Forklaringsmodeller i det sosiale feltet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

Sosial integrering Geir Hyrve.
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Venn kommer av norrønt: Vinr
Gruppepsykologi.
Historie – hva er det??? Filosofi – hva er det???
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Språk og sosialisering
Sosiologi i barnehagen
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
Kompetente barn og unge
Symbolsk interaksjonisme
Perspektiver på annerledeshet
Kulturbegrepet "Med kultur forstår vi et samfunns normer av alle slag, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets.
Perspektiver i sosiologien
Hvor tidlig? Hvor viktig?
Hovedtyper av ledelsesteorier:
Oversiktsforelesning-2003
Avviksteori Giddens: skillelinjer (utg. pkt. i kriminalitet)
Hvorfor kommunikasjon …? 1: Praktisk: - Grunnleggende ”redskap” i sosialpedagogisk arbeid 2: Teoretisk: Kommunikasjonsteorien hevder at det er bestemte.
Goffman, Garfinkel og Giddens
Teambygging og fasilitering
Læringsteorier En første oversikt.
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Venn kommer av norrønt: Vinr
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE FAG OG TRADISJONER
(Barne-og ungdomspsykologi)
al-Araki, Magid. Kulturanalyse Et Verktøy for God Kommunikasjon Mellom Mennesker. Oslo: Cappelen akademisk forlag, Familie, oppvekst og.
Atferdsanalyse Sosial læringsteori
SYKEHUSSOSIONOMEN GRÅTEKONE ELLER PROFESJONELL PROBLEMLØSER?
1 Jeg og samfunnet.
Model of Human Occupation og Arbeid
MEDIE- OG INFORMASJONSKUNNSKAP
Kriminalitetsforståelser
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Morten William Knudsen
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Oppsummering PSY 1000 Våren 2005
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Tidlig psykologisk antropologi:
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
Motivasjon Våren 2004 Christine Mohn
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Berit Bratholm: Utdrag fra Mattias Øhras forelesning:
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
PED2300 – høsten Rønnaug Sørensen
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Livet i skolen Pedagogikk og elevkunnskap
Den samfunnskapte virkelighet (1)
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
” Alle mennesker sosialiseres inn i en kultur, som skaper orden, forutsigbarhet og mening for den enkelte” (Jacobsen og Thorsvik, 2002:118).
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
INTRO NOl-LEOOS Dette prosjektet (prosjekt nr NO1-LEO ) er blitt finansiert med støtte fra Europakommisjonen. Utgivelsen.
Informasjon om fagvalg på Eikeli vgs. Fagvalget gjøres elektronisk på Fagvalget åpner 29.1 og stenger 4.2 kl Elevene.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Lekens egenverdi.
Selvbilde og identitet
Gruppepsykologi.
Marit Haldar Professor i sosiologi
Kapittel 11 Grupper og team
Institusjonelle omgivelser
Hovedtyper av ledelsesteorier:
Autoritær voksenstil Autoritativ voksenstil Ettergivende voksenstil
Tidlig psykologisk antropologi:
Utskrift av presentasjonen:

Forklaringsmodeller i det sosiale feltet Teorier og metoder er knytta nært sammen Metateori>teori>tilpassa teori>modell Biologiske, psykologiske, sosialpsykologiske forklaringsmodeller Hver teori har sitt fokus(sin styrke) dvs. at det også er aspekter som er ”defokusert” (svakhet) Selv-begrepet: psykoanalytisk selv-begrep (identitet/personlighet) –betydningsfulle objekter, objektrelasjoner (objekt-relasjonsteorien)

Selv-begrepet: Sosialt-kognitivt Selv-begrepet: Sosialt-kognitivt. Personen konstruerer sin teori om selvet, selvbildet, selv-skjema, …det aktuelle selvet…..(selvoppfatning)….ideal-selvet….bør-selvet Selv-begrepet: Fenomenologisk (introspeksjon)..opplevd selv(”mer” emosjonelt enn kognitivt)..I….Me…Self Grupper og samspill og rolle: Den ”synlige” og den ”usynlige” gruppa. Individuelt ..interpersonelt …helgruppe. Psykologisk og sosiologisk gruppeperspektiv

Gruppe: Strukturelt perspektiv …Sosialt system …Feltteori Forming, storming, performing og oppløs(m)ing Bales balanseteori: relasjonsorientering og oppgaveorientering Hvorfor ”grupperer” vi oss? Det funksjonelle perspektivet…mellommenneskelig attraksjon(jf.bytteteori) Rolleperspektivet: Roller …rolletildeling ..og rolletaking Symbolsk interaksjonisme ..sosialisering …det sosialiserte mennesket ..mennesket blir til gjennom å uttrykke seg..Å møte andre er å møte våre forestillinger om den andre

Speil-jeget Mead: Samfunnet skapes av menneskets handlinger …signifikant symbol ………….. I …Me …Self Stemplingsteori: Individet tilpasser sin atferd ut fra hvordan andre oppfører seg (kultur, normer, sosial kontroll, makt) ..avviksforståelse..samspill mellom individets avvikende handling og samfunnets reaksjon Samfunn som premiss: Samfunnet uavhengig av personen, samfunnet skaper personen..sosial kontroll …og integrasjon..disiplin. Dårlige sosiale forhold>avvikende atferd. Anomi=lav kontroll

Merton: Strukturelt-funksjonalistisk Samfunnsstøtte-konformitet .. Falskspiller-innovasjon …fornøyd og hederlig-ritualisme …de utslåtte-retrett …avstandstaking-opprør