Oversiktsforelesning-2003

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Advertisements

Familien DEFU 1-v09 Marte Ree Nolet.
Familien I. Familie og samfunnsendring
Teori: Heggen, Kåre: Risiko og forhandlinger, 2004
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Språk og sosialisering
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
Kulturbegrepet "Med kultur forstår vi et samfunns normer av alle slag, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets.
Familien II. Barnet og familien i det senmoderne velferdssamfunn
Forklaringsmodeller i det sosiale feltet
Ulike familietyper og samlivsbrudd (Larsen+Slåtten, 2002)
Hvor tidlig? Hvor viktig?
Kultur og samfunn i det praktiske arbeidet med barn
Leken i et samfunnsperspektiv
Avviksteori Giddens: skillelinjer (utg. pkt. i kriminalitet)
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
Velferdsstaten (Slåtten og Larsen, 2002)
SKOLE, BARN OG UNGE I ET SAMFUNN I ENDRING
Ulike sosialiseringsfaktorer rundt år 2001
”Hvordan ha god kvalitet i arbeidet med minoritetsfamilier?” Sara Kahsay Karin Harsløf Hjelde.
. Seema AS Fagforbundet Hva binder oss sammen?
1 Jeg og samfunnet.
CEDAW og de deltidsansatte
Kjell Erik Øie Statssekretær
Av: Anette Helene Smørdal
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Hvorfor det utvidede likestillingsbegrep – presentasjon av LDOs veiledning Av Mona Larsen-Asp underdirektør Høgskolen i Lillehammer 24. april 2008.
Kapittel 6 oppgave k Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Kristine Angell, Kristine Gjelstad, Martine Haug og Renate Heyn.
Kunnskapssamfunn & kunnskapsøkonomi
Workshop Sosiodynamisk fagkonferanse HiL 20. mai 2008.
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Institusjonalisering av ulikhet Formelle eksempler: Inntektssystemet, herretoalett og dametoalett, utdanningssystemet - kanskje de tre mest iøyenfallende.
Definisjoner.
Oppgave i) Til 4. oktober: i) eller ii) Til 1. november: iii) i)Gjør rede for Connels begrep om ”hegemonisk maskulinitet” og Whiteheads begrep om ”The.
Personlighetspsykologi - PSY 2600
HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.
Prieur og Identitet Mattias Øhra 2008.
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Likestilling og likeverd i barnehagen
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Bourdieu og sosiale utdanningsforskjeller
Sosiologi ovenfra: Pål Repstad(2007) Hva er Sosiologi? Dag Østerberg. I: sosiologoske nøkkelbegreper (2002)og samfunnsformasjonen(1991). Og Zygmunt Baumann.
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
”Du skal få en dag i mårå...” Faglig forum for kommunalt flyktningearbeid sin landskonferanse 2007 Kjell Erik Øie Statssekretær
Samfunnskunnskap Emne 3: Barn og familie. Familie «Hele familien» – mor, far, barn, svigerbarn, barnebarn.
Samliv og familie i Norge Det er mange typer familier i Norge Introduksjonsprogrammet
RADAR Kapittel 1 Sosialisering. Sosialisering er en prosess der individet tilegner seg kunnskaper, ferdigheter, normer og verdier som kreves for at en.
Kapittel 2. Familie og forbruk Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
Hva er kultur? Kultur er de ideer, verdier, regler, normer, koder og symboler som et menneske overtar fra den forrige generasjon, og som man forsøker å.
Hva er en familie? Vi skiller mellom familie, slekt og hushold Familien er en sosial institusjon som vi finner i de fleste samfunn. Familie er en sosial.
Sosial ulikhet og goder Goder og byrder fordeles av noen Og noen har mer makt til å bestemme fordelingen enn andre I alle samfunn er godene ulikt fordelt.
Om sosiologi og sosialantropologi Fagene har det menneskeskapte som studieobjekt Vi studerer sosiale fenomener = et trekk eller en side ved samfunnet Fagene.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
Likestilling i barnehagen Rammeplanen - mars 2006 Likestilling mellom kjønnene skal gjenspeiles i barnehagens pedagogikk.
Sosial ulikhet i barnehagen Larsen og Slåtten(2006),Prieur 1996.Boudieu (1996,2000)
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Barns utvikling: viktige begreper
Den norske arbeidslivskulturen
Samfunnsfag s
Institusjonelle omgivelser
Hva er kultur? Kultur er den komplekse helheten som består av kunnskaper, trosformer, kunst, moral, juss og skikker, foruten alle de andre ferdighetene.
Modernitet som betingelse for danning, utdanning: Bourdieu og Giddens
Utskrift av presentasjonen:

Oversiktsforelesning-2003 Andresen: Dobbeltstandard: viktig: lik atferd->ulik sanksjonering avh. av kjønn Arrhenius: Kritikk av biologismen omkring forståelse av kvinner og kjønnsroller Rossholt: Kjønn og kropp. Gutter dominerer den sosiale arenaen gjennom sitt (lærte) kroppsspråk / bevegelsesmønster

Sommer: Farsrollen i det senmoderne samfunnet: skillet trad Sommer: Farsrollen i det senmoderne samfunnet: skillet trad. - moderne farsrolle: Fjern - nær etc. Frønes: Jevnaldrendes rolle i sosialiseringsprosessen. Utviklingen av basiskompetanse: viktigste arenaen for dette - i jevnaldrende-gruppa

Drugli: Barnevern - bekymringsproblematikk Haug: Barnevernsproblematikk - med vekt på barnehagen som forebyggende barnevern og samarbeidet mellom barnevernet og barnehagen: likeverdige partnere? Werner: Barn og massemedier: Sentralt fokus: helhetstenkningen. Ingen enfaktorforklaring, på samme måte som for sosialiseringsprosessen. Føllesdal: Sosial ulikhet

Hernes: Ulikhetens reproduksjon: NB vedr Hernes: Ulikhetens reproduksjon: NB vedr. sosial ulikhet: Klasseforskjeller som forskjeller i økonomisk og kulturell kapital; forskjeller i kulturelle verdier som mekanisme i reproduksjonen av sosial ulikhet Hyrve og Sataøen: Bhg. Som organisasjon: Org. Struktur og org. Kultur; Leavitts diamant.

:Østerberg og Engelsad: Sosiologiske grunnbegreper Spesielt viktige: Roller, normer, verdier, kultur, sosiale systemer, sosial struktur og funksjon, makt Kritikk og analyse av kulturbegrepet

Larsen+Slåtten (2002) 2. Sosialisering Sosialiseringsbegrepet Forholdet mellom samfunn, kultur og sosialisering Individ og samfunn Kulturell frisetting

3. Sosial ulikhet knyttet til kjønn og kultur / “sosial bakgrunn” Sosiale klasser og lag Sosial ulikhet handler om ,ulik tilgang til goder Kriterier: Øknomi og utdanning Kulturell kapital Reproduskjon av ulikhet Likestillingsproblematikk

Teorier om kjønnsforskjeller Dimensjoner Teori-grupper, (diskurser / komponenter) “Sosial læringsteori”, “Det kulturelle perspektivet” (sosialisering og kulturelle forventninger: overføring av normer og verdier) Sosiologiske / Sosialpsykologiske Strukturelle “Kognitive”, “psykoanalytiske” (mentale prosesser, fortrengning, det underbevisste) individorienterte (Evolusjon, tilpasning, genetikk, kromosomer biologiske stadier) Biologiske / sosiobiologiske (Utgangspunkt: Larsen og Vaagan Slåtten: 2002)

4. Familien i endring Aktuell diskusjon: myter og “facts” om familie, velferdsstat og fortid. Romantisering og myter: Kjernefamilien ny? Steforeldrefenomenet nytt? Viktig fokus: kjernefamilien Komplementær / symmetrisk - forskjeller og historikk Dagens familiemønstre Nye foreldreroller, endrede kjønnsroller

5. Ulike familietyper og samlivsbrudd De aller fleste barn lever i kjernefamilien (en eller tokjernefamilier) Enslige mødre Stefamilien Rollene som forelder

Adoptivfamilien Barn og samlihsbrudd 2 måter å regne skilsmisser på Skilsmisse - årsak eller effekt? Årsaker til skilsmisse

6. Den moderne familie: trekk, roller og funksjoner Fra tradisjon til modernitet + kulturell frisetting (Ziehe) Dobbeltsosialisering (Dencik) Den institusjonaliserte barndom? Den offentlige familien Foreldreskapet - endringer av mors- og farsrollen Avtale- og forhandlingsfamilien

Familiens funksjoner i det senmoderne samfunnet (Dencik) Diskusjon Familie og tid Familiens funksjoner i det senmoderne samfunnet (Dencik) Diskusjon Funksjonstapping? Oppløsning?

7, 8, 9 Innvandring, kultur, rasisme Kulturbegrepet, innvandring i Norge, etnisitet, rasisme og diskriminering.

10, 11 Barn og medier Werner, helhetstenkning, men også kjønnsdimensjonen Barn reklame og kjønn Kjønn og medieforbruk

12 Velferdsstaten Definisjon av hva en velferdsstat er, velferdspolitikk, familiepolitikk, sentrale velferdsordninger (kalender) Sentrale prinsipper i den norske velferdsstaten (universelle ordninger, utjevning og likebehandling)