Rollebegrepet, rolleforståelse hos Sulkunen og Goffman

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
=mønstre (for samhandlingen (interaksjonen))
Advertisements

Pedagogisk analyse.
Motivasjon.
Samfunnskunnskap - Makt
Disposisjoner over tid: Stabilitet, endring og koherens
Gruppepsykologi.
Stjørdal Rotary-klubb
Snuoperasjoner Bedre psykisk helse
Rolighetsmoen barnehage
Kulturbegrepet "Med kultur forstår vi et samfunns normer av alle slag, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets.
Barnehagen som organisasjon
Oversiktsforelesning-2003
1. Innledende påstander om organisasjoner
Goffman, Garfinkel og Giddens
Samfunnvitenskapelige begreper
Grupper og gruppepsykologi
Identitetsdanning.
Utviklingsøkologiske modell
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
Skal en hjelpe en og/eller hele familien?
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
1 Jeg og samfunnet.
Mestring og forebygging av depresjon
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Prosjektledelse Nylen : Profil for toppleder (----) og en arbeiedsleder (++++) LederfunksjonRelativ betydning av hver funksjon Grenseregulering
Tidlig psykologisk antropologi:
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Berit Bratholm: Utdrag fra Mattias Øhras forelesning:
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Marika Lüders, PhD-student, Institutt for medier og kommunikasjon/UiO Personlige medier og sosiale nettverk Marika L ü ders, PhD-student.
Disposisjoner over tid: Stabilitet, endring og koherens.
Sosial ulikhet i Norge Fattigdom i Norge handler ikke om mangel på mat eller tak over hodet Den handler om systematisk ulik fordeling av viktige goder.
Tidlig innsats Hva er det og hvilke utfordringer innebærer det? TI-konferansen
RADAR Kapittel 1 Sosialisering. Sosialisering er en prosess der individet tilegner seg kunnskaper, ferdigheter, normer og verdier som kreves for at en.
Roller i ulike sosiale sammenhenger
Sosiale systemer og sosial struktur Et sosialt system er et sett av roller som står i et gjensidig definert forhold til hverandre. Sosiale strukturer er.
Innvandrere som ressurs eller problem? Maihaugenkonferansen Rolf Rønning.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
Halvard Berg fylkesprosjektleder 3. mars 2017
Asperger syndrom og ADHD
Samarbeid og konflikt.
Grupper.
Gruppepsykologi.
Hvordan oppstår grupper?
Hva er Frelsesarmeen?.
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Kapittel 8 Roller og normer
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Kapittel 11 Grupper og team
Kapittel 1 oppgave a) Sett inn substantivene i riktig form
Siste året i barnehagen
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
Vennskap for 1. og 2. klasse.
1. Innledende påstander om organisasjoner
Roller.
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Viktige spørsmål om kjønn, samliv og barn
Tidlig psykologisk antropologi:
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Rollebegrepet, rolleforståelse hos Sulkunen og Goffman Avgrensning av rollebegrepet definerer den sosiale interaksjonens former (Sulkunen) Baserer seg på andres forventninger Internalisering Gradvis prosess hele livet, der man stadig bytter roller (Sosialiseringsprosessen) Internalisering som kroppsliggjørin Jfr. visse yrker. Rolleattributter Markering ved hjelp av tegn Overgangsriter

Ulike typer roller Erhvervede i størst grad knyttet til hva vi gjør Situasjonsbundne Preedy Hyggelige, metodiske, fornuftige, katteaktige, skjødesløse og fiskeren Preedy posisjons- el. stillingsroller (f. eks. knyttet til yrker) kan ses i sammenheng med sosial mobilitet - (Linton) både som makrofenomen og mikrofenomen Åpent samf.: stor sosial mobilitet, sosial bevegelse

Ulike typer roller, rollekonflikt forts. Tilskrevne (statusroller (status quo, preget av stabilitet))

Rollerepertoaret og dets problemer (sosius) Rollesettet (settet av forventninger til én og samme rolle) Rollekonflikter Rollesettkonflikter Sosiuskonflikter

Eksempel: førskolelæreren (Basert på Sataøen og Hyrve, 1994: s. 123)

Fig. Skoleelevens rollesett Referansegruppenes forventninger Inngruppas / ”sammenlikninmgsgruppas” forventninger Utgruppas forventninger En i gjengen Barnet Klasse-kameraten Eleven Korps-medlemmet Kameraten Vennen Naboens barn (Sulkunen, 1990)

Sulkunen forts. Referansegrupper Reransegrupper - bevegelige, det samme med inn/ og utgrupper sender forventninger

Rollebalanse og rollekonflikt fungerer de ulike rollene harmonisk eller står de i motsetning til hverandre? Samme spm. vedrørende forventningene til en rolle innen samme gruppe

Rollerigiditet (spesielt innen marginal/grenseroller) Når sosial mobilitet er umulig, men forventningene om det er sterke fremhevning av rollekjennetegnenes betydning Uniformshysteriet i Frelsesarmeen Vaktmesteruniformen eller de hvite frakkene. "overdrive rollens mest oppskattede sider” Kvinner som nedtoner sin intelligens og fremhever det mannen liker best Avgrensninga av rollen nedover Identifisering med rollen oppover

Rolleforståelse og avvik stempling primær- sekundæravvik Rollen betoner avvik som relasjon, interaksjon, ikke som individuell egenskap

Goffman og dramaturgien Preedy Rollen som iakttatt Rollebevissthet og makt. Definisjon av situasjonen Opptredener. Masken Backstage Frontstage / fasaden Kulisser Om å avgi (ikke-trad) og gi inntrykk (trad.)

Fig. Normer og roller. Utgangspunkt: Sulkunen (1990)