helhet / deler av verk Selvstendige eller avhengige deler Kapittel, seksjoner osv Illustrasjoner til en tekst Monografier i en serie osv

Relasjoner på uttrykksnivå Disse relasjonene er stort sett de samme som for på verksnivå med den forskjell at de forskjellige delene av et verk kan eksistere i forskjellige uttrykk Eks En roman og fortsettelsen som et skuespill Kan også dra relasjoner fra uttrykket til et verk og et annet verk på samme måte som for de to verkene.

Manifestasjon til manifestasjon Reproduksjon Opptrykk Faksimile Duplisering av database i forskjellige representasjoner Alternativ utgave Alternativt format Parallell utgave

Helhet/deler på manifestasjonsnivå Bind i flerbindsmanifestasjoner Lydspor for film Integrert På eget medium

Eksemplar til manifestasjon-relasjon Brukes når en manifestasjon er basert på et spesielt eksemplar For eks. Opptrykking av den originale Gutenberg Bibelen

Eksemplar til eksemplar Bundet sammen i 2 verk er gitt en felles innbinding av en eller annen grunn Eller motsatt En manifestasjon er delt opp i 2 eksemplarer For eksempel ved vedlikehold etc

Brukeroppgaver i FRBR som modellen er ment å støtte. Å finne entiteter som svarer til brukerens uttrykte søkekriterier Å identifisere en entitet Er det den entitet det ble søkt etter? Skille mellom 2 entiteter med lignende karakteristika Å velge en entitet som passer til brukerens behov innhold, fysisk format etc Å anskaffe eller skaffe tilgang til en entitet

Videre inndeling av oppgavene For hver av oppgavene kan vi dele inn videre Finne verk, uttrykk, manifestasjon og eksemplar Identifisere verk, uttrykk, manifestasjon og eksemplar Velge verk, uttrykk, manifestasjon og eksemplar Unntatt for mht anskaffelse Anskaffe manifestasjon (et eksemplar av en manifestasjon) eller anskaffe eksemplar (et spesifikt eksemplar). Kan ikke anskaffe et verk eller et uttrykk)

Relasjon mellom attributter og brukerbehov Alle behov som brukeren har til å finne, identifisere, velge eller anskaffe en entitet støttes av forskjellige attributter og relasjoner mellom entiteter i forskjellig grad. Detaljerte tabeller kan finnes i IFLA-rapporten

Noen påminninger FRBR er en konseptuell modell Den er ikke ”implementasjonsklar” Å gjøre om dagens ”digitale kortsystem” er ikke enkelt Enorme mengder data Vanskelig å automatisere Hvilke entiteter er en verdi hentet fra i en metadatapost?

Men også systemer eksisterer... Men noen systemer som har implementert FRBR i drift VTLS/Virtua: Kombinerer tradisjonelle metadata med egne poster for verk, uttrykk og manifestasjoner. Linker metadataposter til disse postene. Australian Literature Gateway (AustLit) …. Og i tillegg har mange, inkludert Trond Aalberg ved IF-gruppa, drevet endel forskning innen feltet. BIBSYS driver også og sysler med FRBR

Utfordringer for FRBR Hvordan implementere modellen i eksisterende systemer? Hvordan konvertere eksisterende kataloger? Eller hvordan eksisterende kataloger til å fungere sammen med FRBR? Hvordan verifisere modellen? Kost/nytte av modellen for organisasjoner og brukere Hvordan kan modellen presenteres for brukere slik at de kan nyttiggjøre seg den? Uttesting av alternativer?