Regnskapsbaserte styrings-verktøy i offentlig virksomhet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Kvalitetssikring av h.app.tilpasn.
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Periodisert regnskap KDs forventninger og erfaringer
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Internkontroll i kommuner
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
ABC – D el 2 Styringspakken
Grunnleggende prinsipper for ABC-kalkyler
Endringskapasitet Inger Stensaker, NHH Lederne 19.april, 2012.
Sammenligninger av kommunale kostnadsdata
NØKKELTALL Sør 6 KOSTRA systematiserer kommunenes rapportering til Statistisk sentralbyrå i tre typer indikatorer og nøkkeltall:   Kommunenes prioritering.
LCC Basiskurs Dette kurset er opprettet med bakgrunn i et ønske om å bidra til økt kompetanse om livssykluskostnader innen bygg, anlegg og eiendom. Difi.
Hvordan styrer de folkevalgte? Politikerne Årshjulet i Andebu
Blooms taksonomi for kunnskap
Den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk i vgs
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
Intern- regnskapets tapte relevans Internregnskapets tapte relevans Åge Johnsen, 18. januar 2008 Bygger bl.a. på H. Thomas Johnson og Robert C. Kaplan,
Team Referanser Prosess Metoder Funn Asplan Analyse Team Referanser Prosess Metoder Funn Konkurranseutsetting i offentlig sektor Asgeir Fløtre Asplan Analyse.
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
ASSS og KOSTRA Disposisjon ASSS prosjektet
Analyseopplegg i ASSS-rapport 2010 brukt på data fra 20+ kommunene
IPLOS –sammenstilling av ferske indikatorer for kommunene og hva betyr disse for egen tjeneste/omsorgstrapp, ressursbruk etc. v/Geir Halstensen, KS.
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Samkommunestyret – Økonomienheten v/Meir Hallan ØKONOMI- ISK Innherred samkommune.
Aksjonsforskning.
Human Factors i boring og brønn
Læreplanendringene i 1T/1P/2P/påbygging og de nye bøkene
Velkommen til Aschehougs matematikkurs
Internkontroll i norske kommuner
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Tjenesteorientert arkitektur Hvordan statistikkproduksjonen støttes og forbedres av en tilpasset IT arkitektur Nordisk statistikermøte København.
Eldreomsorg i Harstad mot 2030
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
BMS; We did it vår vei!! For hva koster det a’? v / Tore M. Andresen Ass. rådmann/kommunalsjef i Hole (siviløkonom)
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
Søndre Innherred Revisjonsdistrikt FROSTATING Sammenligninger mellom kommunene: Eldreomsorg, barnehager og grunnskoler Basert på tall fra KOSTRA
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
Effektiviseringsnettverk Fra sammenligning til handling
Økonomiplaner. Brukergrupper –ulike behov Administrasjonen –For høyt prioritert i mange ØP’er i dag? Politikere –Opptatt av budsjett og nære ting –Et.
K R I S T I A N S A N D K O M M U N E Kan finansierings- systemer brukes for å bedre produktivitet? Om ISF I Kristiansand.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Kreativ planlegging for en kreativ region?. Evalueringen av Felles fylkesplan Startet rundt årsskiftet 2004/2005 Har fulgt planprosessen fram til høsten.
Kalkulering Formål med kalkyle Kostnadsstruktur Kalkulasjonsmetode.
5 Handlingsplan kort sikt 6 Måling, oppfølging, sikre effekt
Balansert resultatmåling «What you measure is what you get»... Fokus på ett mål er uheldig –produktivitet –kvalitet –kvantitet (søkere per studieplass??)
Økonomiledelse i UH-sektoren 28.November 2006 Inger Johanne Pettersen Handelshøgskolen i Bodø & Tøh/HIST.
Målinger og bruk av Extranet –nasjonale og lokale registreringer Vi vet hva vi skal måle på og hvorfor ? Prosess målinger: 1.Andel operasjoner der sjekkliste.
Kort om barometeret Et journalistisk bearbeidet produkt, laget av Kommunal Rapport Basis i offisielle tall levert av kommunene til staten Kostra, Utdanningsdirektoratet,
Prosjektleder: Liv Bente H. Friestad
Dialogkonferanse Behovene
Erfaringer med bruk av BedreVANN i kommunen Vi ønsker å få inn eksempler på bruk fra deltakerkommunene - Frist: Vi vil formidle tips og erfaringer.
Sinus 1P Sinus 2P Sinus 1P-Y Trondheim, 6. mai 2014.
Et verktøy for helhetlig styring Har kommunene behov for et verktøy for helhetlig styring? Markedsundersøkelse og utvikling av styringsverktøy.
Mandat og mål Prosjektet har vurdert to modeller for innsatsstyrt finansiering (ISF) av kommunale tjenester. Modellene er utviklet og tatt i bruk i Kristiansand.
«Rop-tilsynet» i Haugesund kommune
”Prosjekt ISF – Hjemmebasert omsorg”
Kapittel 7 Aktivitetsbasert kalkulasjon (ABC)
Kapittel 7 Aktivitetsbasert kalkulasjon (ABC)
Sammen for livet eller et liv i samkommunen
KS FoU - Vedlikeholdsetterslep for kommunale veger, oppdatering av rapport for ASSS v/Bendik Drevvatne, Oslo kommune ASSS – Samferdsel
I 2016 leverte vi sluttrapporten fra Foranalyse dokumentasjonsforvaltning og arkiv. Med vi, mener jeg en gruppe bestående av representanter fra en rekke.
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Regnskapsbaserte styrings-verktøy i offentlig virksomhet Åge Johnsen, 25. januar 2008 Bygger bl.a. på Bjørnenak, Trond (1997). Regnskapsbaserte verktøy i offentlig virksomhet. Praktisk Økonomi og Ledelse, 13(1): 19–25

Utvikling av regnskapsbaserte verktøy er en form for modellbygging Sentrale spørsmål Hva skal modelleres (begreper og sammenhenger)? Hva skal modellene brukes til? Hvordan skal modellene settes i sammenheng med øvrige styringsmodeller? Hvilke hjelpemidler skal brukes (konsulenter, regneark, avanserte metoder)? Hvilke forenklinger skal gjøres (forutsetninger, analysenivå)? Hva slags data skal brukes (primær- eller sekundærdata)?

Hovedtyper og formål Regnskapsbasert styring bruker historiske data Kartlegging av nå-situasjonen Læring om årsak-virkningsforhold Planlegging for framtiden Tre grupper av/formål for verktøy Motivasjon, kontroll og evaluering Resultatmåling Produktkalkulasjon

Hva skal modelleres? Produktivitet og effektivitet Aktivitets-styring Kostnads-styring (ABC) Målstyring (BMS) Budsjett-styring Ressurs-innsats Aktiviteter Produkter Virkninger Sammenligninger (KOSTRA) Kvalitets-styring (TKL)

Hva skal modellene brukes til? Ofte utstrakt bruk av budsjettstyring og inkrementalisme og lite bruk av regnskapsdata Inkrementell budsjettering: Xt = aXt-1 + dt Xt: Budsjettet i periode t a: Justeringsfaktor for forrige perioders budsjett dt: Endring i periode t Inkrementalisme innebærer at Mest oppmerksomhet om små endringer ift. tidligere års budsjett Hoveddelen av budsjettet (basisen) unntas for grundig og løpende vurdering Hovedproblemet er at Systematiske skjevheter (ineffektivitet) kan videreføres Prioriteringer kan skjules (ofte fokus på vekst) Modellene kan forbedre styringen i forhold til dagens situasjon

Verktøy for motivasjon, kontroll og evaluering Som botemiddel mot inkrementalisme og institusjonell sklerose har ulike modeller blitt foreslått og prøvd Nullbasebudsjettering Aktivitetsbaserte analyser og aktivitetsstyring Disse modellene Krever mye data og beregninger Er krevende å bruke i løpende styringsprosesser Derfor Brukes disse modellene bare av og til, hvis i det hele tatt Kan være fornuftig å bruke enkle analyser av og til, og bruke enkle verktøy som regneark

Verktøy for resultatstyring Se resultater og virkinger ift. ressurser og aktiviteter Verktøy for resultatstyring Sammenlignbare data-metoden Verdikjedemodellen 7 grupper av nøkkeltall Tidsserier og tverrsnittsdata Faremomenter ved resultatmålingssystemer Data-drevet For omfattende For uoversiktlige Modellene, indikatorene og dataene må vurderes i et informasjons-økonomisk perspektiv Balansert målstyring (BMS) Finansielt perspektiv Internt perspektiv Kundeperspektivet Nyskapings- og læringsperspektivet Typisk BMS i offentlig sektor Samfunnsperspektivet Brukerperspektivet Medarbeiderperspektivet Økonomiperspektivet Nytten av informasjon > kostnaden ved å utvikle, bruke og vedlikeholde informasjon

Verktøy for kostnadsstyring Tradisjonelt har offentlig virksomhet lagt lite vekt på kostnads-kalkyler Verktøy for kostnadsstyring Kostnadskalkyler er relevant ved Effektivitets- og investeringsvurderinger (nytte-kostnadsanalyser) Prissetting for rasjonering og fordeling Prissetting for inntektsstyring Kostnads- og kvalitetsstyring for konkurranseutsetting Mye av kalkulasjonen i offentlig sektor er divisjonskalkulasjon, dvs. totale kostnader delt på et visst antall enheter, for eksempel: Driftsutgifter per innbygger Driftsutgifter i grunnskolen per elev Driftsutgifter i pleieinstitusjoner per innbyggere 80+ Derfor bør andre metoder brukes i stedet ABC Sammenlignbare data-metoden Slike nøkkeltall er ofte misvisende ift. produk-tivitet og effektivitet

Hvordan utvikle styringsverktøy? Utviklingsmetodikk Hvordan utvikle styringsverktøy? Fokusér: Unngå å forsøke å løse alle problemer samtidig Eksperimentér: Bruk rapporter, tabeller og figurer som kommunikasjonsverktøy og skap samtaler Vurdér bruken av eksperter og konsulenter: Disse vet og kan mye men lager ofte kompliserte løsninger som kanskje ikke fører til handling Tenk lokale systemer: Mye kan gjøres ved din egen enhet og med dagens regnskapssystem og med eksisterende statistikker (KOSTRA). Bruk midlertidige (ad hoc) systemer, gjerne med hjelp av regneark